Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleding Islamtische land

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Okt 2013 11:18

Kleding Islamtische land

Komend weekend ga ik met mijn moeder 10 dagen naar Jordanië. Nu hebben we van de reisorganisatie wel een mail gehad dat we geen korte broeken aan mogen.
Nu is mijn planning rokjes te dragen en 3/4 broeken overdag en 's avonds gewoon een lange broek aangezien de temperaturen behoorlijk verschillen tussen de avond en de dag.
Nu belde mijn moeder net alleen op hoe het zit met truitjes. Dit staat niet in de mail van de reisorganisatie. Mogen we wel hemdjes zonder mouwen aantrekken. Als we een moskee in gaan zorg ik dat ik iets heb om over mijn schouders te doen, aangezien je in de kerk ook niet met blote schouders mag komen ( officieel).

Iemand die het weet?
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem36

Bericht 06 Okt 2013 11:23

Re: Kleding Islamtische land

Gebruiken en gewoontes in Jordanië

Als je naar Jordanië gaat stap je in een wereld met andere gewoontes en gebruiken waar jij je aan moet aanpassen om vervelende situaties te voorkomen. Lees hieronder meer over de gebruiken in Jordanië. Dit kan je omgang met de bevolking een stuk soepeler laten verlopen.

Kledingsuggesties voor Vrouwen

Vooral voor vrouwen is het belangrijk dat je gepaste kleding draagt. Dit houdt in dat je een jurk, rok of broek draagt die tenminste tot op je knie komt (langer is nog beter). Blote schouders is een echte no-no dus geen shirtjes met spaghettibandjes. Draag een blouse of t-shirt met mouwen. Draag bij voorkeur ruim zittende kleding zoals blousjes, een tuniek, wikkel broek of rok etc.

Op het publiek strand zijn badpakken geschikter dan bikini's, de bevolking is niet gewend aan de 'blote' toeristen. Er zijn plekken bij resorts met een prive strand waar westerse vrouwen in badkleding kunnen zwemmen zonder dat de locale bevolking daar last van heeft. Hier kun je je dan ook kleden zoals je zelf wil. Het is trouwens goed mogelijk om alleen voor een dagdeel van die faciliteiten van een resort gebruik te maken.


http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jor ... si344.html


Hopelijk heb je hier wat aan!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Okt 2013 11:25

Re: Kleding Islamtische land

Weet je zeker dat rokjes wel mogen als korte broeken niet mogen? Dat lijkt me namelijk wel onlogisch, maar goed, ik ben er nog nooit geweest dus ik weet het niet hoor.
Volgens mij moet je in een moskee ook sowieso je benen bedekken, dus lange broek/rok, en volgens mij ook je armen (lange mouwen). En natuurlijk je hoofd. Maar goed, ik ben geen expert en ook nog nooit in een islamitisch land geweest (de moskeeen die ik heb bezocht waren in Bosnie, en daar hoefde dit alleen bij 1 strenge moskee zo, en de rest mocht je zo naar binnen, ook zonder hoofddoek).
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 06 Okt 2013 11:32

Re: Kleding Islamtische land

Je moet je kniën en schouders bedekt hebben, ook als je niet in een moskee bent.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Okt 2013 11:34

Re: Kleding Islamtische land

Zie advies van Butterfly. Ik zat me net af te vragen of er indertijd tijdens mijn reis mensen waren die hemdjes aan hadden maar volgens mij had iedereen gewoon een shirtje of blouse met korte mouwen aan. Iets ruimer is misschien inderdaad prettiger, dus niet je strakste shirtjes mee. Daar voelden vrouwen zich toch niet echt prettig in (maar was vooral in Syrië) en kan me herinneren dat er toen wel over gesproken is dat ze eigenlijk helemaal niet over de shirtjes hadden gedacht maar dat ze dingen bij zich hadden die ze in NL gewoon droegen maar die ze tijdens de reis echt niet aan wilden hebben om zich prettig te voelen.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat wij in Jordanië echt een moskee hebben bezocht, die hebben we vooral in Syrïe bezocht. En daar had ik een lange broek aan en zeker geen rokje, of echt een lange rok. Meestal krijgen wij een soort lange rok/omslagrok/omslagjurk van de moskee (lagen er in bakken) die je verplicht over je kleding moest doen en dan een eigen sjaal over je haar/hoofd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 06 Okt 2013 11:38

Re: Kleding Islamtische land

Voor mij waren lange broeken en geen spagettitops geen probleem, ik houd sowieso niet van heel kort. Voor het zwemmen in de zee (snorkelen) huurde ik een wetsuit vanwege verbranding.

We zijn in Amman naar de King Abdullah Mosque geweest, daar krijg je als vrouw gewoon een burka-achtig gewaad (je gezicht is vrij) om te dragen. Schoenen moeten uiteraard uit, dus slim is om dan wel een paar sokken te hebben.

Alle verdere tips staan in het reisadvies dat eerder is gepost.
L2014 & H2017
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 06 Okt 2013 11:38

Re: Kleding Islamtische land

Ik hou altijd in gedachte dat het over mijn ellebogen en knieën komt, geen decolleté en n beetje losjes zit. Dat laatste trouwens vooral omdat ik tot nu toe altijd in de hitte in islamitische landen heb gereisd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Okt 2013 11:53

Re: Kleding Islamtische land

Thanks dames.
Dan ga ik denk ik een week lang in bijna dezelfde kleding rond lopen. Geen dunne lange broeken namelijk. En ook geen geld om die nog te gaan halen. Mijn rokjes komen allemaal tot ongeveer op mijn knieën, dus die kunnen net wel.
Verder heb ik veel polo's die ik dan mee zal nemen.
De tip van een sjaal vind ik wel een goede. Die neem ik dan mee en stop die dan in de rugzak zie ik overdag bij zal hebben. Dan heb ik in elk geval iets bij om mijn hoofd te bedekken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem5

Bericht 07 Okt 2013 18:28

Re: Kleding Islamtische land

Ik weet niet hoe streng het in Jordanie is, maar ik draag in Marokko gewoon shirtjes met korte mouwen en jurkjes die tot de knie vallen en met blote schouder, wel hoogaangesloten dus geen inkijk. Echt nooit problemen mee gehad ondanks dat we tegenover de moskee wonen. In moskee hoor je wel alles te bedekken.

Is een legging onder de rokjes geen optie anders?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 14 Okt 2013 22:27

Re: Kleding Islamtische land

Ik ben net teruggekomen van m'n reis door Jordanië, was echt super! Qua kleding heb ik inderdaad shirtjes met in ieder geval korte mouwen, maar vaak ook lange mouwen gedragen en alleen maar 3/4 en lange broeken en rokken, geen korte broeken of rokken, zelfs niet tot op de knie. Zeker in Amman maar ook wel in Aqaba wordt je echt aangestaard als westerse vrouw en dan voel je je echt niet fijn met korte broek (had een meisje eerst wel maar die heeft na 5 minuten haar sjaal als rok omgeknoopt). Een aantal van ons droeg idd veel jurkjes of rokjes met een legging eronder, dat kan prima. Ik zou qua shirtjes ook geen mouwloos doen, zou me daar zelf niet prettig bij gevoeld hebben.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Okt 2013 06:14

Re: Kleding Islamtische land

Ik zit nu in Aqaba en de mannen kijken je wel aan als je in een jurk rondloopt tot op de knieën, maar ik vind het niet echt storend. Hij hangt net over mijn knieën en ik ga geen lange broek aantrekken vandaag. Ach, nog 2 dagen is wel te overleven haha. Zal als ik terug ben foto's plaatsen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers