Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer toeslagpartner?

<<

Anoniem271

Bericht 17 Feb 2019 18:15

Wanneer toeslagpartner?

Mijn vriend en ik wonen samen. Geen geregistreerd partner, geen koophuis, ‘gewoon’ samenwonen. Zijn wij toeslagpartner?
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Feb 2019 18:21

Re: Wanneer toeslagpartner?

Nee. Jullie zijn geen toeslagpartner want jullie zijn feitelijk gezien niks van elkaar.
Jullie zijn wel medebewoners van elkaar voor de eventuele huurtoeslag. Dan wordt wel het inkomen van jullie allebei meegenomen om de hoogte van de huurtoeslag vast te stellen.

Deze link Kun je je misschien doorlopen zodat je precies ziet wanneer je wel/geen toeslagpartner bent: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lagpartner
<<

Anoniem262

Bericht 17 Feb 2019 18:26

Re: Wanneer toeslagpartner?

'Vroeger' was je wel toeslagpartner als je ging samenwonen, maar ze, Belastingdienst, merkte dat dit niet eerlijk was, omdat het geld niet op een grote hoop gaat zoals vroeger vrij normaal was. Dus nee, jullie zijn voor de zorgtoeslag geen toeslagpartners. Voor huurtoeslag zijn jullie wel samen.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Feb 2019 18:28

Re: Wanneer toeslagpartner?

Maar dat vroeger is sowieso al meer dan tien jaar geleden, Fedora.
Lijkt me voor nu totaal niet meer relevant hoe het “vroeger” ging. Nog vroeger had je helemaal geen toeslagen.
<<

Anoniem271

Bericht 17 Feb 2019 18:29

Re: Wanneer toeslagpartner?

Daar vroeg ik het inderdaad om Fedora, voor de huurtoeslag. Die heb ik inmiddels ook stop laten zetten. Maar vraag me nu af hoe het zit met zorgtoeslag.

Winegum, volgens die link zijn we het inderdaad niet. Maar ik blijf dat altijd spannend vinden met de Belastingdienst. Zijn helaas al vaak genoeg verrassingen op de deurmat gevallen.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Feb 2019 18:34

Re: Wanneer toeslagpartner?

Zolang jullie dit jaar niet gaan trouwen, een baby krijgen (die dit jaar wordt geboren), een huis op beiden naam gaat kopen, bij elkaar als partner voor het pensioenfonds wordt toegevoegd of een samenlevingscontract nemen, blijven jullie voor de rest van het jaar geen toeslagpartner en behouden jullie het individuele recht op zorgtoeslag, voor zover je daar vanwege je inkomen recht op hebt.

Het is mijn werk dus kan je echt gerust stellen hiermee.
Zorg wel dat je telkens je jnkomen goed invoert bij de belastingdienst op de website. Want als je dat goed invoert hoef je in principe geen nare brieven te verwachten.
<<

Anoniem271

Bericht 17 Feb 2019 18:42

Re: Wanneer toeslagpartner?

Ja dat laatste weet ik nu, daar heb ik wel mee geleerd. Bedankt voor je antwoord, stelt me inderdaad gerust. Had net een discussie op een verjaardag waardoor ik ging twijfelen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 17 Feb 2019 23:44

Re: Wanneer toeslagpartner?

En onthoud dat als toch een van bovenstaande zaken gebeuren in het jaar jij of je vriend eventuele ontvangen zorgtoeslag oid over de gehele vorige periode moet terug betalen. Bijvoorbeeld man en ik trouwden in december. Man kreeg zorgtoeslag. Ik had mijn inkomen al veel eerder zo gezet dat ik het niet meer kreeg. En man moest van Jan-dec alle zorgtoeslag terug betalen omdat je toeslagpartners word voor het hele jaar. Dus of eerder stop zetten of rekening mee houden. Wij besloten in november dat we in december nog ff snel trouwden dus dat kon bij ons niet meer haha.
D. 💙14-01-2019💙

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers