Re: Racistisch of overdrijf ik?
Ik kan me wel voorstellen dat als mensen je jarenlang tegemoet treden met onkunde en karikaturen over jouw cultuur/nav jouw uiterlijk dat dat je kwetst en boos maakt.
Madame Butterfly schreef:Ben best wel een beetje verbaasd over sommige reacties, nadat ik al had aangegeven dat ik het als kind (en nu nog trouwens) als kwetsend ervoer/ervaar. Ik weet niet of je een kind mag verwijten/vragen waarom het dat nou weer in het negatieve moet trekken. Vinden jullie het mooi eruit zien als mensen zo hard aan hun ogen trekken dat het streepjes worden? Vinden jullie dat het ueberhaupt op die manier nog lijkt op Aziatische ogen (really?)? Zouden jullie het ok vinden als leidsters hun kindjes de lippen laten tuiten om volle lippen te simuleren, zoals donkere mensen hebben? Nogmaals, als kind vond ik het en nu nog vind ik het kwetsend en niet grappig, je maakt er een karikatuur van. Zoals je ook doet als je tegen mij “ni hao!” roept, of “konichiwa”, of “ching chang chong”.
Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.
Geel schreef:Waarom is dat not done dan SoGood? Die heb ik even gemist.
Carrie schreef:Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.
Oh ik snap niet goed wat hier staat Caulfield.
Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.
Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?
Carrie schreef:Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.
Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?
Het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur terwijl mensen van kleur daar eerder belachelijk mee werden gemaakt of voor minder werden aangezien. Bij een persoon van kleur worden cornrows vaak als iets onverzorgds gezien, maar als Kylie Jenner het draagt en het boxing braids noemt dan is het ineens gewaagd en edgy.
Cotton schreef:Carrie schreef:Harrison schreef:Ik vind die spleetoogjes ook echt te ver gaan ja.
Ik vind cultural appropriation toch een lastig iets merk ik. Want waar is de scheidslijn tussen geïnspireerd raken door andere culturen of je waardering voor bepaalde culturele kenmerken bijvoorbeeld uiten door dreads/cornrows/stokjes in je haar en het "misbruiken" of stereotypering?
Het probleem is vaak dat witte mensen aan de haal gaan met iets uit een zwarte cultuur terwijl mensen van kleur daar eerder belachelijk mee werden gemaakt of voor minder werden aangezien. Bij een persoon van kleur worden cornrows vaak als iets onverzorgds gezien, maar als Kylie Jenner het draagt en het boxing braids noemt dan is het ineens gewaagd en edgy.
Worden cornrows door witte mensen echt gezien als onverzorgd ja? Nooit van gehoord eigenlijk.
Ik vind het leuk en ik vind het jammer dat er een tijdje terug zo'n ophef over was toen Fake Louise ze had.
*Edit. Famke Louise bedoel ik natuurlijk.
Caulfield schreef:Carrie schreef:Caulfield schreef:Dat bestrijd ik ook niet. Maar jij zegt dat dit ‘not done’ is, alsof dat de algemeen geaccepteerde norm is nu, en de meerderheid dus het verkleden als cowboys en indianen afkeurt. Terwijl de Grauwe Eeuw een hele specifiek actiegroep is en bepaald niet representatief is voor de zeitgeist van Nederland in 2019.
Oh ik snap niet goed wat hier staat Caulfield.
Dan schrijf ik het niet goed op. Ik ga nog een poging doen.
Ik reageer op SoGood, die zegt 'Jezelf of je kind verkleden als cowboy of indiaantje is in deze tijd trouwens ook not done'.
Geel vraagt vervolgens: 'waarom is dat not done? die heb ik even gemist.'
SG haalt vervolgens een statement aan van Actiegroep De Grauwe Eeuw, die het verkleden als cowboy of indiaan zien als een racistische stereotypering.
Mijn punt: dat Actiegroep De Grauwe Eeuw dit ziet als racistische stereotypering, wil niet zeggen dat het 'not done' is. Zij (Grauwe Eeuw) vinden het niet kunnen, maar zij zijn een kleine groep. Een groep ook, die veel weerstand oproept. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland het niet met hen eens zijn en dat verkleden dus ook gewoon prima vinden.
Ik heb het dus niet over mijn eigen mening over dit onderwerp (dit ging om een heel specifiek incident in Tivoli).
Meer over de Grauwe Eeuw: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b43ad3d8/
SoGood schreef:Geel, ik heb het even voor je opgezocht;
Volgens Actiegroep De Grauwe Eeuw is dat een “racistische stereotypering”.
“Cowboys zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de genocide op de oorspronkelijke bewoners van Amerika”, stelt de groep, die een vergelijking maakt met nazi’s en Joden. Ook het dragen van een verentooi door mensen voor wie dit niet bedoeld is, kan in haar ogen niet door de beugel.
Bolus26 schreef:De stokjes in het haar zou ik niet over vallen aangezien dat onderdeel is van “de klederdracht. “
De spleet ogen trekken op de foto vind ik wel discutabel en een verkeerd voorbeeld en kan me voorstellen dat je hier over valt
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers