Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kerstdiner

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 21 Dec 2016 12:34

Re: Kerstdiner

Je kunt evt altijd nog naar Haarlem rijden. Die kwartels hebben ze bij de Westergracht (mijn favo Appie hier) in zo'n grote vrieskist liggen achter de groente sectie. Dat is niet een officiele XL maar wel heel fijn groot en misschien iets rustiger (hoewel?). Maar anders hoop ik dat je ergens anders wat lekkers vindt!
Let's discover the world together.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 21 Dec 2016 12:53

Re: Kerstdiner

Oh leuke ideeen komen er voorbij!

Om op je uientaartje in te springen whatever, misschien wel een leuk idee om een tarte tatin te maken om toch in het Franse thema te blijven. Evt met sjalotjes te maken en dan nadien wat geitenkaas erbij serveren. En een portstroopje ofzo. Een tarte tatin van tomaat is ook heel lekker!

En misschien een idee als voorgerecht, een salade nicoise. Maar dan heel verfijnd maken, met een stukje kort gegrilde tonijn, wat fijne olijven ringetjes, een gepocheerd (kwartel) eitje, een mayonaise van ansjovis, gefrituurde kappertjes, zoet zure rode ui.

Eendenborst bij het voorgerecht is natuurlijk ook heel lekker, met een appelkaneel compote, of een salade perigord, met geconfijte eendenbout, walnoten, frambozen of truffeldressing, en eventueel foie gras.

En als hoofdgerecht zou ik wel voor rood vlees gaan, heeft altijd wel iets kerst achtigs vind ik :-). Hertenbiefstuk met een jus van rode wijn en kruidnagel, een crème van aardappel en knolselderij, stoofpeertje, spruitjes.

Sukade is ook heel lekker, en makkelijk voor te bereiden, met een puree van zoete aardappel.

Succes!
<<

Anoniem304

Bericht 22 Dec 2016 16:07

Re: Kerstdiner

Okee, wij hebben als hoofdgerecht rollade, kip en varkenshaas in spek. Vleesfans om me heen.
Natuurlijk met aardappeltjes en groentes. Ik weet nog niet wat voor groentes. Wil wel dat het er een beetje leuk uit ziet namelijk.
En ik twijfel tussen vooraf een soepje of mini pasteitjes met ragout (of beide). Of misschien wil ik nog wel iets in bladerdeeg maken (maar wat dan?).
Als nagerecht maak ik denk ik chocolademousse met frambozen erop en een klein puntje witte chocolade taart met frambozen saus.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Dec 2016 16:50

Re: Kerstdiner

Whatever, ik weet niet of je intussen een voorgerechtje hebt bedacht, maar ik kwam deze tegen in het Dekamarkt tijdschrift en moest aan je denken:

https://www.dekamarkt.nl/recepten/filod ... ragout.htm
Let's discover the world together.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 22 Dec 2016 16:54

Re: Kerstdiner

Ik moet nog iets bedenken voor 2e Kerstdag, dan ben ik alleen met m'n man. We hadden 't erover om gewoon iets simpels te doen, maar nog geen idee wat. Misschien schiet me morgen iets te binnen in de winkel.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 22 Dec 2016 21:24

Re: Kerstdiner

Marin schreef:Whatever, ik weet niet of je intussen een voorgerechtje hebt bedacht, maar ik kwam deze tegen in het Dekamarkt tijdschrift en moest aan je denken:

https://www.dekamarkt.nl/recepten/filod ... ragout.htm


Oeh, very very nice! Die staat nu op de zeer waarschijnlijk lijst! We gaan zaterdagochtend boodschappen doen en zijn nu aan het beslissen..
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 22 Dec 2016 21:45

Re: Kerstdiner

Edit: verkeerde topic.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 24 Dec 2016 09:27

Re: Kerstdiner

Ik heb een kaartje gemaakt voor het diner van vnv:
Afbeelding

Ik wilde eigenlijk nog 'Ikea-oven' ipv 'oven' maar dat vond m'n man te ver gaan.
#teammaple🍁
<<

anoniem213

Bericht 24 Dec 2016 11:17

Re: Kerstdiner

Haha, UN! Ik sta aan jouw kant!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Dec 2016 11:11

Re: Kerstdiner

Whatever, ik ben benieuwd hoe jullie kerstdiner samen was!
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 28 Dec 2016 14:48

Re: Kerstdiner

Marin schreef:Whatever, ik ben benieuwd hoe jullie kerstdiner samen was!


Haha wat lief! Het was superfijn! Hij had zijn hele kast leeggetrokken en allemaal mooi servies nog gevonden (jamie Oliver bordjes die hij nog had, glazen engeltjes tafeldecoratie, kaarsjes, het tafelzilver dat hij afgelopen verjaardag had gekregen en supermooi de tafel gedekt - echt geweldig een man met meer oog voor detail dan ik zelf). Een goeie fles wijn van mijn paps. Gedecanteerd in de karaf die ik van hem als kerstcadeau heb gekregen, vet goed idee! En we hebben dus gezellig samen gekookt met een glas wijn en toastjes met kaas en het ging hartstikke goed, geen grandioze fouten. Had ook simpele recepten omdat we dus nog nooit eerder echt drie gangen gekookt hebben en ook wilden kunnen zitten. :smile:

Voor die taartjes van jou! Enige dat is mis gegaan was dat ze op waren, we ze niet heel spannend vonden, terug liepen naar de keuken om de hertenbiefstuk voor het hoofdgerecht te bakken en het kommetje kruidensaus zagen staan dat erbij hoorde (en het net interessant had gemaakt en hele gerecht gelift had :thumbup: ).

Hoofd hertenbiefstuk met specerijenportsaus, pastinaakpuree en haricot verts spekrolletjes.

Dessert van die appelroosjes, een klein bakje met fruit crumble en een bolletje ijs.

En toen lekker koffie en een kerstfilm op de bank.. :heart:

We zijn tweede kerstdag trouwens gaan wandelen bij de waterleiding duinen en reden onderweg erheen door waar jij woont?
Laatst gewijzigd door Whatever op 28 Dec 2016 15:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 14:56

Re: Kerstdiner

Oh wat leuk, een uitgebreid verslag! Het klinkt heel erg geslaagd. Wat een leuke decoratie allemaal en wat lief dat je vriend zo zijn best deed. Wel grappig van het voorgerecht en de saus vergeten. Jammer! Ik heb die bakjes zelf nooit gemaakt maar wie weet doe ik dat nog wel eens (maar ben momenteel even beetje uitgekookt). De rest klinkt ook echt heerlijk zeg. Appelroosjes zijn tof!

En klopt, ik woon inderdaad in H (grote kans dat je langs m'n huis bent gereden dan als je over die grote doorgaande weg bent gereden, want ik woon in een zijstraat daarvan). En bevond me op tweede kerstdag bij m'n schoonouders in Ae. Ik wilde ook nog wel wandelen in het bos bij hun huis maar de rest wilde liever spelletje spelen (bleh). Waterleidingduinen zijn heerlijk!
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 28 Dec 2016 15:03

Re: Kerstdiner

Haha ja ik denk dat we daar wel langs zijn gereden, prachtige omgeving! Ik wilde echt even frisse neus halen en het was zulk mooi weer! Was ook leuk, hertjes kijken daar..

(Zal de plaatsnamen weer even weghalen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 15:06

Re: Kerstdiner

Ja leuk he! wij hebben laatst een stuk daar gelopen maar net aan de andere kant maar kwamen geen enkel beest tegen. Dat was wel heel jammer. Meestal staat het vol met herten.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 28 Dec 2016 15:09

Re: Kerstdiner

Marin schreef:Ja leuk he! wij hebben laatst een stuk daar gelopen maar net aan de andere kant maar kwamen geen enkel beest tegen. Dat was wel heel jammer. Meestal staat het vol met herten.


Ja het was echt belachelijk veel! Zijn aan de kant van Zandvoort erin gegaan en dan de grote route gewandeld maar je struikelde er af en toe over. Ook echt op paar meter afstand soms eentje. Soms hele kuddes. Vriend heeft hoop foto's gemaakt. Kan haast niet geloven dat je er kunt lopen zonder wat tegen te komen haha!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 15:11

Re: Kerstdiner

Ja aan die kant is het echt bizar veel. Heb daar ook met Snirp bruidsfoto's gemaakt paar jaar geleden bij die kant. In de winter staat ze ook vaak bij m'n schoonouders in de tuin of op de oprit. Lekker gevaarlijk in het donker. Aan de andere kant (Nationaal Park Zuid-Kennemerland) heb je ook wel van die grote Schotse hooglanders enzo. Maar we zagen echt NIKS!
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers