Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Snel taalvraagje

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Jul 2017 10:04

Snel taalvraagje

Ik kom er even niet uit met deze zin:

Bij brief van *datum* ZIJN collega's verzocht te reageren

of

Bij brief van *datum* IS collega's verzocht te reageren

Ik neig naar de laatste, maar ik twijfel. Wie helpt?

♥♥
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 20 Jul 2017 10:06

Re: Snel taalvraagje

De collega's is verzocht (op het eerste oog dacht ik zijn, maar het is 'hen is verzocht'. Of de collega's werden verzocht. Maar inderdaad een beetje een rare zin, 'bij brief' klinkt ook vreemd.

Ik zou ervan maken: In de brief van *datum* werden collega's verzocht te reageren.
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 20 Jul 2017 10:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8447

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 20 Jul 2017 10:11

Re: Snel taalvraagje

Ik zou sowieso 'In de brief' gebruiken ipv 'bij de brief' en dan is verzocht inderdaad.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Jul 2017 10:13

Re: Snel taalvraagje

Ik kan de zin verder niet ombouwen, het is een standaard zin uit een mal. Juridisch taalgebruik enzo. Maar normaal is er één betrokkene (collega dus in mijn voorbeeld), dit keer zijn het er meerdere en daardoor raakte ik in de war :wink:

Thanks!

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jul 2017 10:14

Re: Snel taalvraagje

Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 20 Jul 2017 10:15

Re: Snel taalvraagje

Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

Daarom ging ik dus ook twijfelen. :good:

♥♥
<<

Anoniem243

Bericht 20 Jul 2017 10:16

Re: Snel taalvraagje

Als je ervan maakt: 'Bij brief (datum) is aan de collega's verzocht... ' hoor je het. 'Bij brief (datum) zijn aan de collega's verzocht...' klopt niet.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8447

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 20 Jul 2017 10:16

Re: Snel taalvraagje

Je moet het volgens mij zo lezen: aan collega's is verzocht. Aan kan ook worden weggelaten. Maar dat zegt mijn taalgevoel, ik ben slecht in onderbouwing met regeltjes :P
Laatst gewijzigd door Teun op 20 Jul 2017 10:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 20 Jul 2017 10:17

Re: Snel taalvraagje

Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

https://onzetaal.nl/taaladvies/reizigers-wordt-verzocht Kan allebei dus.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jul 2017 10:17

Re: Snel taalvraagje

Ja joh, dat ze het even lekker duidelijk maken!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jul 2017 10:18

Re: Snel taalvraagje

Elliot schreef:
Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

Daarom ging ik dus ook twijfelen. :good:


Het is toch die naam van ons denk ik waardoor we soms akelig veel hetzelfde denken.
<<

Anoniem243

Bericht 20 Jul 2017 10:19

Re: Snel taalvraagje

Collega's is dus ook geen ondw in deze zin volgens mij maar (ik dacht) meewerkend voorwerp. Maar ik ben er al een tijdje uit dus pin me er niet op vast ;)
<<

Anoniem243

Bericht 20 Jul 2017 10:22

Re: Snel taalvraagje

Lonely Goatherd schreef:
Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

https://onzetaal.nl/taaladvies/reizigers-wordt-verzocht Kan allebei dus.


In die zinnen wel maar in het voorbeeld van Elliot gaat dat niet op volgens mij.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 20 Jul 2017 10:41

Re: Snel taalvraagje

Lonely Goatherd schreef:
Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

https://onzetaal.nl/taaladvies/reizigers-wordt-verzocht Kan allebei dus.


Volgens deze regels kan het inderdaad allebei. Toch zou ik kiezen voor '(aan) de collega's is verzocht'. 'Aan' wel weglaten uiteraard.

Wat is 'verzocht' eigenlijk een raar woord als je het zo een paar keer ziet staan.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25010

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 20 Jul 2017 10:42

Re: Snel taalvraagje

Sookie schreef:
Lonely Goatherd schreef:
Caro schreef:Maar.. het onderwerp is toch 'collega's'. Waarom is het dan toch 'is'? Ik snap dat niet!

https://onzetaal.nl/taaladvies/reizigers-wordt-verzocht Kan allebei dus.


In die zinnen wel maar in het voorbeeld van Elliot gaat dat niet op volgens mij.


Jawel, is hetzelfde voorbeeld, of het zou 'wordt/worden verzocht' of 'is/zijn verzocht' is.
❤ 7 juni 2018
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Jul 2017 11:03

Re: Snel taalvraagje

Sookie schreef:Collega's is dus ook geen ondw in deze zin volgens mij maar (ik dacht) meewerkend voorwerp. Maar ik ben er al een tijdje uit dus pin me er niet op vast ;)


Collega's is inderdaad het meewerkend voorwerp en niet het onderwerp.
Ik zou gaan voor 'is verzocht', dat vind ik beter klinken al mag het dus allebei (enkelvoud of meervoud).
<<

Anoniem243

Bericht 20 Jul 2017 11:10

Re: Snel taalvraagje

Bliss schreef:
Sookie schreef:
Lonely Goatherd schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/reizigers-wordt-verzocht Kan allebei dus.


In die zinnen wel maar in het voorbeeld van Elliot gaat dat niet op volgens mij.


Jawel, is hetzelfde voorbeeld, of het zou 'wordt/worden verzocht' of 'is/zijn verzocht' is.


Ok, is puur mijn gevoel dan dat het in de zin van Elliot echt raar staat om 'zijn' te gebruiken, haha.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers