Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


PMS/hormonen/uit balans

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 22 Apr 2017 21:06

PMS/hormonen/uit balans

Geen idee of het ik het een beetje goed verwoord krijg, maar ik ga het proberen :).

Even een stukje voorgeschiedenis:
ongeveer 3 jaar geleden heb ik een jaar therapie afgerond. Ik zat toen niet lekker in mijn vel, had depressieve klachten, kon moeilijk grenzen aangeven, erg streng voor mezelf, liep steeds over mijn eigen emoties heen waardoor ze zich opstapelde etc. Ik heb veel geleerd in dat jaar en was ook een stuk happier daarna. Dit is een paar jaar goed gegaan, wel af en toe met wat ups en downs natuurlijk en ik blijf nog steeds oefenen en leren in het aangeven van grenzen en het indelen van mijn week zodat ik in balans blijf.

Ik heb altijd veel last gehad van mijn menstruatie, de week ervoor erg prikkelbaar/depressief/agressief en wat buik- en rugklachten de eerste paar dagen van de menstruatie. Soms gaat dit wel een aantal maanden beter, volgens mij ook als ik goed in balans ben.

Sinds een klein jaartje gaat het weer wat minder, ik heb wat meer slechte dagen. Ik kan echt uitgeput uit werk komen en dan thuis echt super chagrijnig zijn en niks meer hebben.
Nu heb ik al vaker gedacht dat ik gewoon erg veel last heb van mijn cyclus/hormonen, ik kan me de ene week zo anders voelen dan de ander. Angstgedachten, onzeker, kwetsbaar, piekeren, depressief, prikkelbaar, agressief, moodswings, eetbuien en voel ik me een soort van overspannen en de andere week voel ik me lekker in balans en is het een wereld van verschil. Nu ben ik al een tijdje van alles aan het lezen en uitproberen om meer in balans te komen, mindfulness, yoga, aantal keer per week sporten om me af te reageren, gezond eten, veel naar familie/weinig naar familie, veel plannen/weinig plannen etc. Nu kwam ik iets tegen over PMS. Nu ben ik er nog niet achter wat dat precies inhoudt en herken ik me ook niet in alle klachten. Ik wil nu een keer gaan bijhouden hoe ik me voel en in welke week dat is. Misschien zou dat iets verklaren. Anderzijds denk ik dat het geen PMS is maar dat ik gewoon weer teveel in mijn hoofd heb zitten of een zogenoemd 30'ers dilemma heb. In ieder geval: ik voel me er niet prettig bij en zou er graag iets aan willen doen! Iemand tips of herkent zich hierin? En in het geval van PMS hoe uit zich dit bij jullie?

Het voelt een beetje als een warrig verhaal maar zo zit het momenteel ook even in mijn hoofd, hoop dat jullie het toch snappen :). Alvast bedankt voor het meedenken!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 23 Apr 2017 07:26

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ik herken je moodswings heel erg en vind het ook lastig om hier mee om te gaan. Toen ik probeerde zwanger te raken van D en ik gestopt was met de anticonceptie werden deze klachten véél erger dan tijdens het gebruik van de pil. In de dagen voor mijn menstruatie was ik echt een draak. Ik heb toen wel kunnen stellen dat het PMS klachten zijn bij mij, die zonder onderdrukking door hormonen dus nog veel meer aanwezig waren. Nu, met een spiraaltje, heb ik er minder last van dan zonder hormonen maar meer dan met de pil. Ik schrik dan soms van mijn eigen onrust, boosheid, onzekerheid, verdriet, etc en ben altijd blij als ik een aantal dagen later wat bloed verlies zodat ik weet dat het met PMS te maken heeft.

Ik denk dat het inderdaad slim is eens bij te houden wanneer de klachten op zijn hevigst zijn en of dat te koppelen valt aan je menstruatie. Gebruik je anticonceptie?

Verder denk ik, in ieder geval bij mezelf, dat het ook deels karakter is en ik er op sommige momenten mee zal moeten dealen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Apr 2017 11:39

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ik gebruik geen pil meer al iets langer dan een jaar. Ik heb wel idee dat deze klachten niet meteen zijn gekomen na het stoppen maar pas na een aantal maanden. Ik was de eerste maanden na het stoppen ook nog niet regelmatig ongesteld, zou dat daardoor kunnen komen? Ik ben trouwens gestopt omdat ik dacht dat de pil ook invloed had op mijn humeur maar nu lijkt het wel nog erger te zijn.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 23 Apr 2017 12:56

Re: PMS/hormonen/uit balans

Het klinkt wel als PMS. Ik was het eerste jaar na het stoppen met de pil ook niet regelmatig ongesteld. Waarschijnlijk hebben er dus nog wel hormonen doorgespeeld in mijn lichaam. De klachten werden bij mij ook na verloop van tijd erger.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 23 Apr 2017 15:17

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ik heb hier ook last van! In de week voor ik ongesteld word erger ik me vooral dood aan m'n vriend, die moet het vaak ontgelden. Hij weet inmiddels wel dat het hierdoor komt, maar lullig is het wel natuurlijk. Ik dacht idd dat het zonder pil minder erg zou zijn, maar dat is het juist niet geloof ik. Ik heb nu een koperspiraal, dus geen hormonen, en volgens mij heb ik er meer last van dan met pil.
❤ 7 juni 2018
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 23 Apr 2017 15:58

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ik heb dat ook heel erg. Ben echt een heks als ik ongesteld moet worden. Depri en boos (nu gelukkig ff 9 maanden rust!) Met pil had ik er ook wel last van maar minder, maar dan had ik de rest van de maand wel meer last van dips dus ik ben toch gestopt. Ik zou alleen echt niet weten wat je er aan zou kunnen doen, behalve accepteren en een beetje voorspellen wanneer het komt, zodat je je omgeving kan "waarschuwen" en uitleggen dat ze het niet persoonlijk op moeten vatten.
<<

Anoniem197

Bericht 23 Apr 2017 19:39

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ja ook hier aanwezig! 'Gelukkig' icm pcos dus niet vaak ongesteld en dus ook niet vaak pms. Maar als ik het heb, ben ik er ook echt ziek van.
Zal ook eens bij gaan houden
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 24 Apr 2017 06:03

Re: PMS/hormonen/uit balans

Bliss, volgens mij is het heel logisch dat pms klachten erger zijn wanneer je geen anticonceptie gebruikt, omdat het dan niet onderdrukt wordt door hormonen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 24 Apr 2017 06:29

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ja maar ik dacht dat het juist door hormonen kwam, dus dat je er met de pil meer last van zou hebben.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem197

Bericht 25 Apr 2017 03:37

Re: PMS/hormonen/uit balans

Nee je eigen hormonen zijn uit balans.
Ik ben meer gaan verdiepen hierin de afgelopen dagen en opeens vallen meer dingen op z'n plaats. Heb gewoon even gehuild bij mijn man. Eindelijk weet ik waarvan het komt, ben niet gek aan het worden! Nu echt zoeken naar een oplossing.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 25 Apr 2017 10:19

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ik ben helemaal fan van dit boek. Heb het hier op het forum al vaker gezegd. Toen ik de opleiding tot kraamverzorgende deed kwam een verloskundige met dit boek. Zij was er helemaal over te spreken en raadde vrouwen die zich niet fijn voelde in hun lichaam dit boek te lezen. In mijn klas zijn er destijds zelfs 3 mensen geweest die gestopt zijn met hormonale anticonceptie.

Maar ook als je al niet meer aan de hormonen bent geeft zij hele fijne tips. Je kunt aan de hand van je klachten informatie opzoeken. Het boek is wel Engels maar dat vond ik geen probleem.

Afbeelding
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 25 Apr 2017 10:20

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ze heeft trouwens ook een super fijne App. FLO.

Ik gebruikte voorheen altijd de womanlog, maar FLO is echt vele malen fijner! Als jij bepaalde symptomen van je cyclus invult komt er een berichtje met tips binnen. Bijvoorbeeld 'bloating' en dan staat er in het bericht wat je nu beter niet kunt eten of drinken of wat je juist wel moet doen.
<<

Anoniem197

Bericht 25 Apr 2017 16:39

Re: PMS/hormonen/uit balans

Boek klinkt goed alleen ik ben slecht in engels lezen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Apr 2017 20:34

Re: PMS/hormonen/uit balans

Leuke tip dat boek, zal het eens reserveren bij de bieb.

Ik ben er inmiddels al wel achter dat het een combi is van stress/niet lekker in mijn vel zitten rondom dingen die nu in mijn leven spelen én hormonen. Ik heb het namelijk ook niet 3 weken lang zeg maar. Meestal voel ik me de week na het ongesteld zijn weer een beetje opbloeien. En heb ik het de 1 a 2 weken voor ik ongesteld ga worden heel erg, dan denk ik ook echt dat ik gek word en dat er niet met mij valt te leven, ben ik boos/verdrietig/opvliegerig/bang/gevoelig. Echt niet tof. Ook zo stom dacht ik vaak achteraf pas denk: OJAAA dat verklaart alles. Misschien moet ik er ook beter op plannen en rekening mee houden dat het erbij hoort, dat zal al een hoop schelen. Dan hoef ik ook niet te denken dat ik gek ben en weet ik dat het weer over zal gaan :).

Heb jij ook het idee dat die dingen niet of wel eten ook echt helpt? Of wat helpt jullie?
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 25 Apr 2017 20:57

Re: PMS/hormonen/uit balans

Lot, ik heb hier ook heel erg last van (gehad). Ongeveer 2 a 3 weken per maand voelde ik me zo dus ik had eigenlijk maar een weekje waarin ik echt vrolijk en gelukkig was. Ik twijfelde in die weken aan alles, was agressief, vroeg me af wat ik bij m'n (ex)vriend deed, etc.. Vreselijk!

Nu heb ik er veel minder last van maar ik denk dat het komt doordat ik alleen ben en niemand heb om het op af te reageren.

Ik heb het idee dat Teunisbloemolie bij mij de scherpste randjes eraf haalde (die van de kruidvat eigen merk hielpen 'goed') dus dat zou je kunnen proberen. Verder schijnt er ook accupunctuur voor te bestaan. Ik denk best dat je dit serieus mag nemen ook al worden er altijd grapjes over gemaakt (oh PMS, geef d'r chocola). Bij mij heeft het denk ik deels m'n relatie gekost want het is voor een partner echt ongelooflijk moeilijk, mijn ex had er in ieder geval heel veel moeite mee en wist echt niet hoe ie er mee om moest gaan. En ik geef 'm geen ongelijk aangezien ik zelf niet eens wist wat ik moest of wilde.

Sterkte!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 18 Mei 2017 21:20

Re: PMS/hormonen/uit balans

Lees nu je reactie pas Feline. Wat heftig, gebruikte je die teunisbloemolie ookal tijdens je relatie? En hoe is het nu je geen relatie hebt? Ik had het dit weekend ook weer heel heftig, veel emoties, drastische gedachten. Maandag werd ik ongesteld. Deze week verloopt vrij rustig, ben wel wat moe en heb menstruatieklachten gehad maar ik ben niet opvliegerig. Vandaag voelde ik me zelfs heel erg gelukkig ineens. Nu moet ik wel zeggen dat ik zondag een confrontatie had gehad die goed opgelost was dus misschien dat het daardoor deze week ook beter gaat. Geen idee.

Lees nu dat je er nu zonder relatie minder last van hebt. Ik denk dat ik dat ook zou hebben. Dat doet me daarom weleens denken dat mijn gedrag door mijn relatie komt, maar dat denk ik eigenlijk niet. Lastig zeg.
<<

Anoniem197

Bericht 13 Jul 2017 21:05

Re: PMS/hormonen/uit balans

Even een up.

Ik ben op aanraden van de huisarts gestart met de pil. Eerst microgynon 30 3 maanden en nu al een maand de 50. Alle klachten waren bij de 30 verdwenen en nu met de 50 ook.
Maar ik ben naar de 50 gegaan omdat ik maar ongesteld bleef. Nu na een maand met de 50 ben ik ook nog steeds ongesteld.
Wat ga ik nu doen? Ik kan pas over ruim een maand naar de gyn voor onderzoek. Ik heb nog microgynon 50 liggen. Ik ben geen fan van de pil maar hiermee zijn wel alle symptomen weg (er waren momenten dat ik zo duizelig was dat ik niet alleen met de kinderen durfde te zijn).
Ga ik nu door met de 50 en blijf ongesteld maar klachtenvrij of ga ik het proberen zonder pil, ongesteldheid stopt misschien maar klachten komen ook misschien weer terug.
De 30 heb ik niet meer. Het is dus voor een maand tot ik bij de gyn ben geweest.
Ik weet het niet meer
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 16 Jul 2017 08:56

Re: PMS/hormonen/uit balans

Ddl slik je de pil altijd door of houd je weleens een stopweek? Misschien krijg je het weer een beetje op regel door een stopweek in te lassen en zo een cyclus goed na te bootsen?
Als ik de pil alsmaar doorslik blijf ik op een gegeven moment ook bloeden.
2016
<<

Anoniem197

Bericht 16 Jul 2017 11:25

Re: PMS/hormonen/uit balans

Het is helaas ook met stopweek.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 04 Aug 2017 11:40

Re: PMS/hormonen/uit balans

Wat doen jullie tegen pms klachten? Ik voel me zo slecht de laatste dagen.. het lijkt wel erger te worden ook.

Wat te doen..?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers