Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatietopic

<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Nov 2016 15:40

Re: Sollicitatietopic

@ Carra, ik heb het namelijk nog niet eerder meegemaakt dat een werkgever zelf komt een hoger voorstel dan ik zelf voorstelde. Volgens mij is dat namelijk best bijzonder. Dat deze werkgever boven haar voorstel een nieuw voorstel doet getuigd van nette ondernemerschap.

Ook kan het voorstel van Carrie te laag zijn geweest en wil de ondernemers alvast wat hoger gaan zitten, zodat er geen scheve gezichten komen met mensen in dezelfde functie die dus bijv. al 100 euro meer verdienen.

Dat er scheve salarisverhoudingen zijn (ook bij bedrijven met CAO) is algemeen bekend. Ik heb dat zelf gezien ivm mijn financiële functie en ik walg van zulke bedrijven. Er kan zelfs soms 500 euro tussen zitten voor dezelfde functie met dezelfde leeftijd heb ik gezien. Voor mij is dat zelf een reden om ander werk te gaan zoeken, want ik wil niet voor een werkgever werken die niet eerlijk richting zijn personeel is dmv scheve oneerlijke beloningen.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Nov 2016 15:45

Re: Sollicitatietopic

Jee, Fred, wat schandalig, vertel ons meer.
<<

Anoniem301

Bericht 01 Nov 2016 15:55

Re: Sollicitatietopic

Ja leuk he Fred en ik had al hoog in gezet voor mezelf en toen kreeg ik nóg meer.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 01 Nov 2016 16:01

Re: Sollicitatietopic

Carrie schreef:Ja leuk he Fred en ik had al hoog in gezet voor mezelf en toen kreeg ik nóg meer.
:good: :laughcry:
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Nov 2016 16:06

Re: Sollicitatietopic

Caulfield schreef:Jee, Fred, wat schandalig, vertel ons meer.


Hoezo vertel ons meer? Als je van de hrm- of externe loonverwerkingsbedrijf de betaalbatch en loonjournaalpost etc. aangeleverd krijgt om in de administratie te verwerken kom je daar wel achter. Uiteraard is dit vertrouwelijke informatie, maar neemt niet weg dat je bij een sollicitatiegesprek ervan uit gaat dat een werkgever netjes en eerlijk is qua financiële beloning richting hun werknemers toe.

@ Carrie... Netjes van je nieuwe werkgever. Met zo'n werkgever mag je blij zijn.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Nov 2016 16:50

Re: Sollicitatietopic

Voor welke werkgever wil jij nog wél werken, vraag ik me inmiddels af.


Gefeliciteerd Carrie!!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Nov 2016 18:00

Re: Sollicitatietopic

@ Caro... Voor een eerlijke betrouwbare werkgever die gemaakte afspraken bij de sollicitatieprocedure wel nakomt en feedback geeft als ik met procesverbeteringen kom. Dat laatste heeft met een stukje betrokkenheid te maken. Feedback kan in allerlei vormen, dus ook er anders over denken dan mijn ingebrachte punten. Daar heb ik geen moeite mee, maar helemaal geen feedback geven op punten die het bedrijf (met name de administratie) mogelijk efficiënter maken vind ik tonen van weinig betrokkenheid richting een werknemer die het best met het bedrijf voor heeft en zijn betrokkenheid toont. Ik ben geen volger, maar tot nu toe heb ik aardig wat leidinggevende gehad die totaal niet open staan voor vernieuwingen cq verbeteringen. Misschien ben ik een tikkeltje eigenwijs (beste plannen komen van eigenwijze mensen), maar een volger die vastgeroest zit aan zijn werkplek en niet tegen veranderingen of vernieuwingen kan zal ik niet worden. Echter kom ik ze in het bedrijfsleven wel veel tegen, want de meeste volgers zijn bang om hun baan te verliezen als ze hun mond open doen en initiatief te nemen dmv verbeteringen aan te dragen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 01 Nov 2016 18:40

Re: Sollicitatietopic

Jij hebt echt je hobby gemaakt van zuur doen in werk-topics he?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 01 Nov 2016 18:51

Re: Sollicitatietopic

Jeeh Fred, hoe meer ik lees over jou als werknemer, hoe meer ik het gevoel krijg dat je niet gewoon een betrokken en meedenkende werknemer bent, maar een betweterige bemoeial. Dat niet alle werkgevers en collega's daar om staan te springen vind ik niet verwonderlijk.

Carrie, gefeliciteerd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Nov 2016 19:13

Re: Sollicitatietopic

Betweterig kom ik niet over. Denk je soms dat ik wekelijks aangeef of zeur wat er beter kan binnen een bedrijf? Nee, dat doe ik niet, maar andere wel die dat niet eens aan durven te geven maar als de leiding er bijv. niet is wel over zeuren wat er allemaal in hun ogen niet bevalt. Dan denk ik altijd je hoeft hier niet te werken als het je niet bevalt.

Ik breng het netjes. Vraag of men samen (leidinggevende en ik) wil nadenken (sparren) over verbeteringen, want ik heb een aantal voorstellen. Echter als van dat samen niets komt wat moet ik dan?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 01 Nov 2016 19:27

Re: Sollicitatietopic

Hoe kun je zelf nou weten of je betweterig over komt of niet. Je komt hier al mega vaak betweterig en zeikend over. Het is nooit jou fout en altijd die van de werkgever. Vind je dst niet vreemd?
2015 💙
<<

Anoniem205

Bericht 01 Nov 2016 19:37

Re: Sollicitatietopic

Dat noemen ze dus betweterig ja, Fred. Als jij in mijn organisatie je zo zou opstellen en je niet zou doen wat er van je verlangd wordt, want dat lees ik nergens, namelijk je wérk, zou er ons een verbetertraject gestart worden. Als jij je in zulke gesprekken zo zou opstellen zoals je hier nu ook doet, zouden dat heel nare gesprekken zijn die je functioneren en je dossier absoluut niet ten goede zouden komen
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 01 Nov 2016 23:09

Re: Sollicitatietopic

@Oreo... Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Ik breng dus naast mijn goed functioneren zaken in die de werkwijze efficiënter maakt. Het komt de organisatie ten goede als werknemers meedenken wat er beter kan en niet alleen maar hun werk doen wat er wordt opgelegd.

Stel je voor dat een organisatie met allemaal 'volgers' werkt die niets inbrengen en jaren vastgeroest zitten in hun functie. Zo'n bedrijf gaat het niet redden op de lange termijn want ze staan niet open voor vernieuwingen en komen hierdoor in de problemen tov de concurrentie. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan. Denk maar aan Nokia, Kodac etc... (allemaal marktleiders geweest, maar die te laat zijn veranderd waardoor ze nu klein of failliet zijn).
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Nov 2016 00:06

Re: Sollicitatietopic

Ik heb de afgelopen 4 jaar ook alleen maar meer gekregen dan wat ik voorstelde hoor Fred. Misschien zijn Carrie en ik gewoon superleuke werknemers die dat verdienen :P Zuurpruimen krijgen niet zo vaak loonsverhoging.
Nee, serieus natuurlijk, er staat een bedrag vast binnen de organisatie voor die functie. Wij hebben bij ons op kantoor mensen die daar ver boven gaan zitten en dat kan niet, maar als ze eronder zitten krijgen ze nog steeds wat ervoor begroot is en zo hoort het ook.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 02 Nov 2016 20:17

Re: Sollicitatietopic

Ik snap heel goed wat je wilt zeggen Fred. Maar ik denk dat jij mij niet snapt. Heel veel organisaties zitten namelijk niet te wachten op figuren zoals jij, die zijn ze liever kwijt dan rijk.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 02 Nov 2016 20:54

Re: Sollicitatietopic

Je klinkt of je ontzettend graag een bruistablet zou zijn, maar in werkelijkheid kom je eigenlijk over als een droeftoeter Fred (zie Jan van Setten).
L2014 & H2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 03 Nov 2016 17:48

Re: Sollicitatietopic

@ Oreo... Dit kwam ik recent tegen op Linkedin waar meer dan 1.000 reacties op zijn gekomen. Het lijkt er dus op dat er meer mensen zijn die niet gehoord worden door hun leidinggevende en daarom iets anders zoeken en dat zijn vaak wel de beste mensen die vooruit willen.

"11 redenen waarom goede medewerkers vertrekken! (UPDATE)

Vaak horen we managers klagen over het feit dat hun beste mensen weggaan met alle gevolgen van dien voor de continuïteit van het werkproces, de hoge kosten om een nieuwe medewerker te vinden, etc.In deze stroom van verwijten en klachten ontbreekt echter telkens de kern van de zaak;

Medewerkers verlaten niet hun baan, zij verlaten hun manager!

Het trieste in zulk (onnodige) verloop is dat het heel makkelijk vermeden kan worden.Het enige dat daarvoor nodig is, is een ander perspectief en wat meer moeite van de kant van jou als manager.Wil je voorkomen dat je beste mensen hun biezen pakken; laat dan de onderstaande punten goed tot je doordringen. Wanneer je zaken bij jezelf herkent; doe er dan iets aan!

1 Medewerkers zich laten overwerken: Niets brandt je goede medewerkers zo af als ze structureel te hard te laten werken.Het is echter verleidelijk om je goede mensen steeds weer voor alles in te zetten. Je krijgt immers zaken voor elkaar. De keerzijde wordt hierbij vergeten; deze medewerkers krijgen het gevoel dat ze gestraft worden voor hun excellente prestaties. Onderzoek toont verder aan dat het structureel teveel laten werken van mensen contraproductief werkt: wanneer de werkweek uit meer dan 50 uur bestaat, daalt de productiviteit per uur substantieel.


2 Niet erkennen bijdragen en onvoldoende belonen van prestaties: De kracht van een schouderklopje wordt structureel onderschat. Zeker bij je topmensen die vaak intrinsiek gemotiveerd zijn. Iedereen houdt van complimentjes en zeker de mensen die iedere keer weer alles geven voor een goed resultaat. Als manager moet je met deze mensen ook het gesprek aangaan om te horen waarvóór ze het doen. Voor de een is dat bijv. een opslag, voor de ander het erkennen van zijn of haar prestaties.

3 Onvoldoende betrokkenheid: Meer dan de helft van de medewerkers die weggaan, doen dat vanwege de relatie met hun baas. Excellente managers weten hoe ze een balans aanbrengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Dit zijn de managers die het succes van hun medewerker vieren, met hem meeleven in moeilijke tijden en die hun mensen op een positieve wijze uitdagen.

4 Afspraak is afspraak? Het doen van beloftes plaatst je als manager op de flinterdunne lijn tussen je mensen blij maken en je mensen zien weggaan. Wanneer je je aan je afspraken houdt, groei je in de ogen van je medewerkers omdat je er blijk van geeft dat je te respecteren en te vertrouwen bent. Wanneer je je echter niet aan je afspraken houdt kom je over als onverschillig en respectloos. Daarbij komt nog eens; wanneer de baas zich al niet aan zijn afspraken houdt, waarom zouden zijn medewerkers dat dan wél doen?

5 De verkeerde mensen aannemen en belonen: Goede medewerkers willen werken met gelijkgestemde professionals. Wanneer managers vervolgens nieuwe medewerkers aannemen die eigenlijk ‘onder de maat’ presteren, is dat een stevige demotiverende factor voor de mensen die met deze nieuwelingen moeten werken. De verkeerde mensen bevorderen is nog veel erger! Wanneer je als medewerker voortdurend goed presteert maar bij een promotie wordt gepasseerd ten gunste van iemand die zich met mooie praatjes op die plek manoeuvreert, is er eigenlijk geen grotere belediging denkbaar. Niet vreemd dat goede mensen dan weggaan.

6 Geen plek voor Passie: Medewerkers met talent hebben passie voor hun vak. De mogelijkheid om die passie uit te leven zorgt ervoor dat zowel hun voldoening in het werk, als ook hun productiviteit stijgt. De angst van veel managers dat medewerkers zo hun productiviteit en focus verliezen, is hierbij ongegrond. Onderzoek laat zien dat mensen die hun passie kunnen uitleven in een flow terecht komen. En mensen in een flow zijn vijf keer productiever!

7 Ontwikkelen? Hoezo? Teveel managers verzuimen om hun mensen te ontwikkelen door met name vertrouwen, autonomie en empowerment te bieden. De mensen moeten dit dan uit zichzelf halen. Goede managers hebben echter voortdurend aandacht voor hun mensen door te luisteren en goede feedback te geven. Juist bij getalenteerde medewerkers is het belangrijk steeds te zoeken naar gebieden waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Je beste mensen willen feedback! Het is jouw taak als manager om ze die te geven, anders gaan ze zich vervelen of worden zelfvoldaan.

8 Onvoldoende plek voor creativiteit: De meest getalenteerde medewerkers zijn altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing in hetgeen dat ze doen. Wanneer je deze mogelijkheden om wat voor reden ook wegneemt, zijn ze snel uitgekeken op hun werk. Je beperkt en frustreert bovendien niet alleen je medewerkers maar ook jezelf!

9 Wanneer je je mensen niet intellectueel uitdaagt… Grote leiders dagen hun medewerkers uit om zaken te realiseren die in eerste instantie onmogelijk lijken. In plaats van gewone saaie doelen te stellen, stellen zij doelen die hun mensen uit hun comfortzone halen en doen er vervolgens alles aan om hun mensen daarin te laten slagen. Medewerkers die functioneren op de automatische piloot, gaan op den duur weg. Ze zoeken een andere baan die hun intelligentie prikkelt en uitdaagt.

10 Vertrouw je medewerkers! Veel organisaties en managers zijn gewend om hun medewerkers op basis van controle aan te sturen. Maar wat is nu beter? Controle of vertrouwen? W2 Insight gelooft dat organisaties optimaal functioneren wanneer medewerkers de juiste mix van vrijheid en verantwoordelijkheid ervaren. Aansturen op basis van vertrouwen is op de lange termijn absoluut het meest duurzaam. Het zorgt voor succesvolle, flexibele en innovatieve organisaties. En medewerkers willen graag bij dit soort organisaties werken. Aansturen op basis van vertrouwen is echter niet hetzelfde als het ineens volledig loslaten van medewerkers. Het is een traject dat je als manager samen met je medewerkers ingaat. Het vraagt zowel van de organisatie, leidinggevenden als medewerkers een andere mindset en een ander gedrag. Training en begeleiding zijn hierbij essentieel.

Het is belangrijk dat iedereen op zoek gaat naar een nieuwe balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Je zult tijdens dit proces continu in contact met je medewerkers moeten blijven. Alleen zo zie je namelijk wat er nodig is om ze steeds een stap verder te brengen en alleen dan zie je welke begeleiding, leiderschapsstijl of aansturing er op dat moment nodig is.

11 De manager als voorbeeld. Het gaat fout wanneer management zelf niet in praktijk brengt wat ze prediken naar hun medewerkers. Als manager heb je altijd een voorbeeldfunctie; sterker nog; wat er in het team speelt is vaak een afspiegeling van wat er bij jou of in je managementteam speelt. Een manager moet altijd al het goede voorbeeld geven, vooral in tijden van crisis wanneer er behoefte is aan sterk leiderschap. Wordt er beknibbeld op de personeelsuitgaven? Dan wordt er ook bespaard op kosten van de leidinggevenden en ga je als manager zeker geen nieuwe, nog duurdere leaseauto aanschaffen. Dat lijkt een open deur, maar helaas komen we dit soort zaken in de praktijk nog (te) vaak tegen. Niets werkt méér demotiverend voor medewerkers dan een manager die het gedrag dat hij van zijn mensen vraagt, zelf niet laat zien.

Doe het voor je medewerkers en doe het vooral voor jezelf !

Wanneer je dus wilt dat je beste mensen blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je ze behandelt. Goede medewerkers zijn trouw, maar hun talent geeft hen een breed spectrum aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Je wil er dus voor zorgen dat ze juist voor jou willen werken!"
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Nov 2016 19:15

Re: Sollicitatietopic

Wat wil je hier nu mee zeggen?? Dat je een godsgeschenk bent en al
Je vorige werkgevers dit niet zien??

Hier 2 afwijzingen. De ene een fysiovacature hebben ze iemand gevonden met meer ervaring en kennis. De andere zochten ze toch net wat anders. Op zich als ik mezelf vergelijk met de andere kandidaten kan ik daar wel inkomen. Het is jammer maar het was een klus van 2 weken dus geen mega ramp.
2015 💙
<<

Anoniem301

Bericht 03 Nov 2016 19:26

Re: Sollicitatietopic

Afbeelding
<<

Anoniem281

Bericht 03 Nov 2016 19:28

Re: Sollicitatietopic

Afbeelding










Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 03 Nov 2016 20:30

Re: Sollicitatietopic

1000 reacties is ook echt een representatieve weergave van werkend Nederland... :palm:
<<

Anoniem245

Bericht 04 Nov 2016 17:34

Re: Sollicitatietopic

Ik heb hier al eens geschreven over een sollicitatieprocedure bij defensie. Helaas ben ik voor de tweede keer niet door de sportkeuring gekomen. Deze mag ik in Juli 2017 nog eens over doen. De rest van het dossier blijft gewoon bestaan (psychisch en medisch) dus dat hoef ik niet nogmaals te doorlopen.
Nu is mij ter ore gekomen dat er bij een ander orkest ook een vacature is en morgen ga ik een brief schrijven. Dit is eigenlijk een orkest waar ik nog liever zou werken (meer uren, en vast doordeweeks ipv een vaste dag in het weekend). Als ik aangenomen zou worden, zou ik naast het freelance werk dat ik al in de muziek doe niet nog ernaast te werken.
Bij het orkest waar ik oorspronkeijk gesolliciteerd heb zou dat wel het geval zijn.

Ik zit dus vanaf vanmiddag al helemaal te stuiteren! Een goede vriend van mij speelt er en ik heb al zovaak gevraagd of er vacatures komen, maar dat was nooit het geval, tot nu dus!

Niet quoten aub!
<<

Anoniem221

Bericht 05 Nov 2016 13:31

Re: Sollicitatietopic

Hopen dat het je lukt, Kira. Ik zal voor je duimen! :)

We zitten in November-ziekenhuismaand. We hebben de komende weken zo ongeveer dagelijks een afspraak in het ziekenhuis met neurologen, cardiologen, reumatologen etc. Dus ik heb het solliciteren ook even op een laag pitje gezet. Ik wil wel graag aan het werk, merk aan mezelf dat ik aan het werk moet, maar vraag me continu af hoe het dan in de toekomst moet als vriend, net als nu, zoveel afspraken in het ziekenhuis heeft. Het antwoord is: Vrij nemen. Maar op de één of andere manier heb ik moeite met vrij nemen. Ach, komt tijd...

Twee weken geleden afgewezen voor een functie. Mijn inzet liet te wensen over en dat werd opgemerkt. Woensdag werd ik gebeld door een ander uitzendbureau of ik een vier euro mindere uurloon bij een ander bedrijf voor hetzelfde bedrijf wilde werken. Ik heb ervoor bedankt. En dan voel ik me achteraf toch schuldig. Maar met het minimum loon kom ik al sinds 2007 niet meer rond. En ik vond het uurloon van het andere uitzendbureau al vrij minimaal en als je daar dan nog vier euro onder moet gaan zitten. Snap niet dat het minimumloon zo laag moet zitten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 05 Nov 2016 15:47

Re: Sollicitatietopic

Krijg je daar geen gezeik mee dan?
2015 💙
<<

Anoniem221

Bericht 05 Nov 2016 16:02

Re: Sollicitatietopic

Minx schreef:Krijg je daar geen gezeik mee dan?


Waarmee?
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers