Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe geniet je van het leven?

<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 26 Jul 2016 19:06

Hoe geniet je van het leven?

De titel zegt het al maar hoe moet je genieten van het leven? Hoe geniet jij? Dit is iets wat mij al een hele tijd bezig houdt want ik vind het dus echt heel moeilijk! Ik heb ADHD en ik denk altijd 80 stappen vooruit en ik pieker heel veel. Is het vandaag dan denk ik alweer aan morgen, aan het weekend, aan volgende week en zo gaat het eigenlijk altijd. Wanneer er iets is waar ik heel erg naar uit kijk dan valt het uiteindelijk zo tegen omdat ik dan alweer aan het vooruit denken ben. Ik heb hieronder wat punten opgeschreven waar ik zoal mee bezig ben:

- Sociaal leven:
Ik heb een al een hele tijd een vriend en in het begin hadden wij een druk, leuk sociaal leven maar in de loop der jaren is hier heel veel verandering in gekomen. Wij hadden bij wijze van 3 handen vrienden en nu is dat nog maar een handje, dit zet mij heel erg aan het denken want waarom is dat? Daarnaast gingen we heel veel om met de oom&tante van mijn vriend, dit kwam echter de laatste tijd heel veel van onze kant dat ik besloten heb om af te wachten of hun contact op zouden nemen. Dit is nu 4 maand geleden en ik heb nog niets gehoord……mijn vriend is hier vrij makkelijk in maar ik vind het best lastig! Waarom laten zij niets horen? Moet ik dan maar contact opnemen?
- Persoonlijk:
De afgelopen jaren heb ik veel aan mijzelf gewerkt omdat er 3 jaar geleden ADHD werd vastgesteld en ik ging een heel traject in van medicatie, gesprekken met een psycholoog om aan mijzelf te werken dmv doelen. Sinds 2 maand is dit afgerond en ik vind het best lastig om het nu ‘alleen’ te doen. Ik ben constant aan het bedenken hoe ik het beter kan doen, hoe ik ben als persoon, hoe ik ben als vriendin, dat ik graag wil afvallen maar ergens ontbreekt de discipline. Ook ben ik altijd bezig met ons huis: ik wil van alles veranderen en ik heb daar geen rust in, heel irritant!
- Werk/Financieel:
Ik noem het maar even zo omdat ik even geen andere ‘titel’ wist. Op het moment heb ik al een tijdje geen werk omdat ik een wajong heb en moet wachten op het uwv om daar een reintegratie in te gaan, volgende week heb ik hier een gesprek voor Maar alsnog twijfel ik ontzettend want wat wil ik? Ik vind heel veel leuk, dat is het probleem niet. Het probleem is dat ik zo weer uitgekeken ben op iets. Een studie volgen wil ik niet omdat ik mijzelf daar te oud voor vind en daarnaast wil ik nu graag werken als het kan. Maar wat? Tevens pieker ik mij suf over onze financien, we redden het prima en we kunnen ook sparen dus waarom zou ik mij druk maken? Ik weet het niet maar toch doe ik het en ik ben echt bang dat ooit de dag komt dat we het niet meer kunnen betalen oid, geen idee waar die angst vandaan komt maar lastig is het wel.

Dit zijn kleine voorbeelden waar ik bijna constant mee bezig ben en ik wil er graag vanaf. Het geeft heel veel onrust, heel veel twijfels en het is gewoon niet fijn. Hebben jullie tips voor mij? Hoe geniet jij bijvoorbeeld van het leven?
<<

Geel

Bericht 26 Jul 2016 19:21

Re: Hoe geniet je van het leven?

- niet teveel móeten genieten. De druk eraf.

- weten waar je gelukkig van wordt en waarvan je geniet. Niet per se moeten genieten van dat waarvan (ik denk dat) anderen genieten.

- en dé truc: ouder worden. Eigenlijk pas sinds m'n 30ste maakt het me steeds minder uit hoe dingen moeten en dat ik niet alles perfect op orde heb. Jammer dan, komt wel weer een keer.
<<

Anoniem249

Bericht 26 Jul 2016 19:51

Re: Hoe geniet je van het leven?

Je kan zoiets niet leren door erover te lezen. Wellicht is mindfulness, yin yoga en meditatie wat voor je als eerste stap.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 26 Jul 2016 19:51

Re: Hoe geniet je van het leven?

Je bent dus vrijwel continu met je hoofd bij een ander moment dan het 'nu'. Daardoor is het onmogelijk om te genieten. Je zou jezelf kunnen gaan trainen om meer in het moment te komen, bijvoorbeeld dmv mindfulness. Hier zijn apps voor, of trainingen. Yoga is ook een fijne manier.
#teammaple🍁
<<

Engeltje31

Noob

Berichten: 146

Geregistreerd: 10 Sep 2014 11:11

Bericht 03 Aug 2016 11:18

Re: Hoe geniet je van het leven?

Dat is herkenbaar, ik weet ook niet hoe ik moet genieten, denk alleen maar de toekomst. IK weet niet hoe ik verder moet. ik heb straks geen recht op bijstand of iets, want mijn vriend werkt. Ik heb een vast contract bij huidige werkgever, maar moest daar een half uur voor reizen met de auto over de snelweg. En dat putte mij uit.
Ik moet werken want het koophuis staat ook op mijn naam. Ik heb 2 studies HBO en MBO afgerond maar beide kan ik gewoon niet aan.
Help soms weet ik het ook niet meer!
<<

Anoniem249

Bericht 04 Aug 2016 18:10

Re: Hoe geniet je van het leven?

Engeltje uit je verhaal maak ik op dat je ontslag hebt genomen. Vond je het werk leuk dat je deed? Lag de uitputting echt alleen aan de reistijd of speelde er meer?
<<

Anoniem211

Bericht 04 Aug 2016 19:11

Re: Hoe geniet je van het leven?

Die toekomst komt vanzelf wel, dus daar moet je juist niet druk om maken. Je hebt alleen het nu. De toekomst is een denkbeeldig iets wat je negatief of positief kunt kleuren. Maar het is er nog niet en kan dus alle kanten opgaan. En hoe die toekomst een nu wordt bepaal alleen jij.

Engeltje, probeer wat meer bij de dag te leven. Op dit moment klink je vrij uitgeput. Hoe kun je deze dag zo prettig mogelijk maken? Even pas op de plaats. Als je ontslagen bent heb je recht op ww. Minimaal 3 maanden geloof ik. Ben je ziek, dan krijg je een ziekte-uitkering.

Evaaa, wat jij beschrijft herken ik van vroeger. Op gegeven heb ik echt de knop weten om te zetten en tegen mezelf blijven zeggen wat ik in de eerste alinea schreef. Go with the flow.

Als mensen niks meer van zich laten horen hoef jij het ook niet te doen. Zijn ze echt belangrijk voor je? Vraag dan hoe het zit ipv erover te piekeren. Zijn ze toch ook niet zo belangrijk voor je, dan is er dus weinig aan de hand. Mensen veranderen, dus je zult altijd mensen kwijt raken. Je moet je alleen afvragen of dat nou zo'n ramp is? Wat voegen die mensen aan jouw leven toe op dit moment? Probeer wat meer bij jezelf te blijven en na te gaan wat voor jou ok voelt. Ik denk dat als je steviger in je schoenen komt te staan en meer in jezelf gaat geloven, deze gedachten allemaal een stuk minder worden omdat je meer durft uit te gaan van jouw gevoel. Waarschijnlijk zul je merken dat je 'adhd' klachten ook afnemen ;)
<<

Engeltje31

Noob

Berichten: 146

Geregistreerd: 10 Sep 2014 11:11

Bericht 21 Feb 2018 14:55

Re: Hoe geniet je van het leven?

Ja dat weet ik nog steeds niet.
Ik vraag me vaak af hoe andere mensen het allemaal doen: werken, huis kopen. vriend, huishouden doen wassen koken boodschappen, hobbies, sociale contacten onderhouden etc.
Ik zie erg tegen de toekomst op, omdat ik niet weet hoe ik verder moet met alles
Alle vriendinnen van mijn middelbare school en mijn neven en nichten zijn gesetteld en getrouwd en hebben kinderen. En ik heb het gevoel dat ik er maar overal achteraan hobbel. Kinderen wil ik niet, zie ik niet zitten.
Voel me vaak alleen en eenzaam. Ik heb maar 1 hobbie badminton, verder niet veel, Oh ja mijn konijnen nog. Niemand wil contact met mij voor mijn gevoel.
<<

Anoniem282

Bericht 21 Feb 2018 18:00

Re: Hoe geniet je van het leven?

Wat naar om te lezen Engeltje dat je zo vast bent gelopen. En verdrietig dat je je vaak eenzaam voelt; echt rot voor je.

Je vraagt hoe anderen alles met elkaar combineren en ik denk dat dit per persoon verschilt. Sommige mensen hebben na een dag van studie/werk/andere verplichtingen nog energie over om af te spreken met vrienden. Weer anderen gaan juist sporten, et cetera et cetera. Ik kan me wel voorstellen dat het veel onrust geeft dat je een koophuis hebt en geen inkomen meer. Hopelijk kun je snel weer ergens aan de slag en is de reistijd beter voor je te doen. Maar tegelijkertijd hoop ik ook dat je inziet dat je het echt niet slecht voor elkaar hebt: je hebt een koophuis en een relatie, wat echt niet iedereen kan zeggen.

Kun je bij badminton aansluiting vinden met mensen, zodat je misschien naast het sporten ook nieuwe vriendschappen op kunt doen? Of wellicht via dit forum eens bij een meeting aansluiten?

Verder vind ik dat er al heel goede tips zijn gegeven om (meer) te genieten. Hopelijk zit daar ook iets voor je tussen waardoor je je fijner kan gaan voelen.
<<

Anoniem229

Bericht 21 Feb 2018 22:39

Re: Hoe geniet je van het leven?

Engeltje, ik zag je een tijdje geleden ook in het depressietopic reageren.
Heb je hulp?
In een depressie is het sowieso onmogelijk om te genieten. Een bipolaire vriendin van mij zegt: 'Ik streef niet naar geluk, maar naar draaglijkheid'. Daar kan ik (depressief) me heel erg in vinden. Bovendien probeer ik zo weinig mogelijk naar anderen te kijken als het gaat om wat een ander wel kan.
De eenzaamheid herken ik; ik denk ook dat de meesten hun leven wel vol hebben en dat er weinig ruimte is - over het algemeen dan - voor nieuwe vriendschappen. Aan de andere kant verdraag ik die contacten in depressies ook niet; dat helpt ook niet in de wederkerigheid.
Ik probeer dag voor dag te leven; soms zelfs dagdeel voor dagdeel. Alle zorgen zijn moeilijk en putten je ook weer uit.
Ik hoop niet dat je dat allemaal alleen draagt.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers