Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor is

<<

Burgemeester Kaat

Bericht 20 Dec 2015 08:51

Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor is

<<

Anoniem281

Bericht 20 Dec 2015 09:12

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Mee eens. Mocht je niet donor willen zijn, moet je dit aangeven, i.p.v. dat je het wél wilt zijn. Teveel mensen vinden het namelijk geen probleem, maar vergeten zich aan te melden. Zonde.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 20 Dec 2015 09:15

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Helemaal eens, doen! En de mensen die geen donor willen zijn, nemen dan vast wel de moeite om zich af te melden. Dus ik zie geen probleem.
<<

Anoniem255

Bericht 20 Dec 2015 09:24

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Hoe wil je dat dan doen met mensen die geen donor kúnnen zijn? Of althans, bepaalde organen/delen niet af kunnen/mogen staan? Moeten die mensen dat dan zelf uit gaan zoeken en aangeven? Ik denk dat je daar dezelfde problemen mee krijgt/creëert als nu met mensen die zich niet laten registreren.
<<

Anoniem281

Bericht 20 Dec 2015 09:25

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Nou er wordt niet blindelings een nier overgeplaatst, hoor. Dat wordt dan vóór een transplantatie toch gecheckt?
<<

Anoniem315

Bericht 20 Dec 2015 10:23

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Ik ben voor. Maar ik meende dat dit systeem al ingevoerd is.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 20 Dec 2015 10:32

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Exogenesis schreef:Ik ben voor. Maar ik meende dat dit systeem al ingevoerd is.

In België volgens mij, in Nederland niet.

Ik ben ook voor.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Dec 2015 10:42

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Ze hebben het wel al jaren over dit systeem, maar het is nog altijd niet ingevoerd.
Op zich zou ik het prima vinden, maar ergens denk ik dat er nog best wel wat praktische haken en ogen aan zitten. Ook vind ik het heel belangrijk dat mocht dit ingevoerd worden, dat iedereen dan heel goed en duidelijk erover geinformeerd wordt.
<<

Anoniem185

Bericht 20 Dec 2015 11:02

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

In België is dit inderdaad al zo. Ik vind het een beter systeem. Als je niet wil doe je maar de moeite om je a te melden. Ik was zelf ook nog niet aangemeld tot een paar weken geleden, omdat ik de moeite niet had genomen, maar ik wilde wel altijd al afstaan. Stel ik was twee jaar geleden om het leven gekomen, dan waren mijn gezonde nieren en lever gewoon verloren.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 20 Dec 2015 11:37

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben ook voor. Als je er echt op tegen bent dan zul je dit wel kenbaar maken.
Nu gebeurd het denk ik vaak dat mensen het vergeten om te registreren of ergens wel wat bang er voor zijn en het voor zich uitschuiven.
Zo zonde dat er daarom maar goede organen verdwijnen na het overlijden van iemand.

Weet iemand of ze in bijv. Belgie ook veel minder te kort aan donoren hebben?
<<

Anoniem173

Bericht 20 Dec 2015 11:49

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben tegen. Ik vind dat je met je eigen lichaam moet kunnen doen wat je zelf wilt. Je hebt immers het recht op zelfbeschikking. Dat wordt afgenomen door deze wet.

Stel ze voeren het in, je wilt bezwaar maken maar in die tussentijd overlijd je. Dan ben je dus verplicht donor terwijl je dat wellicht niet wil zijn.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 20 Dec 2015 12:24

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Vanwege praktische redenen (te weinig donoren en mensen vergeten zich aan te melden) zou ik voor zijn. Maar tegelijk vind ik niet dat anderen over iemands lichaam kunnen beschikken, ook niet na diens overlijden. Ik vind dat niet iets waar je een 'recht' van kunt maken.
Dus ik vind niet dat het ingevoerd moet worden, hoe rot ook dat hierdoor regelmatig waardevolle organen voor transplantatie verloren gaan.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 20 Dec 2015 12:53

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Atelier Madame schreef:Ik ben tegen. Ik vind dat je met je eigen lichaam moet kunnen doen wat je zelf wilt. Je hebt immers het recht op zelfbeschikking. Dat wordt afgenomen door deze wet.

Stel ze voeren het in, je wilt bezwaar maken maar in die tussentijd overlijd je. Dan ben je dus verplicht donor terwijl je dat wellicht niet wil zijn.


Via internet 1 klik op de knop.. Als je echt niet wil, doe je dit gelijk hoor als ze het invoeren.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 20 Dec 2015 12:55

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Eens!! Dat dat nog geen jaren eerder is ingevoerd...
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 20 Dec 2015 13:01

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Mee eens en het is heel simpel op te lossen. Wet gaat in op 1 juni en vanaf 1 mei kun je bezwaar maken. Als je echt niet wil heb je dan een maand de tijd om het aan te geven. Je hebt nog steeds beschikking over je eigen lichaam je moet het alleen aangeven.
2015 💙
<<

Anoniem255

Bericht 20 Dec 2015 19:33

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

Carl schreef:Nou er wordt niet blindelings een nier overgeplaatst, hoor. Dat wordt dan vóór een transplantatie toch gecheckt?


Ik weet ook wel dat dat niet blindelings gebeurt. Maar neemt dat niet extra veel tijd in beslag? Iemand ligt op sterven en er is net iemand overleden... Dan moet er eerst gecheckt worden of die persoon wel wil en daarna moet er nog gekeken worden of die persoon het juiste orgaan kan en mag afstaan...

overigens ben ik wel voor hoor. En misschien is het wel "makkelijker" dan ik denk.
<<

Anoniem170

Bericht 20 Dec 2015 19:40

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben tegen.
Automatisch aangemeld zijn en je zelf moet aangeven af te melden, ik vind dat de omgekeerde wereld.
<<

Anoniem275

Bericht 20 Dec 2015 19:44

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

absoluut eens, ik snap echt niet waarom dat nog steeds niet is ingevoerd..
ik erger me er echt aan als mensen zeggen dat ze wel donor willen zijn, maar dit 'vergeten' aan te melden..
mensen die geen donor willen zijn, geven het heus wel aan.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 22 Dec 2015 09:51

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Gevoelsmatig zou ik zeggen voor, maar na wat gesprekken met mijn vriend zeg ik niet gelijk ja.
Wel kwam hij met het idee dat in Amerika, geloof ik, wordt gebruikt. Daar moet je bij het ophalen van je rijbewijs aangeven of je donder wilt zijn of niet. Nu haalt niet iedereen het rijbewijs, dus je zou ook kunnen zeggen bij het aanvragen van je ID kaart of Paspoort op je 16de of 18de moet je de keuze kenbaar maken en dat komt dan ook op je kaart/paspoort te staan. Iedere keer bij verlengen van je kaart moet je de keuze opnieuw kenbaar maken mocht je van gedachte veranderen.
Op deze manier worden mensen wel verplicht om de keuze te maken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 23 Dec 2015 08:55

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Ik ben voor een systeem waarbij je standaard donor bent, maar ik vind het systeem dat silly-one voorstelt ook een hele goede! Ik snap ook niet dat ze nog niks anders ingevoerd hebben met zoveel mensen op een uitzichtloze wachtlijst...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem147

Bericht 23 Dec 2015 08:58

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Atelier Madame schreef:Ik ben tegen. Ik vind dat je met je eigen lichaam moet kunnen doen wat je zelf wilt. Je hebt immers het recht op zelfbeschikking. Dat wordt afgenomen door deze wet.

Stel ze voeren het in, je wilt bezwaar maken maar in die tussentijd overlijd je. Dan ben je dus verplicht donor terwijl je dat wellicht niet wil zijn.


Eens. Ik vind dan eerder dat ze mensen die donor willen worden nog bewust kunnen maken van dat het zo makkelijk kan. Maar dat de regering/overheid/Nederland voor jou bepaalt wat er met je organen gebeurt gaat mij echt veel te ver. Het is mijn lijf, mijn leven en ik kies als eerste wat ik daarmee wil doen, niet een ander.

Ik zit er zelf trouwens wel aan te denken om donor te worden. Heb nu sinds mijn 18e een kaartje waar 'nee' op staat maar naar mate ik ouder word en meer mensen heb zien overlijden ben ik er minder bang voor. De angst is/was sowieso nergens op gebaseerd maar het zet mij wel aan het denken. Ik ben er nu alleen nog niet klaar voor.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 23 Dec 2015 21:29

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Silly-One schreef:, dus je zou ook kunnen zeggen bij het aanvragen van je ID kaart of Paspoort op je 16de of 18de moet je de keuze kenbaar maken en dat komt dan ook op je kaart/paspoort te staan. Iedere keer bij verlengen van je kaart moet je de keuze opnieuw kenbaar maken mocht je van gedachte veranderen.
Op deze manier worden mensen wel verplicht om de keuze te maken.


Dit zou ik een goed idee vinden! Op die manier wordt aan iedereen de keuze voorgelegd en wordt je verplicht te kiezen. Je kunt dan niet uit laksheid de keuze laten liggen.

In eerste instantie zeg ik 'eens', omdat iemand die absoluut geen donor wil zijn dat eerder aan zal geven dan dat iemand goedkeuring geeft, wanneer het hem/haar niet uitmaakt. De post van AM ben ik het dan ook wel weer mee eens. Ik zou dus de keuze verplicht willen maken, bijv. mer het verlengen van identiteitspapieren.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem168

Bericht 23 Dec 2015 21:54

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaaard donor

.
Laatst gewijzigd door Anoniem168 op 28 Aug 2016 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 24 Dec 2015 10:34

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Maar je hebt toch wel zelfbeschikkingsrecht? Je kunt toch direct aangeven dat je geen donor wil zijn? Of het wijzigen op het moment dat je geen donor wil zijn. Net als dat je het ook weer omgekeerd kan wijzigen op elk moment van je leven dat je dat graag wil.
<<

Anoniem168

Bericht 24 Dec 2015 13:49

Re: Stelling #42: Systeem waarbij iedereen standaard donor i

Toch vind ik dat anders. Nu wordt in eerste instantie de keuze voor je gemaakt. Al kun je dat direct weer wijzigen, ik vind dat toch niet helemaal kloppen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers