Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financiën bijhouden raar?

<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 20 Jan 2016 11:19

Financiën bijhouden raar?

Ik appte met een van mijn vriendinnen. Ik zei tegen haar, de eerste maand van het jaar is altijd best even weer spannend wat eruit gaat en erin komt. Zo heb ik bijv ineens weer een beetje zorgtoeslag en kloppen er voor mijn gevoel 2 andere dingen niet. Ik kan dat goed vergelijken omdat ik in ecxel alles bijhoud van iedere maand. Als er dan iets niet lijkt te kloppen kijken mijn man en ik het even na 's avonds. En het eerste wat ze zegt is, jij hebt daar tijd voor, ik niet. Wij houden ons daar niet mee bezig. Zij en haar man werken allebei parttime en hebben 2 kindjes van 2 jaar.

Een andere vriendin is de laatste tijd ook veel bezig met dat ze voor niks tijd heeft en dat ze alleen maar werkt en slaapt. Ze krijgt haar huishouden niet bijgehouden en ze heeft geen tijd voor leuke dingen, en ook niet voor dit soort dingen. Zij werkt 40 uur en is alleenstaand en woont op kamers.

Nu is het bij mij zo dat ik inderdaad geen werk heb, en maar 1 kind (2e onderweg). En op dit moment mag ik zelfs niet voor mijn kind zorgen en mijn man neemt bepaald huishoudelijk werk uit handen omdat ik anders weer kans heb op een ziekenhuisopname. Mijn man werkt overigens ook 40 uur, en ook nog een eind van huis, dus veel reistijd. En hij is in zijn vrije tijd veel in huis aan het klussen.

Maar het lijkt wel alsof mijn vriendinnen steeds zoiets hebben van: Ja, jij hebt alle tijd, dus doe je onzinnige dingen. Maar je financiën bijhouden is toch niks onzinnigs? Ik vind het fijn om alles bij te houden, zo zie ik altijd goed wat we te besteden hebben en of we iets over hebben. Dit doe ik al jaren, ook toen ik wel werkte, en geen kinderen had bijv. Het is ook maar een kwestie van een paar minuten per week. Ik kijk bijna iedere dag even of ik wat kan bijhouden in excel en dat duurt letterlijk 1 minuut. Net zoals het huishouden. Zij hebben geen tijd ervoor met hun banen en ik wel. Maar ik ben ook de hele dag bezig, alleen zien zij dat zo niet.

Ik hou trouwens niet bij wat we aan boodschappen of leuke dingen etc doen, puur vaste lasten en nieuwe grote aankopen dus.
Hm, dit is meer een klaagtopic geworden...
Mijn vraag is dus, hebben jullie tijd om jullie financiën in de gaten te houden of vinden jullie het maar onzin?
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jan 2016 11:22

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind het heel erg belangrijk en het kost inderdaad maar een paar minuutjes. Zeker als je het 2-3x per week bijhoudt. Ik weet zeker dat ik dat ook blij doen als er kindjes komen, juist dan, want dan wordt het leven weer duurder.

Maar sommige mensen vinden het gewoon niet of minder belangrijk. Dat jij thuis zit en zij werken maakt daarin geen verschil hoor. Ze vinden het dan gewoon niet belangrijk genoeg, dat kan, niks mis mee*.

*maar wel lastig voor te stellen als je het zelf erg belangrijk vindt.
<<

Anoniem281

Bericht 20 Jan 2016 11:23

Re: Financiën bijhouden raar?

Het is zeker geen onzin. Ik doe 't alleen niet... Komt ook omdat er bij ons redelijk wat binnenkomt en we gewoon uitkomen. Als dat niet 't geval zou zijn of ik zou elke keer eind v/d maand lopen klooien, dan zou ik wel willen uitzoeken hoe dat komt en 't gaan bijhouden.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 20 Jan 2016 11:35

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik hou mijn/onze financiën zeker bij ook al hebben we een ruim gezamenlijk inkomen. Ik vind het gewoon belangrijk om grip op mijn en ons geld te houden. Ik werk alles regelmatig bij en maak dan weer berekeningen. Ik vind het echt raar dat een gezin met kinderen dit niet doet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jan 2016 11:42

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik houd mijn financien zeker bij. Ik heb een complete excel waarin alles staat wat erin komt, eruit gaat en dan heb ik nog per maand dat ik bijhou hoeveel ik besteed van mijn vrij te besteedbare gedeelte. Zo weet ik altijd precies wat ik heb op welk moment van de maand en kan ik anticiperen op wat er eventueel nog komen gaat.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 20 Jan 2016 12:24

Re: Financiën bijhouden raar?

Nee dat is niet raar maar een keuze.
<<

Anoniem222

Bericht 20 Jan 2016 12:26

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind het helemaal niet raar als mensen dat doen, goed juist.
Ik doe het zelf niet, zou eigenlijk wel goed zijn. Maar er komt elke maand genoeg binnen om ruim te kunnen sparen dus ik maak me niet zo druk. Ik krijg verder ook geen toeslagen oid waar iets mis zou kunnen gaan, heb een huurhuis, check rekeningen en loonstroken wel altijd. Dus het zal allemaal wel loslopen.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 20 Jan 2016 12:27

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik houd ook wekelijks een kasboek bij. Geen tijd voor vind ik geen argument eigenlijk. Ik denk dat jouw vriendinnen het niet belangrijk genoeg vinden om tijd voor te maken. Mij kost het wekelijks maximaal een halfuur en dan maak ik tegelijkertijd de boodschappenlijst en weekmenu voor de week erna. Ik vind het dus zeker geen onzin.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Jan 2016 12:47

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik zie niet in wat er raar aan is. Als jij dat fijn en handig vindt is het toch prima? Dat zij geen tijd hebben/tijd anders besteden moeten ze zelf weten.
<<

Anoniem286

Bericht 20 Jan 2016 13:07

Re: Financiën bijhouden raar?

Nee is helemaal niet raar. Sowieso heeft iedereen weleens een uurtje over om zoiets te doen, geen tijd hebben is flauwekul. Ik hou het ook gewoon bij, werk 36uur en heb een kind. Ik heb tijd zat voor mezelf of dergelijke dingen.

Ik hou overigens geen kasboek bij, dat heb ik een tijdje gedaan en ik weet nu hoeveel ruimte we hebben voor boodschappen wekelijks. Ik hou de inkomsten en vaste lasten/gemiddelde uitgaven bij. Zodra daar iets in wijzigt werk ik dat bij en pas ik evt iets aan.
<<

loura

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 658

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:00

Bericht 20 Jan 2016 13:09

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind het zeker niet raar, juist goed. Ik ben zelf alleen en ik hou ook een schema bij in Excel. Nou moet ik zeggen dat ik meer een berekening maak, qua vaste lasten weet ik precies wat er in en uit gaat maar bij mij gaat het vooral om de extra dingen. Uitjes, kleding, verjaardagen, dat soort dingen. Echt veel tijd kost het niet dus geen tijd snap ik niet helemaal. Het geeft mij een gevoel van rust ook als ik weet wat ik op mijn rekening heb staan.
<<

Anoniem173

Bericht 20 Jan 2016 13:18

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind het juist ontzettend belangrijk om je financiën goed bij te houden. Als ik naar programma's als een dubbeltje op zijn kant kijk is dat toch vaak het eerste waar het mis gaat. Mensen hebben gewoon geen benul van hun lasten en uitgaven. Ik snap bijvoorbeeld echt niet dat je zomaar 700 euro kunt pinnen en dan nog geen idee hebben waar het heen gaat??

Ik kijk sowieso meerdere keren per week op onze rekeningen. We hebben een excell bestand met daarin alle uitgaven en inkomsten. Werkt prima. Een kasboek hou ik trouwens niet bij.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 20 Jan 2016 13:44

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind dat helemaal niet raar, juist goed dat je het bijhoudt! Zelf doe ik dat ook hoor :) Ik heb ook een excel bestand waar onze inkomsten en uitgaven staan en tevens hou ik sinds 2 maand bij wat we elke maand uitgeven aan boodschappen, OV, uitgaan etc. Dit zal ik niet jarenlang gaan doen maar ik was wel benieuwd wat we nou uitgaven aan boodschappen e.d. Ik snap juist de mensen niet die niet zo goed weten wat erin komt, wat eruit gaat of hoeveel ze bijv. betalen aan gas/water/licht.Ik zou daar echt hartstikke onrustig van worden. Gemiddeld kijk ik elke week op onze rekeningen (Eentje waar de vaste lasten vanaf gaan en de andere is voor boodschappen/uitjes etc)
Wat als het lukt
<<

Anoniem174

Bericht 20 Jan 2016 15:52

Re: Financiën bijhouden raar?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem174 op 23 Feb 2016 13:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem222

Bericht 20 Jan 2016 16:19

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik heb hier eigenlijk wel een vraag over. Hoe houd je dan allll die kleine uitgaven bij? Ik betaal elke dag voor mijn lunch op mijn werk, koffietje hier, nagellakje daar etc. Hoe hou je dat bij dan? Of doen jullie dat niet en gaat het meer om de vaste lasten?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Jan 2016 16:20

Re: Financiën bijhouden raar?

Harrison schreef:Ik heb hier eigenlijk wel een vraag over. Hoe houd je dan allll die kleine uitgaven bij? Ik betaal elke dag voor mijn lunch op mijn werk, koffietje hier, nagellakje daar etc. Hoe hou je dat bij dan? Of doen jullie dat niet en gaat het meer om de vaste lasten?


In de tijd dat ik het krap had, heb ik dat wel gedaan. Dan voerde ik alles in per pintransactie. Iedere dag even een klein momentje gebruikte ik daarvoor en was het weer bijgewerkt. daarna werd het wekelijks en nu heb ik die excel ongeveer vast in mijn hoofd gegraveerd en is dat dus iets losser geworden.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jan 2016 16:21

Re: Financiën bijhouden raar?

Harrison schreef:Ik heb hier eigenlijk wel een vraag over. Hoe houd je dan allll die kleine uitgaven bij? Ik betaal elke dag voor mijn lunch op mijn werk, koffietje hier, nagellakje daar etc. Hoe hou je dat bij dan? Of doen jullie dat niet en gaat het meer om de vaste lasten?

Ja alles. Maar ik pin alles, dus dat is vrij makkelijk bij te houden. :nerd:
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4976

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 20 Jan 2016 16:28

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik hou ook alle vaste lasten bij.
En wij werken beide fulltime, verdienen genoeg en komen makkelijk rond.
Maar ik vind het gewoon prettig om elke maand te kijken of alles klopt.
Wij weten precies wat er binnen komt en uit gaat aan vast lasten.

Soms hebben wij het er met collega's over op werk.
Sommige weten niet eens wat ze verdienen en of het wel klopt elke week.
Terwijl ik het vorig jaar meteen doorhad toen mijn reiskosten opeens omlaag gingen na een verhuizing.
Terwijl ik meer kilometers maakte.
<<

Anoniem174

Bericht 20 Jan 2016 16:32

Re: Financiën bijhouden raar?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem174 op 23 Feb 2016 13:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jan 2016 16:35

Re: Financiën bijhouden raar?

Oh en met uitgaan enzo dan pin ik gewoon vooraf een bedrag en dat valt dan onder 'uitgaan' in mn excel. Wat ik daarvan over heb gaat in m'n spaarpot.
<<

Anoniem222

Bericht 20 Jan 2016 16:38

Re: Financiën bijhouden raar?

Ja ik pin ook alles maar dat is toch best wel veel werk?

Ik doe het namelijk nu zo: mijn salaris komt binnen en zet mijn deel op de gezamenlijke rekening, daar gaan alle vaste lasten vanaf en doen we een maand lang boodschappen + leuke dingen van. Dan zet ik een bedrag op mijn spaarrekening en heb ik dus op mijn eigen rekening een bedrag wat ik die maand uit mag geven (en oke mijn telefoonrekening gaat er vanaf). Dus ik weet wel precies hoeveel ik uitgeef maar ik hou niet precies bij waaraan.

Ben ik nu heel onverstandig? :D Scheelt misschien wel dat ik in een huurhuis woon en een leaseauto heb dus dat ik daar geen onverwachte uitgaven aan kan hebben?
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1551

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:10

Bericht 20 Jan 2016 16:40

Re: Financiën bijhouden raar?

Hetzelfde als Yadira, ik pin ook alles maar zo af&toe pin ik bij een pinautomaat maar ook daarmee weet ik waarvoor het bedoeld is :) En als de maand voorbij is, voer ik alles in van de afgelopen maand. Kwartiertje werk en lekker overzichtelijk..
Wat als het lukt
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jan 2016 16:56

Re: Financiën bijhouden raar?

Het ligt eraan wat je wilt weten over je uitgaven Harri.

Mijn salaris gaat een deel van naar de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Wat er dan op blijft staan is voor wat eigen vaste lasten (telefoonrekening, uitvaartverzekering, etc.), sparen en 'zakgeld' voor mezelf. Eigenlijk net als bij jou dus, alleen wil ik wel graag weten wat ik waar aan uit geef.

Stel ik heb 300 euro uit te geven. Als ik iedere maand voor €200 aan kleding koop of prullen bij de Action, vind ik dat op een gegeven moment wel mooi geweest. En omdat ik dat bij houd, kan ik in 1x zien. Ik wil aan het einde van die 300 euro niet geen idee hebben waar het gebleven is.
<<

Anoniem170

Bericht 20 Jan 2016 20:36

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik las trouwens pasgeleden dat je gemiddeld 30% meer uitgeeft dan je werkelijk denkt. Schrok daar best van.
Elke week houd ik mn administratie bij, is misschien kwartiertje werk. Verder zit het in mn hoofd, weet precies wat er op mn rekeningen staan :)
Vind ook best raar om te horen als mensen er niks mee doen.Juist op deze manier ontstaan er problemen. Ook al heb je het nu goed, kan over paar maanden totaal anders zijn.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 20 Jan 2016 20:44

Re: Financiën bijhouden raar?

Ik vind het raar dat iemand het raar vindt dat de financiën worden bijgehouden. Het is een keuze danwel afweging. Oh ja, en het 'geen tijd' argument vind ik ook maar kul. Ik houd de financiën wekelijks, maar in grove lijnen bij. Ik let met name op de vaste lasten en het boodschappengeld. Verder kopen we niet echt veel en sparen we vooral.
L2014 & H2017
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron