Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.a.v. CITO score

<<

Anoniem281

Bericht 24 Apr 2017 07:11

Re: N.a.v. CITO score

Ik heb een heel leuke tijd gehad op de middelbare! Ik heb ook nog steeds spijt van dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken dat 't niet goed ging. Ik ben begonnen in een havo/vwo -klas, uiteindelijk ben ik havo gaan doen omdat ik de vwo klas niet leuk vond. Alles ging goed, prima cijfers, ondanks mijn geklets en het eindelijk uitstellen van leren en huiswerk maken, maar ik ben een ramp in wiskunde en economie. Voor alles had ik hoge cijfers, maar voor wiskunde een 3 en economie een 4. Uiteindelijk heb ik ergens op 't laatste moment aan de bel getrokken en al m'n tijd in wiskunde en economie gestoken, maar toen was 't al te laat.

Ik ben toen gestopt met de havo, omdat m'n overgang naar havo 4 gelijk stond aan een vmbo diploma, als je je aanmeldt bij een mbo opleiding en toen ben ik dat gewoon gaan doen. Dát is een fout geweest. Ik had beter de vavo kunnen doen of zo, want het mbo was écht niks voor mij.

Waar ik wel heel erg blij mee ben, is dat ik wel redelijk terecht ben gekomen. Uiteindelijk heb ik namelijk geen officiële diploma's, maar een hoop certificaten. Mijn werk is leuk, ik doe van alles binnen de organisatie en heb 't naar m'n zin. Het is goed te combineren met m'n gezin en sociaal leven en ik ben heel tevreden! Gelukkig geen nare gevoelens dus, over de beslissingen van toen. Wel een hoop ideeën over hoe ik dat later bij Tobias wil aanpakken, mijn ouders waren namelijk niet bepaald op de hoogte van mijn geklooi op school, tot 't te laat was.
<<

Anoniem304

Bericht 24 Apr 2017 07:40

Re: N.a.v. CITO score

Ik heb trouwens een fantastische middelbare schooltijd gehad. Heerlijk!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 24 Apr 2017 08:35

Re: N.a.v. CITO score

Ik vond er niet veel aan. Ik heb het naar m'n zin gehad, maar dat was het dan ook wel. Ik had een hekel aan school, ook op de basisschool al en was blij toen ik eenmaal m'n diploma had (en ik bleef ook nog eens zitten in de tweede :() Ik ben gelijk bbl gaan doen zodat ik niet meer elke dag naar school hoefde. Ik heb ook niks met leraren, reünies en spreek ook (bijna) niemand meer van toen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 08:51

Re: N.a.v. CITO score

Ik vond mijn middelbare schooltijd afwisselend leuk en stom. De ene week had ik het enorm naar mijn zin, daarna kwam er weer een week dat ik alles stom vond en me echt niet op m'n plaats voelde. Over het algemeen kijk ik er wel met een goed gevoel op terug, maar ik heb geen contact meer met mensen uit die tijd. Ik was zo'n meisje dat met ieder groepje op kon schieten, maar nergens echt bij hoorde. Ik fladderde een beetje heen en weer, dan hoorde ik weer daarbij en dan weer daarbij.

♥♥
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 24 Apr 2017 10:27

Re: N.a.v. CITO score

Elliot schreef:Ik vond mijn middelbare schooltijd afwisselend leuk en stom. De ene week had ik het enorm naar mijn zin, daarna kwam er weer een week dat ik alles stom vond en me echt niet op m'n plaats voelde. Over het algemeen kijk ik er wel met een goed gevoel op terug, maar ik heb geen contact meer met mensen uit die tijd. Ik was zo'n meisje dat met ieder groepje op kon schieten, maar nergens echt bij hoorde. Ik fladderde een beetje heen en weer, dan hoorde ik weer daarbij en dan weer daarbij.


Exact dit!
Ik had dat overigens ook al op de basisschool (dat fladderen) en nu nog kan ik eigenlijk met iedereen.
30-04-2017
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 15:11

Re: N.a.v. CITO score

UN, ik ga proberen het te verduidelijken. Ik weet niet of ik het kan.

Op de lagere school had ik enkel tienen op mijn rapport staan. Ik vond leren leuk en het ging mij makkelijk af. Bijvoorbeeld één keer lezen en onthouden. Op mijn CITO had ik een score van 543. Ik was natuurlijk zo blij dat de CITO ook had uitgewezen dat ik de Havo kon doen. Toen kwam er het moment dat mijn schoolmeester/directeur langskwam. Samen met mijn ouders werden de mogelijkheden doorgenomen. Omdat ik een jonge leerling was leek het de schoolmeester/directeur het fijner voor mij om mee te gaan met de klasgenootjes die ik al kende. En dat zou inhouden dat ik ook naar de Mavo zou gaan. Mijn ouders wisten dat ik niet wilde wijken en zeker niet met mijn klasgenootjes meewilde, want ik werd gepest. Ik werd op dat moment naar beneden geroepen en ik heb gesmeekt om me gewoon naar de Havo te laten gaan. De leraar zei dat het mij zwaar zou gaan vallen, maar als ik beloofde dat ik mijn stinkende best zou doen, dan zou hij mij inschrijven voor Havo. Ik had mijn klas verteld dat ik, net als twee jongens, naar de Havo mocht en op de dag dat de klassen van de nieuwe school werden ingedeeld werd duidelijk dat mijn leraar alsnog Mavo had aangekruist. En ik kwam bij dezelfde pestende klasgenootjes in de klas. Hell was het. Mijn ouders zijn toen nog naar de schoolmeester gestapt om te vragen wat er mis was gegaan en hij gaf aan 'een foutje' te hebben gemaakt.

Een jaar geleden kwam mijn moeder ermee dat hun eigen schooldiploma's, ze hebben er geen enkele, een rol konden hebben gespeeld bij het mij juist plaatsen voor de opleiding. Zij geen schooldiploma's, dus kind kan mogelijk ook niet leren. Geen idee of het überhaupt meespeelt, maar daar kwam zij dus mee.

Cotton, dat wist ik niet. Grappig hoe iets het ene moment compleet uit is en het andere moment helemaal in.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 15:14

Re: N.a.v. CITO score

Wat een bijzonder verhaal Fedora. Ik weet niet beter dan dat ouders hun kind zelf inschrijven op een middelbare school en dat leerkrachten van de basisschool daar, op het advies na, niet zoveel mee van doen hebben. En dat het advies leidend is boven de CITO score is ook pas sinds een paar jaar. Dus op basis van jouw CITO had je makkelijk ingeschreven kunnen worden op de HAVO.

♥♥
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 24 Apr 2017 15:24

Re: N.a.v. CITO score

Idd Elliot. En wel/geen diploma's van de ouders doet er ook niets toe. Er zijn nog zat ouders in de leeftijd van mij ouders die niet konden/mochten omdat ze gewoon thuis mee moesten helpen of geld moesten binnen brengen.
30-04-2017
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 15:25

Re: N.a.v. CITO score

Ik heb zelf mijn school uitgekozen. Ik wilde absoluut naar een christelijke school en daar ben ik ook ingeschreven, maar van wat ik mij herinner is het de schoolmeester/directeur geweest die het opleidingsniveau heeft aangegeven. Of mijn ouders hebben me na ruim twintig jaar klagen iets uit te leggen. :12:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Apr 2017 15:27

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Ik heb zelf mijn school uitgekozen. Ik wilde absoluut naar een christelijke school en daar ben ik ook ingeschreven, maar van wat ik mij herinner is het de schoolmeester/directeur geweest die het opleidingsniveau heeft aangegeven. Of mijn ouders hebben me na ruim twintig jaar klagen iets uit te leggen. :12:

Dat lijkt me dan logischer als ik eerlijk ben. Misschien dat je moeder er zelf niet in geloofde dat zij een kind had dat goed kon leren.

♥♥
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 15:32

Re: N.a.v. CITO score

Het is dat ik onlangs zelf een programma heb gezien over CITO-scores en diploma's van ouders, anders kon ik ervan uitgaan dat het een voorzetje was naar de waarheid toen ze me vertelde dat kinderen van diplomaloze ouders lager geplaatst werden. Hoe het ook zij en welke kant het ook opgaat, ik blijf zelfs ruim twintig jaar later gefrustreerd.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Apr 2017 16:03

Re: N.a.v. CITO score

Sorry maar ik vind het echt een heel raar verhaal. Je wordt niet ingeschreven door een leraar maar door je ouders. En als het echt door de meester was gedaan, en het was een foutje, waarom hebben jullie dan geen contact opgenomen met de school? Ik ben door de middelbare school ook een keer per ongeluk in de verkeerde klas geplaatst, ik meen in de tweede. Toen hebben mijn ouders gewoon de school gebeld en is het opgelost.
Jammer dat je er nu nog zo gefrustreerd over bent.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Apr 2017 16:12

Re: N.a.v. CITO score

En nog even on topic ook. Ik vond de onderbouw niet echt leuk, maar ook niet vreselijk of zo. Had wel wat mensen waarmee ik omging maar die vind ik als ik erop terugkijk niet zo leuk, op 1 vriendin na met wie ik nog steeds omga. De bovenbouw was leuker, toen had ik een leuke vriendengroep, met twee meiden ben ik nog steeds bevriend. Ik durfde ook meer mezelf te zijn en mezelf meer te uiten. Daarvoor was ik maar een saai, stil muisje.
Mijn twee beste vriendinnen zaten wel bij mij op school, maar 1 klas lager. We zaten elke pauze bij elkaar, schreven hele doorgeefboekjes vol, en hebben heel veel lol gehad. En dat vijg jaar lang, want toen ik in de brugklas zat zaten zij uiteraard nog niet op school. Wij zijn nu ook nog steeds hele goede vriendinnen.

Ik ben trouwens laatst met een vriendin wel naar een reunie geweest. Er was bijna niemand van mijn klas, maar ik had ook helemaal geen leuke klas eigenlijk, dus dat maakte me niets uit. Ik had vooral vrienden in andere klassen. Wij vonden het gewoon heel grappig weer eens in dat gebouw te zijn en te zien dat er eigenlijk niets veranderd was.

Ik vind mijn VWO diploma ook wel heel belangrijk trouwens. Zonder had ik niet naar de universiteit gekund en mijn huidige werk niet kunnen doen. Dus het speelt nog steeds ern rol op die manier.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Apr 2017 16:19

Re: N.a.v. CITO score

Fedora, alleen je ouders kunnen je inschrijven voor een school. Een basisschool kan alleen een advies meegeven en dat kan wel bepalend zijn. En een advies kan lager uitvallen dat dat je Cito-score aangeeft, omdat de docent van de basisschool het kind langer aan het werk heeft gezien en ook de sociaal-emotionele ontwikkeling kent.

Maar jouw ouders hebben jou ingeschreven, die hebben het niveau aangegeven aan de nieuwe school. Als er een foutje gemaakt is dan is dat hun foutje.
#teammaple🍁
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 17:53

Re: N.a.v. CITO score

Ik wil de strijd niet eens meer met ze aangaan. Ik zit me al de halve dag te bedenken hoe ik ze dit weer voor de voeten kan werpen, maar ik heb er geen zin meer in. Mijn ouders hebben nog een fout gemaakt. :palm:

Wat ik nog het ergste vind is dat ze weer dachten dat ik het nooit te weten zou komen. Ik heb geen kinderen, geen ambitie om lerares te worden... Tja, dit was makkelijker natuurlijk... :nopompom:
<<

Anoniem197

Bericht 24 Apr 2017 18:02

Re: N.a.v. CITO score

Diploma is nu niet belangrijk, voorheen wel.
Ik vond de middelbare verschrikkelijk en helaas heeft dat invloed op mijn hele leven van nu.
De meeste leraren deden mij ook niets want hun deden niets voor mij, ze hebben mij nooit beschermt of wat dan ook, ik viel niet op bij de leerkrachten maar wel voor de pesters.
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 18:11

Re: N.a.v. CITO score

Hoezo is een diploma nu niet belangrijk?
<<

Anoniem210

Bericht 24 Apr 2017 18:17

Re: N.a.v. CITO score

Mijn middelbare school tijd is verschrikkelijk. Ik wil er niet aan terug denken. Het leren ging mij echter wel goed af en ik slaagde dan ook met weinig moeite voor mijn VWO. Gekozen een HBO opleiding te doen zodat ik mijn klasgenoten zou ontwijken. Hier heb ik een korte periode spijt van gehad maar dat heb ik nu volledig los gelaten. Ik ben trots op mijn HBO opleiding en als ik wil heb ik nu voldoende middelen om alsnog een WO studie te volgen.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Apr 2017 18:32

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Ik wil de strijd niet eens meer met ze aangaan. Ik zit me al de halve dag te bedenken hoe ik ze dit weer voor de voeten kan werpen, maar ik heb er geen zin meer in. Mijn ouders hebben nog een fout gemaakt. :palm:

Wat ik nog het ergste vind is dat ze weer dachten dat ik het nooit te weten zou komen. Ik heb geen kinderen, geen ambitie om lerares te worden... Tja, dit was makkelijker natuurlijk... :nopompom:


Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend voor je is. Toch zou ik proberen om een en ander wat te relativeren. Het is niet zo dat je schoolkeuze (of die van je ouders dus) alles heeft bepaald in je leven. Als je bepaalde dingen echt had willen doen, had dat na je MAVO ook gekund. Kennelijk waren andere zaken belangrijker. Het is raar dat je ouders dit zo hebben aangepakt, en erover hebben gelogen, maar jij bepaalt de richting van je leven, niet zij.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Apr 2017 18:40

Re: N.a.v. CITO score

Caulfield schreef:
Fedora schreef:Ik wil de strijd niet eens meer met ze aangaan. Ik zit me al de halve dag te bedenken hoe ik ze dit weer voor de voeten kan werpen, maar ik heb er geen zin meer in. Mijn ouders hebben nog een fout gemaakt. :palm:

Wat ik nog het ergste vind is dat ze weer dachten dat ik het nooit te weten zou komen. Ik heb geen kinderen, geen ambitie om lerares te worden... Tja, dit was makkelijker natuurlijk... :nopompom:


Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend voor je is. Toch zou ik proberen om een en ander wat te relativeren. Het is niet zo dat je schoolkeuze (of die van je ouders dus) alles heeft bepaald in je leven. Als je bepaalde dingen echt had willen doen, had dat na je MAVO ook gekund. Kennelijk waren andere zaken belangrijker. Het is raar dat je ouders dit zo hebben aangepakt, en erover hebben gelogen, maar jij bepaalt de richting van je leven, niet zij.


Precies dit. Je kunt je niet meer 'verschuilen' achter vroeger. Daar ben je te oud voor en je had de regie kunnen nemen over je eigen leven.

Ddl: huh? Diploma's zeggen alles in de tijd dat de vraag groter is dan het aanbod. Hoe kom je aan deze wijsheid?
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 18:43

Re: N.a.v. CITO score

Caulfield, dat snap ik helemaal. Ze zijn niet overal voor verantwoordelijk.

Maar ik heb er met mijn pet naar gegooid. Ik zag geen uitweg en ontwikkelde een eetstoornis. Ik wilde naar de stad naar school, maar dat mocht niet, omdat mijn moeder bang was dat ik zou flauwvallen. Ik nam een tussenjaar en ging een kliniek in. De belofte was dat ik daarna naar de stad mocht om de opleiding af te maken. Dat mocht niet. Want mijn vader vond het zonde van het geld, want ik had immers al twee diploma's. Zoals ik al aangaf heb ik het later allemaal weer ingehaald. Maar ik baal ervan dat mijn ouders mij nooit hebben gesteund in alles wat ik belangrijk vond/vind. En ik vind frustrerender dat familie vindt dat ik alles krijg wat ik in mijn hoofd heb bedacht, maar hoe ouder ik word hoe onzekerder ik ben. En ligt dat aan mijn ouders en hun keuzes? Of aan mij en het feit dat ik frustratie niet los kan laten? Omdat ik naar mijn idee ook de echte studentenleven heb gemist, omdat ik pas later, in ouderenonderwijs, terug naar school ben gegaan.

Excuus, ander topic was dit meer op zijn plaats. Maar die tikkende vingers van me... :palm:
<<

Anoniem282

Bericht 24 Apr 2017 18:48

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Caulfield, dat snap ik helemaal. Ze zijn niet overal voor verantwoordelijk.

maar hoe ouder ik word hoe onzekerder ik ben.


Je bent er al eerder op aangesproken, maar ik zie het hier weer: je stelt dat je heel onzeker bent, maar je lijkt juist vaak heel blij met jezelf te zijn. In het ene topic komt je extreme onzekerheid naar voren en in het andere topic loop je eerder over van jezelf. Ik kan dat heel moeilijk plaatsen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 24 Apr 2017 18:53

Re: N.a.v. CITO score

Maar fedora, waarom wil je dan niet serieus in therapie? Je loopt hier al jaren mee en zoals we je hier kennen heb je ook een leven gehad met hele gecompliceerde relaties met je ouders en heel wat op je bordje gehad. Ik kan uit de eerste persoon vertellen dat dat soort dingen je niet in de koude kleren gaan zitten en dat therapie bijzonder nuttig is. Ik heb er in het verleden echt veel aan gehad voor mij stemmingsproblemen en ik verwacht dat nu weer.

Hier heb je altijd enorm de behoefte om na te denken en te reflecteren en analyseren en erover te praten. Maar qua therapie kom je dan met emdr wat eigenlijk een beetje een gekke keuze is bij jouw gecompliceerde meervoudige problematiek/verleden en zou het niet handiger zijn gewoon eens naar de huisarts te gaan en net als ik recent gehad heb ergens uitgebreide diagnostiek te krijgen, je hele verhaal coherent te kunnen doen en toegespitst hulp te krijgen en met een professional zo van gedachten te wisselen zoals je nu op het forum probeert?
Laatst gewijzigd door Whatever op 24 Apr 2017 18:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem221

Bericht 24 Apr 2017 18:55

Re: N.a.v. CITO score

Guattari, snap ik helemaal. Enerzijds ben ik heel zeker van mezelf, anderzijds heel onzeker over mezelf. Ik ben niet volledig onzeker, maar vooral meer onzeker. Heel moeilijk om zoiets over te brengen. Want ik ben heel sterk, maar ook de zwakste schakel van het forum. Tussenweg is er nog niet.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Apr 2017 18:59

Re: N.a.v. CITO score

Fedora schreef:Guattari, snap ik helemaal. Enerzijds ben ik heel zeker van mezelf, anderzijds heel onzeker over mezelf. Ik ben niet volledig onzeker, maar vooral meer onzeker. Heel moeilijk om zoiets over te brengen. Want ik ben heel sterk, maar ook de zwakste schakel van het forum. Tussenweg is er nog niet.


? Sorry, ik volg je niet. Je denkt in uitersten. Waarom is er geen tussenweg? Wie beweert dat?
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers