Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bloed doneren

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Nov 2016 13:32

Bloed doneren

Op mijn huidige werk zit ik echt op tientallen meters van de bloedbank. Dat zette me aan het denken: waarom geef ik eigenlijk geen bloed? Ik zie op hun site dat het relatief laagdrempelig is, weinig nadelen zou moeten hebben, en je kunt er 'veel' mee doen. Ik heb maar een gewone bloedgroep maar ze kunnen het vast goed gebruiken.

Wie van jullie doneert? Waarom? Nadelen of iets wat je me kunt vertellen daarover?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem281

Bericht 30 Nov 2016 13:35

Re: Bloed doneren

Ik niet, want ik ben bang voor naalden, dus lijkt me niet zo'n strak plan.

Mijn man doneert wel, want heeft bijzonder bloed (dat vertelt-ie ook overal, dat krijg je als je weinig hobby's hebt denk ik) dus hij voelt zich verplicht te doneren.

Ik weet eigenlijk niet of er echt nadelen zijn. Ja, 't kost tijd. En je krijgt een naald in je arm gestoken... Maar daarna krijg je koek! (En degene die je komt brengen, mag ook koek eten, heb ik ontdekt!)

Oh en een voordeel, tenminste, vond een vriendin van mij die een fling had met een gozert, maar 't ook 's onveilig heeft gedaan met 'm; je wordt ook getest op ziektes, gratish! Anders zou het haar geld kosten.
<<

Anoniem281

Bericht 30 Nov 2016 13:35

Re: Bloed doneren

Sorry, je hebt geen donder aan me.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 30 Nov 2016 13:36

Re: Bloed doneren

Ik heb het gedaan :) Eigenlijk omdat mijn ouders het ook altijd deden.

Eigenlijk weet ik geen nadelen op te noemen.
Heb me nooit flauw gevoeld ofzo en qua tijd kostte het me misschien een uurtje (incl. reistijd).

Ik ben op een gegeven moment gestopt toen ik zwanger werd van T. en de keren dat ik daarna ben geweest was mijn HB steeds te laag om te mogen geven.

Ik ga het na deze zwangerschap nog weer proberen, maar als mijn HB dan nog steeds te laag is, stop ik ermee.
<<

Anoniem336

Bericht 30 Nov 2016 13:37

Re: Bloed doneren

Yup, alleen mag ik nog een ruim jaar niet doneren ivm zwangerschap.


Waarom niet? Ik zie echt geen reden om het niet te doen.
Ja het is saai, kost tijd. Maar dat zijn mi echt geen goede argumenten om het te laten.

Ok, als je een angst hebt voor naalden. Maar verder?
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 30 Nov 2016 13:38

Re: Bloed doneren

Wat goed dat je dit overweegt! Ik mag geen bloed geven, omdat ik meerdere bloedtransfusies heb gehad.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Nov 2016 13:53

Re: Bloed doneren

Haha Baz wat een geweldige pro's :smile:

Hoe vaak ging/moest/kon jij Snirp? Handig dat je er zo bent ingerold haha :) Ze checken je HB dus steeds?

Nu ik er zo dichtbij zit vind ik het idd ook stom om het iig niet op z'n minst te overwegen Elja.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 30 Nov 2016 14:00

Re: Bloed doneren

Ja, je HB wordt steeds gecheckt.
Het mijne was steeds 2/3 tiende te weinig.

Ik ging ongeveer om de 3 maanden, ik kreeg dan steeds een oproep thuis.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 30 Nov 2016 14:04

Re: Bloed doneren

Wat goed van je, Zora, dat je erover nadenkt!
Ik mag geen bloed meer geven, vanwege mijn trombose verleden, maar heb het altijd wel gedaan.
Ik was bloed-, plasma- en stamceldonor (hoewel ik dat laatste nooit heb hoeven geven, maar stond er wel voor ingeschreven).

Het bloed en plasma geven vind ik van groot belang en 'hoort' er in mijn ogen een beetje bij, mits je natuurlijk gezond bent.

Daarnaast heeft het als voordeel dat je lichaam iedere keer zelf weer aan het werk moet om voor jezelf vers bloed en plasma te maken. Dat is gezond! Én dat iedere keer je HB, bloeddruk en pols gemeten wordt. Weet je dat ook weer ;)

Ik hoop dat je het gaat doen! Ga trouwens uit van een maand of 2 alvorens je daadwerkelijk voor het echie bloed gaat doneren. Eerst moet je opgeroepen worden voor een intake, dat duurt wel even en als je de intake gehad hebt, duurt het vaak een week of 6 voor je opgeroepen wordt.

Tot slot: hou er rekening mee dat je niet mag doneren als je de afgelopen maand in het buitenland geweest bent.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 30 Nov 2016 14:05

Re: Bloed doneren

Ik ben begonnen met bloed doneren, omdat ik twijfelde of ik orgaandonor wilde worden en toch iets goeds voor de mensheid wilde doen.
Ik voelde me de eerste paar keer niet lekker na doneren, geef dat nu van te voren aan en dan laten ze me wat langer plat liggen. Sindsdien gaat het prima.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Nov 2016 14:09

Re: Bloed doneren

Wat goed Orchidee!

Haha Fientje, mooie ambassadeur ben je :) Is het gezond idd? Dat wist ik niet, maar klinkt logisch! Na jouw post helemaal: ik ga me NU aanmelden.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 30 Nov 2016 14:10

Re: Bloed doneren

Ik ben bloeddonor, helaas regelmatig laag Hb.

Ik vind er geen nadelen aan zitten, ja de dag na doneren kan ik niet mijn 10 km hardlopen, maar de week erna wel. Dagelijkse dingen gaan wel prima. Het kost eigenlijk alleen tijd. Ik ben geen fan van naalden, dat vind ik nog het ergste van het verhaal. Maar ik vind bloeddoneren dus danig belangrijk dat ik het wel doe, nu kan ik het nog. Stel ik krijg ooit een bloedtransfusie of dergelijk niet meer.

Ik sta ook ingeschreven als stemceldonor (nog nooit opgeroepen).
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Nov 2016 14:14

Re: Bloed doneren

Done. Zou er bijna zin in hebben haha.

Fijn om te horen dat je niet eens nadelen kunt bedenken Siep. Het is ook eigenlijk echt een mooie manier om nu al iets te doen, ipv pas eventueel als je dood bent...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Brooke

Bericht 30 Nov 2016 14:15

Re: Bloed doneren

Ik heb niks toe te voegen aan dit topic, maar wilde wel even zeggen dat ik het wel echt tof vind dat je dit overweegt.
Ik heb zelf bloedtransfusies gehad paar jaar terug en zonder bloeddonor was ik er absoluut niet meer geweest. Ik ben dus elke dag heel erg dankbaar, ook al ken ik die mensen natuurlijk helemaal niet. Ik vind het echt zo'n mooi gebaar dat zoiets gewoon kan.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 30 Nov 2016 14:18

Re: Bloed doneren

Ik ben ook bloed donor. Eerst gaf ik bloed en nu sinds een jaar plasma, want dat hadden ze meer nodig.
Ik zie er geen nadelen van. Ben geen fan van naalden, maar denk dat ik ben gezond en kan helpen zo. Dan even half uurtje doorzetten :)
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 30 Nov 2016 14:21

Re: Bloed doneren

Ik heb een paar keer bloed gegeven, toen moest ik helaas stoppen omdat ik niet goed te prikken was :( (vond ik heel erg)
AfbeeldingAfbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 30 Nov 2016 14:22

Re: Bloed doneren

Ik heb er over nagedacht, maar ik mag niet omdat ik ooit bloed ontvangen heb.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 30 Nov 2016 14:30

Re: Bloed doneren

Yes, weer een bloeddonor erbij (ervan uitgaande dat je goed gekeurd wordt)!
<<

Anoniem304

Bericht 30 Nov 2016 14:34

Re: Bloed doneren

Nee ik mocht nooit (verse tattoos en piercings) en nu mag ik nog niet omdat ik een tattoo laat laseren.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Nov 2016 14:35

Re: Bloed doneren

Jaaa!

Wat houdt plasma geven dan eigenlijk in? Kan het op de site niet goed vinden.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 30 Nov 2016 14:36

Re: Bloed doneren

ik heb een paar jaar bloed gedoneerd. woonde toen naast de afnamelocatie dus was totaal geen moeite.

helaas mag het nu niet meer. of eigenlijk het mag wel, mijn bloed is gewoon bruikbaar, maar werd afgeraden omdat ik de energie zelf heel goed kan gebruiken. Daarnaast ging het prikken/doneren altijd wat moeizaam en het bloed moet binnen een bepaalde tijd gedoneerd worden anders wordt de hele zak afgekeurd en is alles voor niets geweest.

sta als het goed is nog wel ingeschreven in geval van nood en voor stamcellen. zal dat eens controleren.
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 30 Nov 2016 14:37

Re: Bloed doneren

Ik heb me een tijd terug aangemeld en 5 weken geleden mocht ik voor het eerst doneren (moest 6 maanden wachten ivm reis naar malariagebied). Vanwege mijn bloedgroep (veel voorkomend) kreeg ik info over plasmadonor (de mensen met apartere bloedgroep houden ze liever als gewone bloeddonor) en volgende week ga ik voor het eerst plasma doneren!
Ben van plan dat maandelijks te gaan doen.
Normaal bloed doneren mag voor een vrouw max 3x per jaar (uit mijn hoofd, kan ook 5 zijn).
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 30 Nov 2016 14:38

Re: Bloed doneren

Het plasma wordt van het bloed gescheiden en dan krijg je het bloed direct weer terug.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 30 Nov 2016 14:40

Re: Bloed doneren

Ik durf niet vanwege een angst voor naalden. Die angst wordt al wel wat minder, maar ik ben ook nog eens lastig te prikken. Ik durf me er toch niet aan te wagen eerlijk gezegd.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 30 Nov 2016 14:42

Re: Bloed doneren

Steeds overweeg ik het weer maar ook steeds zet ik de stap niet om het daadwerkelijk te doen. Ik ga het op ieuw in overweging nemen.
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny