Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 17 Apr 2017 07:51

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

M.i. klopt dat inderdaad.

Jammer dat dit topic tijdens de paasdagen wordt geupt. :smile:
<<

Anoniem301

Bericht 17 Apr 2017 08:11

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Haha Caulfield, goede quote.
<<

Anoniem243

Bericht 17 Apr 2017 19:19

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Er zijn zeker wel dagen dat ik met gemak aan die hoeveelheid kom. Misschien nog wel meer ook. Dat zit 'm voornamelijk in koolhydraten (veel brood en ander deegwaar), broodbeleg en snoepen. Ik drink vrijwel alleen maar thee, maar dat gelukkig sinds een aantal jaar zonder suiker. Vruchtensappen en frisdrank drink ik ook nooit. Verder probeer ik in periodes mijn suikerinname te beperken door al het snoepen te laten en minder brood (en dus beleg) te eten, maar dat vind ik lastig. Oh, en de wijntjes laat ik ook niet altijd staan.

Volgens de schrijvers van het boek '100% suikervrij' en de variant '100% suikervrij voor kinderen' die ik heb gelezen is het inderdaad zo dat het lichaam geen onderscheid maakt tussen natuurlijke suikers en geraffineerde suikers. Je lichaam reageert gewoon op 'zoet' en zet voor alle soorten zoetstoffen hetzelfde proces in werking. Ik vind dat wel logisch klinken eigenlijk maar heb me er verder niet in verdiept en er geen onderzoeken op nageslagen.

Mede naar aanleiding van dat boek zijn we wel gaan proberen het een en ander in ons voedingspatroon aan te passen. Niet zozeer voor onszelf, maar wel voor onze zoon. De eerste twee jaar van zijn leven heeft hij vrijwel geen (toegevoegde) suikers gekregen. Inmiddels zijn we daar een stukje losser in, de laatste tijd iets te los naar mijn smaak dus nu na de Paasdagen weer een mooi moment om weer goed op te gaan letten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 23 Apr 2017 10:52

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Ik ben gestopt met suiker eten, dat heb ik voor de zwangerschap van Lu. 1,5 jaar volgehouden en toen heb ik echt heel goed in mijn vel gezeten, ben toen in 1,5 jaar tijd 15 kg afgevallen (in combinatie met sporten uiteraard). Dat ik daar mee gestopt bent kwam eigenlijk gewoon doordat ik in mijn zwangerschap met alle stress en continue in het ziekenhuis zijn bij mijn man het niet meer kon weerstaan en ook moeilijk vol te houden was.
Nu ben ik dus weer gestopt, en ik ben dan gestopt met toegevoegde en geraffineerde suikers. Ik gebruik ook geen zoetstoffen overigens.
Het kost altijd even enorm veel moeite om er vanaf te komen, maar daarna verlang ik er ook niet echt meer naar.
Qua energie merk ik nog niet zo heel veel helaas, maar ik ben toch weer langzaam aan het afvallen, ondanks dat ik niet sport en ik heb veel minder honger. Gisteren had ik een pannenkoek in een restaurant, een volkoren met walnoten, geitenkaas etc. En appel voor het zoet in plaats van honing. En na driekwart kon ik echt niet meer terwijl ik altijd veel meer op kon.

Ik eet uiteraard nog wel fruit, ik moet alleen oppassen dat ik niet te veel vruchtensap drink, ik heb qua drinken nog het meeste behoefte aan zoet. Ik mag dat wel van mezelf af en toe maar je merkt dat dus heel snel in je behoefte daarna. Dan wil ik daarna continue vruchtensap drinken.

Ik geloof wel in het mijden van geraffineerde suikers. Misschien werkt het omdat je dan dus automatisch echt veel minder suiker eet en minder kant en klare dingen. Ik weet het niet precies, maar voor mij werkt het prima.
Daarnaast heb ik mezelf dan een boterhammenquotum gegeven en mag ik niet meer pasta eten dan anders, want ik krijg dus wel de neiging om het te gaan vervangen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 23 Apr 2017 12:59

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Ik merk vooral dat ik zó moe word van suiker. Als ik en gebakje heb gegeten kan ik daarna wel slapen van vermoeidheid soms. Als ik een tijd geen/weinig suiker eet dan voel ik me veel energieker. Maar het is zo moeilijk vol te houden, er zijn zoveel verleidingen en overal zit stiekem suiker in gestopt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Apr 2017 13:48

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Ik probeer nu wel te minderen met zoetstof, want dat nam ik echt te veel. Zoetjes in de thee, zoetjes in de koffie, zoetstof door de yoghurt, cola light. Helemaal afschaffen doe ik niet, maar ik doe niks meer door de yoghurt, drink veel minder thee en daar doe ik dan per keer een suikerklontje in, geen zoetjes meer, koffie nog maar af en toe en cola light ook veel minder. Voor de rest water. Ik kom gelukkig nog steeds (lang) niet aan de dertig suikerklontjes per dag. Zoet helemaal uitbannen ga ik niet doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:14

Bericht 07 Mei 2017 07:55

Re: Nederlanders eten gemiddeld 30 suikerklontjes per dag

Ik eet eigenlijk nauwelijks koek en snoep dus ik dacht dat ik wel ok zat. Toch even in de fitnesspall gekeken en ik blijk gigantisch veel suiker per dag binnen te krijgen! O.a bami/ nasi groente 16 gram
banaan 15 gram
2 appels 32 gram
amandelmelk 4,5 gram ( de gezoete variant dus ik ga voortaan de ongezoete kopen)
Paprika 7 gram
Beetje hoisin saus 13 gram

Denk je dus goed bezig te zijn. Hierdoor kom ik dus continue over de max aantal koolhydraten heen. In ieder geval zijn het veelal geen geraffineerde suikers
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers