Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Organiseren gescheiden afval

<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 16 Feb 2019 15:04

Organiseren gescheiden afval

Sinds vorige week zijn wij in de gemeente een stapje verder gegaan mbt afval scheiden. We moeten naar een afval container lopen voor restafval en verder hebben we aparte kliko's voor papier, groente en plastic.

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar hoe jullie dit thuis organiseren. Lopen jullie voor elk afval naar de kliko en hebben jullie een prullenbak voor restafval? Of hebben jullie een prullenbak met gescheiden vakken (zo ja, welke?) of hebben jullie meerdere prullenbakken?
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 16 Feb 2019 15:10

Re: Organiseren gescheiden afval

Restafval doen we in de prullenbak, een Brabantia van 30 liter. Omdat er geen etenresten ingaan blijft die mooi schoon, moet ik ongeveer eens per week legen.
Groenafval gaat in een bakje daarvoor die ooit door de gemeente is uitgedeeld, die leeg ik regelmatig in de kliko. Voor oud papier hebben we ook een aparte kliko. Voor grote dingen loop ik erheen, kleine dingen verzamel ik eerst in een doosje in de bijkeuken.
<<

Donut

Noob

Berichten: 204

Geregistreerd: 02 Dec 2018 19:58

Bericht 16 Feb 2019 15:19

Re: Organiseren gescheiden afval

Ik lees even mee. Dit gaat binnenkort bij ons in de wijk ook gebeuren. Ik ben met name op zoek naar een prullenbak oid om plastic in te verzamelen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 16 Feb 2019 15:20

Re: Organiseren gescheiden afval

Denk dat ik plastic hetzelfde als oud papier zou doen. Voor grote stukken naar de kliko en voor kleine dingetjes in een doos verzamelen..
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 16 Feb 2019 15:33

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben bij de kwantum een vuilnisbak gekocht met drie bakken. 1 voor rest, 1 voor groen en 1 voor plastic. Het papier leggen we in een bak en dat gaat eens in de zoveel tijd in de container.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 16 Feb 2019 15:58

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben in de keuken onder de wastafel 4 afvalbakjes: een voor papier, een voor groenafval, een voor plastic en een voor restafval. Omdat we vooral veel plastic en verpakkingen hebben, hebben we hiervoor een grote vuilnisbak staan waar de milieuzak precies inpast (in die zakken moeten we het ook aan de straat zetten, hebben alleen een groene en grijze container). Verder oud papier in een doos. En de kleine bakjes met groenafval en restafval legen we regelmatig in de containers.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2381

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 16 Feb 2019 16:47

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben 4 van deze in een lade, ideaal

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/variera-bak ... -40246104/
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Islandgirl

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1155

Geregistreerd: 08 Aug 2017 07:14

Bericht 16 Feb 2019 17:22

Re: Organiseren gescheiden afval

Blue Phone schreef:Wij hebben 4 van deze in een lade, ideaal

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/variera-bak ... -40246104/



Bedankt voor de tip! Dat lijkt me inderdaad ook wel ideaal.
11-4-2018
Instagram

Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 16 Feb 2019 19:58

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben een dubbele prullenbak, daar zit in 1 de zak met plastic in, in de andere stoppen we oud papier, die we daarna in een doos in de schuur doen. Er staat een kleine prullenbak langs die voor restafval is, maar die wordt dan in verhouding weinig gebruikt.
En op de aanrecht staat een bakje voor t groen afval die we in de groene kliko legen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 16 Feb 2019 20:03

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben een restzakje buiten hangen. Een bakje voor gft op het aanrecht (maken we steeds leeg) en in de kelder een zak voor plastic en een bak voor papier.

In de schuur hebben we van die camping vuilinszakhouders. 1 voor blik, 1 voor injectiespuiten, oude medicijnen etc. en 1 voor glas.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 16 Feb 2019 20:41

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben 2 bakken onder de gootsteen voor plastic en papier. Daarnaast een zak voor rest en een klein bakje voor het gft.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Bergkristal

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 605

Geregistreerd: 10 Feb 2019 15:50

Bericht 16 Feb 2019 21:03

Re: Organiseren gescheiden afval

Ik heb 4 containers:

-grijs
-groen
-blauw (papier)
-oranje (plastic/pakken/blik)

Heb grijs en groen in aparte vakken in de afvalbak in de keuken, gebruik voor groen speciale afvalzakken die biologisch afbreekbaar zijn en speciaal voor groen afval. Voor plastic/pakken/blik heb ik een tas hangen in de bijkeuken (aan een spijkertje) als deze vol is leeg ik hem in de container buiten en hetzelfde heb ik voor papier /karton. Ook heb ik in de de keuken een bakje voor de doppen (deze lever ik in bij de wereldwinkel). In de garage nog een apart boodschappen krat voor glaswerk. Verzamel alles dus eerst klein zodat ik niet voor elk dingentje naar buiten moet lopen.
Carpe Diem
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 15:26

Bericht 16 Feb 2019 22:13

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben een dubbele vuilnisbak in de keuken staan voor het groen en het restafval, en in de bijkeuken een papierbak en een plastic afvalzak. Wij moeten het plastic wegbrengen naar de andere kant van de wijk, dus ik merk dat ik niet heel fanatiek aan het scheiden ben, het zou nog beter kunnen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 17 Feb 2019 15:03

Re: Organiseren gescheiden afval

Ik heb een prullenbak voor restafval in de keuken. GFT afval verzamel ik in een bakje en gooi in na het koken in de container. Oud papier gooi ik meestal meteen weg, soms ook aan het eind van de dag als ik toch richting containers loop.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 17 Feb 2019 15:17

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben er zo een, hier doen we plastic, groenafval en restafval in.
Afbeelding
Oud papier doen we gelijk buiten in de kliko, of bewaren we soms op een stapeltje op tafel, om 1x per dag te lopen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1963

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 17 Feb 2019 17:20

Re: Organiseren gescheiden afval

Blue Phone schreef:Wij hebben 4 van deze in een lade, ideaal

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/variera-bak ... -40246104/


Ik denk dat ik die ook ga kopen voor in de garage. Wij hebben nu alleen een pmd-zak en een restavalzak, groenafval wordt hier niet opgehaald en glas nemen we mee als we boodschappen gaan doen, maar als we verhuisd zijn, moeten we alles zelf naar een milieuperron in de wijk brengen, dus dan lijken die bakken met hengsel me ideaal. Restaval gaat dan in zakken en voor groenafval hebben we een container, maar papier, drankkartons, plastic, blik en glas moet je zelf naar dat perron brengen.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 05 Nov 2022 19:56

Re: Organiseren gescheiden afval

Even een upje. Wij zijn net verhuisd en moeten nu afval gaan scheiden aangezien de grijze bak maar 1x per maand opgehaald wordt. De groene gft en oranje (verpakkingen) worden 2 wekelijks en maandelijks opgehaald en zijn gratis. Onze oude woonplaats deed niet aan vooraf scheiden en alles kon dus bij rest. We hadden daarom 1 prullenbak. Dus nu zoeken we een nieuwe oplossing en prullenbak.

Welke prullenbak hebben jullie? Waar laat je gft, rest, verpakkingen en papier/karton?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Nov 2022 20:24

Re: Organiseren gescheiden afval

We hebben hier scheiding in 3 containers (papier, gft, rest) en plastic in zakken die tweewekelijks langs de weg gaan.

We hebben een duo-prullenbak waarin we rest + plastic/verpakkingen doen. De restafvalbak hebben we pas na een aantal weken vol. Plastic gaat wel een stuk sneller en als de zak vol is, gaat hij naar de garage.

Papier gaat in een mand onder de salontafel als het folders zijn, grote dozen gaan gelijk in de papiercontainer buiten. Groenafval doen we in een klein prullenbakje (van Mepal) op het aanrecht dat we dagelijks legen; zeker in de zomer erg fijn met fruitvliegjes.

Afbeelding
08/2018
05/2021
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6121

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 05 Nov 2022 21:00

Re: Organiseren gescheiden afval

Voor papier, plastic en groenafval lopen we naar buiten. De kliko’s staan bij ons om de hoek. Overig verzamelen we in een prullenbak in de keuken. Als die vol zit gaat het zakje naar de schuur en we (mijn man) zin hebben brengen we het naar de ondergrondse container.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2381

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 05 Nov 2022 21:14

Re: Organiseren gescheiden afval

Ik zie dat ik eerder ook al reageerde. Maar wij hebben dus nog steeds zoiets in een lade

https://www.ikea.com/nl/nl/p/hallbar-op ... s39308923/

Voor rest/gft/papier/verpakkingen
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3176

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 05 Nov 2022 21:33

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben twee prullenbakken. Een voor rest en een voor papier.
Plastic gooien we in een grote zak die in de trapkast hangt.

Restafval gaat hier in de ondergrondse. Daarvoor betalen we een vast bedrag per jaar.
Voor papier, groen en plastic hebben we een container die om de twee weken ofzo geleegd worden.
Groen afval uit de keuken scheiden we niet. Teveel moeite voor nu. Tuinafval scheiden we uiteraard wel.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Ilske

Noob

Berichten: 94

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:22

Bericht 05 Nov 2022 21:48

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben in de keuken een dubbele prullenbak voor plastic en restafval.

In de bijkeuken hebben we onderstaande bakken 3 opgestapeld. 1 x papier, 1 x glas en 1 x statiegeld.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/sortera-af ... -70255899/

Alleen voor groenafval moeten we echt naar de container buiten dus ik merk dat ik dat nog beter kan scheiden.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Nov 2022 22:22

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben een prullenbak met drie vakken, één grote en twee in de helft van dat formaat ingebouwd in de keuken ( en gelijk met de keuken gekocht). De grote gebruiken we voor plastic want dat hebben we het meest en de andere twee voor restafval en groen afval ( met zo’n afbreekbaar zakje er in). De plastic kliko wordt ook het vaakst geleegd. Ook voor groen afval en restafval hebben we een kliko, die staan alle drie in de voortuin in een houten ombouw.

Papier leggen we op de verwarming bij de achterdeur en gooien we in een doos in de schuur als we daar heen gaan. Voorheen konden we die doos gewoon aan de weg zetten maar dat heeft de gemeente opeens veranderd en nu zouden we dus een vierde kliko moeten. Die kunnen we niet kwijt en willen we niet dus we rijden nu maar naar de stort als er teveel papier in de schuur ligt.

Op de hoek van de straat staat een glasbak, we bewaren glas op een schapje in de trapkast en gooien dat wekelijks wel weg.

In de trapkast hangt ook een plasticzak aan de muur waar ik de statiegeld flessen in doe en die geef ik altijd mee terug als de boodschappen bezorgd worden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11564

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 05 Nov 2022 22:28

Re: Organiseren gescheiden afval

Grijs is bij ons PMD wordt 1x per 4 weken opgehaald
Blauw is papier wordt 1x per 4 weken opgehaald
Groen is GFT en wordt 1x per 2 weken opgehaald
Restafval gaat in ondergrondse containers waar we vanaf januari 1,70 per keer voor gaan betalen.

De containers staan achter in de tuin en als het kan sparen we wat op voor we daar heen lopen. We lopen sowieso na het koken naar de container en soms nog wel halverwege de dag. In huis hebben we 3 vuilnisbakken voor restafval staan. Deze legen we pas als ze vol zitten of gaan stinken. Dat is in de zomer vaker dan in de winter. Het zijn Brabantse touch bins dus Ze houden geuren goed vast. We scheiden zoveel mogelijk en dat zal vanaf januari nog strenger worden. Het loopje naar de containers is vooral vervelend als het regent, maar zo vaak komt het gelukkig niet voor dat het hele dagen regent.
2015 💙
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 06 Nov 2022 10:42

Re: Organiseren gescheiden afval

Wij hebben 3 grote containers.
Restafval, 1x per 4 geleegd
PMT, 1x per 2 weken geleegd
GFT, 1x per 2 weken geleegd.

In huis heb ik 2 stapeltjes op het aanrecht wat elke dag weg gaat (plastic en oud papier).
En een prullenbak voor het restafval.
Het oud papier gaat in de doos in de schuur en kunnen we 1x per 6 weken aan de straat zetten.
Glas sparen we op in een bak in de schuur, als die overvol is, neem ik hem mee als ik boodschappen ga doen en leeg hem dan in de glascontainer.

Lege kratten bier staan in de schuur en totdat een krat vol is staat het in de voorraadkast. De lege frisdrank flessen gooien we ook in de voorraadkast.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers