Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 06 Dec 2015 10:01

Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Dec 2015 10:36

Re: Stelling #38: Minder vriendinnen sinds ik moeder ben

Dat vind ik ook niet echt een stelling die een discussie uitlokt. Dan kan je beter zeggen: 'Kinderen krijgen is niet goed voor je sociale leven.'
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 06 Dec 2015 10:37

Re: Stelling #38: Minder vriendinnen sinds ik moeder ben

Nee precies. Of 'vriendinnen met kinderen zijn saaier'.

Voor mij geldt het trouwens niet, heb niet minder vrienden/vriendinnen.
#teammaple🍁
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 06 Dec 2015 10:45

Re: Stelling #38: Minder vriendinnen sinds ik moeder ben

Ik vind het ook een rare stelling. Ik kan er ook niet op reageren, ik heb geen kinderen.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 06 Dec 2015 11:36

Re: Stelling #38: Minder vriendinnen sinds ik moeder ben

Susan schreef:Dat vind ik ook niet echt een stelling die een discussie uitlokt. Dan kan je beter zeggen: 'Kinderen krijgen is niet goed voor je sociale leven.'
Goede suggestie! Ik heb de stelling zojuist aangepast.
<<

Anoniem142

Bericht 06 Dec 2015 11:42

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Nouja, over het algemeen is het wel zo dat kinderen een deel van je vrije tijd innemen. Ik heb minder vrije tijd dan voor ik moeder werd. Ik kan minder vaak en minder makkelijk afspreken. Sommige vriendschappen hebben wel een tijdje onder druk gestaan, dus ik kan me voorstellen dat het vrienden kost/
<<

Anoniem313

Bericht 06 Dec 2015 12:43

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Desalniettemin schreef:Nouja, over het algemeen is het wel zo dat kinderen een deel van je vrije tijd innemen. Ik heb minder vrije tijd dan voor ik moeder werd. /


Ja, precies, dat lijkt me gewoon een feit. Een dag heeft 24 uur. Als je die eerst vulde met zeg eens werk, sport, huishouden en vrienden, ga je die als ouder vullen met hetzelfde plus kinderen. Dus blijft er minder over, dat lijkt me evident.
Kijkend naar mijn eigen situatie, mijn doordeweekse dagen zitten flink vol. 'S ochtends om 7h de deur uit, vaak rond 6h weer thuis, met de kinderen van de crèche. Eten, kinderen naar bed, dan is het vaak tegen 20h dat ik weer beneden ben. Vaatwasser inruimen, lunch maken voor de volgende dag - en rond 22h wil ik weer naar boven want om 6h gaat de wekker weer. Dus doordeweeks heb ik weinig tijd voor vrienden. Gelukkig doen mijn vriend en ik het samen en heb ik daardoor vaak wel 1 avond dat ik even kan gaan eten en/of borrelen met iemand.
In het weekend hebben we meer tijd, maar dan wil je ook iets leuks doen met de kinderen natuurlijk. Voordat ik kinderen had, maakte ik vaak afspraken met mensen op vrijdagavond, zaterdag en zondag. Nu houd ik het op 1 afspraak per weekend. Als je dan ongeveer 10 vrienden hebt met wie je wilt afspreken, heb je dus theoretisch 1 x in de 10 weken tijd. Alleen komen familieverjaardagen en dergelijke daar nog bij, dus in de praktijk heb ik eens per 3 maanden tijd per vriend of vriendin. Dat is niet superveel, maar ik vind het prima zo.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Dec 2015 14:03

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Mijn sociale leven is veranderd, maar is niet direct minder. Vaak gaat mijn dochter gewoon mee en spreek ik af met vriendinnen die ook moeder zijn. Wel kan ik minder spontaan op stap, maar dat deed ik de laatste jaren toch al minder.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Dec 2015 14:07

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Het ligt er denk ik ook wel een beetje aan of de anderen in jouw vriendenkring kinderen hebben of niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem148

Bericht 06 Dec 2015 17:16

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik heb dat zelf niet maar ik vraag dan of ze hier komen als mijn man aan het werk is s avonds.

Wel merk ik dat ik van sommige vriendinnen nooit meer iets hoor sinds ik een kindje heb. Echt meteen vanaf het moment dat ik zei dat ik zwanger was. Kon nog net een gefeliciteerd af maar meer ook niet.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 06 Dec 2015 17:18

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik ga het straks ondervinden.
Wel vraag ik me straks af voelen de moeders hier die vriendinnen hebben zonder kinderen geen kloof er tussen? Hebben jullie nu liever vriendinnen ook met kinderen of niet?
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 06 Dec 2015 17:24

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Lady starstruck schreef:Ik ga het straks ondervinden.
Wel vraag ik me straks af voelen de moeders hier die vriendinnen hebben zonder kinderen geen kloof er tussen? Hebben jullie nu liever vriendinnen ook met kinderen of niet?


Ik merkte wel heel veel onbegrip bij vriendinnen zonder kinderen toen ik met huilbaby aan huis gekluisterd zat. Ik zat echt in mijn eigen verstikkende bubbel, had ook geen andere gespreksonderwerpen. Dus nam uit mezelf ook geen contact meer op met vriendinnen. Was dus een beetje een wisselwerking; ik nam geen initiatief en zij begrepen dat niet. Het is gelukkig wel goed gekomen, doordat zij dat uitspraken. Daarna kreeg 1 van de 2 ook kinderen en dat maakte het wel makkelijker, was ik niet meer elke keer de enige die niet kon door kind(eren)
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 06 Dec 2015 17:28

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Fijn om te horen Gijs. Ik heb wel wat kinderloze vriendinnen namelijk. Maar ik denk dat, dat geen problemen gaat opleveren. Ik ken nog niet zoveel moeders verder. Het is natuurlijk ook mijn eerste kind dus ik denk dat, dat nog wel gaat groeien.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 06 Dec 2015 17:38

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik heb geen kinderen en die komen er ook niet. Ik kan niet zeggen dat ik echt een heel druk sociaal leven heb (als het gaat om afspreken met vriendinnen). Maar ben wel erg gesteld op mijn eigen tijd die ik graag volmaak met "egoïstische" activiteiten. Denk dat als ik een kind zou hebben, er helemaal geen tijd meer zou zijn om af te spreken met vriendinnen/tv series te volgen/zomaar weekendjes weg en vakanties etc.

Stiekem ben ik dus wel blij dat ik kindvrij zal blijven :angel:
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem168

Bericht 06 Dec 2015 22:57

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik heb nooit een druk sociaal leven gehad, dus heel veel is er niet veranderd eigenlijk. Het is juist lastiger dat de meeste vriendinnen ook kinderen hebben (of honden). Op die manier komt niemand makkelijk z'n huis uit, haha. Nee, uiteindelijk is er voor mij geen verschil met 'vroeger'.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 897

Geregistreerd: 16 Sep 2013 12:41

Bericht 07 Dec 2015 10:49

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik heb eigenlijk alleen maar meer vrienden gekregen door de kinderen!
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 07 Dec 2015 13:52

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Haha, ik heb juist van de week nog geopperd dat we maar aan kinderen moesten beginnen zodat ik een drukker sociaal leven krijg :lol: Ik woon nu in een nieuwe stad en het is dan best lastig om nieuwe mensen te leren kennen en dat leer je natuurlijk wel als je een hobby hebt wat je moet doen met anderen, maar ook natuurlijk tijdens zwangerschapsgym, kinderopvang en aan de schoolpoort.

Nee ik denk niet dat kinderen krijgen niet goed is voor je sociale leven. Ik denk alleen wel dat er een verschuiving komt in je sociale leven en wellicht sommige single stap vriendinnen uit je leven gaan en daarvoor andere moeders ervoor terug komen.
<<

Anoniem168

Bericht 07 Dec 2015 20:09

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Dat is ook weer waar ja. Ik heb ook weer nieuwe contacten opgedaan.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 07 Dec 2015 20:20

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik stoei echt met mijn sociale leven. Ik voel best wel wat druk om naast een geweldige moeder, een supervriendin te zijn die nog tijd, behoefte en energie heeft om van alles te ondernemen. Ik vind het moeilijk om te bepalen of die druk nu van mij, van vriend(inn)en of van de maatschappij komt. Ik voel me af en toe ook een zeef voor informatie, ik moet alles opschrijven.

Ik wil ook niet een vriendin zijn die het alleen over 'het kind' heeft, maar om eerlijk te zijn ligt mijn prioriteit bij hem en over mijn werk heb ik het in mijn privé tijd niet graag. Daarbuiten maak ik weinig mee. Daar ben ik niet rouwig om, maar het geeft niet heel veel gesprekstof. Komt weer terug op de druk die ik ook ervaar om meer dan alleen mama te zijn, waardoor ik het gevoel heb dat ik geforceerd naar andere gespreksonderwerpen zoek.
L2014 & H2017
<<

Anoniem186

Bericht 07 Dec 2015 21:28

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Myloon schreef:Ik heb eigenlijk alleen maar meer vrienden gekregen door de kinderen!


Ik ook! Er zijn een paar oude vriendschappen verloren gegaan, maar er zijn er ook een paar voor teruggekomen. En ik ben ook met een paar moeders bevriend geraakt sinds m'n dochter op school zit.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 08 Dec 2015 11:21

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Lady starstruck schreef:Fijn om te horen Gijs. Ik heb wel wat kinderloze vriendinnen namelijk. Maar ik denk dat, dat geen problemen gaat opleveren. Ik ken nog niet zoveel moeders verder. Het is natuurlijk ook mijn eerste kind dus ik denk dat, dat nog wel gaat groeien.


Even vanaf de andere kant een reactie. Ik heb heel veel vriendinnen met kinderen, maar heb ze zelf niet. De vriendschappen zijn er wel door veranderd, maar zeker niet minder geworden. Vroeger gingen we bijv een dagje shoppen en eindigden we met een etentje. Nu is het vaker 's middags thuis met de kinderen erbij en als hun vriend/man uit zijn werk komt gaan wij ergens eten. Anders, maar zeker niet minder leuk. En door een combinatie van afspreken met en zonder de kinderen komen we ook nog genoeg aan 'onze' gespreksonderwerpen toe.
<<

Anoniem313

Bericht 08 Dec 2015 11:30

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Char schreef:
Lady starstruck schreef:Fijn om te horen Gijs. Ik heb wel wat kinderloze vriendinnen namelijk. Maar ik denk dat, dat geen problemen gaat opleveren. Ik ken nog niet zoveel moeders verder. Het is natuurlijk ook mijn eerste kind dus ik denk dat, dat nog wel gaat groeien.


Even vanaf de andere kant een reactie. Ik heb heel veel vriendinnen met kinderen, maar heb ze zelf niet. De vriendschappen zijn er wel door veranderd, maar zeker niet minder geworden. Vroeger gingen we bijv een dagje shoppen en eindigden we met een etentje. Nu is het vaker 's middags thuis met de kinderen erbij en als hun vriend/man uit zijn werk komt gaan wij ergens eten. Anders, maar zeker niet minder leuk. En door een combinatie van afspreken met en zonder de kinderen komen we ook nog genoeg aan 'onze' gespreksonderwerpen toe.


Ik heb dus wel kinderen, maar ook veel vrienden zonder. Met hen ga ik meestal niet met de kinderen iets doen, uitzonderingen daargelaten, maar gaan we gewoon ergens eten of borrelen. Trouwens, met mij vrienden met kinderen doe ik meestal hetzelfde.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 08 Dec 2015 20:22

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik heb een groepje waarmee ik ongeveer 4x per jaar eet. We kennen elkaar nog van school dus doen dit inmiddels alweer een jaar of 15.
Hun hebben inmiddels allemaal kinderen en ik vind het maar lastig eigenlijk. Afspreken is moeilijk omdat hun zitten met de kinderen/oppas en ik omdat ik het gewoon druk heb met repetities en optredens. Nu vind ik het de laatste keren ook niet meer zo leuk en fijn als dat het altijd was. Het gaat stiekem best veel over kinderen of er is altijd wel een zijlijntje in het verhaal wat met kindeten te maken heeft. En ik snap dat wel heel goed want die zijn nou eenmaal een belangrijk onderdeel van hun leven. Maar het gevolg is dus dat ik vaak een (groot) deel van de avond nergens over mee kan praten en dat vind ik jammer.
En dat gevoel wordt dan ook nog versterkt omdat als we een datum proberen te prikken en het lukt niet ivm oppas/repetitie ik dan maar een keer mn repetitie moet afzeggen want dat kan best een keertje. Ja nou, nee dus. Ja het kan wel maar als hun geen concessies willen doem waarom zou ik het dan wel doen? Hun hebben hun kinderen en omdat ik ze niet heb moet ik me maar aanpassen? Ze bedoelen het vast niet zo maar het voelt gewoon rot omdat het en en is zeg maar.

Er is nog niet echt gelegenheid geweest om het erover te hebben maar wil dit wel doen want het is jammer als we nu na al die jaren zo uit elkaar groeien.

Edit; dit heeft natuurlijk niets te maken met de stelling maar dit is even een verhaal van een kinderloos iemand met vrienden met kinderen. Gewoon omdat ik er aan moest denken door bovenstaande reacties.
<<

Anoniem148

Bericht 10 Dec 2015 08:07

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Ik merk trouwens ook dat de vriendschap met een vriendin over is sinds ze wist dat ik zwanger was. Zij kan geen kinderen krijgen en heeft het daar natuurlijk heel moeilijk mee. We zagen elkaar 4 keer in het jaar maar sindsdien niet meer. Ze is ook niet op kraamvisite geweest. Ik heb het daar moeilijk mee omdat ik haar mis maar ik kan mij ook voorstellen dat het voor haar teveel is. Omdat wij elkaar zo weinig zien is het makkelijker om tegen mij te zeggen dat ze geen contact wil dan tegen haar zus die ook zwanger is.
Ik wacht wel tot ze weer contact opneemt, mijn deur staat voor haar altijd open.
Dus zoiets kan ook meespelen bij vriendinnen.

Ow en wat er gezegd wordt over alleen maar praten over kinderen snap ik. Ik werk niet meer dus ben continu bij mijn zoon. Toch vind ik het leuk om dan met vrienden niet de hele avond over de kinderen te praten. 1 vriendin doet dat wel en ik wil het wel eens ergens anders over hebben. Maar hoe ik het ook probeer, ze komt altijd bij de kinderen uit.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 10 Dec 2015 18:12

Re: Stelling #38: Kinderen krijgen en je sociale leven

Mijn sociale leven is er zeker niet slechter door geworden. Ik spreek nog regelmatig met vriendinnen af, we spreken ook geregeld met andere koppels met kinderen af. Soms ga ik met vriendinnen weg zonder kinderen en soms ga ik naar vriendinnen toe met mijn zoon.
2012 & 2016
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers