Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis kopen op gevoel of verstand?

<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 14 Okt 2013 12:33

Huis kopen op gevoel of verstand?

En nou snap ik dat je uiteindelijk het huis koopt met goed verstand, maar wat vind jij in eerste instantie belangrijker?
Moet je een wow gevoel hebben voor je er überhaupt over na gaat denken of je een huis wilt kopen en ben je bereid aan praktische eisen in te leveren als het verder goed voelt? Of vind je het vooral belangrijk dat een huis voldoet aan jouw praktische eisen?
Insta: je_ei_kwijt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Okt 2013 12:36

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Allebei wel. We hebben huizen laten schieten waar we weg van waren, maar waar teveel haken en ogen aan zaten, teveel verbouwingskosten of andere bezwaren. We hebben ook huizen laten schieten waar alles wel op orde was maar die we gewoon niet leuk genoeg vonden. We wonen nu niet in het grootste en meest praktische huis dat we hebben bekeken, maar we waren wel weg van het huis, de buurt en de stad en de balans tussen het wow-gevoel en de praktische haalbaarheid was vrij goed.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 14 Okt 2013 12:39

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Ik heb indertijd mijn nieuwbouwwoning vooral op verstand gekocht. Het was indertijd zo'n beetje de enige nieuwbouw woning in een prijsklasse die ik me alleen kon veroorloven en ben dan ook voor de goedkoopste versie (tussenwoning en tuin met iets met grond dan bepaalde andere woningen) gegaan. Ik ben voor nieuwbouw gegaan ivm voorlopig geen onderhoud en geen verbouwing nodig. Verder was de ligging goed tov mijn werk, winkels ed (ik heb geen auto) dus moest allemaal met de fiets te doen zijn. Ik was/ben van plan om er zo lang mogelijk te blijven wonen. Het wow gevoel kwam eigenlijk later vooral voort uit het feit dat ik dit allemaal zelf gedaan had/het mijn eigen woning was. Niet een wow gevoel vanwege de woning zelf dat ik daar een speciaal gevoel bij heb. Het voelt nu als mijn thuis maar er zijn genoeg andere woningen die voor mij niet praktisch waren maar die ik qua huis wel mooier vind.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 14 Okt 2013 12:43

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Wij zelf hebben puur op gevoel gekocht. Ik kwam binnen en zei direct: 'Laat mij maar hier'. Nog geen moment spijt van gehad. We hebben daarvoor wel een aantal eisen die we hadden aan de kant gezet.

Ik kan altijd vol verbazing naar mensen luisteren die puur praktisch kijken. Vind het wel leuk om te horen hoe zij er tegenaan kijken, maar ik heb dan totaal geen herkenning.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Okt 2013 12:49

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Als we nu zouden verhuizen dan zou ik wel meer praktisch kijken, dan heb ik wel een aantal praktische wensen die boven mijn gevoel gaan. Ik moet me er natuurlijk wel thuis voelen, dat geldt ook heel erg voor de buurt, maar ik zou nu wel sneller gaan voor een vinex-woning met iets minder sfeer, maar wel een handige indeling.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Merel

Noob

Berichten: 45

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:26

Bericht 14 Okt 2013 12:59

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Ik kocht mijn eerste huis op verstand en hoewel het nieuw, ruim en praktisch was heb ik mezelf er nooit echt thuis gevoeld. Bij het huis waar ik nu woon kwamen mijn man en ik bij de eerste bezichtiging binnen, zagen een bouwval, keken elkaar aan en wisten allebei wat de ander dacht: hier moeten wij wonen. Ik heb daar serieus nooit spijt van gehad. Ik ben echt verliefd op dit huis en geniet er elke dag van ondanks dat het heel wat minder praktisch is dan mijn eerste huis. Voor mij nooit meer een huis kopen zonder wow-gevoel, maar ik ga hier sowieso niet meer weg. :heart:
<<

Anoniem173

Bericht 14 Okt 2013 13:13

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Wij hebben dan nog niet gekocht zijn vooral aan het bezichtigen, maar laatst waren we bij een huis waarvan ik na 2 minuten gelijk al zoiets had van bah wat een rothuis. Hoewel het huis qua inhoud wel heel mooi was en een nette prijs hadden wij er nooit willen wonen. Mijn vriend kijkt heel erg praktisch en ik misschien meer op gevoel.
<<

Anoniem162

Bericht 14 Okt 2013 13:14

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Wij hebben dit huis gekocht op gevoel en dat doe ik niet meer. De volgende keer kijk ik echt meer praktisch. We ergeren ons nu veel te vaak (wat vaak leidt tot discussie en dat vind ik het niet waard). Dus nu maar hopen dat de huizenmarkt wat aan trekt dan kunnen we het weer te koop gaan zetten.
<<

Anoniem321

Bericht 14 Okt 2013 13:16

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Het huis waar we nu wonen hebben we puur op verstand gekocht.
We zagen de woning wel eerder voorbij komen maar vonden het allebei niet de moeite waard om een bezichtiging aan te vragen. Dat kwam door de slechte foto's die op funda stonden.
Totdat we op een gegeven moment onze woonwensen op papier zetten en keken of en in hoeverre de beschikbare huizen daar aan voldeden.
En guess what, dit huis kwam met stip op de eerste plaats.
Dus alsnóg een bezichtiging geregeld en meteen de knoop doorgehakt. Toen konden we ineens wél door de donkerbruine schrootjes, de bruine plavuizen en de oranje jaren 70 keuken heen kijken..
We hebben het helemaal ons eigen gemaakt en wonen er nu al dik 8 jaar met veel plezier.
<<

Artemis

Bericht 14 Okt 2013 16:08

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Beide. We hebben een aantal huizen afgewezen die praktisch gezien heel ok waren, want heel veel ruimte, redelijke lokatie, maar de buurt en het huis hadden niets bijzonders, niets wat ons pakte. Dus dan ging het over.

We hebben ook een huis laten schieten wat heel goed voelde, perfecte locatie, geweldige buurt, bijzonder huis. Maar de tuin was erg lastig (betonnen binnentuin) en je woonde op en een parkeergarage. Laten schieten, met twijfel,want het voelde wel goed.

Ons huidige huis, waar we nog geen 3 maanden wonen had gewoon álles, het voelde goed, ondanks het slechte onderhoud, maar daar keken we moeiteloos doorheen, het was bijzonder door de indeling en de verbouwingen die eraan gedaan zijn, de lokatie is perfect en past precies bij ons. En we hebben een tuin, speeltuin voor de deur en onze school op loopafstand. Alles paste. Voor mijn gevoel hebben we nergens op ingeleverd. Het paste praktisch, maar vooral ook qua gevoel. De combi moet kloppen.
<<

Anoniem119

Bericht 14 Okt 2013 17:13

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Wij zijn vorige week voor t eerst bij huizen gaan kijken en ik had nooit verwacht dat ik heel duidelijk 'ja' of 'nee' zou voelen bij een huis. Dat viel me echt op. Dat is zo belangrijk. Natuurlijk zijn de praktische, verstandige dingen op super belangrijk, maar dat wow gevoel ook echt. Ik had nooit verwacht dat je echt beetje 'vlinders' kan voelen voor een huis, of juist direct bij binnenkomst al denkt van leuk, maar niet voor ons.
<<

Anoniem 47

Bericht 14 Okt 2013 17:28

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Beide. Toen we dit huis gingen bezichtigen, hebben we eerst gekeken of het aan ons eisen voldeed en wat ons gevoel bij dit huis was.
<<

Nyx

Bericht 14 Okt 2013 22:44

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Gevoel en verstand.

Toen ik mijn huis voor de eerste keer bekeek was ik verkocht. Maar ik wist ook dat ik alles door een roze bril zag en dus wilde ik mijn verstand, in de vorm van mijn vader, laten meewegen. Mijn vader is meegegaan met de tweede bezichtiging en hij was nog verliefder op het huis en uitzicht dan ik ooit was geweest. Qua verstand heeft hij me geen steek verder geholpen, maar door zijn enthousiasme werd ik alleen maar enthousiaster en verliefder. Achteraf had ik nog een derde bezichtiging moeten plannen, want ik had graag iemand mee gehad die wel de nadelen van kopen met mij had besproken en mijn roze bril had afgezet. Maar goed, vind het nog wel steeds grappig dat mijn vader zo enthousiast was. Dat heb ik echt tot dan nooit van hem gezien.
<<

Anoniem 3

Bericht 15 Okt 2013 11:34

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 05 Nov 2013 16:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 15 Okt 2013 15:11

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Bij ons was het ook beide. Het huis wat we hebben gekocht, voldeed aan bijna al onze praktische eisen, maar voelde ook heel goed. Ik voelde me er meteen thuis en mijn man had precies hetzelfde.
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 15 Okt 2013 16:14

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Believe schreef:Beide, we hebben gekeken of het huis voldeed aan onze wensen, of dat we onze wensen konden realiseren en daarnaast gekeken naar of we ons daar ook zagen wonen/het gevoel goed was.


Precies dit. We voelden ons meteen thuis, mede doordat het aan onze wensen voldeed.
Afbeelding
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 05 Sep 2013 08:17

Bericht 16 Okt 2013 00:11

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Ik heb dan nog geen huis gekocht, maar ik zit dus zelf echt heel erg te worstelen met deze vraag.
Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog. Het voldoet aan al onze wensen. Het huis heeft ook wel wat minpunten, maar toch trekt het huis ons enorm aan. Omdat we verder de stad waar we een huis willen gaan kopen niet heel goed kennen (we verhuizen voor het werk) hebben we een aankoopmakelaar om advies gevraagd. Die kerel zegt dus dat we het niet moeten doen en eigenlijk beter naar heel ander soort woningen moeten kijken. Nu hebben we een uitdraai gekregen met wat huizen waarvan hij denkt dat het beter bij ons past, maar eigenlijk vind ik geen van die huizen interessant. We gaan waarschijnlijk toch wel even een kijkje nemen bij een van de huizen die hij ons als optie gaf. Wat is dit toch moeilijk allemaal.
<<

Anoniem 63

Bericht 17 Okt 2013 22:47

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

Als het gevoel niet goed zat was het voor ons geen optie. Maar daarnaast hebben we wel huizen laten schieten die wél dat Wow gevoel gaven maar gewoon niet praktisch waren. Uiteindelijk moet het allebei goed zitten.We hebben dan ook wel heel lang gezocht hoor, moet ik zetten. Nu bleken er aan dit huis ook nog wel wat (kleine) haken en ogen te zitten, maar niets onoverkomelijks. Het is ook niet eens het grootste huis wat we hadden kunnen krijgen, maar ik zie me de komende 20 jaar echt niet ergens anders wonen :heart:
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 19 Okt 2013 19:18

Re: Huis kopen op gevoel of verstand?

In eerste instantie was het bij ons beide gevoel en later verstand! Als er echt teveel gebreken waren bijvoorbeeld hadden wij verstek laten gaan...! Maar we hadden en hebben beide wel echt het wow gevoel!! :^^: Ik denk dat dat ook wel belangrijk is. Voor ons in elk geval wel.. nu zijn wij beide ook wel behoorlijke gevoels mensen hoor! Dus dat speelt wellicht ook mee..!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron