Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrijheid

<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 27 Mrt 2017 14:46

Vrijheid

Ik was hierover met een vriend in gesprek en ik werd eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe jullie er in staan.

Voel jij je vrij? Zo ja, op wat voor manier en wat houdt je vrij voelen voor jou in?
Vind je het belangrijk om vrij te zijn?

Hoe vrij voel je je ondanks tegenslagen/ziekte? Of hoe belemmert jou dat in je vrijheid?
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 27 Mrt 2017 14:55

Re: Vrijheid

Ik voel me hartstikke vrij. Vrij om alles na te jagen wat ik wil, vrij om me voort te bewegen waar ik wil en vrij om mijn leven te leiden zoals ik dat wil zonder politieke belemmeringen. Ik ben hier in Nederland vrij om te geloven wat ik wil, zonder dat daar consequenties aanhangen. Als ik kijk naar de vluchtelingen al helemaal: wie zou ik dan zijn om me niet vrij te voelen?

Ben ik vrij om van vandaag op morgen naar de andere kant van de wereld te verhuizen? Nee, ik heb een baan, hypotheek, verplichtigen etc. Dat is mijn keuze omdat ik die dingen wil. Dus in die zin is het zeker mijn vrijheid want ik kies daarvoor. Alleen is niks gratis in het leven, dus omdat ik die keuzes maak: kan ik andere dingen dus ook niet doen.

Ik ben vrij in mijn relatie omdat we elkaar steunen en stimuleren het beste uit jezelf te halen. Ik ben vrij omdat we elkaar niet belemmeren in leuke dingen doen, of wat dan ook.

Vrijheid is voor mij enorm belangrijk en een van de belangrijkste dingen om te hebben.
<<

Anoniem237

Bericht 27 Mrt 2017 19:53

Re: Vrijheid

Niet echt. Je bent als kind verplicht om naar school te gaan. Je mag geen drank kopen voor een bepaalde leeftijd. Drugs kopen is verboden. Je bent verplicht om belasting te betalen. Om in een auto te rijden moet je een geldig rijbewijs hebben. Je ID moet altijd geldig zijn anders krijg je een boete. Om een hypotheek af te sluiten moet je aan tig eisen voldoen. En als je een flinke erfenis krijgt moet je daar zelfs belasting over betalen.

Ik snap het allemaal wel, maar hierdoor kan ik me niet echt vrij voelen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25046

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 27 Mrt 2017 20:49

Re: Vrijheid

Ja, ik voel me wel vrij. Ik probeer altijd m'n gevoel te volgen en te doen waar ik me goed bij voel. Sinds een jaar of zeven voel ik me steeds vrijer. Ik ben toen weggegaan uit m'n hometown, waar ik nogal vast zat voor m'n gevoel. Er was te weinig te beleven en ik had daar vriendschappen die niet lekker liepen en die ik stuk voor stuk achter me heb gelaten (de meeste niet op mijn initiatief overigens, maar achteraf is het maar beter ook). Anderhalf jaar geleden besefte ik dat ik me 'vrij' voelde en om dat gevoel nooit te vergeten, heb ik er zelfs een tattoo voor gezet :).

Uiteraard zijn er genoeg beperkingen en mijn chronische vermoeidheid is er één van, maar ik laat me niet meer zo snel van de wijs brengen en word niet meer zo snel depri als vroeger. De afgelopen maanden waren pittig, ik was overspannen, maar niet depressief en het gaat weer de goede kant op. Ik hoop deze stijgende lijn voort te zetten de komende tijd.

De dingen die Forumster noemt vind ik geen beperking in mijn vrijheid. Regels moeten er nou eenmaal zijn.
❤ 7 juni 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Mrt 2017 22:12

Re: Vrijheid

Topic naar mn hart: ik leef voor vrijheid. Regels zullen er altijd zijn maar ik zal me nooit laten vastbinden in een baan, financiële situatie of door een man. Ik wil altijd in elk geval het gevóel hebben dat ik de keuze heb dingen te doen. Als ik nu naar Timboektoe zou willen, zou ik gaan. Gelukkig wil ik dat niet :p
Mijn omgeving heeft met grote regelmaat hoofd geschud bij mijn drang naar vrijheid. Heb mn studies gedaan maar altijd net anders dan ander. Heb hele goede banen gehad maar wel on my terms. Nog zo trouwens. Gelukkig heb ik een man die net zo is en als ik weer eens iets in mijn hoofd haal, steunt hij mij volledig. Er is altijd een oplossing. Ik was bang dat de zwangerschap me zou beperken maar dat gelukkig niet. En als ik nog 1 iemand hoor zeggen dat zodra mijn zoon geboren is, het gedaan is met de vrijheid, ga ik gillen. Gelukkig genoeg mensen om me heen die ook zo zijn en waar kinderen een aanvulling zijn ipv belemmering (natuurlijk er gemakzuchtig ervanuitgaand dat ons kind gezond is, heb zelf verstandelijk beperkt zusje dus ken de andere kant en als dat zo is, passen we ons daarop aan). Ik heb 1 leven, ik zou dodelijk verdrietig worden als ik klem zou zitten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 27 Mrt 2017 22:35

Re: Vrijheid

Forumster schreef:Niet echt. Je bent als kind verplicht om naar school te gaan. Je mag geen drank kopen voor een bepaalde leeftijd. Drugs kopen is verboden. Je bent verplicht om belasting te betalen. Om in een auto te rijden moet je een geldig rijbewijs hebben. Je ID moet altijd geldig zijn anders krijg je een boete. Om een hypotheek af te sluiten moet je aan tig eisen voldoen. En als je een flinke erfenis krijgt moet je daar zelfs belasting over betalen.

Ik snap het allemaal wel, maar hierdoor kan ik me niet echt vrij voelen.


Exact dit. Behalve dan dat ik het niet snap. We leven echt in een kut systeem. Regels op regels op regels. En die regels zijn er niet om ons er beter op te maken. Het wordt je bijna onmogelijk gemaakt om je er van te distantieren. Vorige week had ik zo'n naar inzicht hierover. Ik werd er gewoon verdrietig van. Het erge is ook nog dat mensen zich er niet eens bewust van zijn. Zo ver staan we dus al van onze vrijheid af.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Mrt 2017 04:27

Re: Vrijheid

Maar Jans, hoe zou jij het dan het liefste zien? Ik vind het soms ook wel beetje betuttelend maar kan me er prima van distantiëren eigenlijk. Of je nou een dier of een mens bent, regels zijn er overal. Als een mannetjes aap opeens een bepaald vrouwtje gaat vlooien, kan hij het met de dood bekopen want: dat kan niet. Waarom niet? Ja weet ik niet, ik spreek geen aaps. Maar het is toch logisch dat met zoveel mensen en wensen er regels moeten zijn? Ik vind Forumsters regels achter elkaar ook vrij 'in your face', maar als je over het alternatief nadenkt, dus die regels er niet voor hebben, dat is ook vrij scary.

Heb je wel eens in een land gereden waar rijbewijs niet nodig is? Dan ben je dankbaar dat wij in elk geval ervaren mensen achter het stuur hebben. Belasting? Tja, ik vind het ook kut. maar daardoor hebben wij wel een super zorgsysteem, goede wegen, een leger om ons te beschermen etc. etc. Hypotheek afsluiten? Als iedereen dat zou kunnen, dan zouden flink wat mensen in de financiële problemen komen met weer andere gevolgen. Het is kut, maar ik zie het nut wel. Als je groepen hebt, moeten er regels zijn. Net zoals er regels zijn in een gezin. Zelfs mieren hebben regels.

En als je bovenstaand niet wil, dan heb je nog wel de vrijheid om ergens heen te gaan waar het niet zo is. Ik zou er niet voor kiezen, ik heb in landen gewoond waar nauwelijks regels waren - wat een drama. Het is jouw leven, jij kunt ervan maken wat je wilt natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem197

Bericht 28 Mrt 2017 05:34

Re: Vrijheid

Ik voel mij beperkt vrij. Zoon gaat naar de psz (bewuste keuze om dat al zo jong te doen) en daardoor moet ik op bepaalde dagen op tijd zijn. Andere dagen ben ik vrij om te doen wat ik wil. Mijn kinderen beperken mij wel een beetje maar daarvoor laat ik mij niet altijd tegen houden. Als ik vandaag opeens naar de stad wil, regel ik een oppas.
Dat ik geen auto heb, beperkt mij wel in mijn vrijheid.

Die regels die forumster noemt, die doen mij niet zoveel. Daardoor voel ik mij niet minder vrij. Je bent vrij om te gaan denk ik dan.
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 07:25

Re: Vrijheid

Vrij om te gaan? Zelfs euthanasie mag niet zomaar als je dat zelf wilt. Daar beslist een ander ook over en als diegene zegt dat het (nog) niet mag, moet je blijven leven.
Vrij om te gaan naar een ander land? Zodat we daar naar alle regels en wetten moeten leven of zelfs in een dictatuur terechtkomen?
Ik vind dat niet vrij en zoals ik al zei; ik snap al die regels wel, maar me echt vrij voelen? Nee.
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 07:30

Re: Vrijheid

Jans schreef:Exact dit. Behalve dan dat ik het niet snap.

Ik bedoel dat ik snap dat er wel bepaalde regels moeten zijn. Een boete omdat je ID verlopen is, vind ik belachelijk. Geef gewoon een waarschuwing ofzo. Belasting betalen over een erfenis vind ik ook maar raar. Je krijgt iets waar veel verdriet bij komt kijken en dan mag je alsnog betalen.
One of the reasons waarom ik een keer naar Burning Man wil. :P
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 28 Mrt 2017 07:35

Re: Vrijheid

Whoh wat een negativisme.

Iedereen heeft een andere definitie van vrij voelen, en mij zit het er dus niet in dat als mijn ID verloopt ik een boete krijg.Of dat je een rijbewijs moet halen: compleet logisch want anders is niemand veilig meer op straat. Een auto besturen is niet zomaar iets en doe je dat niet goed: dan kunnen er doden vallen. Deze voorbeelden die worden aangehaald vind ik dus weer verre van mijn eigen definitie van vrijheid afstaan.
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 07:37

Re: Vrijheid

Ik zei een geldig rijbewijs. Als tie een paar weken verlopen is, mag je ineens niet meer rijden. Alsof ik dan ineens een gevaar op de weg ben.
Ik laat het ook niet gebeuren hoor, maar ik vind die regels te streng.
En nee, ik ben helemaal niet negatief. Ik heb er gewoon een andere kijk op.
<<

Anoniem186

Bericht 28 Mrt 2017 07:56

Re: Vrijheid

Ik heb weinig tijd, moet zo werken.
Ik weet het niet of we echt regels nodig hebben. Ik heb wat mensen in m'n omgeving die aan het anarchisme hangen. Het zijn interessante vraagstukken.
Ik vind wel dat er teveel regels zijn. Zoals bijvoorbeeld dat rijbewijs. Waarom kan m'n pa me het rijden niet leren? En dat ik dan bijvoorbeeld alleen ergens een toets hoef te doen om het te testen. Waarom moet ik eerst een smak geld neerleggen? Waarom moet ik een smak met geld neerleggen voor een doos met stenen? En waarom betaal ik 20 keer zoveel rente op het geld wat ik leen van de bank tov het geld wat ik op m'n spaarrekening krijg? Omdat die banken zoveel macht hebben. En mensen die de regels bedenken hebben ook macht. En macht corrumpeert, dat geloof ik echt.
We leven in een land waarbij de gezondheid van de mens en de het behoud van de wereld niet meer de hoogste prioriteit heeft. Geld is belangrijker.. dat vind ik een eng idee. Waarom rijden we nog niet allemaal in een elektrische auto? Als we daar echt de wereld mee kunnen redden. Omdat er veel te veel geld wordt verdiend aan benzine enzo. Belachelijk.
Waarom is de gezondheid van mensen niet belangrijker? Er gaat verschrikkelijk veel geld om in de farmaceutische industrie. Dat is er niet eens om ons beter te maken. Nee, dat is om winst te maken. Winst staat boven onze gezondheid. En dat is wat regels met ons doen.
Vorig jaar ontmoette ik een stel. Zij kwam uit Nederland, hij uit Australië. Ze konden samen niet in 1 van hun geboortelanden wonen. Omdat ze daar financieel niet de middelen voor hadden, vanwege die regels die bedacht zijn. En waarom? De wereld is evengoed van jou als van mij. Zo'n achterlijke grens bepaald dat ineens. Ik vind het krankzinnig.
Ik heb overigens geen idee wat een betere oplossing zou kunnen zijn. Dat maakt het gewoon zo moeilijk. Maar het blijft boeiend... nu ga ik gauw werken!
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 08:09

Re: Vrijheid

Ik vind het ook raar dat er landen en grenzen zijn. We zijn in mijn ogen allemaal hetzelfde en zijn we allemaal wereldburger, inwoner van planeet Aarde.
<<

Anoniem221

Bericht 28 Mrt 2017 08:10

Re: Vrijheid

Ik voel me hartstikke vrij. Ik mag in vrijheid leven en heb het goed. Natuurlijk was het een hele hectische periode toen mijn vriend ziek werd, maar dat heeft mijn gevoel van vrijheid nooit in de weg gestaan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Mrt 2017 08:12

Re: Vrijheid

Ik vind het hebben van regels in een land iets totaal anders dan vrijheid ervaren. Vrijheid is voor mij het gevoel dat ik alles kan en mag bereiken wat ik wil. Als ik nu besluit dat ik dokter wil worden, is dat theoretisch gezien mogelijk. Of het praktisch haalbaar is, is een tweede vraag, maar dat ligt aan mezelf, ik wil niet fulltime gaan studeren, mijn salaris opgeven etc.

Het feit dat je een geldig rijbewijs nodig hebt vind ik echt totaal iets anders. Ja er zijn regels in dit land (op de hele wereld), maar die regels bestaan grotendeels voor onze eigen veiligheid en om onze maatschappij te handhaven. Zonder belasting geen goede wegen, geen goed zorgsysteem, geen uitkeringen als je zelf geen baan hebt of niet kunt werken. Dat van die medicatie wat Jans zegt, tja, ik ben het ermee eens dat het belachelijk is dat daar zoveel geld op wordt verdient, maar anderzijds vind ik dat niet veel te maken hebben met vrijheid. Ik voel me er niet persoonlijk door belemmerd dat een pil 10 euro kost in plaats van 50 cent bij wijze van spreken.

Ik krijg er altijd een beetje jeuk van als mensen zo zeiken over het systeem. Als je het zelf zo goed weet, richt dan lekker je eigen partij op en ga het wiel opnieuw uitvinden. Eens kijken hoever je komt in een land zonder regels. Of vertrek en ga ergens in een hutje op de hei zitten waar je met al deze regels niets te maken hebt.
Wees in godsnaam blij dat je in een land woont waar je alle mogelijkheden hebt.

♥♥
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 08:20

Re: Vrijheid

Ik voel me aangesproken, Elliot. Je zegt nu dat ik maar loop te zeiken over het systeem? Ik geef antwoord op de vraag in dit topic. Jij weet helemaal niet wat ik normaal zeg of doe.
Oh, en als jij een hei voor mij kan vinden waar ik dat hutje neer mag zetten, zou ik je heel dankbaar zijn want zelfs een hutje bouwen op een hei, mag niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 28 Mrt 2017 08:22

Re: Vrijheid

Nergens zegt Elliot dat JIJ loopt te zeiken, alleen dat ze jeuk krijgt van het gezeik op het systeem. Dat jij je aangesproken voelt zegt meer over jezelf dan je wellicht beseft in dit kader?
Laatst gewijzigd door Caro op 28 Mrt 2017 08:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 08:24

Re: Vrijheid

Klopt. :)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 28 Mrt 2017 08:24

Re: Vrijheid

En ik snap oprecht het afgeven op die regelgeving niet. Heel veel dingen zijn er zodat we niet ontsporen als land, zodat we niet allemaal maar kunnen doen en laten waar we zin in hebben waardoor er complete chaos zou uitbreken. Daarom leven we zoals we kunnen leven en dan wel afgeven daarop? Je kan het met bepaalde regelgevingen niet eens zijn: helemaal waar, maar ik snap niet dat je oprecht kan zeggen je niet vrij te voelen in een land zoals Nederland met alle mogelijkheden die je hebt.
<<

Anoniem237

Bericht 28 Mrt 2017 08:28

Re: Vrijheid

Ik vind dat ik niet alle mogelijkheden heb die ik graag zou willen.
Maar ik pas me wel aan hoor, want ik weet ook niet waar ik het beter heb. :)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 28 Mrt 2017 09:15

Re: Vrijheid

Vrijheid is voor mij een flexibel begrip en heeft voor mij te maken met het maken van keuzes. Ik kan zeggen dat voordat ik (een) kind(eren) kreeg, mij vrijer voelde want ik kon immers vrij makkelijk gaan en staan waar ik wilde, wanneer ik wilde. Jas, sleutels, portemonnee en ik was weg.

Maar ik voel me nu ook eigenlijk heel vrij. Ook al moet ik mijn kind op tijd ophalen, op bed, eten geven, wassen, etc. Het is een keuze die ik heb gemaakt en ik geniet ervan. Het beperkt me in de vrijheid om 'zomaar' even wat te doen, maar ik heb nu de vrijheid om met mijn kind te knuffelen, spelen, etc. Een ander kader, maar een kader die ik ook als fijn ervaar.

Ik voel me eigenlijk niet echt beperkt door wet- en regelgeving. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik juist een hang heb naar regelmaat/ordelijkheid. En uiteraard, als je gaat relativeren ten opzichte van andere landen, culturen of geloven, dan voel ik me echt een vrij, rijk mens!
L2014 & H2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Mrt 2017 09:52

Re: Vrijheid

Ja, ik voel me vrij. De dingen die hierboven worden genoemd ervaar ik gelukkig totaal niet, ik voel me eigenlijk best gezegend om hier in Nederland te mogen wonen waar het allemaal zo goed geregeld is (hi Mark Rutte, ik deel je mening!).
Natuurlijk zijn er regels, gelukkig maar! Zou een compleet zooitje worden anders.
Ik voel me vooral vrij omdat we in een land wonen zonder oorlog, waar je op een normale veilige manier over straat kunt, waar man en vrouw gelijk zijn, waar niemand op straat hoeft te slapen en waar je goede kansen krijgt. Vrijheid heeft voor mij weinig te maken met regels.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 28 Mrt 2017 09:59

Re: Vrijheid

Helemaal eens met wat Elliot zegt.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 28 Mrt 2017 10:44

Re: Vrijheid

Ik voel me wel vrij. Ja er zijn grenzen en regels die de vrijheid aan de ene kant inperken maar aan de andere kant weer terug geven.

Het rijbewijs is een beperking, maar het geeft ook de vrijheid om veilig over straat te gaan.

Forumster schreef:Vrij om te gaan? Zelfs euthanasie mag niet zomaar als je dat zelf wilt. Daar beslist een ander ook over en als diegene zegt dat het (nog) niet mag, moet je blijven leven.
Vrij om te gaan naar een ander land? Zodat we daar naar alle regels en wetten moeten leven of zelfs in een dictatuur terechtkomen?
Ik vind dat niet vrij en zoals ik al zei; ik snap al die regels wel, maar me echt vrij voelen? Nee.

Marsy geeft aan dat er landen zijn waar weinig regels zijn. En dan gaat het ineens over in een dictatuur terecht komen? Als je naar een ander land wil vertrekken met weinig regels dan lijkt het me logisch dat je geen dictatuur opzoekt.

Maar je opmerking over een dictatuur vind ik ook wel een mooie, vergeleken daarmee hebben we in nederland veel vrijheden.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers