Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Statistiek en Item-totaal correlatie

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Aug 2017 10:25

Statistiek en Item-totaal correlatie

Oke, na 3 uur zoeken al in het totaal ben ik het beu.
Ik moet voor mijn studie een toets analyseren op betrouwbaarheid. Ik heb alles al uitgerekend, behalve de Rit.
Wat ik ook vind op internet, ik kom niet tot een oplossing met het juiste antwoord. In het boek wat ik heb staat wel een antwoord waar ik op uit zo moeten komen maar geen idee hoe ze daar gekomen zijn en ik word er ondertussen gek van.

Iemand die het in Jip en Janneke taal kan uitleggen?

Het gaat om het volgende schema waarvan ik per vraag de Rit moet uitrekenen.

Afbeelding
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 28 Aug 2017 10:32

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Hier staat het toch best duidelijk uitgelegd?


http://onlineexamineren.nl/rit-waarde-op-de-rit/

Kwestie van de formule invullen of denk ik te simpel? :-P
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Aug 2017 10:34

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Ik snap die hele uitleg niet...
Ik staar echt al uren naar die uitleg maar ik snap echt maar half hoe ze aan welke gegevens komen.

Nu ben ik ook wel iemand die er een voorbeeld bij wilt zien.
Dus geef mij een lijst met gegevens en laat mij één keer zien hoe het moet en vanuit daar kan ik verder puzzelen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 28 Aug 2017 10:38

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Maar als je niet de uitleg leest maar gewoon de formule invult? Of mis je nog waardes die je in die formule moet stoppen? Soms is het ook kwestie van droog formules kennen en invullen. Ik snapte vaak ook niks van de hele ujtleg er omheen en wilde het ook persee snappen. Maar soms moet je dat loslaten.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Aug 2017 10:47

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Geen idee, want het boek wat we hebben gekregen geeft geen totaal score in het halve voorbeeld. Terwijl ze er wel vanuit gaan dat we dan snappen hoe ze aan het getal zijn gekomen wat ze in het voorbeeld gebruiken. Het is lekker wazig allemaal.

Ik laat de vraag voor nu open staan en ga ik verder met de rest van het boek. Weet iemand mij nog te helpen graag, anders vraag ik het volgende wel als de colleges weer beginnen. Ik vind het allen raar dat ze iets willen van ons zonder goed voorbeeld. Terwijl juist bij wiskunde altijd alles met voorbeeld gegeven moet worden om er iets van te snappen. Dat leren ze ons aan namelijk.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem278

Bericht 28 Aug 2017 12:31

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Misschien kun je Niekske eens aan haar mouw trekken? Ik moest het even opzoeken in dat 'voor -en nadelen van je werk' topic maar ik wist zeker dat er nog een do.cent wis.k.unde was. Zij kan het wellicht wel in J&J taal uitleggen?
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 28 Aug 2017 14:29

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 28 Aug 2017 18:13

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Bedankt miste, ook die had ik al bekeken en uitgeprobeerd bij het voorbeeld. Ook dan kom ik er niet uit. :palm:
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 28 Aug 2017 18:46

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

IK denk dat dit voorbeeld meer voor je doet:
http://www.wintoets.nl/help40/060%20intro_ritwaarde.htm

De Rit-waarde van vraag x wordt als volgt berekend:

Uitgaande van 10 leerlingen:
- p(x) = p-waarde van vraag, x = gemiddelde score op vraag x. Wanneer 2 van de 10 leerlingen vraag 1 goed gemaakt hebben is p(1)= dus 0,2.
- p(x) zegt iets over de moeilijkheidsgraad van vraag x.
- pg(x) = de gemiddelde eindscore van de leerlingen die vraag x goed beantwoord hebben.

Wanneer bijvoorbeeld vraag 1 door slechts 2 van de 10 leerlingen goed is gemaakt en deze 2 leerlingen hebben als eindscores resp. een 8,5 en een 9,5 dan is pg(1) dus 9.

- p = de gemiddelde eindscore van alle leerlingen. Dit is bijvoorbeeld een 6.
- (pg(x)-p)/p zegt iets over het discriminerend vermogen van een vraag, dat wil zeggen of de vraag goed is gemaakt door de gemiddeld betere leerlingen (hetgeen een positieve correlatie betekent) of dat hij juist goed gemaakt is door de gemiddeld slechtere leerlingen (hetgeen een negatieve correlatie oplevert).

Door p(x) te vermenigvuldigen met (pg(x)-p)/p krijgt u de correlatie van een vraag: r(x) = p(x) . (pg(x)-p)/p
Met bovenstaand voorbeeld voor vraag 1 levert dat dus het volgende op:
r(1) = p(1) . (pg(1)-p)/p
= 0,2 . (9-6)/6
= 0,2 . 3/6
= 0,1

- Dat de vraag door slechts 2 van de 10 leerlingen goed gemaakt is, heeft tot gevolg dat de Rit-waarde slechts weinig boven de 0 uitkomt.
- Een vraag die door geen enkele leerling goed gemaakt wordt of juist door alle leerlingen goed gemaakt wordt, heeft altijd een correlatie 0.

Overigens is op dezelfde manier ook de correlatie van een cursist te berekenen. Een negatieve correlatie betekent in dat geval dat de cursist de moeilijker vragen juist beter en de gemakkelijker vragen juist slechter heeft gemaakt dan de andere leerlingen..
08/2018
05/2021
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 28 Aug 2017 18:59

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Kijkend naar vraag 1 zie ik dat 9 leerlingen een 1 (maximale score) hebben gehaald.

De gemiddelde score: p-waarde(vraag 1) = 1 - dit had je zelf ook al staan maar als 100 %
Gemiddelde scoren van goede antwoorden pg(vraag 1) = 1
gemiddelde eindscore p = 1

ritwaarde = 1 * (1-1)/1 = 1*0 = 0.
Dit klopt aangezien iedereen het goed heeft, is de vraag weinig onderscheidend.
08/2018
05/2021
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Aug 2017 16:57

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

Bedankt ME. Ik ben er vandaag mee bezig geweest. Het stomme alleen is dat ik niet echt een eindcijfer heb van de toets, omdat de normering niet bekend is. Dus ik zou dan de rit score niet kunnen uitrekenen.
Ik ga het maandag gewoon vragen na mijn college. Er is dan vast wel een docent die mij er even mee wilt helpen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Aug 2017 17:07

Re: Statistiek en Item-totaal correlatie

De rit-waarde bereken je volgens normaal ook per vraag. Ik snap je dilemma want eis voldoende per vraag is een lastige om te definiëren.
08/2018
05/2021

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers