Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Studieschuld

<<

Anoniem119

Bericht 15 Sep 2013 16:20

Re: Studieschuld

Als je het niet quote: 34.000 euro. :(

Waarvan 20.000 alleen al van m'n master, één jaartje. Bizar toch?! En dan had ik nog een studiebeurs gekregen ook..
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Sep 2013 16:27

Re: Studieschuld

Da's flink ja! Die van mij is tegen de 19.000, ook niet gering dus :thumbdown:
❤ 7 juni 2018
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 15 Sep 2013 16:28

Re: Studieschuld

Ik heb geen studieschuld.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem30

Bericht 15 Sep 2013 16:28

Re: Studieschuld

Ik betaal 69 euro per maand af, nu zo'n twee jaar, maar is nog wel een flink bedrag over vind ik :thumbdown:
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 18:07

Re: Studieschuld

Ik heb een hogere schuld dan jou Marin, maar betaal toch minder.. Baseer jij het op 2 inkomens?

Bij mij wordt hopelijk de helft kwijt gescholden straks als ik een diploma heb, mits op tijd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Sep 2013 18:43

Re: Studieschuld

Luce schreef:Ik heb een hogere schuld dan jou Marin, maar betaal toch minder.. Baseer jij het op 2 inkomens?

Bij mij wordt hopelijk de helft kwijt gescholden straks als ik een diploma heb, mits op tijd.


Hmm hoe kan dat? Ik zou mijn bedrag ook wel wat lager willen hebben, zodat ik iets ruimer zit, maar dacht eigenlijk dat dat niet zomaar kon. Hoe heb jij dat aangepakt?
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 18:55

Re: Studieschuld

Ik kreeg eerst een voorstel van 150 euro in de maand ofzo, ik weet het niet meer precies. Toen heb ik verlaging aangevraagd, omdat mijn inkomen niet zodanig hoog was dat ik dat kon betalen. Dus dan moet je je loongegevens opsturen en dan berekenen zij opnieuw en toen kwam ik dus op het bedrag uit wat ik nu betaal. Uiteraard wordt mijn terugbetalingslooptijd wel verlengd, maar dat vind ik logisch. Maar ik verwacht in de toekomst wel meer te verdienen, dus ik ga er vanuit dat ik wellicht dan die 150 euro wel op kan brengen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 15 Sep 2013 19:18

Re: Studieschuld

Bliss: Je kunt idd verlaging aanvragen op basis van je inkomen.
Voor jou zal hoe lang je terug moet betalen dan trouwens niet langer worden, omdat je geen partner hebt waar rekening mee gehouden kan worden.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Sep 2013 19:23

Re: Studieschuld

Cinnamon schreef:Bliss: Je kunt idd verlaging aanvragen op basis van je inkomen.
Voor jou zal hoe lang je terug moet betalen dan trouwens niet langer worden, omdat je geen partner hebt waar rekening mee gehouden kan worden.


Maar ik ben bang dat ze dan zeggen dat ik daarvoor toch te veel verdien ofzo en ze me juist een hoger bedrag willen aansmeren :laughcry:
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 19:24

Re: Studieschuld

Cinnamon schreef:Bliss: Je kunt idd verlaging aanvragen op basis van je inkomen.
Voor jou zal hoe lang je terug moet betalen dan trouwens niet langer worden, omdat je geen partner hebt waar rekening mee gehouden kan worden.


Volgens mij is dat niet helemaal waar. Ik heb dus begrepen dat mijn termijn langer wordt omdat ik niet het maximale betaal. Ik heb die betalingsregeling nog getroffen in de tijd dat partners niet mee gerekend hoefden te worden, dus zonder consequentie.
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 19:25

Re: Studieschuld

Bliss schreef:
Cinnamon schreef:Bliss: Je kunt idd verlaging aanvragen op basis van je inkomen.
Voor jou zal hoe lang je terug moet betalen dan trouwens niet langer worden, omdat je geen partner hebt waar rekening mee gehouden kan worden.


Maar ik ben bang dat ze dan zeggen dat ik daarvoor toch te veel verdien ofzo en ze me juist een hoger bedrag willen aansmeren :laughcry:


Natuurlijk niet. Sowieso het 2e niet ;). En met het 1e heb je dan alsnog niks verloren, dan betaal je hetzelfde als je nu betaalt. Nee heb je, ja kun je krijgen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 15 Sep 2013 19:28

Re: Studieschuld

Bliss: Haha, dat kan sowieso niet hoor. Je betaald nu wat ze noemen de wettelijke termijn en meer dan dat mag nooit van jou gevraagd worden. Je kunt het dus gewoon proberen en het kan alleen maar minder worden of hetzelfde blijven. Op de site van DUO staat trouwens ook een rekenhulp waar je uit kunt rekenen of het nu heeft voor jou om die formulieren op te sturen :)

Luce: Bij de oude manier van terug betalen is het inkomen van je partner meerekenen idd niet verplicht, maar heeft dan dus wel als gevolg dat jouw looptijd bevroren wordt en je uiteindelijk dus langer aan het betalen bent. Als je dan op een gegeven moment weer die gewone termijn gaat betalen of het inkomen van je partner wel mee laat rekenen, dus gaat die looptijd pas weer verder.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Sep 2013 19:29

Re: Studieschuld

Ok, ik ga me er toch eens in verdiepen dan!
❤ 7 juni 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 15 Sep 2013 19:29

Re: Studieschuld

Gewoon doen idd :)
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Sep 2013 19:31

Re: Studieschuld

Afhankelijk van de regeling, dit is volgens mij de oude: voor elk jaar dat je je partner niet mee laat tellen, krijg je een jaar extra. Op het moment dat je in dat jaar extra zit, krijg je niet nog een jaar. Daar zitten wij nu middenin.

Mijn vriend heeft trouwens zijn draagkracht aan laten passen dit jaar en mij wel mee laten tellen en hij heeft alles wat hij dit jaar heeft betaald teruggekregen. Dat was ook wel lekker.

Ik heb overigens geen studieschuld.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 15 Sep 2013 19:51

Re: Studieschuld

Ff ingelogd bij DUO en daar staat bij mijn gegevens dat ik binnenkort een verzoek kan doen om het maandbedrag te verlagen. Ga dat dan toch maar eens proberen, want die 140 euro is me eigenlijk echt te veel.
Edit: hmm, gaat hem niet worden. Met die rekenhulp kom ik op een hoger bedrag uit :laughcry:
Laatst gewijzigd door Bliss op 15 Sep 2013 19:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
❤ 7 juni 2018
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 15 Sep 2013 19:57

Re: Studieschuld

Ik heb het even globaal uitgerekend en mijn schuld zou dan tussen de 5.500,- en €6.200,- worden (ligt aan de rente). Heb het nu berekend op basis van 1 dag in de week minder werken. Hierdoor kan ik mij meer gaan focussen op mijn studie. Poeh, wel even slikken als ik het bedrag zie!
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Sep 2013 20:24

Re: Studieschuld

Moira schreef:Ik heb het even globaal uitgerekend en mijn schuld zou dan tussen de* en * worden (ligt aan de rente). Heb het nu berekend op basis van 1 dag in de week minder werken. Hierdoor kan ik mij meer gaan focussen op mijn studie. Poeh, wel even slikken als ik het bedrag zie!
Je kunt de rente ook beperken door gelijk te beginnen met terugbetalen als je in die gelegenheid bent i.p.v. die twee vrije jaren af te wachten. Daarin loopt de rente natuurlijk ook gewoon door.
<<

Anoniem66

Bericht 15 Sep 2013 20:33

Re: Studieschuld

Ooooh.. Joh Moira, dat bedrag valt toch hartstikke mee! Mijn man begon een aantal jaar ook met ongeveer dat bedrag. Die moest per maand €45 betalen. En als je het sneller kan terug betalen, doe je het sneller.
<<

Anoniem119

Bericht 15 Sep 2013 20:44

Re: Studieschuld

Luce schreef:Ik heb een hogere schuld dan jou Marin, maar betaal toch minder.. Baseer jij het op 2 inkomens?


Nee, ik sta absoluut niet met twee inkomens ingeschreven, o.a. om mijn studieschuld. Ik wil niet dat het over twee inkomens berekend wordt, dus op papier zijn we nog maar even niks van elkaar ;)
Maarre, geen idee waarom jij dan nog minder betaalt. Ik heb het laten berekenen en dit was het laagste bedrag dat ik kon betalen met mijn inkomen en hoogte van de schuld. Ach vooralsnog lukt het, alleen is het zo jammer dat tegenwoordig er DUO bij m'n afschriften staat ipv bijschriften op de 26e. :laughcry:

Bliss, sommige mensen kunnen idd 45 per maand betalen, maar als je een hoge studieschuld hebt (en ik denk dat jij daar ook wel onder valt), dan is je minimale maandelijkse bedrag ook hoger volgens mij, omdat je het anders nooit van je leven zult aflossen.
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 15 Sep 2013 21:15

Re: Studieschuld

€45,- pm maar Luce? Dat valt inderdaad heel erg mee! Best een geruststelling :). Ik ben wel van plan om gelijk te beginnen met afbetalen zodra ik een fulltime baan heb. Tegenwoordig telt een studieschuld toch ook mee met het kopen van een woning?

Ik werk sowieso die ene dag extra door tot de herfstvakantie, ik kan het helaas niet op korte termijn aanpassen. Dus ik kan zeker tot januari vooruit met mijn spaargeld. Vanaf dan ongeveer wil ik gaan lenen.
<<

Anoniem66

Bericht 16 Sep 2013 06:44

Re: Studieschuld

Ik heb het dus op mijn inkomen laten baseren. Wellicht dat het gewoon een stuk lager is dan. Al verdien ik nu nou ook weer niet heel weinig ofzo. Ik zou het dan ook echt niet weten! Ik heb ook een jaar niks hoeven te betalen, omdat ik toen echt te weinig verdiende (lees €500 pm ofzo).

Moira, een studieschuld telt in de toekomst denk ik wel mee bij het kopen van een woning, maar de schuld die jij noemt is gewoon niet zo hoog dus ik denk dat het dan wel mee valt. Plus dat je er toch ook zo vanaf bent als je meer gaat afbetalen per maand toch?
<<

Anoniem66

Bericht 16 Sep 2013 06:52

Re: Studieschuld

Als je nou 6200 euro leent en dan besluit €100 af te lossen per maand, dan ben je dus 62 maanden bezig. Dat is ongeveer 5 jaar. Als je nou als een malle gaat sparen en dus meer aflost, dan ben je die schuld toch zo kwijt? Denk bijv aan vakantiegeld enzo, belastingteruggave..

Weet je, je kunt het nu moeilijk volhouden. Dan moet je dus ook aan jezelf gaan denken, zo simpel is het. Als dit het nou wat makkelijker maakt allemaal, waarom niet?
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:25

Bericht 16 Sep 2013 08:14

Re: Studieschuld

Ja, je hebt helemaal gelijk! Het is even wennen, mijn ouders hebben altijd gezegd dat je nooooiiit een schuld mag maken. Echt nooit, nooit, nooit. Dat is er nog net niet ingeramd bij ons :wink: . Dus vandaar die twijfels denk ik. Want als ik gewoon een baan heb na het afstuderen, krijg ik het wel snel afbetaald.
<<

Anoniem123

Bericht 16 Sep 2013 10:07

Re: Studieschuld

Ik heb geen studieschuld en daar ben ik blij om. Ik ben thuis blijven wonen en had een bijbaantje. Mijn moeder betaalde ook veel studiekosten.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers