Bolletje schreef:
Heel leuk! Waarom zet je niet de antwoorden erbij? Nu ben ik nieuwsgierig!
Haha, nou...ik heb uiteindelijk toch nog wat moeten opzoeken, met name voor de vraag over scherp zien. Ik had altijd al moeite met optica, ik kan dus nu nog steeds niet met (analoge) fotocamera's omgaan, want ik vergeet altijd hoe het zit. Dat antwoord heb ik dus ook heel kort gehouden
. Maar ik denk dat het ongeveer zo zit:
- Waarom losse voorwerpen of ikzelf een stukje naar voren schieten, wanneer 't voertuig waarin we ons bevinden remt
Dat heeft met de traagheid van een massa (bijv een lichaam in dit geval) te maken. Dit betekent heel simpel gezegd dat wanneer een voorwerp in rust is of juist met een bepaalde snelheid in beweging is, het voorwerp min of meer in die toestand blijft (wrijving etc even daargelaten), tenzij het geforceerd wordt van rust / snelheid te veranderen. Dus als jij op een bus zit die 50 km/h rijdt, beweeg jij in feite ook 50 km/h op dat moment (samen met de bus). Als de bus remt, wil jij (je lichaam) nog een fractie van een seconde verder bewegen met 50 km/h, totdat je lichaam ook zich ook moet neerleggen bij de (rem-)kracht die tot vertraging leidt. In die fractie van een seconde schiet je door naar voren, de bus beweegt al trager (is eerder geremd) dan jij in feite. Hmm…ik hoop dat dit niet als hocus pocus klinkt…
- Waarom een zeepbel de vorm van een zeepbel krijgt en wanneer die zal knappen
Dat heeft met de oppervlaktespanning van een vloeistof te maken. Als bij water een beetje zeep toevoegt, dan verlaag je de oppervlaktespanning van dat water. Hoe slapper het water, hoe flexibeler eigenlijk. Van gewoon water kun je geen bellen blazen, want de oppervlaktespanning is te hoog. Denk aan een doek dat heel strak gespannen staat, daar kun je geen vormen mee maken, dat gaat gewoon stuk. Water "breekt" op dezelfde manier, maar dan krijg je dus druppels. Wanneer een zeepbel zal knappen, weet ik niet meer! Wanneer het vliesje te dun wordt, haha, maar dat hangt van de hoeveelheid zeep tov hoeveelheid water af.
- Waarom een motor of een politieauto steeds hoger begint te klinken, als die dichterbij komt en dan weer lager (qua toon)
Doppler effect! Geluid komt bij je aan in golfjes. Hoe dichterbij je komt, hoe sneller deze golfjes ook bij je oor komen. Hoe sneller achter elkaar je opeenvolgende geluidsgolfjes hoort, hoe hoger de toon zal klinken. Dit gaat door totdat je zo dichtbij staat, dat je de "echte" toon hoort. Rijdt de auto/politieauto/etc je vervolgens voorbij, dan wordt de toon weer lager, want dan duurt het steeds langer en langer voor zo'n geluidsgolf bij je oor komt (en dat klinkt qua toon lager), tot je uiteindelijk niks meer hoort.
- Waarom iemand scherp kan zien en iemand anders niet
Afhankelijk van de bolling van het oog, klopt de brandpuntsafstand bij het kijken naar voorwerpen wel of niet met de beeldafstand en dat zorgt ervoor of iemand wel of niet scherp ziet.
- Waarom ik 't makkelijker vind om een flesje bier open te krijgen met een lange opener dan met een kleintje
Hefboomwerking. Hoe langer de arm (opener in dit geval), hoe minder kracht ik aan het uiteinde van deze arm (opener) hoef te zetten om het zelfde effect te bereiken vergeleken met een korte opener (kortere arm).
- Waarom er regenbogen zijn
Zonlicht zien we normaal als wit licht, maar als het vochtig is in de lucht, bijvoorbeeld door regen, dan wordt het zonlicht door de druppeltjes twee keer gebroken; eerst wanneer het licht de druppel binnenkomt en dan wanneer het licht de druppel weer "uitgaat". Door het breken van het licht worden de kleurtjes zichtbaar, want iedere kleur heeft zijn eigen golflengte. Wanneer je wit licht breekt, breekt elke kleur met een andere hoek (door die verschillende golflengtes), waardoor ze elk afzonderlijk zichtbaar worden. Zoiets!