Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pijnstilling na operatie, placebo?

<<

Anoniem186

Bericht 25 Nov 2016 15:54

Pijnstilling na operatie, placebo?

Ik ben benieuwd of de verpleegkundigen hier antwoord op kunnen geven. Ik ben nieuwsgierig geworden.

Gister ben ik geopereerd, ik had erg veel pijn toen ik wakker werd uit m'n narcose. Ze hebben me tot 3 keer toe iets van pijnstilling gegeven wat niet werkte, daarna kreeg ik morfine en dat werkte erg goed. Na verloop van tijd was de morfine uitgewerkt en kreeg ik weer pijn. Ik had zakjes meegekregen wat ik moest slikken, PCM en naproxen. Dat hielp ook niet. Ik vroeg of ik opnieuw morfine mocht krijgen. Ze moesten overleggen en uiteindelijk kreeg ik iets aan m'n infuus. Maar ik merkte er weer niks van. Ik had al tegen ze gezegd dat ik van mezelf weet dat ik vrij hoog tolerant ben.
Op een gegeven moment was ik er klaar mee en wilde ik naar huis. De verpleegkundige koppelde m'n infuus af waarop ik tegen haar zei dat het echt geen morfine was wat ik op het laatst had gekregen. Dat beaamde ze en ze zei dat het wat anders was, omdat ik al veel pijnstilling had gehad. Ze zei niet wat het wel was. Op het zakje zag ik alleen maar natriumchloride staan, ik heb niet gemerkt of ze daadwerkelijk wat anders hadden ingespoten. Zou het nou kunnen zijn dat ze me op het laatst alleen maar dat hadden gegeven, als placebo, zeg maar? Om me stil te houden en te laten geloven dat ik wel pijnstilling had gehad? Of ben ik dan heel achterdochtig en doen verpleegkundigen zo iets niet?
Ik merkte er in ieder geval niks van en had nog steeds even veel pijn.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Nov 2016 16:15

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Ik denk het niet hoor! Dat zou ik echt heel raar vinden, dat mag namelijk helemaal niet en ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze placebo's geven. (Op de afdeling dan, ik ken het bij hele hoge uitzondering uit de psychiatrie maar eigenlijk steeds en steeds minder). Hoe goed heb je die zak bestudeerd? Soms staat het oplosmiddel er nadrukkelijker op dan het medicijn. Of soms staat het medicijn er helemaal niet op omdat dat erbij gespoten/hangen wordt maar dan had je dat wellicht wel gemerkt lijkt me.

Het lijkt me eerder dat het gewoon niets deed. Toen ik mijn keelamandelen ok gehad had had ik maximaal paracetamol ibuprofen en tramadol en verging ook alsnog van de pijn en het idee dat het alledrie geen flikker deed!
Laatst gewijzigd door Whatever op 25 Nov 2016 18:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 25 Nov 2016 16:16

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Je kan toch vragen wat het dan was? Neem aan dat het in je dossier staat.
2010 2012
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 25 Nov 2016 17:28

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Ik kan het me niet voorstellen Jans. Ik heb in ieder geval nog nooit iemand een placebo gegeven.

Oh en eens met Lexi je kan het gewoon navragen. Je hebt wel het recht te weten wat je krijgt (ingespoten).
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem185

Bericht 25 Nov 2016 17:54

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Medicatie wordt in zakjes van NaCl opgespoten, maar dan hoort er een etiket op te staan waar op geschreven staat welke medicatie er in is opgelost. Ik geef toe, soms in drukte schiet het er bij ons wel eens bij in om dat etiket te plakken, dus dan zit er wel iets in, maar is het niet zichtbaar. Wel is het dan in je dossier afgetekend. Medicatie wordt sowieso niet bij de patiënt klaargemaakt, dus dat je ze er niets in hebt zien doen wil niet zeggen dat het er niet in zit.

Placebo... Ja, ik ga eerlijk zijn, het gebeurt bij ons wel eens dat het wordt gegeven, maar niet bij mensen zoals jij, eerder bij verwarde hoogbejaarde mensen die aan het panikeren zijn. Dat zijn echt enorme uitzonderingen en enkel wanneer ons werk dusdanig wordt belemmerd dat andere patiënten de noodzakelijke zorgen niet meer kunnen krijgen. Normale mensen zeggen we altijd gewoon dat je nu aan je maximum zit en dat je niets bij kunt krijgen en dan moet je het daar maar mee doen. Overigens is dit in Belgie, ik weet dus niet of in Nederland dit ook wordt gedaan.

De kans dat je een placebo hebt gekregen is aanwezig, maar ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze het bij jou hebben gedaan, tenzij je iedere drie minuten belde met de mededeling dat je dood ging van de pijn en de verpleegkundigen en artsen voor het vuil van de straat hebt uitgemaakt, terwijl je wel vrolijk lag te bellen met je vriendinnen.

Ik snap alleen niet dat als je zo veel pijn had dat je morfine nodig had en je het niet onder controle krijgt, dat je dan besluit om naar huis te gaan, waar je nog veel minder toegang hebt tot pijnstilling. Ik snap ook niet dat de artsen dat toelaten.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Nov 2016 17:56

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Hier een verpleegkundige die nog nooit iemand een placebo heeft gegeven. Ook niet in opdracht van een arts. Het is wel apart dat je een zakje NaCl zonder medicijnsticker had, zo'n sticker is namelijk verplicht wanneer je medicatie intraveneus geeft. Maar toch kan ik me bijna niet voorstellen dat ze je voor de gek hebben gehouden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 25 Nov 2016 18:00

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Lady schreef:Hier een verpleegkundige die nog nooit iemand een placebo heeft gegeven. Ook niet in opdracht van een arts. Het is wel apart dat je een zakje NaCl zonder medicijnsticker had, zo'n sticker is namelijk verplicht wanneer je medicatie intraveneus geeft. Maar toch kan ik me bijna niet voorstellen dat ze je voor de gek hebben gehouden.

Hier ook een verpleegkundige, maar kan mij dit ook niet voorstellen en ook nog nooit zo een opdracht gehad van een arts. Ik neem aan dat er iets in het zakje bij de NaCl zat, maar dan moet er inderdaad een sticker opgeplakt worden met wat ze er bij hebben gespoten. Wel vervelend dat je zo een pijn bleef houden en je ke niet serieus genomen voelde. Hoe gaat het nu met de pijn?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 25 Nov 2016 18:09

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Framboos schreef:
Lady schreef:Hier een verpleegkundige die nog nooit iemand een placebo heeft gegeven. Ook niet in opdracht van een arts. Het is wel apart dat je een zakje NaCl zonder medicijnsticker had, zo'n sticker is namelijk verplicht wanneer je medicatie intraveneus geeft. Maar toch kan ik me bijna niet voorstellen dat ze je voor de gek hebben gehouden.

Hier ook een verpleegkundige, maar kan mij dit ook niet voorstellen en ook nog nooit zo een opdracht gehad van een arts. Ik neem aan dat er iets in het zakje bij de NaCl zat, maar dan moet er inderdaad een sticker opgeplakt worden met wat ze er bij hebben gespoten. Wel vervelend dat je zo een pijn bleef houden en je ke niet serieus genomen voelde. Hoe gaat het nu met de pijn?


Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring. Dat was trouwens wat ik bedoelde met "hoe goed heb je het zakje gezien", ik heb ook wel meegemaakt dat je gewoon een infuuszak met koeienletters nacl had en dat er geen mooie sticker op kwam met medicijn maar dat even met dunne marker er een medicijnen datum random op gekrabbeld werd. Niet netjes maar gebeurt wel. Dat bedoelde ik met dat oplosmiddel soms herkenbaarder is dan medicijn. Uberhaupt sticker vergeten kan ook nog best inderdaad.

Wat mij betreft allemaal waarschijnlijker dan placebo als je zelf niet compleet hysterisch was (en zelfs dan)!
<<

Anoniem185

Bericht 25 Nov 2016 18:16

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Sowieso plakken ze de stickers op de achterkant van de zak, zodat het oplosmiddel zichtbaar blijft. Heb je de achterkant van de zak gezien?
<<

Anoniem186

Bericht 26 Nov 2016 15:21

Re: Pijnstilling na operatie, placebo?

Fijn om te lezen dat het iig niet veel voorkomt. Ik heb de achterkant van het zakje niet bekeken, misschien stond het daar op. Over 1,5 week word ik gebeld door de gyn, dan zal ik het nog eens vragen.
En of het verantwoord was om naar huis te gaan, ik weet het niet, ik neem aan van wel. Ik had pijn en ze konden er verder niks aan doen, dus voor m'n gevoel kon ik net zo goed weggaan. En ik wilde graag roken, haha, heel erg, ik weet het.
Inmiddels voel ik me een heel stuk beter. Ik heb alleen nog flink last van m'n schouder, door het gas wat ze in m'n buik hadden geblazen. Voor vandaag heb ik nog genoeg pijnstilling, dat is wel prettig.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers