Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bali, tips gevraagd.

<<

caribbeanlover

Bericht 11 Jan 2017 16:10

Bali, tips gevraagd.

Mag van alles zijn, van hotels, tot restaurants, bepaalde leuke stranden. Ook afraders zijn zeer handig.

Bedankt alvast!

Vooral hotels, 3 sterren is meer dan oke zijn welkom.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 11 Jan 2017 16:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Roos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1664

Geregistreerd: 09 Sep 2013 08:59

Bericht 11 Jan 2017 16:16

Re: Bali, tips gevraagd.

caribbeanlover schreef:Mag van alles zijn, van hotels, tot restaurants, bepaalde leuke stranden. Ook afraders zijn zeer handig.

Bedankt alvast!


Wij gebruikten veel tips uit de boekjes 100% Bali & Lombok en het boekje Trotter Bali Lombok Java
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Jan 2017 16:24

Re: Bali, tips gevraagd.

Ik vond Lovina niet zo boeiend. Helaas zaten we daar een paar dagen 'vast' omdat ik daar een voedselvergiftiging moest uitzieken, maar mijn vriend verveelde zich stierlijk!

Ubud & omgeving zijn prachtig, en de meeste stranden in het Zuiden zijn mooi. Maar als je de hagelwitte stranden van de Cariben gewend bent is het wel echt wat anders hoor!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Jan 2017 16:28

Re: Bali, tips gevraagd.

Roos schreef:
caribbeanlover schreef:Mag van alles zijn, van hotels, tot restaurants, bepaalde leuke stranden. Ook afraders zijn zeer handig.

Bedankt alvast!


Wij gebruikten veel tips uit de boekjes 100% Bali & Lombok en het boekje Trotter Bali Lombok Java


Dank je voor je tip, maar ik wil niks aanschaffen aangezien internet een goede vervanger is voor boekjes ;).
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Jan 2017 16:29

Re: Bali, tips gevraagd.

Teun schreef:Ik vond Lovina niet zo boeiend. Helaas zaten we daar een paar dagen 'vast' omdat ik daar een voedselvergiftiging moest uitzieken, maar mijn vriend verveelde zich stierlijk!

Ubud & omgeving zijn prachtig, en de meeste stranden in het Zuiden zijn mooi. Maar als je de hagelwitte stranden van de Cariben gewend bent is het wel echt wat anders hoor!



Geeft niet. We willen juist eens wat anders en Goa was al helemaal grauw op Bali heb je vrij heldere zee op sommigen plaatsen en witte stranden in India nergens.

Dank je voor je tips.
<<

Bibi

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 12 Jan 2017 10:09

Re: Bali, tips gevraagd.

Ubud vind ik echt een aanrader, scooter huren en lekker rond rijden. In Lovina hebben we een nacht inneen erg mooi hotel gezeten, The Lovina heet dat hotel. Vanuit Lovina kun je in de ochtend de zee op met een klein bootje en dan komen de dolfijnen vaak rondom je boot zwemmen. Erg mooi!
Gili eilanden zijn ook zeker een aanrader, daar is het water echt helder en kun je mooi snorkelen.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 12 Jan 2017 12:15

Re: Bali, tips gevraagd.

Bali is leuk!
Ik zou ook eens naar huizen kijken. Meeste hebben huishouding en eten erbij. Micazu is daar een goede site voor.
Wij hebben vooral veel grscooterd. Ging erg goed en dan zie je veel van het eiland.
Ubud is idd een aanrader. Erg leuk dorpje in een mooie omgeving. :love:
<<

caribbeanlover

Bericht 12 Jan 2017 12:42

Re: Bali, tips gevraagd.

Janne schreef:Bali is leuk!
Ik zou ook eens naar huizen kijken. Meeste hebben huishouding en eten erbij. Micazu is daar een goede site voor.
Wij hebben vooral veel grscooterd. Ging erg goed en dan zie je veel van het eiland.
Ubud is idd een aanrader. Erg leuk dorpje in een mooie omgeving. :love:


Ubud staat op het lijstje net als Seminyak en Sanur. Kuta niet veels te toeristisch en mijn indische collega zei dat het heel ordinair is met kotsende mensen............bah!
Wauw mooi hotel waar jij zat, maar veels te duur! We willen het een beetje leuk houden dus de luxe die we in de cariben gewend zijn hoeft dan echt niet. Als we dat willen betaal je de hoofdprijs daar. We zijn tevreden met 3 sterren accommodaties. Bovendien komen de vluchten er nog bij dus dat tikt ook aan.
Dank je voor de tips iig, maar Ubud is zeker een optie voor ons.
<<

caribbeanlover

Bericht 12 Jan 2017 12:43

Re: Bali, tips gevraagd.

Janne schreef:Bali is leuk!
Ik zou ook eens naar huizen kijken. Meeste hebben huishouding en eten erbij. Micazu is daar een goede site voor.
Wij hebben vooral veel grscooterd. Ging erg goed en dan zie je veel van het eiland.
Ubud is idd een aanrader. Erg leuk dorpje in een mooie omgeving. :love:



Bedoel je huizen als in villa's? Zo ja, heb ik naar gekeken en is te duur voor ons budget. Ubud staat zeker op het lijstje. Dank je ga zeker even op die site kijken.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 12 Jan 2017 14:44

Re: Bali, tips gevraagd.

Ik zou denk ik kiezen voor óf Seminyak óf Sanur, niet allebei. Ubud is wel echt heel anders, zeker op je lijstje zetten!
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 12 Jan 2017 23:10

Re: Bali, tips gevraagd.

Ja te duur? We hebben in Lovina een week in een huis gezeten met zwembad, huishoudster en incl ontbijt en avondeten voor 500euro. Er zijn nog veel meer huizen voor dat bedrag.
<<

caribbeanlover

Bericht 13 Jan 2017 11:42

Re: Bali, tips gevraagd.

Bailando schreef:Ik zou denk ik kiezen voor óf Seminyak óf Sanur, niet allebei. Ubud is wel echt heel anders, zeker op je lijstje zetten!


Hoezo niet beide? Vind het sowieso niet handig om op 2 of meerdere plekken te zitten, want dan moet ik steeds mijn koffer in - en uitpakken.....................geen zin in! Wat ik had begrepen zit je zo in een andere plaats.

Wat is er anders aan Ubud t.o.v. boven genoemde?
<<

caribbeanlover

Bericht 13 Jan 2017 11:46

Re: Bali, tips gevraagd.

Janne schreef:Ja te duur? We hebben in Lovina een week in een huis gezeten met zwembad, huishoudster en incl ontbijt en avondeten voor 500euro. Er zijn nog veel meer huizen voor dat bedrag.


Je hebt deels gelijk, want opzich is het niet duur voor 1 week. Echter wij willen wij 2 weken op 1 plek verblijven. Ik zag hotels voor zo'n € 400,00 incl. ontbijt dus goedkoper dan een huis. Zo'n huis ziet er mooi uit zag op die site hele leuke,maar denk niet dat het wat voor ons is. Bovendien zijn we vaak wat afgelegen en wij willen graag naar vn restaurants kunnen lopen dus daar zoek ik het hotel ook op uit dat veel op loopafstand is.

Toch ga ik nog eens kijken op Micazu, want zeg nooit nooit he ;). Je kan niet zoeken voor 2 personen dus zal ik op 3 moeten zoeken. Heb even gekeken en n.a.v onze wensen is er maar 1 dus nee geen huisje voor ons.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 13 Jan 2017 12:45, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Jan 2017 11:51

Re: Bali, tips gevraagd.

Ik vind dat he-le-maal niet duur voor een week. De huizen waarin wij vaak zaten in Frankrijk en Italie kosten toch al gauw zo'n 1500 a 2000 euro voor een week. Nou was dat wel met een groter gezin en ik denk dat jullie (CBL) totaal geen compleet huis nodig hebben inderdaad. Ik zou lekker naar hotels kijken.

Bali weet ik niets vanaf, maar wel veel plezier alvast met de voorbereidingen.
Let's discover the world together.
<<

caribbeanlover

Bericht 13 Jan 2017 11:57

Re: Bali, tips gevraagd.

Marin, is ook niet duur dat zei ik ook ;).

Je bent dan vaak op jezelf als je in zo'n huisje zit. Ik vind het wel leuk om wat anderen mensen om mij heen te hebben. In hotels loopt er ook vaak personeel waar je dan een praatje mee kan maken.

Voor de meiden die geweest zijn.

In welke maand/periode zijn jullie geweest?

Ik denk dat we voor de plaats Sanur of Ubud gaan, want zoals ik zie hebben die de meeste keuze qua hotels mbt onze wensen (bad ed). Seminyak lijkt me ook leuk, maar heeft niet zoveel keuzes qua hotels voor onze wensen. Gelukkig zijn Ubud en Sanur aanraders en ben je vanaf daar zo in andere plaatsen en kun je ook eens naar andere stranden.

Ik heb al veel hotels genoteerd en een aantal leuke gezien.

Ik wil dit doorzetten, want vorig jaar dacht ik er ook al aan. De cariben blijven mijn favo en ik zal er altijd naar terug gaan. Vind het leuk om eens andere landen te ontdekken en ik denk dat Bali echt wat voor ons is, want mijn man lijkt het ook geweldig.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 14 Jan 2017 22:04

Re: Bali, tips gevraagd.

Sanur en Seminyak zijn in mijn ogen zo'n beetje hetzelfde (toeristische badplaats maar niet zo extreem druk als Kuta en wel met voldoende hotels en restaurantjes enzo), dus vandaar dat ik niet naar allebei zou gaan. Ubud ligt in het binnenland, dus niet aan het strand en heeft een heel andere sfeer. Je zou ook een dagtocht vanuit Sanur kunnen maken voor Ubud, maar zelf zou ik toch kiezen voor verblijven in beide plaatsen want zou zelf langer dan een dagje in Ubud willen verblijven maar aan het strand is ook wel leuk natuurlijk.

Btw, je kan op Micazu wel voor 2 personen zoeken hoor, zelfs voor 1 persoon kan je zoeken :-)
<<

caribbeanlover

Bericht 15 Jan 2017 00:42

Re: Bali, tips gevraagd.

Bailando schreef:Sanur en Seminyak zijn in mijn ogen zo'n beetje hetzelfde (toeristische badplaats maar niet zo extreem druk als Kuta en wel met voldoende hotels en restaurantjes enzo), dus vandaar dat ik niet naar allebei zou gaan. Ubud ligt in het binnenland, dus niet aan het strand en heeft een heel andere sfeer. Je zou ook een dagtocht vanuit Sanur kunnen maken voor Ubud, maar zelf zou ik toch kiezen voor verblijven in beide plaatsen want zou zelf langer dan een dagje in Ubud willen verblijven maar aan het strand is ook wel leuk natuurlijk.

Btw, je kan op Micazu wel voor 2 personen zoeken hoor, zelfs voor 1 persoon kan je zoeken :-)


Ubud ligt wel dichtbij het strand las ik dus da's meestal nooit ver weg toch? We willen echt in 1 plaats verblijven dus niet in 2 verschillende zoals jij zegt. Dat bedoelde je toch?

Wat ik veel lees in de omschrijving van hotels in Legian is ''dichtbij het strand van Kuta, aan het strand van Kuta, op loopafstand van het strand van Kuta'' etc. Dus als je een hotel in Legian kiest, dan is het dichts bijzijnde strand in Kuta denk ik dus.
Klopt dat?
Ik lees veel negatieve dingen over Kuta dus daar wil ik niet verblijven. We vinden het fijn als het strand dichtbij is, het liefste op loopafstand en dan wil ik dat strand dus niet hebben als dichts bijzijnde keus.

Poeh moeilijk hoor hahha. Word het Seminyak, Sanur of Ubud? Denk dat we uit die 3 uiteindelijk een keuze maken.
Legian leek mij ook geschikt, maar omdat het onderhand Kuta is valt die af (denk ik).

Iemand nog tips voor leuke betaalbare hotels?

Ik heb er een aantal gezien voor net geen € 500,00 voor 16 nachten incl. ontbijt omdat we dat fijn vinden. We hebben geen zin om op zoek te gaan om ergens te ontbijten ook al is het om de hoek bij wijze van. We vinden het prettig dat het bij het hotel kan en zo kunnen we daarna nog even naar de kamer terug gaan mocht dat nodig zijn. Anders als we buiten de deur ontbijten moeten we alles direct meenemen dat vinden we niet zo handig. Ik lees ook veel dat hotels het ontbijt serveren op het terras bij je kamer.............da's wel fijn, maar om in het hotelrestaurant te zitten vinden wij ook geen enkel probleem.

Ik zag idd dat je op Micazu voor 2 kan kijken, maar het is niks voor ons. We willen wel wat centraal zitten en met zulke huisjes zit je vaak wat afgelegen.

Iemand ervaring met tickets boeken bij Momondo en Gate1? Die komen als voordelig naar voren, maar beide ken ik niet.

Andere tips van waar tickets boeken zijn ook welkom.


DUS: De volgende dingen vind ik lastig om te bepalen

1= Welke plaats?
2= Welk hotel?
3= Waar boek ik tickets?
4= Gaan we in sept. of nov. ?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 15 Jan 2017 12:34

Re: Bali, tips gevraagd.

Er is veel verkeer, dus ook vanuit Ubud doe je er nog zo'n uur over om naar het dichtstbijzijnde strand te gaan. Als je op één plaats wilt blijven en van strand houdt, dan kun je denk ik beter in Sanur gaan zitten bijvoorbeeld (dat is dichterbij Ubud dan Seminyak) en alsnog een dagtochtje maken naar Ubud, hoewe je je prima in Ubud voor enkele dagen kunt vermaken. Ja Legian ligt tussen Seminyak en Kuta ingeklemd, het loopt eigenlijk allemaal in elkaar over. Wil je overigens gaan zwemmen in zee? Zo ja, dan is Sanur denk ik meer geschikt ook want bij Kuta (en dus ook Seminyak en Legian) heb je vaak hoge golven en daarom wordt er veel gesurfd, maar mag je er niet zwemmen dan. Dat wordt aangegeven met gekleurde vlaggen.

Qua reistijd zou ik voor september gaan, omdat je met november net aan het begin van het regenseizoen zit en het net kunt treffen dat je dan veel regen hebt (dat had ik m'n eerst keer Bali ook, toen werkelijk waar 5 dagen lang de hele dag regen gehad, dus niet een fikse bui alleen die na een uur weer over is).
<<

caribbeanlover

Bericht 15 Jan 2017 16:32

Re: Bali, tips gevraagd.

Bailando schreef:Er is veel verkeer, dus ook vanuit Ubud doe je er nog zo'n uur over om naar het dichtstbijzijnde strand te gaan. Als je op één plaats wilt blijven en van strand houdt, dan kun je denk ik beter in Sanur gaan zitten bijvoorbeeld (dat is dichterbij Ubud dan Seminyak) en alsnog een dagtochtje maken naar Ubud, hoewe je je prima in Ubud voor enkele dagen kunt vermaken. Ja Legian ligt tussen Seminyak en Kuta ingeklemd, het loopt eigenlijk allemaal in elkaar over. Wil je overigens gaan zwemmen in zee? Zo ja, dan is Sanur denk ik meer geschikt ook want bij Kuta (en dus ook Seminyak en Legian) heb je vaak hoge golven en daarom wordt er veel gesurfd, maar mag je er niet zwemmen dan. Dat wordt aangegeven met gekleurde vlaggen.

Qua reistijd zou ik voor september gaan, omdat je met november net aan het begin van het regenseizoen zit en het net kunt treffen dat je dan veel regen hebt (dat had ik m'n eerst keer Bali ook, toen werkelijk waar 5 dagen lang de hele dag regen gehad, dus niet een fikse bui alleen die na een uur weer over is).



Huh ik las juist dat het strand als je in Ubud zit helemaal niet zover is. Nou dan valt die af denk ik.
Legian valt sowieso af, want het dichtsbijzijnde strand is die in Kuta.
Klopt wij willen dichtbij zee zitten en er ook in zwemmen. Waarom mogen de surfers er dan wel in? Of mag je er soms wel zwemmen?

Ik zat ook te denken om geen risico te nemen en in sept. te gaan ook al hoor ik goede verhalen als je in nov. wilt gaan.

In welke tijd was jij er de 1e keer? Ben je vaker geweest? Zo ja in welke plaatsen zat je?

Ik zie vaak, te vaak zelf de reclame van Trivago op tv. Helaas kan je niet gericht per plaats zoeken dus zie ik ook allemaal vage plaatsen die ik niet ken van naam. Dan maar elders zoeken.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 15 Jan 2017 16:41

Re: Bali, tips gevraagd.

Kijk maar op de kaart, Ubud ligt echt in het binnenland, Sanur etc wel echt aan zee. Legian heeft zelf ook een strand hoor, het loopt gewoon door, je kan over strand van Seminyak naar Kuta lopen als je wilt en je komt dan onderweg Legian tegen. Ja soms kan je wel zwemmen (als er een groene vlag hangt zeker, bij oranje moet je uitkijken, bij rood mag het niet), afhankelijk van de golven en stroming. Surfers houden just van hoge golven dus die gaan vaak naar Kuta/Legian/Seminyak omdat er vaak hoge golven zijn. Ik was er de eerste keer in november inderdaad, in Seminyak, en toen dus alleen maar regen gehad. Tweede keer was ik alleen 2 nachten, in Sanur, in december was dat en toen hadden we alleen de eerste nacht aan het einde van de dag een regenbui dus dat was prima. Maar we waren op doorreis naar een ander eiland toen dus vandaar zo kort. In Kuta ben ik de eerste keer een dagje geweest en vond dat helemaal niets, veel uitgaansgelegenheden met harde muziek en dronken mensen op straat enzo.
<<

caribbeanlover

Bericht 15 Jan 2017 16:51

Re: Bali, tips gevraagd.

Bailando schreef:Kijk maar op de kaart, Ubud ligt echt in het binnenland, Sanur etc wel echt aan zee. Legian heeft zelf ook een strand hoor, het loopt gewoon door, je kan over strand van Seminyak naar Kuta lopen als je wilt en je komt dan onderweg Legian tegen. Ja soms kan je wel zwemmen (als er een groene vlag hangt zeker, bij oranje moet je uitkijken, bij rood mag het niet), afhankelijk van de golven en stroming. Surfers houden just van hoge golven dus die gaan vaak naar Kuta/Legian/Seminyak omdat er vaak hoge golven zijn. Ik was er de eerste keer in november inderdaad, in Seminyak, en toen dus alleen maar regen gehad. Tweede keer was ik alleen 2 nachten, in Sanur, in december was dat en toen hadden we alleen de eerste nacht aan het einde van de dag een regenbui dus dat was prima. Maar we waren op doorreis naar een ander eiland toen dus vandaar zo kort. In Kuta ben ik de eerste keer een dagje geweest en vond dat helemaal niets, veel uitgaansgelegenheden met harde muziek en dronken mensen op straat enzo.


Oh maar ik geloof je hoor, maar dan kloppen die teksten gewoon niet.................best slecht! Goed dat je het zegt da's heel handig om te weten omdat ik niet ver naar zee wil lopen/fietsen oid.
Da's niet best zeg dat je zoveel regen had. Waarom ben je niet in een andere tijd gegaan? De 2e keer was je weer in de regentijd....................zonde toch?
Dat zei mijn collega ook alleen hij had het over kotsende mensen.

Ik wil dan misschien een deel sept. gaan en een deel okt. Dat zou denk ik niet hinderlijk zijn. Of denk je dat we echt alleen beter in sept. kunnen gaan?
Bij Trivago staat meestal Booking.com als goedkoopste optie bij hotel. Helaas heb ik al 2x gezien bij Red Mijn Vakantie dat ze de gasten lieten stikken. Ik vind dat niet zo'n prettig idee, maar vrees dat als we het goedkoopste willen wat bijna iedereen wil dat we uiteindelijk toch bij hun uitkomen.
Als ik een leuk hotel vind ga ik die mailen en wie weet krijgen we korting dus dat het nog goedkoper is dan bij Booking oid. Het hotel in Goa hadden we uiteindelijk ook gemaild en kregen we korting waardoor die goedkoper was dan op zo'n hotel verzamelsite.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 15 Jan 2017 16:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 15 Jan 2017 16:55

Re: Bali, tips gevraagd.

Ja de eerste keer was ook echt extreem hoor, dat was een uitzonderlijk jaar volgens de lokale mensen, normaal gesproken heb je in regentijd alleen aan het einde van de dag een bui en dan ook nog meer op Java (waar ik eerst was) dan op Bali. Maar ach, heb me er niet minder om vermaakt hoor, nog steeds een geweldige vakantie gehad. En tweede keer was het alleen een tussenstop op Bali voor 2 nachten, dus was niet zo erg als het dan slecht weer zou zijn maar toen viel het mee. Kon geen vakantie krijgen in andere tijd die eerste keer, vandaar dat het toch november werd want ik wilde wel graag nog op reis naar een warm land.
<<

caribbeanlover

Bericht 15 Jan 2017 17:14

Re: Bali, tips gevraagd.

Duidelijk. Ik zit nu op hotels.com te kijken en dan voor alleen Sanur. Staat er ook veel Denpasar bij. De hotels in Sanur zelf daar staat bij ..............km van het strand van Kuta. Waarom vermelden ze dat? Ik kies toch niet voor niets Sanur. Dan nog wat de zee van een hotel in Sanur 3,7 km. Ik wil het graag op loop afstand.

Ik heb al een aantal leuke hotels op het oog oa Sanur Seaview hotel wat 3 min. naar zee lopen is en 400 mtr naar restaurants...............ideaal. Het ziet er best leuk uit.

Anderen leuke hotels die ik zie;

Sukun Bali Cottage
Swastika bungalows
Stana Puri Gopa
Puri Dalem hotel
Ari Putri

Denk dat we daar een keuze uit gaan maken anders wordt de lijst te lang. Ik vraag me wel af ondanks dat Sanur totaal anders is dan Kuta of het ook niet zo mega toeristisch is. Sanur is tenslotte erg populair onder veel nederlanders.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers