Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis laten bouwen

<<

Anoniem103

Bericht 18 Sep 2013 16:42

Huis laten bouwen

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het laten bouwen van een eigen huis? Wat zijn voor jou de voordelen en nadelen? Zou je het nog een keer over doen? Waren er dingen die je tegenkwam waar je geen rekening mee had gehouden? Ik wil eigenlijk alles weten.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Sep 2013 18:17

Re: Huis laten bouwen

Ik heb het zelf gebouwd.. dus alles in eigen beheer. Is dat wat je bedoeld? Voordat ik uitwijd... haha.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem103

Bericht 18 Sep 2013 18:23

Re: Huis laten bouwen

Ja dat bedoel ik! Dat je een kavel koopt en daar zelf een huis op bouwt.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 18 Sep 2013 18:39

Re: Huis laten bouwen

Ik heb geen er geen ervaring mee dus in die zin heb je niets aan mijn antwoord. Indertijd bij het kopen van mijn (tussen)woning kon ik wel de keuze maken tussen casco en compleet afgebouwd. Ik heb toen gekozen voor compleet afgebouwd. Voordelen die ik toen van anderen hoorde van casco (en zal uiteraard helemaal zo zijn als je echt compleet zelf een woning bouwt) is dat je zelf de indeling van je woning kunt bepalen. Wil je boven 3 slaapkamers waaronder een kleine of kies je ervoor om 2 grotere kamers te maken. Wil je beneden wel die vaste kast/kamertje onder de trap of trek je dit bij je woonkamer of hal aan. Je kunt het grotendeels echt indelen zoals je het zelf praktisch vind en/of mooi lijkt. Bij een vrijstaande woning zit je natuurlijk met het voordeel dat je dan ook zelf bv in sommige gevallen helemaal zelf kunt bepalen wat voor woning je wilt. Ik heb indertijd begrepen bij mensen die alles later uitgerekend hadden dat het bij hun bij casco financieel niet echt veel voordeel had opgeleverd omdat ze het meeste wel tegen betaling door vakmensen/of (deels) zwart hadden laten doen maar de woning was verder wel precies zo als zij wilden. Als je natuurlijk zelf ook veel kunt doen dan kan het natuurlijk ook veel/wel financiëel voordeel opleveren.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Sep 2013 18:54

Re: Huis laten bouwen

Dat hebben wij gedaan inderdaad.
Ons huis is nu twee jaar klaar. Drie jaar ervoor wisten we dat we de bouwkavel hadden. Toen moesten we nog even wachten op buren, aangezien we een tweekapper hebben gebouwd. Wij hebben heel erg veel zelf gedaan en zijn eigenlijk ook wel dag en nacht hier mee bezig geweest twee en half jaar lang. In het begin overleg met buren en architect, alles uitzoeken hoe je het wil en wat handig is. Later met de bouw zelf en het regelen van alle praktische dingen.
De bouw heeft uiteindelijk een jaar en 3 maanden geduurd, toen zijn we er in gaan wonen en zo'n drie maanden daarna was echt alles af.

Voordelen: in alles eigen wens en keuze, meer voor je geld als dat je het uit besteed, alles nieuw, echt je eigen huis.

Nadelen: heeeeeeeeel hard werken voor lange tijd, 0,0 sociaal leven mogelijk.

Achteraf is het het allemaal waard geweest, maar zou t toch niet nogmaals doen. 1 x was genoeg, en hebben het huis ook gebouwd met oog op de toekomst. Ik zou ook nooit gebouwd hebben om het vervolgens na een paar jaar te verkopen.

Wat betreft het dingen tegen komen waar je niet op rekent. Dat gebeurd eigenlijk continu, en dat maakt t ook zo zwaar omdat je alles in je hoofd op een rijtje moet houden. Vaak zijn het maar kleine dingen, maar omdat alles met elkaar samenhangt zijn het wel belangrijke dingen.
Je moet ook zoveel keuzes maken. En dan bedoel ik niet welke tegels, keuken of welk kozijn. Maar dan bedoel ik waar, welke aansluitingen en stopcontacten en op welke hoogten. Welke stenen in binnenmuur, welke vorm architraven, waar komen spotjes, welke stucmethode, waar en hoeveel muizenroosters etc.
Je zult je verbazen over de enorme mogelijkheden er zijn, maar ook de enorme prijsverschillen.

Ik vond t iig een super ervaring, maar denk dat ik het wel onderschat heb van te voren. Sommige mensen zeggen dat als je samen een huis bouwt en je relatie t overleeft dat t dan eigenlijk echt niet meer stuk kan. Pfff, het is echt niet even een ikea bouwpakketje.
Maar het resultaat.... ik wil hier echt nooit meer weg!! Heb ook eigenlijk van niets spijt tot nu toe!
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!
Juli 2015
Maart 2017
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 18 Sep 2013 19:43

Re: Huis laten bouwen

Bedoel je dan een kavel kopen en dan laten bouwen?
We hebben een kavel gekocht met een type huis wat er op moest. Voor de rest hadden we mega veel opties hoe we het konden laten bouwen.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 18 Sep 2013 20:10

Re: Huis laten bouwen

Pure: Hoe hebben jullie dat gedaan? Eerst mensen gezocht om het huis samen mee te bouwen?
Hebben jullie zelf bepaald watvoor huis er op kwam te staan? Of samen?
Afbeelding
<<

Anoniem28

Bericht 18 Sep 2013 20:38

Re: Huis laten bouwen

We hebben niet een huis helemaal zelf gebouwd, maar wel volledig gerenoveerd. Het huis was praktisch volledig afgebroken en wij hebben 'm zelf weer opgebouwd. Wij hadden alles in eigen beheer, maar mijn man heeft zelf dan ook een bouwbedrijf en kon dus zelf alles doen. Wat ons tegenviel waren de kosten, we zijn heel ver boven budget geëindigd, maar wellicht is dit bij volledige nieuwbouw beter te plannen. Wij hadden een aantal tegenvallers (o.a. nieuwe balklaag e.d.). Ik zou het niet nog een keer weer willen doen, maar ik heb geen spijt dat we het hebben gedaan.
<<

Anoniem20

Bericht 18 Sep 2013 20:39

Re: Huis laten bouwen

Rejoy, ben nog altijd benieuwd of je die muurtekening van jip en janneke nog hebt gemaakt
<<

Anoniem28

Bericht 18 Sep 2013 20:42

Re: Huis laten bouwen

ja.. ik zal ff foto's maken en een nieuw topic openen:)
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Sep 2013 20:46

Re: Huis laten bouwen

_Lana_ schreef:Pure: Hoe hebben jullie dat gedaan? Eerst mensen gezocht om het huis samen mee te bouwen?
Hebben jullie zelf bepaald watvoor huis er op kwam te staan? Of samen?

Wij kregen de grond toegewezen van de gemeente en toen er anderen de grond naast ons kregen zijn we gaan kijken of we een zelfde soort huis wilden bouwen en of we er dus samen uitkwamen. Dat lukte, maar als t niet lukte waren wij het langst ingeschreven en zouden de buren zich terug moeten trekken.
Wij zijn apart van het andere stel fotos gaan maken van huizen die we mooi vonden. Uiteindelijk was er een huis dat zowel wij als hun op de foto hadden staan en daarop hebben we ons huis uiteindelijk op geinspireerd.
Juli 2015
Maart 2017
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 18 Sep 2013 20:58

Re: Huis laten bouwen

Pure* schreef:
_Lana_ schreef:Pure: Hoe hebben jullie dat gedaan? Eerst mensen gezocht om het huis samen mee te bouwen?
Hebben jullie zelf bepaald watvoor huis er op kwam te staan? Of samen?

Wij kregen de grond toegewezen van de gemeente en toen er anderen de grond naast ons kregen zijn we gaan kijken of we een zelfde soort huis wilden bouwen en of we er dus samen uitkwamen. Dat lukte, maar als t niet lukte waren wij het langst ingeschreven en zouden de buren zich terug moeten trekken.
Wij zijn apart van het andere stel fotos gaan maken van huizen die we mooi vonden. Uiteindelijk was er een huis dat zowel wij als hun op de foto hadden staan en daarop hebben we ons huis uiteindelijk op geinspireerd.


Wat leuk en bijzonder!
Afbeelding
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 18 Sep 2013 21:03

Re: Huis laten bouwen

Wat bijzonder Pure! Kunnen jullie het inderdaad ook goed vinden met de buren, nu?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Sep 2013 21:11

Re: Huis laten bouwen

Ja, wij hebben het mega getroffen met onze buren. Hebben echt een hele fijne samenwerking gehad tijdens de bouw. Onlangs hebben we een gezamelijke voortuin aangelegd (voortuin is een geheel geworden, vonden we mooier staan bij het huis). Maar echt de deur bij elkaar plat lopen doen we niet echt. Af en toe een praatje voor t huis, elkaars verjaardagen en een keer een bak koffie. Maar geloof dat we het beide ook wel prima vinden dat de bouw er op zit.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Sep 2013 21:13

Re: Huis laten bouwen

Tania, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jou situatie gezien je dit topic opent?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem103

Bericht 18 Sep 2013 22:01

Re: Huis laten bouwen

Nou we zijn vooral nog aan het kijken wat we willen. Ik wil eigenlijk toch wel graag terug naar mijn oude woonplaats en ik kwam er toevallig achter dat ze binnenkort beginnen met de verkoop van kavels in een nieuwe wijk. De locatie vind ik echt perfect dus we gaan nu kijken of dat haalbaar zou zijn.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers