Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


verschil tussen Gp of samenlevingscontract

<<

cinn

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 17 Sep 2013 20:49

Bericht 17 Sep 2013 20:57

verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Mijn vriend en ik gaan binnenkort een huis kopen.. wij willen beiden nog niet trouwen omdat als wij trouwen een echt feest willen geven en niet even op een gratis dag naar het gemeentehuis willen, maar willen het wel goed geregeld hebben.
En nu zitten wij te twijfelen tussen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract opstellen.

Maar wat is beter/handiger voor alles? en wat zijn de voor- en/of nadelen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Sep 2013 21:01

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Het verschil is vrij groot. Geregistreerd partnerschap komt heel dicht in de buurt van een huwelijk, met een samenlevingscontract leg je alleen maar vast wat van wie is. Als je voor een samenlevingscontract kiest moet je overigens ook een testament laten opstellen, althans, dat is ons destijds verteld door de notaris.

Wij hebben toen wel gekozen om te trouwen. Niet op een gratis dag, wel met een feest, maar geen enorm groot en duur feest, want dat hoefde voor ons allebei niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 17 Sep 2013 22:32

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Wij hebben alle stappen doorlopen...
Toen we ons huis gingen kopen hebben een een gp gedaan. Heel klein gehouden omdat we wisten dat we ooit wilde trouwen met alles erop en eraan. Het fijne was dat alles meteen goed geregeld was, ook omdat we toen een kinderwens hadden.
Bij samenlevingscontract is het idd verstandig om testament te laten opstellen. Voor ons was de keuze of testament of eenvoudig gp. Gp was goedkoper en vonden we leuker, feestelijker.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Sep 2013 07:07

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Wij hebben een samenlevingscontract laten opstellen. Een testament is trouwens niet verplicht, wij hebben er in ieder geval nog geen testament bij laten maken. Een testament gaat pas meer een rol spelen als je kinderen hebt.
08/2018
05/2021
<<

Zoë

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 18 Sep 2013 09:31

Bericht 18 Sep 2013 09:37

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

.
Laatst gewijzigd door Zoë op 27 Nov 2013 23:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

cinn

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 17 Sep 2013 20:49

Bericht 18 Sep 2013 11:17

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Dankje meiden! ben intussen al een stuk wijzer geworden door jullie antwoorden.. maar omdat de rente van de hypotheek aftrekbaar is bij de belastingdienst, gaat het daar ook weer makkelijker bij de een of de ander?
<<

Anoniem205

Bericht 18 Sep 2013 18:17

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Wij hebben vorig jaar bij de aankoop van ons huis een samenlevingscontract laten afsluiten. GP was volgens de notaris niet nodig en een testament ook niet. In het samenlevingscontract staat dat het huis van ons is. Een testament hebben we dus niet laten opstellen.

Vwb belastingteruggave maakt het volgens mij niet uit of je GP hebt of een samenlevingscontract.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Sep 2013 21:27

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Zoë: Dat van je huis is alleen relevant als één van beide eigenaar is van het huis.

Wij hebben sinds juni een samenlevingscontract en het ook uitgezocht. De hypotheek staat op onze beide namen, mocht ik overlijden dan gaat het huis automatisch naar mijn vriend (hypotheek dan).

Het is wel zo dat als er geld ingelegd is in het huis (door één van beiden meer) dit als een schuld naar zijn/jou familie kan uitstaan. Ook kan je vriend(in) niet bij jou persoonlijke rekening. De gemeenschappelijke rekening is echter wel weer iets wat wel aan diegene nablijft.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem328

Bericht 19 Sep 2013 11:46

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

De wet is sinds kort aangepast en een GP is dus precies hetzelfde als trouwen, althans dat is wat mijn collega (advocaat in familierecht) mij vertelde toen ik naar de verschillen vroeg.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Sep 2013 12:30

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Dit is het verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap volgens de site van de rijksoverheid:

Verschil trouwen en geregistreerd partnerschap:
Er is een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap. Een belangrijk verschil is dat een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw, automatisch beide echtgenoten als ouder krijgt. Dit is niet het geval bij een geregistreerd partnerschap.

Een ander belangrijk verschil is dat een geregistreerd partnerschap buiten de rechter om kan eindigen. Voorwaarde is wel dat de partners het met elkaar eens zijn en dat zij geen minderjarige kinderen hebben. Voor de ontbinding van een huwelijk moet u altijd naar de rechter. Verder kent het geregistreerd partnerschap niet de scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.

Wanneer 2 mensen trouwen, moeten zij elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.

Er zit dus wel degelijk een klein verschil in.

Een samenlevingscontract kan je met elke willekeurige huisgenoot laten maken, dat hoeft niet je partner te zijn en gaat voornamelijk over de verdeling van de spullen als je uit elkaar gaat en afspraken over het samenleven zelf.
Ons werd een testament wel aangeraden of zorgen dat we elkaars erfgenamen werden doormiddel van trouwen of een geregistreerd partnerschap omdat anders onze ouders het bedrag van de levensverzekering erven en dan is het huis misschien wel van mij, maar kan ik de hypotheek lasten die wij nu met zijn tweeen delen niet of nauwelijks alleen dragen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem328

Bericht 19 Sep 2013 16:03

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Ik heb het nogmaals nagevraagd, maar m'n collega blijft erbij dat heel recentelijk de wet is aangepast en de site van onder andere rijksoverheid niet meer up to date is.

Ik zit zelf ook met het dilemma, trouwen of GP, dus het zou wel fijn zijn dat hetgeen mijn collega stelt ook daadwerkelijk ergens terug te vinden is!
<<

Anoniem328

Bericht 19 Sep 2013 16:10

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Oke ik lees zojuist op rijksoverheid dat er inmiddels een wetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer om de verschillen tussen een GP en een huwelijk te laten verdwijnen, maar het is nog niet definitief. Ik ga m'n collega nu even op z'n donder geven :razz:
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 20 Sep 2013 19:03

Re: verschil tussen Gp of samenlevingscontract

Gp is het vroegere homohuwelijk. Alle rechten en plichten gelijk als een gewoon huwelijk. Ook heb je getuigen nodig, moet je elkaar de rechterhand geven en het jawoord uitspreken. Als je er ooit vanaf wil, moet je scheiden (is duur..), maar ja, onze gedachte was- we zitten toch al aan elkaar vast door het huis, we zijn in dat geval toch niet snel van elkaar af...
Alles is hetzelfde als normaal huwelijk, alleen inderdaad eerdergenoemde toekomstige kinderen is niet op gerekend... Die moet je partner dus tijdens de zwangershap erkennen als de zijne.

Samenlevingscontract stel je op bij de notaris. Daar krijg je dus ook een fikse rekening van. Als je het wil wijzigen moet je WEER bij de notaris zijn.

Wij hebben dus gekozen voor GP, met in ons hoofd dat we ooit nog echt goed gaan trouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Maddie