Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Artrose op jonge leeftijd

<<

Anoniem245

Bericht 03 Apr 2017 13:21

Artrose op jonge leeftijd

Ik heb al jaren nekklachten, misschien is het herkenbaar voor iemand?

7 jaar geleden was de druppel, ik kreeg hefitge pijnscheuten en krampen en ben toen naar de huisarts gegaan.
Ik had zenuwpijn door het slijten van mijn nekwervels, c5/c6/c7. De onderste drie als ik het goed heb.
Toen ik foto's liet maken vroeg die dame steeds of ik nooit een ongeluk had gehad, blijkbaar krijg je dit op jonge leeftijd alleen na een trauma of als het erfelijk is. Maar dat is het bij mij allebei niet.
In ieder geval krijg ik er steeds meer last van, soms is het maanden weg, en dan speelt het weer op. Soms wordt het super erg en kan ik niets, en andere keren doet het alleen pijn en belemmert het me wel. Maar dan red ik het wel op pijnstilling.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, chiropraktiker ben ik geweest maar daar ga ik niet meer terug. De pijn was weg maar kwam sneller en heviger terug. Fysio ben ik geweest, heb oefeningen die ik nog regelmatig doe.
Ik dacht dat sporten hielp, maar inmiddels merk ik dat er niets is wat het patroon van opkomende pijn, piekpijn, en dagen last hebben doorbreekt.
En ik word er langzaam echt zo gek van, vanaf donderdag heb ik al pijn, ben wel gaan werken op diclofenac maar dan heb ik het idee dat ik half in een droomwereld ben, duizelig en daarna doodmoe van constant het gevoel hebben mijn hoofd omhoog te moeten houden. Zaterdag moest ik dirigeren dus maakte mj overdag al druk hoe ik dat ging doen. Gelukkig ging het redelijk maar gisteren/vannacht en vandaag weer zo'n ongelooflijke pijn.
Heb mij ziek gemeld maar ik wil dat eigenlijk niet, ik wil gewoon functioneren.
Mijn moeder vind dat ik terug moet gaan naar de huisarts, omdat het vaker begint terug te komen en sowieso, al heb ik geen pijn heb ik tintelingen, krachtverlies etc. Maar iik durf niet goed, wat is de volgende stap?

Sorry voor het lange en misschien saaie verhaal maar moest het even van mij afschrijven..
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 03 Apr 2017 13:31

Re: Artrose op jonge leeftijd

Het is niet saai, het is zorgelijk. Dus ik ben het met je moeder eens dat je naar de huisarts moet. De volgende stap zal toch zijn dat er in het ziekenhuis moet worden gekeken naar wat de oorzaak is en of daar eventueel iets aan te doen is.

Wat je tot nu toe hebt gedaan zelf helpt allemaal niet. Dus is het geen kwestie van 'doorgaan en niet zeuren' maar dat je daadwerkelijk eens goed moet laten onderzoeken waar die pijn vandaan komt. Het is een serieuze belemmering voor je dagelijkse leven dus ernstig genoeg lijkt me.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 03 Apr 2017 13:55

Re: Artrose op jonge leeftijd

Ja eens met Caro! Teruggaan hoor. Je hebt van alles geprobeerd, maar het gaat niet meer. Niet twijfelen, maar doen!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 15:06

Bericht 03 Apr 2017 14:41

Re: Artrose op jonge leeftijd

Terug gaan, ik heb ook artrose in mijn nek maar er zit ook een nekhernia. Ik zou als ik jouw was echt terug gaan
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 03 Apr 2017 15:40

Re: Artrose op jonge leeftijd

Ik zou ook wel advies inwinnen maar artrose is nu eenmaal weinig aan te doen. Slijtage is niet meer terug te draaien. Misschien andere pijnmedicatie of verhogen?

Ik heb het in mijn onderrug. Eerst links en voel nu ook dat rechts begint. Ik ben helaas wel erfelijk belast. En mijn werk in de zorg helpt ook niet bepaald mee. Ik heb ook wel oefeningen en dat helpt dan ook wel maar dat is ook maar tijdelijk. Ik heb erbij ook pijn in de liezen/heupen en een rare kramp/naar gevoel in mijn alleen nu nog linkerbeen. De heftige pijn heb ik nu niet meer. Daar kreeg ik trouwens diclofenac en diazepam voor. Maar er is altijd een zeurende pijn aanwezig en soms een enorm vermoeide rug.

Enorm lastig en vervelend is het wel want het beperkt je op jonge leeftijd al. En het word alleen maar erger. Hopelijk kan de huisarts je verder helpen.
D. 💙14-01-2019💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Apr 2017 15:55

Re: Artrose op jonge leeftijd

Mijn moeder heeft het ook al zo lang als ik me kan herinneren, dus ik denk vanaf een jaar of 30, ook erfelijk belast en een baan in de zorg. Terug draaien kan niet maar zij had wel heel veel baat bij aangepaste werkzaamheden en een speciale computer muis bijvoorbeeld, ergonomische stoel e.d. wellicht zijn daar nog wel mogelijkheden om je te ontlasten. Daarnaast helpt sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut bij haar, doordat de spieren er omheen sterker zijn, maar zij heeft het in haar schouders/ knieën e.d. dus dat is weer anders als in je nek.

Ik zou dus zeker terug gaan naar de huisarts en niet alleen kijken naar pijnstilling voor de rest van je leven, maar ook of je op andere manieren verlichting kan krijgen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem245

Bericht 03 Apr 2017 16:29

Re: Artrose op jonge leeftijd

Bedankt voor jullie reacties, doet me goed!

Caro /Thunder wat een lieve reacties, vooral het "doorgaan en niet zeuren gedeelte". Zo zit ik dus wel in elkaar, maar als ik zo'n pijn heb zoals nu gaat dat echt niet. En is het dus inderdaad wel ernstig genoeg.
Huismus, ik ben ook wel bang om te horen dat ik misschien ook een hernia heb. Laatste keer bij de huisarts werd dat wel an aangehaald.
JMD, mijn onderrug speelt de laatste tijd ook op. Dus dikke kans dat die wervels ook aan het slijten zijn. Het gevoel wat je beschrijft herken ik ook. Ik wilde het laatst aan mijn vriend uitleggen maar ik kan het gewoon niet goed onder woorden brengen hoe het voelt. Ik heb diclofenac inderdaad als medicatie. Alleen heb ik het idee dat waar het een jaar geleden wel nog goed hielp, de werking steeds minder wordt.
Minoessepoes, heftg dat je moeder het ook al zo lang heeft. Aangepaste werkzaamheden gaat bij mij niet, ik werk in een groot medisch bedrijf en is vooral staand en veel dezelfde handelingen, ben ook wel bang dat ze straks zeggen dat ze mij niet meer kunnen gebruiken. En mijn freelance werk moet ik ook kunnen blijven uitvoeren natuurlijk. En dat is gewoon vooral moeilijk, trompet spelen gaat echt niet als mijn hele bovenlijf vast zit..

Ik moet er wel echt iets mee gaan doen denk ik, ik ben te lang al aan het uitstellen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 03 Apr 2017 17:29

Re: Artrose op jonge leeftijd

Je went aan de meeste medicatie dus zou goed kunnen. Ik had geloof ik 50mg. Misschien kun je daarmee nog hoger of andere middelen. Je kunt natuurlijk ook verder kijken naar oefeningen enz. Omliggende spieren trainen inderdaad. Deed ik ook bij de fysio. Als je last hebt van je onderrug kun je tijdens het lopen en tillen je navel intrekken of je onderste buikspieren aanspannen. Dan span je spieren aan die het dan overnemen van de onderste rugspieren.

Ik kan het gevoel in mijn been ook niet helemaal uitleggen. Het voelt als een soort van griepverschijnselen maar dan alleen in mijn been.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem245

Bericht 04 Apr 2017 08:10

Re: Artrose op jonge leeftijd

Ik heb de huisarts gebeld, donderdagochtend kan ik terecht.
Het gaat mij niet eens meer om de erge pijn alleen maar ook het tintelen van mijn arm. Dat heb ik bijna de hele dag door, ik merk het niet eens meer op. En mijn been slaapt ook ontzettend vaak als ik geslapen heb, moet dan eerst een halve minuut mijn been laten bungelen voor ik kan opstaan.
Maar goed, donderdag dus.. ben benieuwd.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 04 Apr 2017 15:00

Re: Artrose op jonge leeftijd

Dan lijkt het toch of er iett klem zit. Zenuw of spier? Ben benieuwd wat je arts zegt. Goed dat je de stap hebt genomen!
D. 💙14-01-2019💙
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 04 Apr 2017 22:10

Re: Artrose op jonge leeftijd

Kira schreef:Ik heb de huisarts gebeld, donderdagochtend kan ik terecht.
Het gaat mij niet eens meer om de erge pijn alleen maar ook het tintelen van mijn arm. Dat heb ik bijna de hele dag door, ik merk het niet eens meer op. En mijn been slaapt ook ontzettend vaak als ik geslapen heb, moet dan eerst een halve minuut mijn been laten bungelen voor ik kan opstaan.
Maar goed, donderdag dus.. ben benieuwd.


Tintelingen zijn wel iets om actie op te ondernemen ja. En met röntgenfoto's vragen we altijd of iemand een ongeval/trauma heeft gehad oid, dan weten we of we de foto direct aan een radioloog moeten laten zien (om te kijken of er een breuk is) of niet.

En anders een doorverwijzing vragen naar een reumatoloog, is de artrose in je nek echt bevestigd of niet? Bij tintelingen kan het ook zijn dat ze een MRI willen doen, kan idd een zenuw bekneld zitten of toch een hernia. En tsja een hernia is niet leuk, maar dan weet je tenminste wel wat er aan de hand is en kunnen ze er op je werk misschien ook wat meer rekening mee houden.

edit; heb je ook last van je schouders of niet? Is je houding verder goed? Neem aan dat de chiropractor dat nagekeken heeft?
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem245

Bericht 05 Apr 2017 08:06

Re: Artrose op jonge leeftijd

Beachgirl, mijn wervelkolom is ook niet recht. Ik heb vroeger als baby ook al fysiotherapie gehad omdat ik motorisch niet sterk was. Ik heb alleen last van mijn schouders (echt erge pijn) als ik last heb van mijn nek. Het voelt alsof er een super zwaar gewicht aan mijn schouder hangt. In bed kan ik mij dan ook niet goed omdraaien, of überhaupt omhoog komen.
Ik ga in ieder geval morgen met de huisarts bespreken dat er een doorverwijzing moet komen, wil dat het nu gewoon goed aangepakt word. Ik ben zelf ook wel bang geweest om verdere stappen te ondernemen, dus de laatste jaren misschien wat laks geweest met aan de bel trekken.
<<

Anoniem245

Bericht 06 Apr 2017 17:00

Re: Artrose op jonge leeftijd

En daar ben ik met een update!
Er worden foto's gemaakt van mijn nek (en rug ga ik ook navragen of dat mogelijk is) en dan kunnen we kijken of de artrose verergert is, wat de klachten dus erger maakt. Er is dus wel daadwerkelijk toentertijd Artrose vastgesteld, toen het hier gevraagd werd twijfelde ik even. Maar wel dus. Dan samen met de arts kijken voor een passende behandeling.

Maaaaar, de tintelingen die ik in mijn arm/hand/vingers heb, komen hoofstwaarschijnlijk van het carpale tunnelsyndroom. De klachten lijken op de klaschten afkomstg van Artrose maar de huisarts heeft het vrijwel zeker vastgesteld. Ik voel het ook gewoon, een verdikking op de zenuw, en hij deed een testje en ik voelde het meteen weer tintelen.
Daarvoor moet ik dus naar de neuroloog en dan wordt er dus ook weer verdergekeken. Hij had het over een operatie, das echt niet tof want dan ben ik muzikaal wel even uit de running. Maar goed, we zullen zien :)

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers