Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Achternaam

<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 10:49

Re: Achternaam

Maple, daar zat ik serieus bij thuiskomst aan te denken. Als hij van de kerk is dan vindt hij het aannemen van de achternaam van de vrouw maar iets heel doms/raar/niet logisch. Ik denk ook dat hij denkt dat we het doen omdat mijn achternaam 'mooier' is, terwijl het bij ons gaat om een principekwestie.

We gaan er gewoon voor. Ik heb geen enkele wanklank van een forummer gehoord, dus dan zal het heus allemaal wel loslopen. :)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 26 Mrt 2017 11:54

Re: Achternaam

Je woont in een (klein dorp) toch? Kan het niet gewoon zijn dat deze beste ambtenaar hier gewoon nog nooit mee te maken heeft gehad? Het is eigelijk pas iets van de laatste tijd dat dit gebeurd en als hij er nooit mee te maken heeft gehad klinkt het als iets dat problemen kan geven.
Volgens mij staat er überhaupt geen e/v op een id bewijs, maar wel op een paspoort. Het zou dus wel gewoon aangegeven worden in het paspoort van je vriend. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... teitskaart)
Voor officieel instanties moet er juist geen probleem zijn, want die krijgen gewoon uit het basisregister door wat zijn naam is (en dus ook een dubbelnaam en/of getrouwde naam).
Als je op reis gaat is er ook geen probleem, want op je ticket schrijf je altijd je naam zoals in je paspoort en dat blijft gewoon zijn geboortenaam.
En als je je moet legitimeren bij het afhalen van een pakketje heb je het natuurlijk zelf in de hand, want je geeft zelf aan ter attentie van wie het geadresseerd moet zin.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 26 Mrt 2017 12:29

Re: Achternaam

Ik denk dat wat Jorja zegt veel aannemelijker is dan aannemen dat de beste man er persoonlijk een oordeel over heeft. Niet iedereen die naar de kerk gaat vindt ook iets van hoe je een achternaam gebruikt, dat is nogal een vooroordeel.
#teammaple🍁
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 26 Mrt 2017 12:51

Re: Achternaam

Jorja schreef:Volgens mij staat er überhaupt geen e/v op een id bewijs, maar wel op een paspoort.

staat ook op een IDkaart (mits je dat aanvraagt natuurlijk)
Bij de oude staat het onder je geboortenaam, bij de nieuwe weet ik niet. het kan iig wel want dat hebben ze mij in februari nog laten zien toen mijn man zijn IDkaart heeft verlengd. Vandaar dat ik ook weet dat het bij man en vrouw hetzelfde vakje is dat moet worden aangevinkt.
(bij het verlengen van mijn IDkaart een paar jaar terug had ik er niet aan gedacht. ik had geïnformeerd hoe dat zit en of ik dat nog kan veranderen maar dat kost me een nieuwe IDkaart en dat is het mij nu nog niet waard.)

Jorja schreef:En als je je moet legitimeren bij het afhalen van een pakketje heb je het natuurlijk zelf in de hand, want je geeft zelf aan ter attentie van wie het geadresseerd moet zin.

ik ga er vanuit dat de vriend overal de achternaam van Fedora wil gebruiken dus ook bij het afhalen van een pakketje. het wordt anders nogal verwarrend om bij het ene de geboortenaam te gebruiken en bij het andere de getrouwde naam.
Laatst gewijzigd door Elska op 28 Mrt 2017 10:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 13:51

Re: Achternaam

Nogmaals dank jullie wel. En ja, ik zit natuurlijk ook met vooroordelen. We zijn nu eenmaal een christelijke gemeente en dan komen mensen al snel 'van de kerk'. Hoeft natuurlijk niet, maar is wel zeer aannemelijk en het bekt zo lekker haha. :P Hij neemt gewoon mijn achternaam aan en we waren het er ook al over eens dat we het gewoon gaan doen. Met deze woorden heb ik een beetje meer zekerheid en heb ik er vertrouwen in dat de problemen een wassen neus zijn. Juist omdat het, denk ik, ook in onze gemeente niet gebruikelijk is dat je trouwt en de naam van de vrouw aanneemt.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Mrt 2017 16:12

Re: Achternaam

Fedora schreef:Nogmaals dank jullie wel. En ja, ik zit natuurlijk ook met vooroordelen. We zijn nu eenmaal een christelijke gemeente en dan komen mensen al snel 'van de kerk'. Hoeft natuurlijk niet, maar is wel zeer aannemelijk en het bekt zo lekker haha. :P Hij neemt gewoon mijn achternaam aan en we waren het er ook al over eens dat we het gewoon gaan doen. Met deze woorden heb ik een beetje meer zekerheid en heb ik er vertrouwen in dat de problemen een wassen neus zijn. Juist omdat het, denk ik, ook in onze gemeente niet gebruikelijk is dat je trouwt en de naam van de vrouw aanneemt.


Fijn! Doe je ook een eigen topic over je bruiloft? Kunnen we meedenken en -leven over alles wat je nog gaat regelen.
<<

Anoniem197

Bericht 26 Mrt 2017 17:19

Re: Achternaam

Ow ja nu weet ik het weer, ik had toen mijn nieuwe id niet waar e/v op stond. Dus nog een oude met alleen meisjesnaam en dan met het aanmaken van de rekeningnummer kon het niet op de naam van mijn man.

Op id staat voorop je meisjesnaam en achterop e/v.
<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 18:55

Re: Achternaam

Dat kan, Caulfield. Maar voor nu weet ik alles absoluut heel erg zeker en heb ik nog geen topic nodig. :D
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Mrt 2017 19:11

Re: Achternaam

Er is natuurlijk ook een trouw topic!
Veel plezier met de verdere voorbereidingen Fedora.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 26 Mrt 2017 21:08

Re: Achternaam

Je blijft mij verbazen Fedora.

Echter kan ik het mij goed voorstellen. Een oud collega die vloeiend Nederlands spreekt hier was geboren maar wel een Turkse voor- en achternaam heeft gebruikte aan de telefoon altijd de achternaam van zijn vrouw. Geen klant kon zo weten dat hij Turkse roots heeft wat dus voor minder problemen zorgde.
<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 21:23

Re: Achternaam

Jij blijft mij verbazen, Fred. Want daar gaat het dus niet om. Noch dat ik het zo heb willen laten overkomen.

Het is een principekwestie dat ik zijn naam niet wil aannemen. Honderd procent Nederlands. Maar ik draag zijn achternaam niet
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 26 Mrt 2017 21:42

Re: Achternaam

Ik vraag me nu opeens af of er alleen e/v staat als je de naam van je man aangenomen hebt of dat dat er bij elke getrouwde vrouw staat. En waarom dan wel bij de vrouw en niet bij de man?

OT. Volgens mij weet jij zelf heel goed wat je wilt Fedora. Probeer jezelf maar te vertrouwen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Mrt 2017 06:14

Re: Achternaam

Moesje schreef:Ik vraag me nu opeens af of er alleen e/v staat als je de naam van je man aangenomen hebt of dat dat er bij elke getrouwde vrouw staat. En waarom dan wel bij de vrouw en niet bij de man?



Het staat al een aantal keren aangegeven maar je kan het in je paspoort laten zetten als je dat wil, zowel de man als de vrouw ( dat hebben wij). Wij gebruiken in de praktijk alleen onze eigen naam en hebben ook aangegeven zo aangeschreven te worden. Als je het niet aangeeft komt het er niet standaard in te staan, terwijl je het wel mag opgeven als de naam waar je mee aangeschreven wil worden.

Bij ons is het dus (fictieve namen):
Ik: Jansen e/v de Vries ( ik wordt aangeschreven door instanties als Mevr. Jansen)
Man: de Vries e/v Jansen ( man wordt aangeschreven door instanties als Dhr. de Vries)
Onze zonen: de Vries

Zo kunnen we wel laten zien dat we bij elkaar horen, zowel mijn man en ik ook doordat we beide elkaars naam in ons paspoort hebben en ik kan ook laten zien dat de naam van mijn zoons ook in mijn paspoort staan.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem197

Bericht 27 Mrt 2017 07:23

Re: Achternaam

Kinderen komen toch niet meer in de paspoort erbij?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Mrt 2017 09:01

Re: Achternaam

:palm: Nee, maar ik heb dus dezelfde achternaam als die zij dragen in mijn paspoort staan onder de E/V vermelding.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem197

Bericht 28 Mrt 2017 05:40

Re: Achternaam

Ow zo. Dacht al. Verkeerd gelezen/begrepen. Want zoals jij het nu uitlegt en ik lees het weer, dan snap ik het wel.
Sorry, mijn fout!
Dat vond ik de belangrijkste reden om te trouwen, dat ik dezelfde achternaam heb als mijn kinderen.
<<

anoniem213

Bericht 28 Mrt 2017 06:07

Re: Achternaam

Gisteren nog een paspoort van een man gekopieerd die de achternaam van zijn vrouw erin had staan. Ik moest meteen aan dit topic denken :wink:.
<<

Anoniem221

Bericht 28 Mrt 2017 08:24

Re: Achternaam

Dan moet het gewoon goedkomen. Dank jullie wel. :)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 30 Mrt 2017 11:34

Re: Achternaam

Ik heb w/v in mijn paspoort staan. Dat vind ik wel handig ivm naam van zoon. Ik vraag me alleen af of je ook in je paspoort w/v én e/v kunt hebben staan, in het geval van trouwen. Maar dat weten jullie vast niet.

En ik zou gewoon lekker doen wat jullie willen hoor Fedora.
<<

anoniem213

Bericht 30 Mrt 2017 11:39

Re: Achternaam

Pompoen schreef:Ik heb w/v in mijn paspoort staan. Dat vind ik wel handig ivm naam van zoon. Ik vraag me alleen af of je ook in je paspoort w/v én e/v kunt hebben staan, in het geval van trouwen. Maar dat weten jullie vast niet.

En ik zou gewoon lekker doen wat jullie willen hoor Fedora.

Ik denk eigenlijk: waarom niet? Ik ga eens zoeken of ik het kan vinden.
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers