Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 23 Feb 2017 14:54

eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Ik heb sinds een week of 4 last van eczeem (denk ik). Soms heb ik dagen geen last maar dan komt het ineens toch weer opzetten.

Ik heb hele droge schilferige oogleden (zeg maar in de plooi van het ooglid) en het jeukt ook. Als ik 's ochtends wakker word dan lijkt het net alsof ik de avond ervoor uren gehuild heb, mijn oogleden zijn boven en onder helemaal opgezwollen. Ik begin de dag standaard met een koude washand op mijn ogen om de zwelling een beetje weg te krijgen.

Ik haal netjes altijd mijn make-up eraf elke avond en ik gebruik sinds ik die klachten heb geen andere of nieuwe make-up. Geen andere creme's oid. Niks anders gegeten... kan echt niks bedenken.

Ik twijfel dus of het eczeem is of toch misschien een allergie. Heb allergie pilletjes ingenomen maar ik zag niet echt effect (heb ze in huis voor noodgevallen vanwege een huisstof allergie) K word er een beetje moedeloos van... mijn ogen zien er niet uit :thumbdown: Lijkt net of ik gigantische wallen heb en gehuild heb.


Iemand nog tips? Zag daarnet een reclame van Bepanthen eczeemcreme... denk dat ik die maar eens ga halen.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 23 Feb 2017 15:07

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Vast niet wat je wilt horen, maar ik zou om te beginnen een periode helemaal geen make up gebruiken. Je kunt ook een allergie (allergisch contacteczeem) ontwikkeld hebben tegen de mascara/oogschaduw die je daar gebruikt. Dagcreme. Of zelfs shampoo etc kan.

Heb je die schilfertjes ook bij je neusranden/haargrens? Dan kan het nog sebboroisch eczeem zijn. Puur op je oogleden hoor je dat niet echt volgens mij.

Ik zou denk ik dus een periode 2x daags met lauw water reinigen en een neutrale vettige zalf smeren als je het idee hebt dat het droog is en verder niets. En je kunt er best mee naar de huisarts hoor met zo'n klacht. Ik denk dat er moeilijk iets over valt te zeggen zonder het te zien.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Feb 2017 15:30

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Wat Beachgirl beschrijft heb ik de afgelopen weken ook last van, vooral 's avonds als ik naar bed ga. Overigens lijkt het na het douchen weer minder erg te zijn. Daarnaast smeer ik er nog wat gel op met hydrocortison erin, daarna jeukt het minder en is het minder erg.

Het is bij mij, denk ik, een combinatie van het weer met make-upgebruik. Op dit moment gebruik ik nauwelijks mascara, maar ik merk nog weinig verschil. Overigens heb ik dit al jaren, vooral in de winter, maar lijkt het dit jaar erger.
08/2018
05/2021
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 23 Feb 2017 15:32

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Ik zou wel uitkijken met corticosteroïden in je gezicht. Als je het van de huisarts hebt gekregen en gewoon volgens voorschrift gebruikt, helemaal ok. Maar ik heb vorig jaar maandenlang dermatitis perioralis gehad na corticosteroïden vanwege seborroisch eczeem. Nu eindelijk weg maar nooit meer dat ik dat in mijn gezicht gebruik. Zeker als je het idee hebt dat er allergie tegen make up ofzo meespeelt zou ik eerder dat uitvogelen dan smeren.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 23 Feb 2017 15:40

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Whatever schreef:Vast niet wat je wilt horen, maar ik zou om te beginnen een periode helemaal geen make up gebruiken. Je kunt ook een allergie (allergisch contacteczeem) ontwikkeld hebben tegen de mascara/oogschaduw die je daar gebruikt. Dagcreme. Of zelfs shampoo etc kan.

Heb je die schilfertjes ook bij je neusranden/haargrens? Dan kan het nog sebboroisch eczeem zijn. Puur op je oogleden hoor je dat niet echt volgens mij.

Ik zou denk ik dus een periode 2x daags met lauw water reinigen en een neutrale vettige zalf smeren als je het idee hebt dat het droog is en verder niets. En je kunt er best mee naar de huisarts hoor met zo'n klacht. Ik denk dat er moeilijk iets over valt te zeggen zonder het te zien.



Nee niet bij mn neus en haargrens, enkel mijn ogen.
Wel heel af en toe een klein plekje in mijn elleboogsplooi (binnenkant) maar op dit moment niet.

Make up ben ik al mee aan het minderen, oogschaduw en BB creme laat ik al weg, mascara niet dragen kan ik moeilijk afleren :redface: T zorgt er juist voor dat mijn ogen er wat minder dik uitzien. Als ik de deur niet uit hoef draag ik geen make up.

Heb hier ook corticosteroïden creme in huis (nog van zonneallergie :palm: ) maar dat durf ik idd niet in mijn gezicht te smeren.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Feb 2017 15:44

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Whatever schreef:Ik zou wel uitkijken met corticosteroïden in je gezicht. Als je het van de huisarts hebt gekregen en gewoon volgens voorschrift gebruikt, helemaal ok. Maar ik heb vorig jaar maandenlang dermatitis perioralis gehad na corticosteroïden vanwege seborroisch eczeem. Nu eindelijk weg maar nooit meer dat ik dat in mijn gezicht gebruik. Zeker als je het idee hebt dat er allergie tegen make up ofzo meespeelt zou ik eerder dat uitvogelen dan smeren.


Ik heb inderdaad gekregen van de huisarts en weet dat ik op het gebruik moet letten. Ik gebruik het nu hoogstens eens in de 2 weken, van alles geprobeerd maar dat is ook het enige wat werkt.

Overigens heb ik ook allergieën, maar dat is voor iets wat werkelijk in elk product zit (kortom geen ontwijken mogelijk).
Enige wat ik doe is kijken hoe mijn huid reageert en als het reactie geeft niet gebruiken of gebruik enorm beperken.
08/2018
05/2021
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 24 Feb 2017 11:52

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

MissEnergy schreef:
Whatever schreef:Ik zou wel uitkijken met corticosteroïden in je gezicht. Als je het van de huisarts hebt gekregen en gewoon volgens voorschrift gebruikt, helemaal ok. Maar ik heb vorig jaar maandenlang dermatitis perioralis gehad na corticosteroïden vanwege seborroisch eczeem. Nu eindelijk weg maar nooit meer dat ik dat in mijn gezicht gebruik. Zeker als je het idee hebt dat er allergie tegen make up ofzo meespeelt zou ik eerder dat uitvogelen dan smeren.


Ik heb inderdaad gekregen van de huisarts en weet dat ik op het gebruik moet letten. Ik gebruik het nu hoogstens eens in de 2 weken, van alles geprobeerd maar dat is ook het enige wat werkt.

Overigens heb ik ook allergieën, maar dat is voor iets wat werkelijk in elk product zit (kortom geen ontwijken mogelijk).
Enige wat ik doe is kijken hoe mijn huid reageert en als het reactie geeft niet gebruiken of gebruik enorm beperken.


Ik heb dus een huisstofmijt allergie maar de "aanvallen' daarvan zien er heel anders uit. Krijg dan galbulten op mijn polsen en in mijn nek en dit is echt anders. Moet zeggen dat ik ook niet in huis bezig ben geweest. Meestal krijg ik galbulten als ik bijv. extreem opgeruimd heb oid (zoals kledingkast uitmesten). Normaliter heb ik weinig last omdat ik sowieso al bijna dagelijks de stofzuiger pak vanwege huisdieren.

Ik dacht eerst dat het lag aan magnesium tabletten die ik slikte. (magnesium nacht) Maar die heb ik nu alweer een week laten liggen en nu zijn juist de droge ogen weer op zn ergst.


Weet t dus echt niet meer. Ga zo meteen even Bepanthen eczeemcreme halen kijken wat dat doet.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Stitch

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 221

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:24

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 26 Feb 2017 21:34

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Even heel snel reageren, maar hier was het een allergie. Na allergietest bleek ik allergisch te zijn voor een conserveermiddel dat in de reinigingsdoekjes zat. En ik daar (in de bloedhete zomer op een festival) juist steeds mijn gezicht mee poetsen omdat ik bang was dat dat zweet en stof het nog veel erger zouden maken. Na 2 dagen zaten mijn ogen dicht, nooit over nagedacht dat ik allergisch was voor die doekjes. Ik zou een allergietest aanvragen bij de huisarts! Ik heb er nu nooit meer last van.
If overthinking situations burned calories, I'd be dead.
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 27 Feb 2017 00:37

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Ik heb het met vlagen ook gehad. Wat bij mij hielp was een gezichtscreme zonder alcohol gebruiken. Voor de extreem gevoelige huid (bv van Louis Widmer en volgens mij heeft la roche posay (ofzoiets) dat ook. Overigens werd het bij mij ook erger bij gebruik van bepaalde make-up doekjes, maar weer niet bij elk merk.
<<

Anoniem184

Bericht 27 Feb 2017 07:13

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Als het in de nacht komt opzetten dan zou ik ook aan het reinigingsproduct denken inderdaad. Wat ik ook zou overwegen: inderdaad een tijdje geen make up, of anders sowieso alle make up etc wat je voor je ogen gebruikt, weggooien en nieuwe kopen. Mogelijk dat je het daarmee namelijk ook zelf in stand houdt. Verder bestaat er ook make up voor gevoelige ogen, misschien ook de moeite waard om naar te kijken.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 27 Feb 2017 08:23

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Ik zou even een paar dagen een Cetirizine tabletje innemen. Is gewoon te koop bij de drogist.
Als het een allergie is dan gaat het dan weer over.
En inderdaad wat de dames hierboven zeggen: kijk even kritisch naar je make-up enzo.
2016
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Feb 2017 09:34

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Salome schreef:Ik zou even een paar dagen een Cetirizine tabletje innemen. Is gewoon te koop bij de drogist.
Als het een allergie is dan gaat het dan weer over.
En inderdaad wat de dames hierboven zeggen: kijk even kritisch naar je make-up enzo.


Helaas doet cetirizine niet zoveel op een allergisch contacteczeem hoor. :wink:
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 27 Feb 2017 11:29

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Whatever schreef:
Salome schreef:Ik zou even een paar dagen een Cetirizine tabletje innemen. Is gewoon te koop bij de drogist.
Als het een allergie is dan gaat het dan weer over.
En inderdaad wat de dames hierboven zeggen: kijk even kritisch naar je make-up enzo.


Helaas doet cetirizine niet zoveel op een allergisch contacteczeem hoor. :wink:


Wellicht wel voor de jeuk.
2016
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 04 Mrt 2017 21:16

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Cetrizine heb ik in huis vanwege de huisstofmijt en heb ik een aantal dagen gebruikt maar had geen effect.

Mijn ogen zijn inmiddels een stuk minder gezwollen gelukkig, nog wel erg droog en schilferig maar inmiddels heb ik in mijn nek net onder mijn haar 2 grote rode jeukende plekken :palm:

Daar komt geen make-up dus ik vraag me af of dat het is. :confused:

Ben nu wel met die corticosteroïden crème mijn nek in gaan smeren want ik werd gek van de jeuk. Hielp wel iets tegen de jeuk maar de plekken zijn nog hetzelfde.

Heb geen ander wasmiddel, geen andere haarproducten, wasverzachter gebruik ik niet want daar kreeg ik naar mijn idee altijd jeuk van.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 04 Mrt 2017 21:22

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Stitch schreef:Even heel snel reageren, maar hier was het een allergie. Na allergietest bleek ik allergisch te zijn voor een conserveermiddel dat in de reinigingsdoekjes zat. En ik daar (in de bloedhete zomer op een festival) juist steeds mijn gezicht mee poetsen omdat ik bang was dat dat zweet en stof het nog veel erger zouden maken. Na 2 dagen zaten mijn ogen dicht, nooit over nagedacht dat ik allergisch was voor die doekjes. Ik zou een allergietest aanvragen bij de huisarts! Ik heb er nu nooit meer last van.



Allergietest heb ik 3 jaar geleden gehad en toen kwam er dus alleen huisstof uit. Was een duur grapje toen :silent: maja als het moet dan moet het.


Maple schreef:Als het in de nacht komt opzetten dan zou ik ook aan het reinigingsproduct denken inderdaad. Wat ik ook zou overwegen: inderdaad een tijdje geen make up, of anders sowieso alle make up etc wat je voor je ogen gebruikt, weggooien en nieuwe kopen. Mogelijk dat je het daarmee namelijk ook zelf in stand houdt. Verder bestaat er ook make up voor gevoelige ogen, misschien ook de moeite waard om naar te kijken.


Ik douche 's avonds en dan spoel ik altijd al mijn make-up eraf. Ik gebruik alleen daarna voor de restjes make up de Philosophy purity made simple cleanser, die ook al voor de gevoelige huid is.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem184

Bericht 04 Mrt 2017 21:36

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Douche je niet te heet? Zulke plekken die je beschrijft krijg ik van te heet douchen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 05 Mrt 2017 12:33

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Maple schreef:Douche je niet te heet? Zulke plekken die je beschrijft krijg ik van te heet douchen.



Hmm naar mijn idee niet, kan er juist niet zo goed tegen. Moet altijd de douche een stuk kouder zetten als mijn vriend voor me gedoucht heeft want die kookt zichzelf bijna
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

anoniem213

Bericht 05 Mrt 2017 12:35

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Ik heb het ook en het enige verband dat ik bij mij kan vinden is stress. Aan mijn rode en droge oogleden zie je hoe gestrest ik ben. Heel irritant en pijnlijk is het. Een oplossing heb ik nog niet.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 05 Mrt 2017 13:08

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

June schreef:Ik heb het ook en het enige verband dat ik bij mij kan vinden is stress. Aan mijn rode en droge oogleden zie je hoe gestrest ik ben. Heel irritant en pijnlijk is het. Een oplossing heb ik nog niet.


Dat zei iemand ook tegen mij, het grappige is dat ik een maand of 2 geleden heel veel stress had en nu inmiddels al een tijdje niet meer. Toen geen last en nu wel :thumbdown: Mijn lijf is echt raar soms. Of het komt met een giga vertraging :laughcry:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 05 Mrt 2017 15:05

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Heb dit ook wel eens gehad en toen kreeg ik lociod scalp lotion. Ook voor op mijn ogen. Is zo dun als water dus eerst op vingers en dan op mijn oogleden smeren. Is daar normaal ook niet voor maar huisarts schreef het voor. En dat hielp als een trein.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 28 Mrt 2017 21:20

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Pff het is zo'n 3 weken rustig geweest, eigenlijk helemaal geen last gehad en nu ineens sinds gisteren begint het feest weer :(
Jeukende droge oogleden, de huid onder mijn ogen is helemaal gezwollen en schilferig. "Gelukkig" moet ik a.s. maandag toch naar de huisarts voor iets anders, kan ik meteen dit even laten zien want ik snap er niks van. Gebruik dezelfde producten nu als de afgelopen weken.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Apr 2017 17:18

Re: eczeem of toch allergie? (droge gezwollen oogleden)

Bij mij gaat het ook af en aan qua droge oogleden. Aangezien ik ook hooikoorts heb, ben ik afgelopen week maar gestart met het slikken van de pilletjes. Vanmorgen was ik het zat, ik werd wakker met een dik oog met enorm droge huid. Ik heb de huisarts gebeld en het voorgelegd aan de assistente. Op basis van mijn verhaal werd direct recept gestuurd naar apotheek. Overigens ook medicatie die ik in het verleden ook heb gehad.

Voor nu heb ik livocab oogdruppels (net 1 keer gedruppeld) en nog een proefsetje van La Roche (S.O.S.) van de apotheek meegehad. Blijkbaar hadden ze op basis van mijn recept al het idee dat ik dit nodig kon hebben, want het zat al in het zakje.

Ik hoop dat het nu wat afzwakt en ik er weer wat normaler uit zie. En als dat niet het geval is, dan gaan we nog even terug naar de dokter.

Hoe is het bij jou Beachgirl?
08/2018
05/2021

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers