Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen: voorbereiden op LIO

<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Okt 2013 15:02

Juffen: voorbereiden op LIO

Volgende maand begin ik met mijn LIO. Vijf weken lang de klas helemaal fulltime zelf draaien.
Van de juffen wil ik weten: hoe heb jij je voorbereidt op je LIO?

Ik sta nu al twee dagen per week voor de klas waar mijn LIO plaatsvindt, groep 8, dus ik ken de kinderen al en weet hoe alles zo'n beetje reilt en zeilt in de klas, maar toch...zijn er dingen die ik kan doen ter extra voorbereiding?

Vind het nog wel lastig om mijn weg te vinden in de klas, met name omdat mijn mentor (nog) heel veel dingen doet. Zo is ze bijvoorbeeld altijd in de klas, wanneer ik er ben (uitzonderingen daar gelaten) en grijpt ze vaak in tijdens mijn lessen. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet.
1 vind ik het heel vervelend, ik moet het straks ook allemaal zelf doen.
2 ik ben bang dat ik niet serieus genomen wordt door de leerlingen, aangezien mijn mentor nog wel eens ingrijpt.
Leven en laten leven
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 04 Okt 2013 17:37

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik vind het eigenlijk vrij bijzonder dat je mentor nog wel eens ingrijpt. Tijdens mijn afstudeerstage (ik heb een jaar in dezelfde groep gestaan) was mijn mentor er meestal wel bij, maar om feedback dingen op te schrijven. Steeds vaker was ze de klas uit om andere dingen te doen: zo kon de bovenbouw (3 groepen) verdeeld worden zodat elke groep echt op eigen niveau WO-onderwijs kon krijgen.

Persoonlijk zou ik een gesprek aan gaan met je mentor, om te vragen of de laatste dagen dat ze erbij is in de klas, dat ze dan niet ingrijpt. Op die manier raak je al vertrouwd aan wat kinderen doen. Vraag ook of ze vaker de klas uit kan/wil, om te ervaren hoe de kinderen dan reageren.

En de eerste dagen dat je alleen staat: wees streng! Ik kan het ook slecht (haha), maar het is wel belangrijk.

Maar vooral: veel plezier!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lynn_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 04 Sep 2013 22:06

Bericht 04 Okt 2013 20:12

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik zie een grote werkwoordspelling fout. Dat kan sowieso niet als LIO er...

Verder denk ik ook dat je een goed gesprek moet gaan voeren met je mentor, want je moet het inderdaad helemaal zelf gaan doen. Heel veel succes!!
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Okt 2013 22:22

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ja, zie de fout nu zelf ook, hahaha, stom!

Ik was sowieso van plan om met mijn mentor in gesprek te gaan.
Maar ben daarnaast ook op zoek naar tips voor tijdens of van te voren. Bijvoorbeeld de tip: wees streng. Dat kan ik wel wat mee.
Leven en laten leven
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 05 Okt 2013 08:55

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Streng, maar vooral consequent: doe wat je zelf zegt. Als je zegt dat de kinderen moeten fluisteren, ga dan zelf niet keihard praten bijv.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 05 Okt 2013 08:58

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Probeer de kinderen als een spiegel van jezelf te zien. Als de kinderen druk reageren, probeer dan zelf rustiger te worden. De kinderen spiegelen eigenlijk jou gedrag.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 05 Okt 2013 09:32

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik snap wat jullie bedoelen MiddleMe en Silly.
Bedankt voor de tips. Het is wat ik nu ook al vaak toepas in de klas, maar wat zeker de moeite waard is om niet te vergeten.
Leven en laten leven
<<

Anoniem4

Bericht 05 Okt 2013 10:49

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Misschien een hele logische maar ik had een LIO-er voor wie dit niet logisch was:
Bereid je lessen goed voor. Zorg dat je zelf de stof kent die je de kinderen gaat leren en hoe je d les gaat aanbieden. Wat als je een groepje kinderen hebt die het niet begrijpen, hoe ga je dat aanpakken?
Ik weet niet wat voor groep het is, maar een LIO in groep 8 doen lijkt me best pittig.
Zorg dat je alle boeken en handleidingen voor die dag klaar hebt liggen zodat je ze alleen maar van de stapel van je bureau af hoeft te pakken.
Zo gaan de lessen vloeiend in elkaar over en geef je ze in een overgang waarin jij naar de handleiding aan het zoeken bent geen kans om gezellig te gaan kletsen of te gaan klieren.
Wat hierboven ook al is gezegd: wees consequent. Als je zegt dat je iets gaat doen, doe het dan ook.
En probeer positief te blijven als je ze corrigeert. Zeg wat je van ze verwacht ipv niet verwacht.

Ik lees dat je mentor nog regelmatig ingrijpt, het klinkt alsof zij de klas niet helemaal los durft te laten.
Bespreek dit met haar.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 05 Okt 2013 21:10

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik zou zeker ook even met je mentor bespreken hoe het nu loopt en wat zij verwacht van jouw LIO.
Toen ik zelf stage liep heb ik het volgens mij nooit meegemaakt, maar het lijkt me heel vervelend als de vaste leerkracht ingrijpt in mijn lessen. Je moet het op een gegeven moment toch echt ook zelf kunnen. Je stage is juist ook om om te leren gaan met momenten die niet lopen zoals jij ze gepland had.

Verder natuurlijk de tips hierboven. En blijf vooral jezelf voor de klas. Je kunt wel een perfect plaatje van jezelf imiteren, maar dat houd je nooit de hele tijd vol.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 05 Okt 2013 21:50

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ja, ik zit er ook echt mee dat mijn mentor ingrijpt. Heb het ook nog nooit eerder meegemaakt, eerlijk gezegd. Ik heb ook niet het idee dat ik haar daar aanleiding toe geef.

De tip voor de methodes is een goede. Ik bereid mee sowieso altijd wel goed voor, nu bijvoorbeeld met mijn stagedagen.
Maar het kan geen kwaad om goed door te lezen wat er de komende weken gaat plaatsvinden. Zodat ik in grote lijnen weet waar het over gaat, al van te voren.
Leven en laten leven
<<

Anoniem 47

Bericht 06 Okt 2013 20:06

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik zou het inderdaad even met je mentor bespreken. En anders met je stagebegeleider. Je moet natuurlijk alleen die klas draaien en dan is het vervelend als je mentor steeds ingrijpt. Wat ik zelf heb gedaan, is toen het leerlingvolgsysteem doorgelezen, zodat ik op de hoogte was van de leerlingen en dossiers. Maar jij kent deze klas natuurlijk al. En kijk inderdaad naar de leerlijnen. Dan weet je waar de leerlingen naartoe moeten.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 06 Okt 2013 22:00

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Bedankt, Liv!
Het LVS lezen is een goede tip. Al is het alleen al goed om op de hoogte te zijn van de plannen.
Leven en laten leven
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Okt 2013 09:24

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik heb verder geen aanvullingen. Wel vraag ik mij af of 5 weken de klas zelfstandig draaien niet erg kort is. Nu ben je er natuurlijk ook al wel maar echt je eigen regels, afspraken en werkwijze kun je door de aanwezigheid van je mentor niet lekker invoeren. Verder is 5 weken wel heel kort om er echt in te komen! Of moet je na die 5 weken weer in dagen afbouwen?
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Okt 2013 09:47

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Volgens mij is iedere opleiding daarin weer anders. Aangezien ik zelf de klas nooit echt zelfstandig gedraaid heb. Niet dat ik het niet kon, maar mijn mentor was altijd aanwezig als een soort klassensassisten. We hadden namelijk 33 kinderen in de klas. Of ik ging met een kleiner groepje werken, zodat hun de aandacht kregen.
Rondom het schrijven van de onderwijs kundige rapporten draaide ik de klas wel zelfstandig. Mijn mentor was wel in de klas aanwezig vaak, maar greep nooit in.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 08 Okt 2013 18:10

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Tsjip schreef:Ik heb verder geen aanvullingen. Wel vraag ik mij af of 5 weken de klas zelfstandig draaien niet erg kort is. Nu ben je er natuurlijk ook al wel maar echt je eigen regels, afspraken en werkwijze kun je door de aanwezigheid van je mentor niet lekker invoeren. Verder is 5 weken wel heel kort om er echt in te komen! Of moet je na die 5 weken weer in dagen afbouwen?

Dit is wat de opleiding voorschrijft. Daarna loop ik gewoon weer twee dagen per week stage.
Leven en laten leven
<<

Anoniem 47

Bericht 08 Okt 2013 19:00

Re: Juffen: voorbereiden op LIO

Ik moest toen 20 weken drie dagen per week mijn LIO lopen. Elke hogeschool is daar weer anders in.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers