Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Racistisch of overdrijf ik?

<<

Geel

Bericht 18 Mrt 2019 22:47

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Ik vind persoonlijk ook niet dat je dat aan kind moet vragen ofzo. Ik vraag me gewoon af of het, in de context van het from scratch kennis laten maken met een andere cultuur, erg is om een kind te verkleden met bepaalde karakteristieke kenmerken daarvan. Ik zou dat niet meteen als racistisch bestempelen.

Ik kan me wel voorstellen dat als mensen je jarenlang tegemoet treden met onkunde en karikaturen over jouw cultuur/nav jouw uiterlijk dat dat je kwetst en boos maakt.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Mrt 2019 22:48

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Madame Butterfly schreef:Ben best wel een beetje verbaasd over sommige reacties, nadat ik al had aangegeven dat ik het als kind (en nu nog trouwens) als kwetsend ervoer/ervaar. Ik weet niet of je een kind mag verwijten/vragen waarom het dat nou weer in het negatieve moet trekken. Vinden jullie het mooi eruit zien als mensen zo hard aan hun ogen trekken dat het streepjes worden? Vinden jullie dat het ueberhaupt op die manier nog lijkt op Aziatische ogen (really?)? Zouden jullie het ok vinden als leidsters hun kindjes de lippen laten tuiten om volle lippen te simuleren, zoals donkere mensen hebben? Nogmaals, als kind vond ik het en nu nog vind ik het kwetsend en niet grappig, je maakt er een karikatuur van. Zoals je ook doet als je tegen mij “ni hao!” roept, of “konichiwa”, of “ching chang chong”.


Ik ben het met je eens en vind dat je het pakkend hebt verwoord; dank. Zolang je jezelf er niet mee identificeert is het heel makkelijk gezegd dat je het zelf geen probleem zou vinden, of welke omschrijving je daar ook voor wilt geven. Karikaturen heb ik nooit grappig gevonden; gelukkig veel andere mensen ook niet. Dat vind ik een troostende gedachte en hoop dat dit voor jou ook opgaat.
<<

Anoniem279

Bericht 19 Mrt 2019 08:26

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Spleetoogjes trekken vind ik inderdaad bijzonder, maar ik geloof dat ik niet zo heel veel kwaad kan zien in de stokjes in het haar.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Mrt 2019 09:05

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Ik heb hier nog eens over nagedacht, ik merk dat ik het lastig vind. Spleetoogjes trekken lijkt me inderdaad niet oké, ik kan me voorstellen dat dit als kwetsend ervaren kan worden. Maar toen ik bij mijn dochter stokjes in haar haren deed heb ik er écht geen moment aan gedacht dat dit als racistisch bestempeld zou kunnen worden, het tegenovergestelde wilde ik bereiken; het eren van zo'n bijzonder mooie cultuur.
Jezelf of je kind verkleden als cowboy of indiaantje is in deze tijd trouwens ook not done, daar heb ik ook geen moment bij stilgestaan. Overigens vond ik mezelf juist vrij bedachtzaam in dit soort dingen, guess not.
<<

Geel

Bericht 19 Mrt 2019 09:34

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Waarom is dat not done dan SoGood? Die heb ik even gemist.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Mrt 2019 09:41

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Geel, ik heb het even voor je opgezocht;

Volgens Actiegroep De Grauwe Eeuw is dat een “racistische stereotypering”.
“Cowboys zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de genocide op de oorspronkelijke bewoners van Amerika”, stelt de groep, die een vergelijking maakt met nazi’s en Joden. Ook het dragen van een verentooi door mensen voor wie dit niet bedoeld is, kan in haar ogen niet door de beugel.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mrt 2019 10:13

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Maar de Grauwe Eeuw is nou niet bepaalde De Norm voor de tijdsgeest. Stellen dat verkleden als cowboys en indianen nu ‘not done’ zijn is m.i. niet gerechtvaardigd. Zij hebben daar protest tegen aan getekend. Ik denk dat heel veel mensen het daar niet mee eens zijn, getuige ook de reacties destijds (dit heeft betrekking op 1 specifiek incident, een feestje in Utrecht).
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Mrt 2019 10:22

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Maar waarom is dit dan anders? Zij ervaren dit ook als kwetsend.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mrt 2019 10:52

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 11:14

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.

Oh ik snap niet goed wat hier staat Caulfield.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 11:16

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Geel schreef:Waarom is dat not done dan SoGood? Die heb ik even gemist.

Een cultuur is geen kostuum dat je even aan kunt trekken om je te verkleden en mee te lachen, 'indianengeluidjes' te maken.
Dus je verkleden als Indiaan bijvoorbeeld vind ik ongepast ja. Leeft in Amerika overigens wel meer, dat men zich daar tegen uitspreekt.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Mrt 2019 11:32

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Carrie schreef:
Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.

Oh ik snap niet goed wat hier staat Caulfield.


Dan schrijf ik het niet goed op. Ik ga nog een poging doen.

Ik reageer op SoGood, die zegt 'Jezelf of je kind verkleden als cowboy of indiaantje is in deze tijd trouwens ook not done'.

Geel vraagt vervolgens: 'waarom is dat not done? die heb ik even gemist.'

SG haalt vervolgens een statement aan van Actiegroep De Grauwe Eeuw, die het verkleden als cowboy of indiaan zien als een racistische stereotypering.

Mijn punt: dat Actiegroep De Grauwe Eeuw dit ziet als racistische stereotypering, wil niet zeggen dat het 'not done' is. Zij (Grauwe Eeuw) vinden het niet kunnen, maar zij zijn een kleine groep. Een groep ook, die veel weerstand oproept. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland het niet met hen eens zijn en dat verkleden dus ook gewoon prima vinden.

Ik heb het dus niet over mijn eigen mening over dit onderwerp (dit ging om een heel specifiek incident in Tivoli).

Meer over de Grauwe Eeuw: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b43ad3d8/
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 11:36

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.

Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?


Het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur terwijl mensen van kleur daar eerder belachelijk mee werden gemaakt of voor minder werden aangezien. Bij een persoon van kleur worden cornrows vaak als iets onverzorgds gezien, maar als Kylie Jenner het draagt en het boxing braids noemt dan is het ineens gewaagd en edgy.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Mrt 2019 11:39

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Carrie schreef:
Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.

Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?


Het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur terwijl mensen van kleur daar eerder belachelijk mee werden gemaakt of voor minder werden aangezien. Bij een persoon van kleur worden cornrows vaak als iets onverzorgds gezien, maar als Kylie Jenner het draagt en het boxing braids noemt dan is het ineens gewaagd en edgy.

Worden cornrows door witte mensen echt gezien als onverzorgd ja? Nooit van gehoord eigenlijk.
Ik vind het leuk en ik vind het jammer dat er een tijdje terug zo'n ophef over was toen Fake Louise ze had.

*Edit. Famke Louise bedoel ik natuurlijk.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 11:41

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Cotton schreef:
Carrie schreef:
Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.

Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?


Het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur terwijl mensen van kleur daar eerder belachelijk mee werden gemaakt of voor minder werden aangezien. Bij een persoon van kleur worden cornrows vaak als iets onverzorgds gezien, maar als Kylie Jenner het draagt en het boxing braids noemt dan is het ineens gewaagd en edgy.

Worden cornrows door witte mensen echt gezien als onverzorgd ja? Nooit van gehoord eigenlijk.
Ik vind het leuk en ik vind het jammer dat er een tijdje terug zo'n ophef over was toen Fake Louise ze had.

*Edit. Famke Louise bedoel ik natuurlijk.


Haha Fake Louise.
Ik snap de ophef ergens wel.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 11:48

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Caulfield schreef:
Carrie schreef:
Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.

Oh ik snap niet goed wat hier staat Caulfield.


Dan schrijf ik het niet goed op. Ik ga nog een poging doen.

Ik reageer op SoGood, die zegt 'Jezelf of je kind verkleden als cowboy of indiaantje is in deze tijd trouwens ook not done'.

Geel vraagt vervolgens: 'waarom is dat not done? die heb ik even gemist.'

SG haalt vervolgens een statement aan van Actiegroep De Grauwe Eeuw, die het verkleden als cowboy of indiaan zien als een racistische stereotypering.

Mijn punt: dat Actiegroep De Grauwe Eeuw dit ziet als racistische stereotypering, wil niet zeggen dat het 'not done' is. Zij (Grauwe Eeuw) vinden het niet kunnen, maar zij zijn een kleine groep. Een groep ook, die veel weerstand oproept. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland het niet met hen eens zijn en dat verkleden dus ook gewoon prima vinden.

Ik heb het dus niet over mijn eigen mening over dit onderwerp (dit ging om een heel specifiek incident in Tivoli).

Meer over de Grauwe Eeuw: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b43ad3d8/

Ah zo, ja nu snap ik je beter! Ik vind het persoonlijk ook not done, maar hoe de Grauwe Eeuw hier mee om gaat, jeetje. Wat een nare, enge groep.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Mrt 2019 12:03

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Ah oke, ik wist niet dat dat bij mensen van kleur als onverzorgd wordt gezien. Dan begrijp ik het al beter. Toch denk ik juist ergens dat het ook voor juist meer waardering van elkaars cultuur (of iets dergelijks) kan zorgen als zoiets gebeurt.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 19 Mrt 2019 12:40

Re: Racistisch of overdrijf ik?

SoGood schreef:Geel, ik heb het even voor je opgezocht;

Volgens Actiegroep De Grauwe Eeuw is dat een “racistische stereotypering”.
“Cowboys zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de genocide op de oorspronkelijke bewoners van Amerika”, stelt de groep, die een vergelijking maakt met nazi’s en Joden. Ook het dragen van een verentooi door mensen voor wie dit niet bedoeld is, kan in haar ogen niet door de beugel.


Dat stuk over cowboys is niet waar. De grauwe eeuw heeft wat dat betreft iets teveel cowboy films gekeken.

De cowboys trokken met de runderen door het land en het kon ook voorkomen dat ze zo in gevecht kwamen met de indianen die hun belemmerde in hun tocht.

Maar de echte genocide tegen de indianen is door het leger gebeurd. Door de bezetters die daar binnen kwamen eerst dus de fransen, Engelsen, etc en later het amerikaanse leger. Tot eind 19e eeuw ongeveer is dit gaande geweest. De eerste cowboys kwamen pas rond eind 19e eeuw.
En de native americans waren als stammen tegen elkaar ook niet echt lieverdjes.

Maar ik snap heel goed dat ze het een belediging vinden als iemand met een verentooi of andere kenmerken gaat lopen die alleen toebedeeld zijn aan bepaalde mensen.
Dat vind ik ook van de maori tattoos die iedereen maar neemt. Bij hun moet je hem echt verdienen door iets te doen.
Spleetogen trekken vind ik ook niet ok.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Mrt 2019 12:46

Re: Racistisch of overdrijf ik?

De stokjes in het haar zou ik niet over vallen aangezien dat onderdeel is van “de klederdracht. “

De spleet ogen trekken op de foto vind ik wel discutabel en een verkeerd voorbeeld en kan me voorstellen dat je hier over valt
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mrt 2019 12:54

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Bolus26 schreef:De stokjes in het haar zou ik niet over vallen aangezien dat onderdeel is van “de klederdracht. “

De spleet ogen trekken op de foto vind ik wel discutabel en een verkeerd voorbeeld en kan me voorstellen dat je hier over valt

Maar het is juist geen onderdeel van de kleding, stokjes in het haar.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Mrt 2019 12:56

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Ik dacht bij Geisha’s wel maar goed, geen eetstokjes maar haarkammen/stokjes/stekers daar zou ik dus minder over vallen als het spleetogen trekken. Dat laatste vind ik niet kunnen
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Mrt 2019 13:13

Re: Racistisch of overdrijf ik?

De Grauwe eeuw is misschien niet representatief voor de norm of voor de meerderheid, maar ook in de luizenmoeder werd deze of vorige week het onderwerp aangesneden (kinderen konden écht niet verkleed als cowboy op de foto). Nu is het natuurlijk niet per se een goed argument of een onderwerp nou wel of niet in de Luizenmoeder zit, maar dat het actueel is kun je er iig denk ik wel uit halen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 19 Mrt 2019 14:08

Re: Racistisch of overdrijf ik?

Ik denk dat de luizenmoeder de draak stak met de grauwe eeuw.
Want door hun dreiging is er ook een cowboy en indianen feest afgelast vorig jaar. Waarschijnlijk was de organisatie bang dat er iets met de kinderen zou gebeuren.
Aangezien die grauwe eeuw ook een doodsbedreiging aan sinterklaas heeft gedaan.

Zo'n organisatie kan ik dus echt niet serieus nemen.

Edit en cowboys vind ik echt niet racistisch. Het is een beroep. Dat nog steeds bestaat.
Dan kun je net zo goed iemand die zich verkleed als militair racistisch vinden.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers