Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Achternaam

<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 15:30

Achternaam

Mijn vriend wil mijn achternaam aannemen. Op zijn ID zal hij altijd zijn 'originele' achternaam dragen en ook op de achterkant van zijn ID zal niet staan dat hij de echtgenoot is van. Volgens de ambtenaar van de gemeente kan hij daar problemen mee krijgen als het bijvoorbeeld gaat om de Belastingdienst. Maar ik ken mensen waarvan de man de achternaam van de vrouw is gaan dragen en dergelijke problemen kennen zijn niet.

Hoe aannemelijk is dat wij daarmee wel in de problemen komen? Is er een vrouw met een man op dit forum die de achternaam van de man niet heeft willen dragen en de man haar achternaam heeft aangenomen?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 25 Mrt 2017 15:53

Re: Achternaam

Maakt man of vrouw hierin verschil dan? Ik heb mijn man zijn naam aangenomen en ik heet nu Jansen - de Vries (fictief) en in mijn paspoort staat Isabel de Vries echtgenote van Jansen. Nooit ergens problemen gehad.
<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 15:59

Re: Achternaam

Mijn moeder, daar is ze weer, heeft de achternaam van mijn stiefvader aangenomen en op de achterkant van haar ID staat dat ze de echtgenoot van is. De ambtenaar van de gemeente zei dat dit niet het geval was voor de man. Hij kan mijn achternaam aannemen, maar nergens op de ID van hem zal staan dat hij de echtgenoot van mij is.

We verwachten geen problemen met de overheid. Maar ik denk ook niet dat we die willen hebben. Daarentegen ben ik principieel tegen het aannemen van zijn achternaam. Dus we dubben echt even verder.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 25 Mrt 2017 16:07

Re: Achternaam

Ik loop de komende 10jaar met een paspoort met enkel m'n meisjesnaam en zonder vermelding van 'echtgenote van'. Voor de overheid zul je altijd je originele achternaam behouden, voor mannen en vrouwen zit daar geen enkel verschil in.
30-04-2017
<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 16:09

Re: Achternaam

Kees schreef:Ik loop de komende 10jaar met een paspoort met enkel m'n meisjesnaam en zonder vermelding van 'echtgenote van'. Voor de overheid zul je altijd je originele achternaam behouden, voor mannen en vrouwen zit daar geen enkel verschil in.


Dat dacht ik ook. Maar omdat de ambtenaar zo stellig was wil ik het nog wel even checken bij anderen. Geen problemen in de toekomst die ik nu gewoon kan voorkomen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Mrt 2017 16:11

Re: Achternaam

Bij mij staat ook nergens ev.
Volgens mij moet het allemaal geen problemen geven.. Je kunt ook allebei je eigen naam houden natuurlijk. Officieel houd je die allebei toch.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 16:15

Re: Achternaam

Marin schreef:Bij mij staat ook nergens ev.
Volgens mij moet het allemaal geen problemen geven.. Je kunt ook allebei je eigen naam houden natuurlijk. Officieel houd je die allebei toch.


Als vrouw zou het makkelijker zijn dan als man om de achternaam aan te nemen van de vrouw. De zus van mijn schoonzusje heeft haar achternaam ook 'gegeven' aan haar man en zij hebben daar ook geen problemen van ondervonden. Vriend blijft natuurlijk altijd *** en als gezin wil ik wel mijn achternaam dragen. Heeft niets met mooiheid te maken. Ik ben, zoals ik al zei, principieel tegen zijn achternaam.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Mrt 2017 16:20

Re: Achternaam

Waarom zou het moeilijker zijn voor een man dan? Als vrouw behoudt je ook je eigen naam. Het is hoogstens gebruikelijker. Maar officiële procedure lijkt me hetzelfde. Ik snap geloof ik niet wat er zo ingewikkeld aan zou zijn. Ik heet officieel ook nog m'n meisjesnaam. Terwijl ik in het dagelijkse leven m'n getrouwde naam gebruik. Dat is voor hem dan toch net zo?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 16:25

Re: Achternaam

Marin schreef:Waarom zou het moeilijker zijn voor een man dan? Als vrouw behoudt je ook je eigen naam. Het is hoogstens gebruikelijker. Maar officiële procedure lijkt me hetzelfde. Ik snap geloof ik niet wat er zo ingewikkeld aan zou zijn. Ik heet officieel ook nog m'n meisjesnaam. Terwijl ik in het dagelijkse leven m'n getrouwde naam gebruik. Dat is voor hem dan toch net zo?


Ik zou je niet precies kunnen uitleggen waarom het voor een man moeilijker is. Ik had ook niet verwacht dat het voor een man moeilijker zou zijn. De optie is er, dus waarom de optie er wel laten zijn als je er problemen mee krijgt? Het ging erom dat als ze mijn vriend op naam *** aanschrijven dat hij niet kan bewijzen dat hij dat is? En of dat ook echt zo is? Daarvoor open ik een topic. :)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 25 Mrt 2017 16:30

Re: Achternaam

Ik heb e/v mans naam en hij e/v mijn naam in zijn paspoort staan, ik heb aangegeven alleen met mijn eigen achter naam
aangeschreven te willen worden en mijn man ook, onze kinderen hebben zijn naam. De dame bij het stadsdeelkantoor vond het verstandig dat ik e/v mans naam in mijn paspoort liet zetten omdat mijn kinderen die naam dragen.

Je geeft aan hoe je aanschreven wil worden als je gaat trouwen maar houdt uiteindelijk gewoon de naam die je gekregen hebt met je geboorte en die is ook gekoppeld an je bsn.

Het kan allemaal en het is echt onzin dat het problemen oplevert bij de belastingdienst. Het stelt ook echt niks voor om het in je paspoort te laten zetten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Mrt 2017 16:37

Re: Achternaam

Fedora schreef:
Marin schreef:Waarom zou het moeilijker zijn voor een man dan? Als vrouw behoudt je ook je eigen naam. Het is hoogstens gebruikelijker. Maar officiële procedure lijkt me hetzelfde. Ik snap geloof ik niet wat er zo ingewikkeld aan zou zijn. Ik heet officieel ook nog m'n meisjesnaam. Terwijl ik in het dagelijkse leven m'n getrouwde naam gebruik. Dat is voor hem dan toch net zo?


Ik zou je niet precies kunnen uitleggen waarom het voor een man moeilijker is. Ik had ook niet verwacht dat het voor een man moeilijker zou zijn. De optie is er, dus waarom de optie er wel laten zijn als je er problemen mee krijgt? Het ging erom dat als ze mijn vriend op naam *** aanschrijven dat hij niet kan bewijzen dat hij dat is? En of dat ook echt zo is? Daarvoor open ik een topic. :)


Sorry maar ik snap er niets van. Dan kan ik je denk ik niet verder helpen dan aangeven dat het voor wie dan ook, man of vrouw, hetzelfde lijkt: je blijft je officiële naam houden voor officiële instanties en je bent verder vrij de naam te gebruiken die je wilt. Verder weet ik 't ook niet.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 25 Mrt 2017 16:44

Re: Achternaam

Oh wacht, ik denk dat ik het begrijp: jouw vriend wil jouw achternaam in het dagelijks leven gaan gebruiken, zonder dat jullie getrouwd zijn/een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan? Daar kan hij inderdaad problemen mee krijgen bij officiële instanties, omdat hij als persoon niet zwart op wit gelinkt staat aan jouw achternaam. Moet ik het zo zien?
<<

Anoniem221

Bericht 25 Mrt 2017 16:46

Re: Achternaam

Hij wil mijn naam gaan aannemen als we getrouwd zijn, Maple. En dat zou voor problemen kunnen zorgen als hij iets met de Belastingdienst heeft. Maar een BSN is leidend toch? Daar staan al zijn achternamen onder.

Edit: We hebben gisteren ons huwelijk aangemeld. We gaan al in september trouwen. Vandaar de vraag. :love:
<<

Anoniem184

Bericht 25 Mrt 2017 16:48

Re: Achternaam

Ohnee dan weet ik het ook niet. Dan zou ik het nog even bij de gemeente navragen.

Wat leuk trouwens, gefeliciteerd!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Mrt 2017 16:50

Re: Achternaam

Volgens mij moet dat echt geen probleem zijn.
Let's discover the world together.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 25 Mrt 2017 17:04

Re: Achternaam

Het zou voor een man ook helemaal niet moeilijker moeten zijn.
De vermelding "echtgenoot van" kan bij zowel man als vrouw op je identiteitsbewijs komen te staan. Dat is bij man en vrouw gewoon hetzelfde vakje wat moet worden aangevinkt. Wel even specifiek vermelden bij het aanvragen van een nieuw paspoort/idkaart want mijn ervaring is dat daar niet om wordt gevraagd.

Wat je vriend wil is het wijzigen van het naamgebruik. Dat kan gewoon wanneer je getrouwd bent (of bij een geregistreerd partnerschap). Als je de naam van de partner aanneemt is het inderdaad handig dat deze naam ook op je identiteitskaart staat vermeld want anders kan je jezelf niet met die naam legitimeren. Dat is al bij simpele dingen als het afhalen van een pakketje.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de belastingdienst er moeilijk om zou doen. Ik heb nog nooit mijn IDkaart laten zien aan de belastingdienst en mijn naam en die van partner staat gewoon in het systeem.
Afbeelding
<<

Anoniem197

Bericht 26 Mrt 2017 06:20

Re: Achternaam

De bd werkt met jouw digi d code. Daar heeft jouw id niets mee te maken en ook niet de getrouwde naam. Het is wel zo dat officiële instanties gewoon werken met jouw eigen achternaam. In het ziekenhuis en bij de bank bv ook.
Ik zou er niet zo'n probleem van maken en jouw vriend gewoon jouw achternaam laten aannemen.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 26 Mrt 2017 08:10

Re: Achternaam

DdL schreef:De bd werkt met jouw digi d code. Daar heeft jouw id niets mee te maken en ook niet de getrouwde naam. Het is wel zo dat officiële instanties gewoon werken met jouw eigen achternaam. In het ziekenhuis en bij de bank bv ook.
Ik zou er niet zo'n probleem van maken en jouw vriend gewoon jouw achternaam laten aannemen.

Ik ben in het ziekenhuis mw. Naam man-mijn naam en bij de bank ook.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem249

Bericht 26 Mrt 2017 08:12

Re: Achternaam

Elska schreef:Het zou voor een man ook helemaal niet moeilijker moeten zijn.
De vermelding "echtgenoot van" kan bij zowel man als vrouw op je identiteitsbewijs komen te staan. Dat is bij man en vrouw gewoon hetzelfde vakje wat moet worden aangevinkt. Wel even specifiek vermelden bij het aanvragen van een nieuw paspoort/idkaart want mijn ervaring is dat daar niet om wordt gevraagd.

Wat je vriend wil is het wijzigen van het naamgebruik. Dat kan gewoon wanneer je getrouwd bent (of bij een geregistreerd partnerschap). Als je de naam van de partner aanneemt is het inderdaad handig dat deze naam ook op je identiteitskaart staat vermeld want anders kan je jezelf niet met die naam legitimeren. Dat is al bij simpele dingen als het afhalen van een pakketje.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat de belastingdienst er moeilijk om zou doen. Ik heb nog nooit mijn IDkaart laten zien aan de belastingdienst en mijn naam en die van partner staat gewoon in het systeem.

Precies dit. Heb je t niet gewoon aan de gemeente gevraagd? Of is dit je eigen aanname?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Mrt 2017 08:55

Re: Achternaam

Mijn man heeft mijn naam en in zijn paspoort staat gewoon e/v mijn achternaam. Kan prima hoor!

♥♥
<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 10:34

Re: Achternaam

Wat ik hier vertel is geen aanname. Bij de vraag hoe wij onze achternamen in de toekomst zien heb ik aangegeven dat ik graag zie dat mijn vriend mijn achternaam gaat dragen. Er waren vier opties. *Zijn achternaam, *Mijn achternaam, *Mijn achternaam en zijn achternaam, *Zijn achternaam en mijn achternaam en mijn achternaam was volgens de ambtenaar de slechtste optie. Want voor de overheid wordt hij dan meneer *mijn achternaam en op zijn ID blijft hij meneer *zijn achternaam en we kunnen via officiële documenten niet aantonen dat meneer *mijn achternaam ook meneer *zijn achternaam is. Dat zou volgens de ambtenaar geheid gedonder opleveren. Ik vond het vrij onlogisch klinken, vandaar ook dit topic. Maar ook omdat de zus van mijn schoonzusje haar naam ook heeft gegeven aan haar man en ik haar nog nooit over problemen heb gehoord.

We hadden al besloten dat hij sowieso meneer *mijn achternaam gaat worden. Maar ik weet graag honderd procent zeker dat het echt geen problemen oplevert. Volgens mij heb ik de garantie bijna van jullie gekregen.
<<

Anoniem184

Bericht 26 Mrt 2017 10:37

Re: Achternaam

Waarom heb je niet gelijk doorgevraagd bin de gemeente?
<<

Anoniem221

Bericht 26 Mrt 2017 10:39

Re: Achternaam

Maple schreef:Waarom heb je niet gelijk doorgevraagd bin de gemeente?


Omdat ik dan al in mijn hoofd zit. De ambtenaar zegt dat het de slechtste optie is en ik ga nadenken en laat het na te vragen waarom het zo is. Dat is heel dom van mij, dat weet ik. Maar ik maak er een verhaaltje van in mijn hoofd waardoor ik niet echt meer kan nadenken. Iets van de teleurstelling blokken ofzo.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Mrt 2017 10:43

Re: Achternaam

Het is geen gebruikelijke optie maar als man zijnde heeft hij dus dezelfde opties die jij als vrouw zou hebben. Zo ingewikkeld zal het allemaal niet zijn. Ik denk dat het in de praktijk allemaal wel losloopt. Dus lekker doen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 26 Mrt 2017 10:44

Re: Achternaam

Da's toch zonde dat je teleurgesteld raakt door iets wat je maar voor zoete koek aanneemt? Wie weet is die man wel hartstikke van de oude stempel en vindt hij het wel een stom idee dat de man de naam van de vrouw aanneemt en kletst hij daarom maar wat uit z'n nek. Voor zover ik weet wordt de nieuwe achternaam namelijk automatisch na trouwen doorgegeven aan de Belastingdienst. Althans, dat is wat mij verteld is toen ik destijds in ondertrouw ging.
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers