Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Competitie in een vriendschap

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 26 Jun 2016 09:08

Competitie in een vriendschap

Ik heb het gevoel dat één van mijn vriendinnen onze vriendschap ziet als een competitie. Ze vergelijkt alles wat ik doe heel erg met haar keuzes en haar leven en legt mijn keuzes af tegen haar 'meetlat'. Het toppunt was laatst toen ik haar via whatsapp het huis liet zien waar wij op hadden geboden. Ze zei eerst dat het haar smaak niet was, dat is natuurlijk prima en dat kan ik goed hebben. Vervolgens ging ze screenshots maken op Google maps om mij ervan te overtuigen dat de buurt echt lelijk is (?). Ik gaf argumenten waarom het voor ons een goede keus is (mooi groen stuk van de wijk, 20 min fietsen van het centrum) en toen plaatste ze een foto van het in haar ogen lelijke winkelcentrum om de hoek met de argumentatie: daar loop je straks een paar keer per week met je boodschappenkar en in het centrum kom je nooit meer. Oke... Ik heb me vervolgens niet meer verdedigd maar heb aangegeven dat wij heel blij zijn met het nieuwe huis. Maar ik snap niet waarom ze niet gewoon blij voor mij kan zijn. Zij hadden vlak daarvoor plannen om een nieuwbouwwoning te kopen in een dorp in het Gooi en waren volgens eigen zeggen net op tijd bij zinnen gekomen en kozen ervoor om toch in hun kleine appartementje in de stad te blijven wonen. Goede keuze natuurlijk als het je benauwt, maar dat dorp is niet mijn nieuwe wijk en belangrijker nog, zij is niet mij.

Ik heb nog legio voorbeelden, bijvoorbeeld toen ik aan het eind van mijn zwangerschap zat. Zij was met 37w en een paar dagen bevallen, en omdat dat bij haar zo gelopen was appte ze me bijna dagelijks of mijn baby er nog steeds niet was en dat het zo lang duurde (ik ben uiteindelijk met 40w1d bevallen).

Het begint me steeds meer te storen dat ze alles zo moet vergelijken. Maar we kennen elkaar al vanaf dat we 13 waren, en ze is me wel heel dierbaar. Een gesprek aangaan kan natuurlijk maar lijkt me lastig. Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Is het voor iemand misschien herkenbaar?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 26 Jun 2016 09:14

Re: Competitie in een vriendschap

Vervelend! Ik zou wel het gesprek aangaan, omdat je anders die irritaties blijft houden. Ik zou nav het huizenvoorbeeld zeggen dat ik het vervelend vind dat ze niet gewoon blij kan zijn. Aan de hand van die reactie het gesprek voeren. Wel zou ik kiezen voor een berichtje denk ik. Ik weet niet of ik het "lef" heb om het face-to-face te doen.
<<

Anoniem250

Bericht 26 Jun 2016 09:19

Re: Competitie in een vriendschap

Dat is niet leuk Teun. Dat voelt natuurlijk voor jou ook helemaal niet fijn. Het lijkt me wel moeilijk het gesprek hierover aan te gaan. Grote kans dat zij het oppakt als kritiek. Maar het niet bespreken, lijkt me ook geen optie, want dan voel jij je vaak rot nadat je haar hebt gezien/gesproken. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van een vriendschap. Ik zou denk ik zeggen dat we beide op een punt zijn aangekomen in ons leven waarin de fase wel hetzelfde is, maar de keuze anders. En dat jij blij met de keuzes die jij met je man maakt en dat je ziet dat zij ook blij is met de keuzes die zij maakt. Jij blij, zij blij. Dat is goed. Ook al is jouw keuze de hare niet en haar keuze de jouwe niet. Het gaat erom dat jullie blij zijn met het leven dat je hebt. En om misschien niet in hetzelfde patroon te vallen, afspreken dat er geen ongevraagd advies/mening gegeven wordt. Tenzij je haar expliciet vraagt: " wat vind je van mijn nieuwe huis, of wat vind je van mijn nieuwe buurt?", want dan mag ze natuurlijk eerlijk zijn.

Oh en dat vragen of de baby er al is, is echt mega irritant. Ik heb twee vriendinnen die steeds appen. Ook vaak rond 23.50 ofzo. Alsof ik het ze niet zou vertellen als de baby geboren is. En ik ga ze echt niet vanaf de eerste wee appen. Dus ik vertel het als a) de baby er is en b) als ik het de tijd vind vrienden op de hoogte te brengen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 26 Jun 2016 09:22

Re: Competitie in een vriendschap

Oh jeetje wat vervelend! Als de vriendschap je echt dierbaar is zou ik het toch bespreken. En hoe, tsja... 'Joh Marietje, er moet me even wat van het hart. Ik vind onze vriendschap heel belangrijk, maar er is iets waar ik best wel mee zit. Ik vind het vervelend dat je onze levens zo vaak vergelijkt en er ook een (negatief) oordeel bij uitspreekt. Ik zie daar het nut niet van in en je doet me er verdriet mee.' Zoiets. Zal niet leuk zijn voor haar om te horen, maar als ze ook om jou geeft zal ze het echt wel kunnen hebben en er hopelijk iets mee doen.
<<

Anoniem236

Bericht 26 Jun 2016 09:24

Re: Competitie in een vriendschap

Wat vervelend dat ze zo doet. Maar is het ompraten mbt het huis dan omdat zij alles mooier wilt in haar ogen en ze jaloers is op dat jullie dat huis kopen,of is ze er echt van overtuigd dat ze je moet behoeden voor haar overtuiging?

Ik heb ook een vriendin waarbij ik dat competitie gevoel herken. Ik laat het zo, zorgt er alleen wel zo dat ik niet meer alles vertel.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Jun 2016 09:32

Re: Competitie in een vriendschap

Wat vermoeiend. Ik heb ook zo'n vriendschap gehad en daar ben ik uiteindelijk uitgestapt. Wel heb ik geprobeerd haar er bewust van te maken, maar dat leek vruchteloos.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 26 Jun 2016 09:45

Re: Competitie in een vriendschap

Wat vervelend Teun. Ik heb om die reden een vriendschap verbroken. Ik ben zelf ook best competitief aangelegd maar niet op een vervelende manier vind ik zelf (een ander misschien wel hoor). Maar deze vriendin was echt een draak daarin. Zelfs zeggen dat ze mijn leven niet boeiend genoeg vond want ik was niet getrouwd en had geen kinderen en ze wilde me wel weer zien als dat wel zo was. Vreselijk. Uiteindelijk heb ik daar echt een punt achter gezet.

Ik vind het alleen lastig om je goed advies te geven. Ik kon er echt niet mee om gaan, werd er kwaad en verdrietig van.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Jun 2016 09:58

Re: Competitie in een vriendschap

Marin, wat een egoïst! Ik krijg er gewoon de kriebels van.

Die 'vriendin' van mij vond het stom dat ik niet jong kinderen wilde (zij werd voor haar 25e moeder en is inmiddels 'klaar'), ze vond dat fulltime werken te veel was en raadde me dat af (jaloers!), trouwen vond ze belachelijk (terwijl ze dat nu wel gaat doen), mijn vriend vond ze stom, enkele vriendinnen ook en ga zo maar door.. Ze ging óveral tegenin. Wat ben je dan voor vriendin? Nu ik terugkijk, denk ik dat ze mega onzeker was/is.
<<

anoniem213

Bericht 26 Jun 2016 10:02

Re: Competitie in een vriendschap

HollyGolightly schreef:Dat is niet leuk Teun. Dat voelt natuurlijk voor jou ook helemaal niet fijn. Het lijkt me wel moeilijk het gesprek hierover aan te gaan. Grote kans dat zij het oppakt als kritiek. Maar het niet bespreken, lijkt me ook geen optie, want dan voel jij je vaak rot nadat je haar hebt gezien/gesproken. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling van een vriendschap. Ik zou denk ik zeggen dat we beiden op een punt zijn aangekomen in ons leven waarin de fase wel hetzelfde is, maar de keuze anders. En dat jij blij met de keuzes die jij met je man maakt en dat je ziet dat zij ook blij is met de keuzes die zij maakt. Jij blij, zij blij. Dat is goed. Ook al is jouw keuze de hare niet en haar keuze de jouwe niet. Het gaat erom dat jullie blij zijn met het leven dat je hebt. En om misschien niet in hetzelfde patroon te vallen, afspreken dat er geen ongevraagd advies/mening gegeven wordt. Tenzij je haar expliciet vraagt: " wat vind je van mijn nieuwe huis, of wat vind je van mijn nieuwe buurt?", want dan mag ze natuurlijk eerlijk zijn.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik denk eigenlijk dat je het ook best zonder verwijten kunt bespreken op deze manier. Misschien kun je ook zeggen dat je het fijn vindt dat ze nauw betrokken is bij de keuzes die je maakt, maar dat je toch echt zelf dit soort dingen beslist en het van je mag aannemen dat je ergens blij mee bent als je dat zegt.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 26 Jun 2016 12:11

Re: Competitie in een vriendschap

Bedankt voor de tips! Ik heb tijdens het appen vorige keer al genoemd dat zij niet wij zijn en de nieuwe wijk niet het dorp waar zij wilden gaan wonen, maar ik heb niet echt het idee dat het aan is gekomen. Ik vind de aanpak en woordkeuze van HG, LG en June wel een goede. Ik doe het juist wel face to face, anders loopt zo'n gesprek al gauw uit de hand denk ik. Lastig hoor, omdat ze zo snel met haar mening klaarstaat. Ik hoop dat ze het begrijpt!

Marin, dat verhaal is helemaal bizar! Daar zou ik ook echt klaar mee zijn.

Lotus, ik weet niet of het jaloezie is of dat ze me oprecht probeerde te behoeden. Ik denk een beetje van beide.

Exo, jammer dat het bij jou niet hielp om het bespreekbaar te maken. Maar het is inderdaad vermoeiend dus ik snap dat je er op een gegeven moment klaar mee was.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem282

Bericht 28 Jun 2016 21:45

Re: Competitie in een vriendschap

Wat naar voor je, Teun. Ik snap dat het heel onprettig voor jou voelt. Je gaf hier o.a. het voorbeeld van jullie huis en ik vind het eerlijk gezegd al lomp om daar meteen over te zeggen dat het niet haar smaak is. Ja. Dus? Zij hoeft er niet te wonen. Dat is wel heel erg je stempel ergens op willen drukken, wat ik al niet zo gepast vind. Een huis kopen/verhuizen is best wel iets groots en als je het dan als vriendin niet eens lukt om wat enthousiasme op te brengen dat jullie iets naar jullie smaak hebben gevonden, vind ik dat een beetje gek. Maar goed, kennelijk vindt zij haar eigen mening wel heel belangrijk. Ik weet bijna zeker dat je er te lief voor bent, maar ik zou haar minder ruimte geven met haar gepruttel en het pareren, door bijv. te zeggen: Waarom zeg je dit?/Wat ben je nou aan het doen? En dan hieraan toevoegen: het is toch helemaal niet aardig om zo te reageren, vind je wel? Ze ontziet jou ook niet, dus omgekeerd zou ik haar niet met fluwelen handschoentjes benaderen.

Een gesprek aangaan kom je denk ik niet onderuit, want ik lees niet in dat ze hier 'zomaar' mee gaat stoppen. Er zullen misschien ook mensen zijn die het meer bij zichzelf houden en uit de 'ik'-vorm gaan spreken: ik voel me er niet prettig bij dat....(vul maar in). Die methode ben ik niet zo van, dus wellicht heb je niets aan mijn reactie. Ik hoop iig dat je je gevoelens bespreekbaar maakt, want als jullie al jaren bevriend zijn, zal dat niet zo snel klappen als jij dit aankaart. Succes!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 30 Jun 2016 16:48

Re: Competitie in een vriendschap

Dank je Guatt! Ik ben dan meestal wel soft, maar als iemand te ver gaat kan ook goed zeggen waar het op staat en ben ik niet conflictvermijdend. Dus dat gesprek gaat er zeker komen als we elkaar weer zien. Hopelijk staat ze er voor open.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 04 Jul 2016 09:56

Re: Competitie in een vriendschap

Ik denk dat dat ook komt omdat ze misschien gewoon jaloers op je is?

Ik zou zo'n iemand niet als vriendin zien en vind het behoorlijk belachelijk en respectloos dat ze het huis en de buurt afzeikt.
Waarom zou je dat doen?!
04-2014
10-2015
<<

Anoniem282

Bericht 04 Jul 2016 20:19

Re: Competitie in een vriendschap

Teun schreef:Dank je Guatt! Ik ben dan meestal wel soft, maar als iemand te ver gaat kan ook goed zeggen waar het op staat en ben ik niet conflictvermijdend. Dus dat gesprek gaat er zeker komen als we elkaar weer zien. Hopelijk staat ze er voor open.


Oh, ik bedoelde het niet negatief hoor. :) Ik vind je vooral heel lief en niet zozeer soft. Hopelijk zien jullie elkaar binnenkort weer en kunnen jullie erover praten, zonder dat dit ten koste gaat van de jarenlange vriendschap.

Milou: stel dat je vermoeden klopt en deze vriendin is jaloers. Aan die kennis heb je toch niets?

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers