Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Discriminatie tijdens sollicitatie

<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 27 Feb 2019 21:14

Discriminatie tijdens sollicitatie

Hoe gaan jullie daarmee om?

Laatst had ik een gesprek en dat begon gelijk met de vraag of ik me voor wilde stellen. Ik noemde dus onder andere mijn dochtertje. Ze reageerden enthousiast en vroegen hoe oud ze was (4) en vervolgens kreeg ik gelijk allerlei vragen hoe ik dat dan deed als ze ziek was, of ik goede achtervang had etc. Toon was gelijk gezet en eigenlijk wilde ik er al gelijk niet meer werken. Mijn vriend begreep het niet zo goed tot ik hem uitlegde dat hij als man zo een vraag nooit zou krijgen.

Vandaag had ik weer een gesprek bij een ander bedrijf. Was superleuk en ze zijn heerlijk flexibel qua tijden wat fijn is voor me. Er was duidelijk een klik, ik kon helemaal mezelf zijn tijdens het gesprek en dat vind ik al een goed teken. Het werk lijkt me ook wel boeiend. Zat helemaal lekker dus! En als laatste kwam dan toch die vraag. Ja eh, ik weet dat ik het eigenlijk niet mag vragen maar ik doe het toch: Wil je op korte termijn nog kinderen? Want ja, je bent al wat ouder maar het kan nog he? Dus zit ik daar een beetje te liegen maar het verpest het wel voor me. Want ik weet dus dat ik eruit gewerkt zal worden als ik zwanger raak. Ik weet dat ze discrimineren als ik wel eerlijk ben.

Ik heb de vraag neergelegd bij het UWV want ergens heb ik helemaal geen zin om te liegen maar als ik geen antwoord geef sluit ik negatief af en als ik wel eerlijk ben kan ik fluiten naar de baan. Hebben jullie dit ook weleens gehad en hoe zouden jullie reageren?

Niet quoten ajb.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 27 Feb 2019 21:17

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik ben nog nooit in die situatie geweest, maar ik vind het echt heel erg om te lezen. Want idd, wat doe je eraan? Goed dat je het bij het UWV hebt neergelegd. Ben benieuwd of die wat nuttigs te melden hebben erover.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 27 Feb 2019 21:28

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ja, meerdere keren. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik heel erg twijfel over mijn studiekeuze, want blijkbaar word je als vrouw niet echt serieus genomen (in ieder geval niet door de mannen in dit beroep). Werd me één keer verteld dat ze eigenlijk een jonger iemand zochten (ik ben 31) en meerdere keren is het gesprek naar kinderen gestuurd. Ik weet dat ik een leeftijd heb waarop veel vrouwen zwanger raken, maar niet iedereen wil kinderen en niet iedereen kan ze ook krijgen. En what the fuck is sowieso het probleem, als niemand meer kinderen krijgt is het snel klaar in dit land.
Maar ik vind het héél moeilijk wat ik moet zeggen in zulke situaties.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 27 Feb 2019 21:30

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar je bent absoluut niet verplicht zulke vragen te beantwoorden. Ik zou dan ook aangeven dat het geen relevante vragen zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tiegesprek
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 27 Feb 2019 21:34

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Wat erg zeg! Natuurlijk ben je niet verplicht antwoord te geven, maar ik snap goed je gevoel dat je dan het gesprek negatief af sluit. Slim om het uwv er bij te betrekken.

Ik herken het gelukkig niet. Ben vorig jaar zwanger aangenomen bij een nieuwe werkgever, daar was dus zeker geen sprake van discriminatie. Het hangt denk ik wel erg af van de sector, hoewel dat natuurlijk helemaal niet zou mogen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 27 Feb 2019 21:34

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ja buiten dat het niet gevraagd mag worden en er op basis daarvan geen keuzes gemaakt mogen worden, vind ik het ook gewoon een ontzettend persoonlijke vraag inderdaad. Ik bedoel, ik heb je net ontmoet? Moet ik dit echt gaan bespreken met je? Het ergste nog, beide keren waren de gesprekken met 2 vrouwen. Niet eens met mannen :palm:.

En ik kan wel zeggen dat ik het geen relevante vraag vind maar de kandidaat die na mij komt en doodleuk nee zegt (mss wel liegt) krijgt daardoor dan wellicht wel net voorrand voor de baan. Ik voel me er echt rot bij.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 27 Feb 2019 21:38

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Tsja ik zou niet gaan liegen, dan maar assertief zijn en aangeven dat het geen relevante vragen zijn. Ik zou er dan toch al niet meer willen werken. Voor hetzelfde geld wordt die assertiviteit wel op prijs gesteld.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 27 Feb 2019 21:52

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Tja... Ik heb de vraag meerdere keren gehad tijdens sollicitatiegesprekken. Ik heb daar altijd eerlijk antwoord op gegeven en ook daarbij gelijk aangegeven dat iemand die z’n enkel breekt bij het voetballen ook een tijdje thuis is. Toen ik 20 weken zwanger was van de jongste ben ik nog aangenomen. Bij mijn huidige baan heb ik de vraag ook gekregen en eerlijk antwoord gegeven dat ik een goede achterban heb maar dat het kan zijn dat die achterban wel eens een dagje wil ruilen voor een andere dag en dat als een van de kinderen echt ziek is, ik het liefste zelf thuis ben.

Met mijn personeelszaken pet op begrijp ik de vraag wel maar dan denk ik wel dat een eerlijk antwoord beter is dan een aardig antwoord. Het hoeft niet eens zo te zijn dat het tegen je werkt tijdens een sollicitatie of dat je er op afgewezen wordt maar dan is wel voor de werkgever duidelijk wat hij kan verwachten.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 27 Feb 2019 22:04

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik heb die vraag pas één keer gekregen en toen woonde ik alleen, geen relatie, dus heb toen naar waarheid geantwoord. Was toen wel behoorlijk van mijn stuk van die vraag.

Heel vervelend dat ze er zo over doorgevraagd hebben. Goed dat je dit aankaart.

Sinds die ene keer heb ik me wel voorgenomen om die vraag altijd met ja te beantwoorden. Ik wil niet voor een bedrijf werken die dat een issue vindt. Die zullen met andere dingen ook niet zo soepel omgaan. Zo had ik eens een collega die een ongeluk gehad had en een aantal weken thuis bleef. Die werd elke dag gebeld of ze nou nog niet beter was en enorm onder druk gezet.
Nu heb ik wel keuze zat waar ik zou kunnen werken, dan kan ik ook wat kritischer zijn.

Ik heb trouwens eens gesolliciteerd toen ik zwanger was, dit wisten ze al voor het gesprek. Ik ben het toen niet geworden om een totaal andere reden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Feb 2019 23:21

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik zou waarschijnlijk in de praktijk niet liegen, maar ik begrijp héél goed dat er vrouwen zijn die dat wel doen, want het is de enige manier om die vraag - die zíj in eerste instantie niet zouden mogen stellen - niet in je nadeel te laten meewegen. Alle andere antwoorden, hoe dapper, eerlijk, assertief ook, zijn zeer waarschijnlijk wel in je nadeel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem284

Bericht 28 Feb 2019 01:08

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik heb een paar jaar geleden de vraag gehad tijdens een sollicitatiegesprek of ik kinderen in de planning had. Achteraf realiseerde ik me pas hoe bizar die vraag was.

In deze zwangerschap helaas ook mee te maken gehad. Nadat ik was voorgedragen te solliciteren (intern) werd ik uiteindelijk afgewezen omdat ze dachten dat ik de druk niet aan kon door mijn zwangerschap. Ik heb daarvan een melding gemaakt bij het College voor de Rechten van de Mens.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 28 Feb 2019 03:50

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Wat erg zeg. Heb je daar nog wat van gehoord toen?

Ik heb in het verleden ook de vraag eens gekregen bij een sollicitatie en vervolgens gelogen. Niet echt bewust dat het discriminatie was. Ik werd toen aangenomen maar heb hem afgewezen. Ik heb nu echter een kind te onderhouden dus zit in een minder luxe positie. Het is gewoon jammer dat alles zo klikt tijdens een gesprek en dan dat aan het einde komt.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 28 Feb 2019 12:16

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Belachelijk dat ze dat durven vragen.

Ik ben wel een keihard uitgelachen in mijn gezicht door een man die het gesprek deed. Hij had namelijk verwacht dat er een mannelijke kandidaat zou komen. Want dit werk was toch niet voor vrouwen :wtf: .


Nu werk ik bij een heel fijn bedrijf waar ik aangenomen ben toen de oudste nog geen 6 mnd was ik kolfde nog en dat was allemaal geen probleem. Mijn baas zegt altijd als ik naar huis moet ivm zieke kinderen "dan had ik geen jonge moeder moeten aannemen".
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 03 Mrt 2019 01:58

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Wat achterlijk zeg maar fijn om te lezen dat er hoop is. Ik heb volgende week een afspraak bij het UWV en ga dit wel voorleggen. Ik wil graag werken maar op deze manier sta ik straks zo weer op straat.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 03 Mrt 2019 09:23

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Ik heb niet zoveel gesolliciteerd maar ik kan me niet heugen dat ik ouderschapsgerelateerde vragen heb gehad. Mijn man daarentegen heeft bij één van veel gesprekken wel de vraag gehad wat we deden als een kind ziek was en hoe vaak onze kinderen ziek zijn.
L2014 & H2017
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:49

Bericht 22 Mrt 2019 22:02

Re: Discriminatie tijdens sollicitatie

Bij mijn vorige baan ben ik gediscrimineerd vanwege zwangerschap. Ik was zwanger en daardoor wilde m'n baas me geen klanten meer geven waardoor ik minuren opbouwde, er zouden best andere werkzaamheden te doen zijn geweest en daar heb ik om gevraagd maar nooit gekregen. Hij heeft het meerdere keren letterlijk tegen me gezegd.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers