Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nee zeggen

<<

Elle123

Bericht 17 Jan 2017 14:11

Nee zeggen

Meh ik heb weer eens ja gezegd tegen iets waar ik liever nee tegen had gezegd. Ik geef les op een sportschool, en regelmatig komt het voor dat er vervanging nodig is (als iemand zieks bv). Nou kon er vanavond niemand dus heb ik maar gezegd dat ik het ga doen. Alleen is het een yogales die ik normaal nooit geef (en dus voor zou moeten bereiden, maar nu geen tijd meer voor heb). En ik zou volgens mijn planning vandaag een andere training moeten doen, dus nu loopt mijn eigen planning in de war. Verder heb ik het nogal druk op mijn werk en was ik van plan een (half) uurtje over te werken, maar dat gaat nu ook niet. Ook boodschappen doen haal ik tussendoor niet. Dus al met al weer een slecht plan.
Wie heeft er ook soms zo moeite met nee zeggen? En als je dan toch nee zegt, voel je je dan schuldig? Ik heb dat soms wel.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Jan 2017 14:14

Re: Nee zeggen

Ik heb precies hetzelfde, kan moeilijk nee zeggen. Dit was ook mijn enige doel voor het nieuwe jaar. Heb het alleen nog niet nodig gehad de afgelopen 3 weken :)
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 17 Jan 2017 14:17

Re: Nee zeggen

Ja, ik heb daar erg veel moeite mee (gehad). De laatste tijd gaat het beter, ben gigantisch over mijn grenzen gegaan en heb mijn lesje wel geleerd wat dat betreft. Heb me wel opgegeven voor een cursus assertiviteit, misschien is dat ook iets voor jou?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Jan 2017 14:19

Re: Nee zeggen

Ik kan het redelijk tegenwoordig! Helemaal trots als dat lukt.
Maar het is wel iets wat je echt moet leren.

Sterkte vanavond!
Let's discover the world together.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 17 Jan 2017 14:27

Re: Nee zeggen

Ik herken het heel erg, zelfs de precieze aanleiding. Voor mij helpt het heel erg me er bewust van te zijn dan ik toch meestal uiteindelijk ja zeg. Het heeft namelijk geen zin dat te ontkennen en afleren lukt ook niet. Maar door het te erkennen kan ik nu wel makkelijker bepalen wanneer het écht niet kan. En dat moet je wel voor jezelf bepalen. Ik vind het bijv niet er om door zo'n reden een keer niet normaal te kunnen eten (dus dan zeg ik ja), maar als ik al een week heb waarin ik amper thuis ben zeg ik nee.
Misschien heb je hier iets aan? En vanavond in de les zou ik gewoon aangeven dat je nauwelijks hebt kunnen voorbereiden. Mijn ervaring is dat de mensen dan heel dankbaar zijn dat er überhaupt een les is.
<<

Elle123

Bericht 17 Jan 2017 14:52

Re: Nee zeggen

Char schreef:Ik herken het heel erg, zelfs de precieze aanleiding. Voor mij helpt het heel erg me er bewust van te zijn dan ik toch meestal uiteindelijk ja zeg. Het heeft namelijk geen zin dat te ontkennen en afleren lukt ook niet. Maar door het te erkennen kan ik nu wel makkelijker bepalen wanneer het écht niet kan. En dat moet je wel voor jezelf bepalen. Ik vind het bijv niet er om door zo'n reden een keer niet normaal te kunnen eten (dus dan zeg ik ja), maar als ik al een week heb waarin ik amper thuis ben zeg ik nee.
Misschien heb je hier iets aan? En vanavond in de les zou ik gewoon aangeven dat je nauwelijks hebt kunnen voorbereiden. Mijn ervaring is dat de mensen dan heel dankbaar zijn dat er überhaupt een les is.


Ik vind het inderdaad ook vervelend als het niet door kan gaan. Ik heb er vooral last van dat ik gewoon in mijn hoofd een andere planning had, die ik dan moet gaan omgooien. Daar kan ik eigenlijk niet zo goed tegen.
Ik geef inderdaad aan dat ik me niet heb kunnen voorbereiden, ik denk dat ze dan toch wel al blij zijn dat er toch een les is.

Leuk, geef jij ook les? En zo ja, wat precies?
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 17 Jan 2017 19:51

Re: Nee zeggen

Vroeger had ik dit heel ook erg. Tegenwoordig geef ik aan even te kijken of ik kan en bekijk eerst de overwegingen of het gaat lukken of dat het te gehaast wordt. Daarna geef ik dan antwoord. Hierdoor lukt het me tegenwoordig om nee te zeggen wanneer het gewoon niet uit komt.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 17 Jan 2017 20:28

Re: Nee zeggen

Elle123 schreef:
Leuk, geef jij ook les? En zo ja, wat precies?


Ja, ik geef ook les. Danslessen, maar niet in een sportschool maar bij een vereniging.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 17 Jan 2017 21:57

Re: Nee zeggen

Ik ben op dit moment aan het leren nee te zeggen. Ik ben overspannen geraakt mede doordat ik overal altijd maar ja op zei.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem221

Bericht 17 Jan 2017 23:17

Re: Nee zeggen

Ja, ik kan nee zegen. Nee, ik kan het niet volhouden.

Mijn vriend vraagt om iets en ik zeg nee en op het eind is het ja. En dat weet hij en daar maakt hij gebruik van. Hufter. :nerd: (Maar wel na een echt goed afgewogen besluit. Maar ook dat weet hij, dat ik nadenk voor ik ja zeg)

Verder kan ik echt geen nee zeggen. Ik probeer het wel, maar bedenk me altijd dat ze het mij niet voor niets vragen. Dat komt waarschijnlijk, omdat ik wel nee zeg, maar het toch altijd een ja wordt. :12:
<<

Anoniem282

Bericht 17 Jan 2017 23:55

Re: Nee zeggen

Misschien kun je proberen om het heel simpel te bekijken: iemand stelt jou een vraag die je met 'ja' en 'nee' kunt beantwoorden. Nee is dus ook een antwoord. Het schuldgevoel waarover je het hebt, valt samen met jouw behoefte aardig gevonden te worden. Dat kunnen mensen je ook vinden (of juist niet) als je ergens niet in meegaat. Pas wanneer je huiverig bent dat een 'nee' gelijkstaat aan niet meer zo aardig gevonden worden, wordt het idd wel erg lastig om je eigen grenzen af te bakenen. Ik heb er zelf geen moeite mee, want ik vind het ook niet erg als ik niet bij iedereen even geliefd ben. :)
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 18 Jan 2017 00:01

Re: Nee zeggen

Ik ben er heel goed in. Vroeger zei ik overal ja tegen vooral omdat ik alles leuk vond en niets wilde missen. Inmiddels ken ik mijn eigen grenzen heel goed en geef ik dat ook duidelijk aan. Nu scheelt het dat ik niet de neiging heb om mensen te 'pleasen' en heb ik er geen moeite mee als mensen mij niet mogen. De mensen die ik belangrijk vind begrijpen het wel als ik nee zeg en zoals Guattari al aangeeft het is een manier om een vraag te beantwoorden en als mensen geen begrip op kunnen brengen voor mijn nee dan ligt het probleem bij hen en niet bij mij.
<<

Brooke

Bericht 18 Jan 2017 10:47

Re: Nee zeggen

Ja ik kan dat. Vroeger kon ik dat ook niet. Ik liep constant op mijn tenen om iedereen te plezieren, maar ik kwam mezelf wel tegen. Op een gegeven moment kon ik me gewoon niet meer in alle bochten wringen en merkte ook wel dat het niet altijd van twee kanten kwam. Dan deed ik hartstikke mijn beste om iets voor elkaar te krijgen maar andersom.. Nu let ik wel op mezelf en zeg gerust nee. Het gaat ook steeds beter naarmate je dat vaker doet en naar jezelf luistert.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 18 Jan 2017 12:04

Re: Nee zeggen

Inmiddels kan ik het wel. Vroeger zei ik ook overal ja op maar dat heb ik gelukkig afgeleerd. Ik ben begonnen door als iemand mij belde om te vragen of ik bijv kon werken te zeggen ik ga even kijken en veel je met vijf minuten terug. Dit gaf mij even de tijd om na te denken of het echt wel uit kwam en kon ik mij mentaal even opladen voor als ik nee ging zeggen.
<<

Anoniem280

Bericht 22 Jan 2017 09:17

Re: Nee zeggen

Ik zeg wel geregeld nee, maar voel me daarna ook vaak schuldig, terwijl ik weet dat ik dat niet moet zijn.
Alleen voor aankomende week baal ik dat ik ja heb gezegd. Ik zou een werkweek van 27 uur hebben, wat ik overigens meer dan genoeg vind. Een collega vroeg of ik een dienst wilde overnemen, jawel, aangezien ik vaak nee zeg, ook maar eens ja, nu werk ik van de week 35 uur + nog een vergadering van 4 uren.
Ik baal, want ik weet dat dit teveel voor mij is.
24/28 uur is mijn max. En toch pak ik mezelf er weer mee.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 23 Jan 2017 09:33

Re: Nee zeggen

Ik herken dat zo goed. Ben nu bezig met leren nee zeggen. Schuldig voelen doe ik me steeds minder, omdat ik nu kijk naar wat ik nodig heb en naar wat goed voor mij is.

Als ik ja zeg terwijl ik eigenlijk nee had willen zeggen, dan laat ik mezelf in de steek. Dat wil ik niet meer, want dat heb ik lang genoeg gedaan. Het blijft moeilijk, maar het wordt steeds makkelijker. Als de ander teleurgesteld is omdat ik nee zeg dan toen ik wel compassie, maar laat ik het ook bij die ander. Dat gevoel is van hem/haar en daar kan ik helaas weinig aan veranderen.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers