Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ziek melden of vrij nemen?

<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 15 Sep 2016 21:42

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Toen ik werd geopereerd heb ik ook in de ziektewet gezeten erna maar ik zat al in de ziektewet ervoor misschien is het dan anders?
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem205

Bericht 15 Sep 2016 22:47

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Ik mag als werkgever niet vragen wat jij hebt of waarom je geopereerd moet worden. Dat mag bij wet niet. Door je operatie ben je niet in staat je werk te verrichten, daarin ervaar je beperkingen en ben je tijdelijk arbeidsongeschikt. Dus ben je ziek. Een sterilisatie hoeft niet per sé een 'cosmetische ingreep' te zijn. Je kunt ook gesteriliseerd worden ivm medische noodzaak. Ook daar mag je werkgever niet naar vragen. De enige die dit mag vragen en daarna kan beoordelen of je ziek bent is een arbo-arts.

Het is netjes wanneer je aan je werkgever voorstelt om je verlofuren in te leveren. Daar zou je bij ons punten mee scoren. Maar als jij langer nodig hebt qua herstel, zit jij met het probleem niet genoeg uren te hebben.

Het argument 'je kiest er zelf voor' vind ik dit geval een non-argument. Zelf heb ik meerdere operaties ondergaan, waarvan er in 3 gevallen in eerste instantie geen medische noodzaak was. Ik ondervond zelf hinder (pijn), maar ik kon nog wel functioneren. Toch ben ik gewoon ziekgemeld hiervoor.

In dit geval zal ik eens met de verzuimbegeleider/casemanager bellen. Of eens advies vragen bij P&O/de vertrouwenspersoon.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Sep 2016 00:18

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Oreo schreef:
Het is netjes wanneer je aan je werkgever voorstelt om je verlofuren in te leveren. Daar zou je bij ons punten mee scoren. Maar als jij langer nodig hebt qua herstel, zit jij met het probleem niet genoeg uren te hebben.



Maar dan is er toch geen probleem? Je gaat dan namelijk alsnog over op een ziekmelding. Had hier eerder in dit topic verwezen naar uitspraak van de rechter, waarin de beslissing werd gemotiveerd. :)

Dit maakt het meteen zo'n grijs gebied, omdat de werkgever officieel niet mag vragen wat er met iemand aan de hand is. Maar ik vermoed dat je geweten gaat opspelen als je hierover zwijgt, omdat het je anders verlofuren kost. Het lijkt me ook gewoon heel raar om te weigeren antwoord te geven (ook al mag er inhoudelijk niets gevraagd worden en dit vaak wel gebeurt) als de verstandhouding met je werkgever altijd goed is geweest. In het geval van Jans is het wel zuur dat je misschien 2 weken verlofuren kwijt bent, omdat je met een dienstverband van 24 uur per week je dan nog maar weinig verlof overhoudt. Maar goed, daar staat dan weer tegenover dat als je 24 uur werkt, je in theorie veel vrije tijd hebt (waarvan ik ook snap dat dit in de praktijk vaak wordt gecompenseerd door zorgtaken, zodra er sprake is van het hebben van een gezin).
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 17 Sep 2016 11:40

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Het ligt er een beetje aan hoe de band met mijn leidinggevende zou zijn. Bij mijn vorige werk zou ik het gewoon zo zeggen en overleggen met mijn leidinggevende hoe we dit op zouden lossen. Hij zou waarschijnlijk aangeven dat ik volledig ziek gemeld zou worden voor die uren. Maar zelf zou ik uit coulance denk ik ook wel een (paar) dag(en) vrij nemen. Tenzij ik heel erg krap zou zitten in mijn vrije dagen.

Bij mijn huidige werk weet ik niet wat ik zou doen. Misschien gewoon ziek melden.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 17 Sep 2016 14:51

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Als je ziek wordt tijdens je vakantie dan kun je die dagen dat je ziek bent terugkrijgen. Je hebt dan namelijk geen vakantie "genoten". Als je dan dagen vrij gaat nemen voor een operatie, dan valt dat toch onder dezelfde categorie? Als je ziek bent, niet in staat om te komen werken, dan zou ik mij ziek melden. Daarbij alle regels en afspraken in acht nemend. Dus, werken aan spoedig herstel en zodra het weer mogelijk is direct het werk hervatten. Tenzij je 6 keer per jaar een ziekmelding moet/wilt doen omdat je iets aan je lijf wilt verbouwen uit vrijwillige schoonheidsverbetering dan lijkt het mij zeker in dit geval toch geen probleem.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 17 Sep 2016 21:50

Re: Ziek melden of vrij nemen?

Lijkt me dat je je hiervoor gewoon ziek kunt melden toch?
Om de redenen die andere forumsters al hebben uitgelegd, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers