Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #4: Berlijn

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 25 Mei 2014 14:07

Reisrubriek #4: Berlijn

Algemene informatie over de stad
Berlijn is, zoals iedereen wel zal weten, de hoofdstad van Duitsland. Met bijna 3,5 miljoen inwoners is het de op één na grootste stad van de Europese Unie (voor de geïnteresseerden: Londen staat met stip op één. Londen is twee keer zo groot als Berlijn en heeft meer dan twee keer zoveel inwoners).
Berlijn is een stad met een rijke geschiedenis, die je ook goed terugziet in de stad. Het bekendste is denk ik wel de tijd van ‘de muur’. Na de Tweede Wereldoorlog is Berlijn – net als Duitsland - meer dan veertig jaar lang opgedeeld geweest in twee delen, waarbij het Oostelijke deel van de stad de hoofdstad van de Duitse Democratische Republiek (DDR) was en het westelijke deel als hoofdstad van West-Duitsland fungeerde.

Afbeelding

Sinds 1989 is Berlijn weer één geheel en is de muur afgebroken. Sommigen van jullie zullen de beelden hiervan nog wel gezien hebben. Ik zelf niet, ik ben vlak voor het afbreken van de muur geboren en was dus nog te klein.
Inmiddels is Berlijn uitgegroeid tot een echte metropool. Het is één van de grootste politieke, culturele en wetenschappelijke steden van Europa. De stad staat vol met prachtige gebouwen, musea, winkels en andere bezienswaardigheden. Ook is het een echte uitgaansstad. Met 31 universiteiten en hogescholen is het ook een echte studentenstad, dus dat er veel uitgaansgelegenheid is, is niet vreemd.
De stad is onderverdeeld in verschillende wijken:
Afbeelding
Kom je als toerist naar Berlijn en wil je veel van de stad zien? Dan is het verstandig om in Mitte te gaan zitten, zoals de naam al aangeeft bevindt deze wijk zich centraal in Berlijn direct tussen een aantal van Berlijns meest bekende bezienswaardigheden (Unter den Linden, Reichstag e.d.). Vanuit hier ben je ook snel in het oosten van Berlijn, maar ook snel in het westen. Ideaal dus als je een hoop wilt bekijken.

Berlijn is een westerse stad. Qua kleding hoef je dus nergens rekening mee te houden, je bent vrij om te dragen wat je wilt. Alle andere ‘omgangsnormen’ zijn ook vergelijkbaar met die in Nederland. Fooien worden gewaardeerd, zo’n 10% is vrij normaal. Er wordt met de Euro betaald, dus je hoeft niet langs een wisselkantoor. Je kunt overal geld uit de geldautomaten halen met je Nederlandse bankpas of creditcard en bij grote winkelketens kun je vaak zelfs met je bankpas pinnen. In restaurants worden bankpassen of creditcards niet altijd geaccepteerd, dus het is altijd makkelijk om contant geld bij je te dragen.

Ik ben zelf vaak in Berlijn geweest. Mijn stiefvader is vrachtwagenchauffeur en reed vroeger twee keer per week naar Berlijn. In het Hemelvaartsweekend gingen wij altijd met z’n viertjes als gezin in de vrachtwagen mee naar Berlijn. Echt feest was dat, mijn zus en ik mochten de hele reis op het bed in de cabine bivakkeren (volgens mij mag dat tegenwoordig niet meer, maar 12-15 jaar geleden was dat nog geen probleem). We bleven dan van donderdag tot en met zondag in Berlijn en gingen in die dagen de hele stad rond. De bloemenmarkt waar we naar toe reden bevond zich redelijk in het centrum van de stad en we hebben dus veel van de stad gezien in die tijd. Ik ben nog even de oude fotoalbums ingedoken en vond onder andere deze bijzondere foto van het Reichstag-gebouw, de plek waar sinds 1999 de Duitse Bundestag zetelt. Ook de verkiezingen van de Duitse bondspresident vinden hier sinds 1994 elke 5 jaar plaats. In 1999 is het gebouw na een ingrijpende verbouwing in gebruik genomen, en deze foto is gemaakt voor de oplevering van het gebouw, toen het nog helemaal ingepakt was:
Afbeelding
Let niet op de kwaliteit, het is een foto van een foto :wink:

Deze foto is vlak na de oplevering van de Reichstag gemaakt:
Afbeelding

Toen mijn stiefvader bij een ander bedrijf ging werken en niet meer naar Berlijn, maar naar Groot-Brittannië reed was het uit met de ritjes naar Berlijn. Op latere leeftijd ben ik nog twee keer in Berlijn geweest, één keer in 2008 en een keer in 2012. Dit jaar staat er in oktober weer een tripje naar Berlijn op de planning.


Reizen naar Berlijn
Er zijn verschillende manieren om naar Berlijn te reizen. Je kunt met de trein, met de auto of met het vliegtuig. Ik ben zelf altijd met de auto gegaan. Het is ongeveer 700 kilometer vanaf Amsterdam, dus met de auto is het zo’n 7 uur rijden (reken maar op 8-9 uur met tussenstops). Als je in de wintermaanden gaat moet je er wel rekening mee houden dat winterbanden verplicht zijn en dat er in Berlijn ook vaak veel sneeuw valt.
Met de trein is het vanaf Amsterdam zo’n 6,5 uur. Kaartjes zijn al verkrijgbaar vanaf 40 euro p.p. enkele reis! Als je alleen gaat is dit dus goedkoper dan de auto, maar als je met meerdere personen gaat kun je beter de auto pakken.
Mocht je van plan zijn om met de trein te gaan, dan kun je het beste uitstappen op het officiële centraal station van Berlijn, Berlijn Hauptbahnhof. Niet alleen omdat dit station prachtig centraal ligt (vlak naast de Reichstag), maar ook omdat het station al een bezienswaardigheid an sich is:
Afbeelding
Het vliegtuig is de snelste optie, vanaf Schiphol is het ongeveer een uurtje vliegen en een vliegticket (retour) kost zo’n 200 euro – tenminste, dat kreeg ik nu als prijs via zo’n vergelijkingssite. Het zal natuurlijk per periode enorm verschillen.


Overnachten in Berlijn
Ik heb niet veel ervaring met hotels in de stad. Toen wij ‘vroeger’ naar Berlijn gingen, logeerden we altijd in het appartement van een collega van mijn stiefvader. In 2008 hadden we via Groupon tickets gekocht en zaten we in een Van der Valk hotel net buiten de stad. Omdat wij met de auto waren was dat prima te doen, maar als je van het openbaar vervoer afhankelijk bent, is het fijner om een hotel in de stad te hebben. Mocht je van plan zijn om met de auto naar Berlijn te gaan, kan ik dit hotel wel aanraden. Het is een fijn hotel met prettig personeel en goede restaurants.
Als je in het centrum van Berlijn wilt overnachten, kan ik de volgende hotels aanraden op grond van de reviews:
Park Inn by Radisson Berlin Alexanderplatz, een hotel dat naast de bekende Fernsehtrum staat. Het is het hoogste hotel uit de stad en vanaf het panoramadek heb je een prachtig uitzicht. De prijzen variëren flink, maar gemiddeld betaal je zo’n 75 euro per kamer per nacht.
Voor het ultieme Berlijngevoel kun je het beste een nachtje doorbrengen in het Michelberger Hotel. Dit is een oude, monumentale fabriek die is omgebouwd tot een hotel. De prijsklasse ligt gemiddeld tussen de 75 en 150 euro per kamer per nacht.
Overigens kent Berlijn ook een heel bijzonder hotel, of eigenlijk mag je ook gerust bizar zeggen. Het Propeller Island hotel heeft verschillende kamers die allemaal een uniek thema hebben, zo heb je de spiegelkamer, de doodskistkamer en een kamer met lichttherapie. Hotel Adele is een absolute aanrader voor liefhebbers van trendy designhotels. Het hotel in Prenzlauer Berg beschikt over 12 kamers die stuk voor stuk uitblinken in creatieve designkunst.

Wil je low-budget, maar wel centraal overnachten? Er zijn in Berlijn ook veel leuke hostels te vinden. Zelf heb ik nog nooit in een hostel geslapen, maar op internet vond ik veel enthousiaste reviews over verschillende hostels.
De bekendste hostels in Berlijn zijn die van A&O Hostels, hiervan zit er eentje bij Zoologischer Garten, eentje in Mitte en eentje in Friedrichshain. Allemaal centrale locaties in Berlijn, bij elke locatie zit een metrohalte om de hoek en ze zitten allen in een gezellige wijk van Berlijn.
Baxpax downtown hostel - Ideale locatie vlakbij de Oranienburger Strasse. Prijsklasse: tussen de 10 en 25 euro p.p.p.n.
Ostel - Dit hostel is het vermelden waard, omdat het concept erg leuk is. Het hele hostel is nagebouwd in DDR-stijl. Prijsklasse: tussen de 9 euro (bed op slaapzaal) en 59 euro (privékamer met eigen badkamer).

Vervoer
Het openbaar vervoer is dé manier om afstanden te overbruggen in Berlijn. De meest gebruikte methodes zijn de U-Bahn (metro, grotendeels ondergronds) en de S-Bahn (grotendeels bovengrondse metrotrein). Gezamenlijk zorgen deze twee netwerken voor een uitstekende dekking van het gehele centrum van Berlijn. Ook zorgen ze voor goede verbindingen vanuit de omringende wijken naar het hart van de stad. Kaartjes voor zowel de U-Bahn als S-Bahn koop je bij automaten op de vele stations. Op grotere stations kun je ook kaartjes kopen bij de klantenservice. Je kunt losse kaartjes kopen, maar ook dagkaarten en weekkaarten. Voor toeristen heb je speciale kaarten: de Citytourcard en de Welcomecard. Dit zijn twee kaartsystemen waarmee je gedurende een vaste periode (48 of 72 uur) onbeperkt met bus, tram of metro kunt reizen. Tevens bieden de kaarten je korting op diverse attracties en musea. Bij de Welcomecard mag je zelfs musea op Museumeiland gratis bezoeken (speciale exhibities uitgezonderd) en krijg je ook korting bij restaurants. Houd er rekening mee dat je een kaartje altijd eerst moet afstempelen voor gebruik.
Met de dagkaarten, weekkaarten en bezoekerskaarten kun je ook gebruik maken van de bus. Voor toeristen zijn er twee buslijnen de moeite waard: lijn 100 en lijn 200. Zij rijden langs vrijwel alle belangrijke bezienswaardigheden, musea en attracties in Berlijn. Deze buslijnen en dan met name Bus 100 zijn een uitstekend alternatief voor de veel duurdere commerciële hop on, hop off bussen. Deze commerciële sightseeingbussen rijden ook nog eens veel beperkter. De laatste ronde wordt al tegen de avond gereden, terwijl de normale buslijnen tot later in de avond door blijven rijden.
Berlijn is een stad waar je ook prima met de auto kunt rondreizen. Er zijn brede wegen met goede bewegwijzering en er is veel parkeergelegenheid. In het centrum is het natuurlijk wel wat drukker, dus je zult soms echt op zoek moeten naar een parkeerplaats. Daarbij geldt dat je vaak tot laat in de avond betaald moet parkeren. In het centrum van de stad is een milieuzone, je moet een milieusticker op je auto hebben om in dat gedeelte van de stad te rijden. Deze sticker kun je in Duitsland regelen, of in Nederland bij de Kwikfit of de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/tips-en-advies/milieusticker-voor-stadcentra-duitsland

Afbeelding


Lekkere eettips
Berlijn heeft veel specialiteiten qua eten. De bekendste is denk ik wel de Berliner (Bol), de vette lekkernij die wat weg heeft van een oliebol gevuld met jam/marmelade en room. Het deeg wordt gemaakt van ei, melk en boter, dat wordt dan gefrituurd. De vulling komt er later in en als hoogtepunt komt er nog wat poedersuiker op. Dan heb je de echte traditionele Berlijnse bol!
Wat je ook niet kunt overslaan bij een tripje aan Duitsland is de Bockwurst. De Bockwurst is een worst die zijn naam heeft te danken aan Bockbier, hier werd deze worst vaak mee geserveerd. "Tempelhofer Bock" was een bekende soort in die tijd. De Bockwurst heeft zijn oorsprong in 1889. Deze worst is van het type rookworst en wordt bijna altijd geserveerd met mosterd en een "Schrippe" (klein hard broodje). De worst heeft iets weg van onze knakworst maar is iets knapperiger.
Deze typisch Berlijnse/Duitse happen zijn zo’n beetje op iedere straathoek verkrijgbaar en ik raad je zeker aan om ze eens te proeven.

Natuurlijk kun je ook heel goed uit eten in Berlijn. Ik moet zeggen dat ik me zelf niet meer kan herinneren waar ik allemaal heb gegeten, maar één restaurant sla ik nooit over als ik in Berlijn ben: Het restaurant in de Fernsehtrum op het Alexanderplatz. Een fantastische ervaring, eten in de ‘bol’ van die grote toren met rood/wit gestreepte punt. Het restaurant draait heel langzaam rond, zodat je tijdens het eten 360 graden uitzicht hebt over de stad. In een uur tijd is het restaurant één keer om zijn as gedraaid. Bij helder weer kun je zo’n 40 km over de stand kijken, en in het donker is het prachtig om over verlichte stad te kijken. Het is aan te raden om van tevoren een reservering te maken want er staat vaak een enorme rij om in de toren te komen.
Voor een diner betaal je voor Berlijnse begrippen de hoofdprijs, een hoofdgerecht kost tussen de €13 en €19 en daarbij komt nog een ticket van €11 om überhaupt met de lift naar boven te komen. Verwacht geen culinaire hoogstandjes uit de keuken, want de gerechten zijn zeker geen Michelenster waard. Toch zit er voor ieder wel wat wils bij, want er zijn kindergerechten, vegetarische gerechten, vleesgerechten en visgerechten. Voor de exotische culinaire liefhebbers is er een bijzonder nagerecht: een sorbet met de smaken framboos-paprika en mango-peper. Een bijzondere smaaksensatie!
Afbeelding
Afbeelding

Mocht je last hebben van hoogtevrees, dan kun je natuurlijk ook op één van de vele terrassen van het Alexanderplatz gaan zitten en van buiten toch even een foto maken van de Fernsehtrum. Alexanderplatz barst van de eet- en drinkgelegenheden.

De hotspots
Er zijn een aantal enorme toeristische trekpleisters in de stad. Denk hierbij aan de Fernsehtrum die ik eerder al heb besproken, de Branderburgertor, de Reichtag, Checkpoint Charlie en de overblijfselen van de Berlijnse muur. Zelf heb ik al deze plaatsen bezocht en als je voor het eerst in Berlijn bent, is het ook echt leuk om hier naartoe te gaan.

Overblijfselen Berlijnse muur:
Afbeelding

Branderburgertor:
Afbeelding

Toevallig was ik precies in het jaar dat Knut geboren was in Berlijn en heb ik hem dus ook in het echt mogen aanschouwen:
Afbeelding
Inmiddels leeft Knut niet meer, maar de Berliner Zoo is zeker leuk om een kijkje te nemen. Het is één van de oudste dierentuinen ter wereld en één van de weinige dierentuinen waar je reuzenpanda’s kunt bekijken.

Midden in het Tiergarten prijkt de Siegessäule (overwinningszuil), een enorme zuil met Victoria de godin van de overwinning bovenop, de gouden engel die uitkijkt over Tiergarten, herkenningspunt van Berlijn. Altijd als ik in Berlijn ben maak ik een foto van dit typisch Berlijnse punt, deze foto komt uit 1999:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn foto’s van de voor- en achterkant van het Joodse museum. Ik vond dit een ontzettend indrukwekkend museum, over de geschiedenis van het jodendom in Berlijn. Er is één kamer in het museum ingericht zoals de gaskamers eruit zagen, heel hoog, heel donker met alleen een streepje licht vanuit een klein dakraampje. Tegenover deze kamer is een pad waarbij je loopt over metalen gezichten, die impliceren dat je over de levenloze lichamen van eerder vergaste joden loopt. Ik heb non-stop kippenvel gehad in dat museum.

Een andere heel indrukwekkende plaats in de stad vond ik het Holocaustmonument. Dit is een enorm monument dat bestaat uit allemaal grote zwart/grijze blokken beton, variërend in hoogte.

Winkelen
Er zijn verschillende goede winkelspots in Berlijn. Bijvoorbeeld het overdekte winkelcentrum Alexa, bij Alexanderplatz.
Afbeelding

Maar de bekendste winkelstraat van Berlijn is denk ik toch wel de Kurfürstendamm. Een bezoek aan deze 3500 meter lange winkelstraat is alleen al de moeite waard om de KaDeWe eenmaal te bezoeken. De KaDeWe (Kaufhaus des Westens) is zonder twijfel de grootste en meest exclusieve winkel in Berlijn en is wel een beetje vergelijkbaar met de Harrods in Londen. Met 60.000 vierkante meter shopplezier kun je hier al enkele uren van je dag besteden. Op de zes verdiepingen kun je terecht voor alles; van cosmetica tot boeken en van sieraden tot kleding. Een must see is ook de bovenste verdieping, daar kunnen delicatessen van over de hele wereld gekocht worden.

Afbeelding

Wat ik je ook absoluut kan aanraden is de Trödelmarkt Und Kunstmarkt aan Strasse des 17. Juni, de bekendste markt in Berlijn. Deze rommelmarkt vind je ieder weekend naast S-bahnhof Tiergarten in het centrum van Berlijn. Op de markt vind je stalletjes met netjes gesorteerd antiek, curiosa en boeken. De markt aan de Strasse des 17. Juni is gemakkelijk te bereiken en bijna iedere toerist in Berlijn bezoekt in het weekend deze markt. Toch is er op de markt aan de Strasse des 17. Juni nog veel leuks te vinden tegen een redelijke prijs.

Ik kan nog wel een boek schrijven over andere bezienswaardigheden en hotspots in de stad, maar ik denk dat jullie inmiddels wel genoeg hebben van dit lange verhaal. Vraag gerust als je nog iets mist!
Zijn jullie wel eens in Berlijn geweest en hebben jullie aanvullingen op dit verhaal? Plaats ze gerust. Vooral uitgaanstips zijn handig. Ik ben nog nooit op stap geweest in Berlijn en kan daar dus ook niet heel veel over vertellen. Aanvullingen zijn meer dan welkom! :)

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Laatst gewijzigd door Elliot op 25 Mei 2014 16:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Mei 2014 14:13

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Mooi stuk! Ik vind Berlijn ook leuk, ik ben twee keer geweest, een keer in 4VWO, toen gingen we met de bus van zondag tot woensdag en toen verbleven we in een hostel in Kreuzberg, en negen jaar geleden ben ik ook met mijn man geweest, toen zijn we gaan vliegen. Dat vond ik toen echt wel heel relaxed, want je bent er inderdaad in een uurtje. We sliepen toen in een hotel in een zijstraatje van de Kurfürstendamm. Dit jaar willen we ook nog een weekendje weg en Berlijn staat hoog op het keuzelijstje, we twijfelen wel tussen het vliegtuig en de trein.

Ik was als tiener ook helemaal gek op het boek Christiane F en dat speelt zich ook af in Berlijn, ik vond het ook heel bijzonder om op Bahnhof Zoo rond te lopen en op al die andere plaatsen waar het zich had afgespeeld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Mei 2014 15:07

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Ik wil oohook! Maar waarschijnlijk is het leuker als L. Iets groter is? Leuk geschreven Elliot!
L2014 & H2017
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 25 Mei 2014 15:15

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Heel erg leuk geschreven Elliot! Het geeft en goed beeld van Berlijn! Ik ga er misschien volgende maand ook weer naartoe. Ik ben één keer eerder geweest maar toen was ik nog wat jonger en we hadden ons weekend helemaal niet voorbereid waardoor we heel veel leuke dingen niet hebben gezien of gedaan dus ik wil heel graag weer.
<<

Anoniem168

Bericht 25 Mei 2014 15:42

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Wat een leuk stuk! Heb het echt met veel plezier gelezen. Ben er nog nooit geweest, maar het staat al zooo lang op mij lijstje. Ook de tips vind ik wel erg handig, veel dingen wist ik nog niet eens, ook al had ik al eens op internet rondgesnuffeld over Berlijn. Vind bijvoorbeeld de tips mbt het OV in de stad wel erg handig. Hier kan ik wel wat mee.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 25 Mei 2014 15:47

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Wat een leuk stuk Elliot! Helemaal omdat ik donderdag voor het eerst naar Berlijn ga.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 14:18

Bericht 25 Mei 2014 15:54

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Leuk! Ik ben vorig jaar voor het eerst in Berlijn geweest met een vriend die er een half jaar gewoond heeft. Dus ik had een persoonlijke gids ;-).
Ik ben toen ook in een bunker geweest die gebouwd is ten tijde van de koude oorlog. Weet niet meer waar dat precies zat. Was wel indrukwekkend.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 25 Mei 2014 17:59

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Heel leuk stuk! Ik ben vorig jaar voor het eerst in Berlijn geweest. Maar ik wil nog graag terug.
Wat ik ook echt een aanrader vind, is de stasi-gevangenis. Die ligt in Hohenschönhausen, je moet er best een stuk voor afleggen met de bus/metro en nog een stukje lopen. Maar echt een aanrader.

Verder vond ik de Hackische Höfe ook leuk om gezien te hebben, allemaal die leuke binnenplaatsjes, met de schattige winkeltjes.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 25 Mei 2014 19:11

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Wat leuk stukje weer! Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik met een vriendin wel even dacht naar de dierentuin te gaan, dus wij op de kaarten naar Tiergarten gelopen en niks geen dierentuin te zien lol. Dus mensen: als je naar de dierentuin wilt, volg Zoologischer Garten Berlin (of kortweg Zoo Berlin) en niet Tiergarten hahaha
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 25 Mei 2014 19:16

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Heel leuk geschreven! Ik ben acht jaar geleden in Berlijn geweest en ik heb toen in een hostel geslapen: Generator Berlin. Dat was een net en goed hostel. Ik vond het Holocaustmonument ook heel indrukwekkend. Het drukte duidelijk de kille sfeer uit van de oorlog. Verder vond ik Berlijn een heel bijzondere stad, omdat de geschiedenis ervan nog zo kort geleden gebeurd is. Echt een stad waar je geweest moet zijn!

Het is ook heel leuk om er oud en nieuw te vieren. Rondom de Brandenburger Tor is er dan buiten vanalles te doen.
<<

Anoniem156

Bericht 25 Mei 2014 19:25

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Superleuk stuk Elliott!
Ik heb net via vakantieveilingen twee hotelovernachtingen gewonnen voor in Berlijn!
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 08:40

Bericht 25 Mei 2014 20:15

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Heel leuk Eliot, dankjewel!
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:34

Bericht 26 Mei 2014 08:14

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Leuk stukje eliot, ben er nog nooit geweest. Maar hoe jij het hebt beschreven lijkt me het echt de moeite waard.
Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Mei 2014 08:46

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Wat een leuke reacties, bedankt! :) Ik vond het best lastig om goeie tips te geven, maar ik ben blij dat jullie het leuk vinden.

Susan, ik zou zelf niet zo snel met de trein gaan. Je doet er dan net zo lang over als met de auto, en als je zelf met de auto gaat kun je ook fijn met de auto de stad doorrijden zonder dat je afhankelijk bent van OV. Al is het OV in de stad prima geregeld. Ik vind het alleen fijner dat ik m'n bagage dan in de auto kan knallen, scheelt weer sjouwen :wink:

MzCharlotte, ik denk dat het voor L. wel leuk is als hij iets groter is, nu heeft hij er natuurlijk nog niet zoveel aan.

Sam, wat leuk dat je dit weekend gaat! Het hemelvaartsweekend, net als ik altijd deed vroeger :D Veel plezier!

Poubelle, leuk zeg! Weet je al wanneer je gaat? Veel plezier alvast!

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Mei 2014 09:03

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

We gaan waarschijnlijk toch naar Texel in plaats van naar Berlijn. Beetje rare omslag, ik weet het, maar goed. Berlijn komt waarschijnlijk over een paar jaar wel weer.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 26 Mei 2014 11:19

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Ohh Texel is ook leuk!
Misschien kun je dan als E. en Y. wat groter zijn een keer naar Berlijn, dat is voor hun ook leuk denk ik!

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Mei 2014 11:30

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Voor Yrsa wel als ze groter is, ik denk dat Ezra liever naar Texel gaat. Hij is meer van het buitenleven, het enige wat hij in de stad leuk vindt is de V&D (hij adoreert die boom in het logo en in de winkel zie je die vaak levensgroot) maar die heb je nou net niet in Berlijn.

Ik denk dat we eerst nog een keer met z'n tweeën gaan, misschien volgend jaar of het jaar erna, als Yrsa veel groter is, echt eind basisschool, dat ze ook het verhaal rondom de Berlijnse Muur snapt, dat we dan ook met haar gaan, of ik samen met haar als moeder/dochter-uitje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Mei 2014 11:34

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Dat vind ik wel echt fascinerend aan Berlijn, de geschiedenis en dat dat allemaal nog maar zo kort geleden is en zo dicht bij. Er lopen daar mensen rond van mijn leeftijd die het nog heel bewust hebben meegemaakt dat de stad in tweeën was gedeeld en je niet zomaar van de ene naar de andere kant mocht. Ik vind dat echt een bizar idee, gewoon omdat het zo ondenkbaar lijkt dat het toen zo was. Ook gewoon dat stukje West-Duitsland dat geografisch gezien in Oost-Duitsland lag, verbonden door een hele lange autoweg.

Ooit zou ik er nog wel eens een verhaal over willen schrijven, maar dan moet ik me er eerst nog veel meer in verdiepen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 27 Mei 2014 08:56

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Leuk geschreven! :)

Ik ben 2x in Berlijn geweest voor het bezoeken van een sportwedstrijd. Beide keren eigenlijk weinig van de stad gezien.. Wil er nog wel een keer heen om echt de stad te gaan bekijken! Lijkt mij interessante stad! En ik hou wel van bijzondere restaurants dus ga dan zeker in de fernsehturm eten!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 27 Mei 2014 09:33

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Susan schreef:Dat vind ik wel echt fascinerend aan Berlijn, de geschiedenis en dat dat allemaal nog maar zo kort geleden is en zo dicht bij. Er lopen daar mensen rond van mijn leeftijd die het nog heel bewust hebben meegemaakt dat de stad in tweeën was gedeeld en je niet zomaar van de ene naar de andere kant mocht. Ik vind dat echt een bizar idee, gewoon omdat het zo ondenkbaar lijkt dat het toen zo was. Ook gewoon dat stukje West-Duitsland dat geografisch gezien in Oost-Duitsland lag, verbonden door een hele lange autoweg.

Ooit zou ik er nog wel eens een verhaal over willen schrijven, maar dan moet ik me er eerst nog veel meer in verdiepen.

Dat is ook fascinerend Susan. Je ziet het ook zo goed in de stad, dat West Berlijn veel rijker was dan Oost Berlijn. Het ene deel van de stad is veel mooier en beter onderhouden dan het andere deel. Echt zo gek om te zien. Vlak bij de Branderburger tor zie je op de straat ook nog echt een lijn lopen, van waar de muur vroeger stond. Ondenkbaar toch, dat het nog maar 25 jaar geleden is.
Heel leuk, als je er een keer een verhaal over zou schrijven. Ik houd me aannbevolen om het te lezen dan :)

♥♥
<<

Anoniem156

Bericht 27 Mei 2014 09:53

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Elliot schreef:
Poubelle, leuk zeg! Weet je al wanneer je gaat? Veel plezier alvast!


Dankjewel! Ik denk dat ik in de komende herfstvakantie ga, het arrangement is een jaar geldig dus dat is lekker!
het is 2 overnachtingen in een NH Hotel dus volgens mij wel reaxed, er zit er 1 op p de Alexanderplatz.
het is trouwens voor 2 personen dus als er nog iemand meewilt.. :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Mei 2014 11:01

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Elliot schreef:Dat is ook fascinerend Susan. Je ziet het ook zo goed in de stad, dat West Berlijn veel rijker was dan Oost Berlijn. Het ene deel van de stad is veel mooier en beter onderhouden dan het andere deel. Echt zo gek om te zien. Vlak bij de Branderburger tor zie je op de straat ook nog echt een lijn lopen, van waar de muur vroeger stond. Ondenkbaar toch, dat het nog maar 25 jaar geleden is.
Heel leuk, als je er een keer een verhaal over zou schrijven. Ik houd me aannbevolen om het te lezen dan :)


Ik heb er ooit een (kort) verhaal over geschreven toen ik een jaar of achttien was, maar dat heb ik denk ik niet meer. Dat was achteraf ook wel erg simplistisch, echt zo'n standaard liefdesverhaaltje over stelletje waarvan de ene in Oost-Berlijn woonde en de ander in West-Berlijn en dat ze gescheiden werden door de muur, en dat ze elkaar vele jaren later terugzien. Als ik het ooit ga doen wil ik echt research doen en natuurlijk ook weer een keer zelf rondlopen in Berlijn. Dan wil ik er ook wel echt een lang verhaal van maken.

Ik vind het ook wel een beetje jammer om niet naar Berlijn te gaan, maar in het enige weekend dat het echt goed uitkwam, konden we alleen op zondagochtend om 6 uur 's ochtends terugvliegen en dat vind ik niet leuk, dan heb je eigenlijk niks meer aan die tweede avond. Ik heb nog gekeken of het mogelijk was om maar één nachtje te gaan en dan zaterdagavond terug te vliegen, maar dat was zelfs alleen maar duurder, ondanks dat het een nacht minder was. En met de trein vond ik inderdaad toch te lang en ook wel erg duur in verhouding tot de prijs van een vliegticket. Je betaalt bijna evenveel maar je bent veel en veel langer onderweg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 28 Mei 2014 21:10

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Wat leuk geschreven, Elliot! Ik krijg weer helemaal zin om er naar toe te gaan. Ik ben er met kerst geweest en ik vond het zo gezellig. Absoluut ook een aanrader om in de decembermaand naar toe te gaan. Al die kerstmarktjes overal. Echt heel leuk!
Wij zaten in een heel nieuw hotel tegenover het station. Ideale ligging. We waren echter wel met de auto geweest, maar toch.

Ik vond de Fernsehtrum dan weer helemaal niks. Ik heb er niet gegeten, maar het uitzicht vond ik niet bijzonder. Daarnaast waren de ramen heel erg vies. Let wel op dat je eventueel online kunt reserveren om naar binnen te mogen. Wij wilden er in, maar er stond een wachtrij van ruim twee uur!! We hebben toen voor de volgende dag gereserveerd en dat was erg goed geregeld.

Verder vond ik die historie heel erg mooi van deze stad. De muur die met graffiti is bespoten hebben we ook helemaal afgelopen. Ook zeker een aanrader om eens te bekijken. Erg indrukwekkend.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 28 Mei 2014 21:38

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Bedankt Nicky!
Ik wil ook een keer in december gaan, in die periode ben ik nog nooit in Berlijn geweest. Lijkt me heel speciaal!

Wat grappig dat jij de Fernsehtrum dus weer niks vond. Wij gingen er altijd heen toen ik nog klein was, dus misschien vind ik het ook gewoon heel erg leuk omdat het jeugdsentiment is, haha.

♥♥
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 03 Jun 2014 12:58

Re: Reisrubriek #4: Berlijn

Heel erg leuk! Ik ben 2,5 jaar geleden met mijn vriend in Berlijn geweest en vond het echt een aanrader! wij gaan deze zomer een dag naar Dresden, schijnt ook erg mooi te zijn!

Ik ben trouwens niet in de Fernsehtrum geweest maar heb eronder een heerlijke koffie van de Starbucks gedronken! :smile:
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers