Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ogentest , hoe serieus?

<<

Anoniem20

Bericht 16 Sep 2013 07:36

ogentest , hoe serieus?

straks moet ik met beide naar het cb. voor de oudste de ogentest. ik twijfel over zijn zicht, maar ben bang dat hij geen antwoorden zal geven ivm verlegenheid. moeten we dan terug komen? ik wil namelijk wel dat het goed bekeken wordt.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Sep 2013 07:55

Re: ogentest , hoe serieus?

Ja, als de test niet goed gaat moet je terug komen.

Edit: Al heb ik een derde keer vriendelijk bedankt bij de jongste. Maar het scheelt dat hij onder behandeling bij 2 kinderartsen is.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem5

Bericht 16 Sep 2013 07:58

Re: ogentest , hoe serieus?

Ja, als het niet goed verloopt krijg je een nieuwe afspraak, bij de tweede keer heb ik voor beiden een doorverwijzing naar de oogarts gekregen. Maar dat was omdat ze de laatste rij die ze moesten kunnen niet alles konden/wilden benoemen. Hoe dat gaat sls hij niet durft te antwoorden weet ik niet.
<<

*Lieke*

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 130

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:34

Woonplaats: Zuid-Holland

Bericht 16 Sep 2013 08:04

Re: ogentest , hoe serieus?

Ja dan krijg je een nieuwe afspraak. Mijn oudste zoontje kwam ook niet door die oogtest. Maar ik heb zelf een verleden met lui oog en andere afwijkingen, dat ik liever het oordeel van een oogarts wilde.

De test met de plaatjes is ook minder nauwkeurig dan de test met de rondjes met openingen.

Wat ze ook kunnen doen (wat je kan vragen), is dat jij een kaart met de plaatjes vasthoudt en je zoontje het plaatje bij jou aanwijst. Jij knikt of schudt dan naar de arts waardoor hij/zij het antwoord ook weet. Dat is iets minder 'eng' voor sommige kinderen.
Grote kanjer 3-6-9
Kleine kanjer 17-12-12
<<

Anoniem171

Bericht 16 Sep 2013 08:33

Re: ogentest , hoe serieus?

Mijn zoontje kon de onderste rij niet zien, eigenlijk moesten we nog een keer terugkomen op het cb. Omdat hii erg angstig is voor dokteren (ogentest was ook heel moeilijk, wilde bril niet op op, weigerde te praten) hebben wij via de huisarts een verwijzing gevraagd naar de orthoptist zodat er meteen goed wordt gekeken in plaats van weer alleen een screening. Dat scheelt toch weer een 'angstige' situatie voor mijn zoontje.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 08:40

Re: ogentest , hoe serieus?

Ezra heeft de ogentest niet gedaan omdat hij toen nog helemaal niet praatte en dus ook die plaatjes niet kon benoemen. Hij mocht toen wel naar een speciale oogarts in het ziekenhuis waar ze iets in zijn oog zouden druppelen en dan zouden onderzoeken, maar uiteindelijk heb ik besloten dat af te zeggen omdat ik dat voor hem te belastend vond en omdat er ook geen enkele reden is/was om te twijfelen aan zijn gezichtsvermogen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem28

Bericht 16 Sep 2013 08:44

Re: ogentest , hoe serieus?

Hier was ik ook heel bang dat de ogentest niet zou lukken ivm verlegenheid. Wij hebben thuis heel veel geoefend met het cb-boekje, daar staan de plaatjes ook in. Op het cb zelf aangegeven dat ze heel verlegen was en ze het rustig aan moesten doen. Ze mocht bij mij op schoot zitten, mocht samen met mij haar ene oog bedekken. De wvk wees een plaatje aan en zij mocht m aanwijzen in het boekje dat ik in mijn handen had. Ze kende de plaatjes heel erg goed door het oefenen, dus zij ging ze hardop benoemen. Bij ons is de ogentest in één keer gelukt.
<<

Anoniem28

Bericht 16 Sep 2013 08:48

Re: ogentest , hoe serieus?

Susan schreef:Ezra heeft de ogentest niet gedaan omdat hij toen nog helemaal niet praatte en dus ook die plaatjes niet kon benoemen. Hij mocht toen wel naar een speciale oogarts in het ziekenhuis waar ze iets in zijn oog zouden druppelen en dan zouden onderzoeken, maar uiteindelijk heb ik besloten dat af te zeggen omdat ik dat voor hem te belastend vond en omdat er ook geen enkele reden is/was om te twijfelen aan zijn gezichtsvermogen.


Daar zou ik mee uitkijken. Bij de zoon van mijn collega maakten ze zich ook geen enkele zorgen om zijn zicht. Hij zag zelfs de kleinste vliegtuigen in de lucht. Bleek dus toch dat hij met zijn ene oog een afwijking had van +7 en er praktisch niks mee zag. Met zijn andere oog overcompenseerde hij alles, waardoor ze nooit wat gemerkt hebben dat hij praktisch niks zag met zijn slechte oog. Als ze daar op het CB niet achter waren gekomen, hadden ze het nu nog steeds niet geweten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 08:51

Re: ogentest , hoe serieus?

Ja, maar mijn mening blijft staan dat ik zo'n test op dit moment te belastend voor hem vind. Niet bij elk kind kan dat even makkelijk en vooral als een kind al veel meer onderzocht en geobserveerd moet worden dan een ander kind en je hem al niet uit kan leggen wat er gaat gebeuren en waarom, moet je nou eenmaal soms keuzes maken.

Sorry, ik merk dat de opmerking me een beetje irriteert.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 42

Bericht 16 Sep 2013 08:56

Re: ogentest , hoe serieus?

Mijn dochter wilde hem ook niet maken, geen verlegenheid maar eigenwijsheid in haar geval. Ik ben er niet voor terug geweest bedenk ik me nu. We zouden hem de volgende afspraak gaan doen maar dat is niet gebeurd en ze is al voor de laatste keer bij het consultatiebureau geweest.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 16 Sep 2013 09:08

Re: ogentest , hoe serieus?

Rejoy schreef:
Susan schreef:Ezra heeft de ogentest niet gedaan omdat hij toen nog helemaal niet praatte en dus ook die plaatjes niet kon benoemen. Hij mocht toen wel naar een speciale oogarts in het ziekenhuis waar ze iets in zijn oog zouden druppelen en dan zouden onderzoeken, maar uiteindelijk heb ik besloten dat af te zeggen omdat ik dat voor hem te belastend vond en omdat er ook geen enkele reden is/was om te twijfelen aan zijn gezichtsvermogen.


Daar zou ik mee uitkijken. Bij de zoon van mijn collega maakten ze zich ook geen enkele zorgen om zijn zicht. Hij zag zelfs de kleinste vliegtuigen in de lucht. Bleek dus toch dat hij met zijn ene oog een afwijking had van +7 en er praktisch niks mee zag. Met zijn andere oog overcompenseerde hij alles, waardoor ze nooit wat gemerkt hebben dat hij praktisch niks zag met zijn slechte oog. Als ze daar op het CB niet achter waren gekomen, hadden ze het nu nog steeds niet geweten.


Wij merkten er hier ook niets van maar de oudste heeft nu al 3 jaar een bril met +5 en + 2,75. Maar kan niet beoordelen hoe het belastend het is voor Ezra.
<<

Anoniem28

Bericht 16 Sep 2013 09:10

Re: ogentest , hoe serieus?

Susan schreef:Ja, maar mijn mening blijft staan dat ik zo'n test op dit moment te belastend voor hem vind. Niet bij elk kind kan dat even makkelijk en vooral als een kind al veel meer onderzocht en geobserveerd moet worden dan een ander kind en je hem al niet uit kan leggen wat er gaat gebeuren en waarom, moet je nou eenmaal soms keuzes maken.

Sorry, ik merk dat de opmerking me een beetje irriteert.


ik reageer alleen op de dikgedrukte opmerking over dat er geen reden is om te twijfelen aan zijn zicht. Puur alleen daarom zou ik de ogentest echt niet laten zitten, omdat je juist vaak niet merkt als je kind met één oog minder goed ziet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 09:16

Re: ogentest , hoe serieus?

Het was uiteraard niet puur daarom. Bij Yrsa heb ik ook nooit aan haar zicht getwijfeld en zij heeft gewoon beide ogentests gedaan. Als dat bij hem ook zo makkelijk ging dan was dat ook wel gebeurd en als ik me wel zorgen maakte over zijn gezichtsvermogen ook. Nu hebben we - in overleg - deze afweging gemaakt. Wellicht dat zijn ogen op een ander tijdstip wel getest kunnen worden, al zal hij nog steeds niet makkelijk meewerken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Sep 2013 09:19

Re: ogentest , hoe serieus?

Hoewel ik begrijp wat je bedoeld Rejoy, snap ik Susan ook wel. Om dezelfde reden is hier ook geen derde onderzoek gekomen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem28

Bericht 16 Sep 2013 09:24

Re: ogentest , hoe serieus?

Bij jullie was er meer aan de hand waardoor je besloten hebt dat die ogentest nu te belastend was, maar ik hoor vaak dat de ogentest als onzin bestempeld wordt, terwijl ik het toch één van de belangrijkste onderzoeken van het CB vind (en ik ben niet zo'n grote fan van het CB). Juist zo'n oogafwijking aan één kant merk je vaak niet, maar kan het kind wel hinder aan ondervinden en op school zelfs van invloed zijn op bijv. leerprestaties.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2013 09:28

Re: ogentest , hoe serieus?

Nou ja, als ik dat vond dan had ik 'm door Yrsa ook niet laten doen.

Dat ik benoem dat er bij Ezra geen reden is om aan zijn ogen te twijfelen is niet omdat ik wil beweren dat die oogtest 'dus' overbodig is, maar omdat dat een observatie is waar we het in zijn geval voor nu even mee moeten doen. Overigens heb ik het er dan niet over dat hij niet tegen dingen aanbotst of zoiets, maar hij ziet echt heel kleine details. Als ik voor hem iets moet opzoeken op YouTube en ik maak een typfoutje, ik vergeet een letter of een spatie of ik typ er per ongeluk een schuin streepje achter dan komt hij me halen en dan moet ik het overdoen, ook al krijgt hij wel gewoon het juiste zoekresultaat, het moet er gewoon perfect staan. Of dat hij uit een heel rek buitenlandse kranten van een afstandje een Nederlandse krant eruit weet te pikken, terwijl dat niet een krant is die wij thuis hebben. Dat is natuurlijk allemaal niet zo betrouwbaar als een echte oogtest, maar dat is voor nu waar we het even mee moeten doen tot hij wel mee zal werken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem28

Bericht 16 Sep 2013 09:34

Re: ogentest , hoe serieus?

Het was ook geen persoonlijke aanval, meer een algemene opmerking, omdat ik die opmerking vaak hoor.
<<

Anoniem97

Bericht 16 Sep 2013 09:43

Re: ogentest , hoe serieus?

Ik ben het eens met rejoy, vaak word er makkelijk over gedacht en idd als onzin bestempeld.

Mijn zoontje was verlegen maar vertelde dan tegen mij wat hij zag, zo zei hij zonder problemen alle plaatjes op.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Sep 2013 11:17

Re: ogentest , hoe serieus?

Ik beschouw de test ook absoluut niet als onzin. Verder sluit ik me aan bij Susan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Sep 2013 11:30

Re: ogentest , hoe serieus?

Die test gaat vaak een eerste keer niet goed. Of door eigenwijs gedrag, of door verlegenheid hoor ik vaak terug van ouders op mijn werk. Ook bij het cb waar ik kom merk ik dat kinderen er vaker voor terug komen. Als je echt twijfelt aan het zicht zou ik het uitgebreider laten onderzoeken en je laten doorverwijzen door de huisarts.
Wel goede tips hier voor het uitvoeren ervan. Zal ze in mijn achterhoofd houden.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 16 Sep 2013 11:34

Re: ogentest , hoe serieus?

Bij twijfel zou ik gewoon om een verwijzing naar de orthoptist vragen.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem20

Bericht 16 Sep 2013 15:57

Re: ogentest , hoe serieus?

1 drama. Hij wilde de bril niet op, dus ik moest afdekken met mijn hand. Dat vond hij eng. En ondertussen had ik de jongste krijsend op de arm. Er komt volgens mij een heel gebit door, en hij is snipverkouden, dus dubbel pret.

Toen zei ik "nog 1 keer proberen" en kreeg ik een heel gedram van die vrouw over dat ik dat niet mocht zeggen want hij moest nog een aantal plaatjes benoemen blabla. Toen heb ik maar aangegeven dat ik ermee stopte, inmiddels huilden ze beide. Dit vond ze niet zo leuk volgens mij, maar ik ga hem niet al huilend laten raden, dat is mij te gek.

Het consult voor de jongste hebben we (alweer) overgeslagen, konden elkaar niet verstaan door al het gekrijs.

Zit ik met een bezweet voorhoofd in de auto, heeft de oudste aap ook nog het lef om uit het niets te zeggen " zo...da was leuk" :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Dus op naar poging 2
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Sep 2013 16:16

Re: ogentest , hoe serieus?

Pfff... wat een gedoe zeg! Mijn zus neemt vaak iemand mee naar het cb. Maar ja.. dan moet er natuurlijk wel iemand beschikbaar zijn. Kan me voorstellen dat je het af kapte. Wat heeft het voor een zin om door te gaan! Wel vervelend dat de consulten van je jongste dan niet door gaan.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Lizzy

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 178

Geregistreerd: 04 Sep 2013 23:27

Bericht 16 Sep 2013 20:26

Re: ogentest , hoe serieus?

De ogentest bij mijn zoontje was ook niet goed, hij maakt er een zooitje van ;) Of hij het nou deed omdat hij het echt niet zag, of dat hij zat te klieren, who knows.

Nu moeten wij donderdag weer opnieuw, en heb hem proberen uit te leggen dat hij echt goed zijn best moet doen, maar dan krijg ik als antwoord: Mama, daar heb ik ECHT geen zin in, dus ben erg benieuwd hoe het nu weer gaat lopen.
Afbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 16 Sep 2013 20:29

Re: ogentest , hoe serieus?

Mijn broer was vroeger zo dwars dat hij tot de oogarts aan toe doorverwezen werd. Mijn moeder is een beetje hetzelfde als ik, over appels en bomen gesproken;), vond het totale onzin en wist dat hij goed kon zien dus heeft dat afgebeld.

Ik hield bij R mijn hart vast, bril wilde hij niet op maar met mijn hand ervoor deed hij het gelukkig prima. Ik had me er ook geen zorgen om gemaakt omdat ik het idee al heb/ had dat zijn ogen gewoon goed zijn.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers