Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Van sushi word je dik?

<<

Anoniem315

Bericht 26 Sep 2013 14:01

Van sushi word je dik?

Oeh, ik dacht altijd dat sushi ultra gezond was :shock:
Wisten jullie dit? Bron: vrouwen.nl

Sushi Maakt je Dik

Volgens dietist Rachel Beller is sushi een van de voedingsmiddelen die je moet vermijden als je gezond eet en/of gewicht wilt verliezen. Een enkele rol sushi kan tussen de 290 en 350 calorieën bevatten - net zoveel als twee boterhammen met kaas. Dat is ongetwijfeld meer dan je dacht!

Mayonaise

Veel sushi chefs voegen daarnaast mayonaise toe aan sushi, zeker bij publiekslievelingen zoals de California roll. Als je bedenkt hoeveel sushi rolls je eet per maaltijd kom je dus al snel uit boven de 1.000 calorieën. Dat is net zoveel als een Big Mac menu met een mediumgrote portie frietjes.

Suiker

Dacht je dat sushi alleen bestond uit rijst, vis en zeewier? Mispoes. Zoals we al noemden wordt er vaak mayonaise toegevoegd, maar ook de rijst is minder gezond dan je denkt. Sushirijst wordt op smaak gebracht met een mengsel van o.a. azijn en suiker. Een traditioneel recept gaat uit van ongeveer 3 eetlepels suiker voor 500 gram rijst, maar ga ervan dat restaurants daar veel meer van maken in verband met een langere houdbaarheid.

Zout

Daarnaast is de essentiële smaakmaker die hoort bij sushi, sojasaus, ook niet bijster goed voor je. Hallo overmatige zoutinname! Zout zelf maakt je niet zozeer dik, maar is wel slecht voor onder meer je bloeddruk. Sojasaus bevat 3 gram zout per theelepel. Je eet makkelijk het dubbele of driedubbele daarvan bij een sushimaaltijd, terwijl het maximum dat je dagelijkse binnen zou moeten krijgen vastgesteld is op 6 gram.


Bedenk wel dat we het hier hebben over de Westerse versie van sushi. Als je zelf sushi maakt en minder suiker en geen mayonaise of overdadig veel cream cheese gebruikt, krijg je sushi die dichter bij het Japanse origineel ligt. Dat is een stuk gezonder. Ook kun je kiezen voor sojasaus met minder zout, of gewoon veel minder sojasaus gebruiken.

We zijn nog niet van plan onze sushiverslaving op te geven...
<<

Anoniem12

Bericht 26 Sep 2013 14:02

Re: Van sushi word je dik?

Sushi :thumbdown:
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 26 Sep 2013 14:11

Re: Van sushi word je dik?

Zolang je het niet te vaak eet (wat met veel dingen zo is) kan het weinig kwaad denk ik.
Ik ga ook mijn verslaving er niet voor opgeven :wink:
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem44

Bericht 26 Sep 2013 14:25

Re: Van sushi word je dik?

Alles met mate. Ja, als je bij zo'n all you can eat sushitent gaat eten en je jezelf helemaal volstopt met witte rijst, dan kun je natuurlijk zelf ook wel bedenken dat dit een enorme lading kcal en suikers is. En zoals Hollanders dan hun rijst in de sojasaus dopen, zodat er een enorme lading zout in de rijst komt, dat is ook niet de bedoeling.

Als je gewoon wat sushi eet, een schaaltje edamame erbij, wat sashimi, dan is het prima.
<<

Anoniem29

Bericht 26 Sep 2013 14:43

Re: Van sushi word je dik?

Inderdaad! Sushi no. no.

Ik vind het zo smerig.
<<

Anoniem44

Bericht 26 Sep 2013 15:02

Re: Van sushi word je dik?

Intoxicated: hou je niet van rauwe vis?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Sep 2013 15:30

Re: Van sushi word je dik?

Op zich wel goed dat ze erop wijzen dat sushi niet zo calorie-arm is als het lijkt, al vind ik het toontje waarop het is geschreven echt meesterlijk irritant. "Mispoes", "Hallo overmatige zoutinname!" et cetera, het lijkt wel een stuk uit de Fancy.

Overigens zal het ook wel meevallen zolang je het inderdaad met mate eet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem205

Bericht 26 Sep 2013 15:47

Re: Van sushi word je dik?

Er zitten vooral héél erg veel koolhydraten in rijst en dat werkt niet in je voordeel :)
Als mijn vriend en ik sushi eten, moet hij altijd enorm corrigeren met insuline want van sushi (en nog weel veel meer) stijgen zijn suikers als een gek.
<<

Anoniem315

Bericht 26 Sep 2013 15:49

Re: Van sushi word je dik?

Alles met mate, uiteraard! Ik zal er ook geen stukje sushi om laten liggen hoor. Maar ik vond het wel een leuk geschreven artikeltje (ja Susan, het niveau op vrouwen.nl is niet bepaald hoogstaand) en het kán voor sommige mensen een eye-opener zijn :)
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Sep 2013 16:00

Re: Van sushi word je dik?

Ik wist het eigenlijk al, want ik maak vaak de rijst voor de sushi zelf. Plus je eet eigenlijk veel rijst en weinig vis in verhouding, dus het is op zich wel logische dat niet super gezond is.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem44

Bericht 26 Sep 2013 16:07

Re: Van sushi word je dik?

Silly-One schreef:Ik wist het eigenlijk al, want ik maak vaak de rijst voor de sushi zelf. Plus je eet eigenlijk veel rijst en weinig vis in verhouding, dus het is op zich wel logische dat niet super gezond is.

Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Als wij sushi gaat eten, dan bestellen we gewoon a la carte, vaak lekker wat sashimi, klein schaaltje rijst pp erbij + van die bonen, je hoéft natuurlijk niet persé tig Maki of Nigiri naar binnen te proppen en voor all you can eat te kiezen. Als ik zie hoeveel mensen wel niet eten op die manier. 6 x 6 ronden en 1 zo'n keuze bestaat dan uit 6 maki bijvoorbeeld :laughcry:
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 26 Sep 2013 17:45

Re: Van sushi word je dik?

I know, all you can eat sushi is niet goed voor de lijn. Als ik met vriendinnen ga bestellen we er vaak nog een fles wijn bij met als gevolg dat ik dan meestal teveel heb gegeten en gedronken. Als ik van tafel kom voel ik mezelf dan ook net een maki die je naar huis moet rollen. Meestal plan ik de andere dag een balansdagje in.

I :heart: Sushi
<<

Anoniem130

Bericht 26 Sep 2013 17:49

Re: Van sushi word je dik?

Oftewel: sashiiiiiiimiiii for the win!
<<

Anoniem29

Bericht 26 Sep 2013 17:58

Re: Van sushi word je dik?

Sushi en wijn drinken is geen goede combinatie.

Nouja.. Wijn drinken en maar 2 sushies eten is geen goede combinatie. Wel heel vermakelijk haha.
<<

Anoniem 48

Bericht 27 Sep 2013 00:19

Re: Van sushi word je dik?

En dan nog geloven heel veel mensen niet dat er suiker in zit. Het smaakt nl niet zoet :s
<<

Nyx

Bericht 27 Sep 2013 09:43

Re: Van sushi word je dik?

Al jaren hoor ik iedereen om me heen over Sushi en dat het zo lekker is. Heb het nu twee keer in mijn leven gehad en ik vond het maar een smakeloze bedoeling. En dan blijkt het ook nog niet zo gezond. Dikke prima, blijven mijden dus.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Sep 2013 09:46

Re: Van sushi word je dik?

In mijn omgeving vindt bijna niemand het lekker, ja, één vriendin.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 27 Sep 2013 09:56

Re: Van sushi word je dik?

Het ligt er natuurlijk ook aan in welke sushi tent je gaat eten. De laatste jaren ploppen er van die all-you can eat gevallen uit de grond alsof het paddenstoelen zijn. Meestal is de sushi daar van matige kwaliteit. Als je dan toch een keer sushi gaat eten, doe het dan bij een échte sushitent, waar sushichefs werken die hun opleiding in Japan hebben gehad. Wist je dat het jaren duurt voordat je daar de titel sushi chef überhaupt mag dragen? Dat duurt zeker een jaar of 5!

Wij eten niet zovaak sushi, maar áls we het dan doen, dan eten we wel graag échte sushi en dat is dan niet ongezond, want je eet vooral een heleboel rauwe vis van belachelijk goede kwaliteit. MJUM, krijg er nu alweer zin in, haha!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 27 Sep 2013 10:05

Re: Van sushi word je dik?

Wij hebben een onwijs goede sushizaak in de stad maar ik eet gewoon teveel want ik vind het gewoon te lekker.

Dit weekend ga ik hier met mijn zus lunchen. Kijk er nu weer naar uit! :cheering:
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 27 Sep 2013 19:05

Re: Van sushi word je dik?

Wat een rot nieuws weer hahaha. Ik ben dol op sushi. Maar het is niet zo dat ik het dagelijks eet. Alleen als ik naar een all you can eat restaurant ga. Bij de Albert Hein hebben ze van die pakjes. Maar die vind ik niet zo lekker.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers