Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragen zwangerschapsdiabetes

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 15 Mei 2018 07:25

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Wat gek dat het beleid overal anders is.
Ik zat er ook net overheen.
Kreeg een dieet en moest na een week een dagcurve laten prikken in het ziekenhuis.
Die was goed en toen moest ik gewoon dat dieet volhouden.
Het kan dus goed zijn dat je met aanpassingen van je eetpatroon het gewoon onder controle kan houden.

Zelf prikken hoefde ik helemaal niet.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 16 Mei 2018 15:40

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Tot nu toe prima waardes! Dus denk dat het allemaal zal mee vallen.

Maar wel een vraagje of tip gevraagd.. ik wil mijn brood ‘s ochtends gaan afwisselen met yoghurt. Daar wil ik dan iets van muesli of zoiets in gaan doen maar welke zit laag ik kh?
<<

Anoniem304

Bericht 16 Mei 2018 16:27

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Ik hoefde trouwens helemaal niks aan te passen aan m'n eetpatroon (alleen even wat minder koekjes). M'n waardes waren gewoon altijd goed.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 16 Mei 2018 16:34

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Cotton schreef:Ik hoefde trouwens helemaal niks aan te passen aan m'n eetpatroon (alleen even wat minder koekjes). M'n waardes waren gewoon altijd goed.


Mik tor nu toe ook nog niet Cotton. Alleen inderdaad wat minder snoep en koek.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Mei 2018 16:41

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

ShallY schreef:
Cotton schreef:Ik hoefde trouwens helemaal niks aan te passen aan m'n eetpatroon (alleen even wat minder koekjes). M'n waardes waren gewoon altijd goed.


Mik tor nu toe ook nog niet Cotton. Alleen inderdaad wat minder snoep en koek.

Super fijn is dat. Ik had alleen soms een nuchtere waarde net op het randje en dat is nou net een waarde waar je niks aan kunt doen (tenzij je `s nachts zit te eten) dus daarom prikte ik iedere dag nuchter, ook voor mezelf.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Mei 2018 16:47

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

ShallY schreef:Tot nu toe prima waardes! Dus denk dat het allemaal zal mee vallen.

Maar wel een vraagje of tip gevraagd.. ik wil mijn brood ‘s ochtends gaan afwisselen met yoghurt. Daar wil ik dan iets van muesli of zoiets in gaan doen maar welke zit laag ik kh?


Ik had er een van quaker, maar weet zo niet meer welke. Daarvoor zou je de verpakking moeten lezen was sowieso een zak. Mijn zusje heeft type1 en eet die ook.
Of blauwr bessen of aardbeien in de yoghurt die hebben ook weinig fruitsuikers.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 16 Mei 2018 17:00

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Cotton schreef:
ShallY schreef:
Cotton schreef:Ik hoefde trouwens helemaal niks aan te passen aan m'n eetpatroon (alleen even wat minder koekjes). M'n waardes waren gewoon altijd goed.


Mik tor nu toe ook nog niet Cotton. Alleen inderdaad wat minder snoep en koek.

Super fijn is dat. Ik had alleen soms een nuchtere waarde net op het randje en dat is nou net een waarde waar je niks aan kunt doen (tenzij je `s nachts zit te eten) dus daarom prikte ik iedere dag nuchter, ook voor mezelf.


Tsjonge wat een typfouten zie ik in mn vorige post :palm:
Dat is inderdaad wel apart dat je nuchtere waarde op het randje zit terwijl je er eigenlijk niks aan kan doen. Zou het niet helpen dan (als ik dat een keer heb) dat ik voor het slapen ga nog iets eet?
Dan is mijn waarde nuchter vanmorgen niet eerlijk geweest want ik heb vannacht nog iets gegeten. (Ik lag de halve nacht wakker omdat ik de baby’s sinds zondag nauwelijks voel) en ben er toen maar eruit gegaan met een knorrende maag.

Ik had net nog een belafspraak met de diëtiste en zij zei dat gewoon naar de goedkoopste muesli moet kijken, dat daar waarschijnlijk het minste in zit.
Ik zal morgen weleens naar de winkel gaan om te kijken voor die muesli.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Mei 2018 17:39

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Zei ze dat echt. In muesli zit vaak echt heel veel toegevoegde suiker.

En als je onzeker bent over de babies gewoon bellen met de gynaecoloog.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 16 Mei 2018 17:57

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Raven schreef:Zei ze dat echt. In muesli zit vaak echt heel veel toegevoegde suiker.

En als je onzeker bent over de babies gewoon bellen met de gynaecoloog.


Ja dat zei ze echt. Maar goed, ben zelf wel zo verstandig om toch wel even op de verpakking te kijken ;)

En ben zaterdag nog langes gemoeten omdat ik dacht vruchtwater te verliezen dus het is nu wel even een drempeltje om weer te bellen.
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 16 Mei 2018 18:33

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Raven schreef:Zei ze dat echt. In muesli zit vaak echt heel veel toegevoegde suiker.

En als je onzeker bent over de babies gewoon bellen met de gynaecoloog.


Nee hoor in Muesli zit juist vrijwel nooit toegevoegde suiker, zeker in de goedkope varianten niet. In Cruesli zit wel veel suiker toegevoegd!
Afbeelding
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 17 Mei 2018 07:04

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Gewoon bellen. Al bel je elke dag. Dat maakt ze echt niet uit. Ik snap jou heel goed ik vond het ook altijd vervelend.
Maar On het ziekenhuis zeiden ze altijd dat ik gewoon moest bellen.


@Liz ik geef alleen tips door die ik van mijn zusje heb gehad. Die heeft type 1 dus ga ik er vanuit dat ze het wel weet. Ook veel gedroogd fruit bevat heel veel suikers. Wel fruitsuikers, maar niet goed als je diabetes hebt.
Ik heb zelf heel veel verpakkingen gelezen en kwam er achter dat er toch wel wat muesli is met toegevoegde suikers.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 17 Mei 2018 09:09

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Gisteravond en vannacht zijn ze weer lekker druk geweest dus ben wel weer gerust gesteld.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 17 Mei 2018 19:54

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Ik had zo’n zin in mcdonalds dus dacht, ga het gewoon proberen. Alles op, wat me nooit lukt maar had reuze trek. Net geprikt en zat op 6.6! Haha ik geloof echt niet dat ik het heb hoor.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 17 Mei 2018 22:03

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Fijn toch shally!
Bij die test krijg je natuurlijk ook een hoeveelheid binnen die je niet heel snel zal eten (qua grammen suikers) en met de test zit je stil en verbrand je dus geen suikers. Daardoor kun je in t dagelijks leven over t algemeen meer hebben dan uit zo'n test komt.
Ook is t zo dat je hoe verder je in de zwangerschap komt, hoe gevoeliger je ervoor kan raken. Geen idee hoe ver je nu bent, maar dat je nu bijv 6.6 prikt, en over aantal weken wel hoger.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 18 Mei 2018 02:49

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Fijn Shally dat je suiker mee lijkt te vallen!
Ik heb ontzettend veel pakken met elkaar vergeleken toen ik zwangerschapsdiabetes had en ik kwam uit bij Cruesli volvezel.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Jan 2019 15:36

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Ik up deze even omdat ik een vraag heb voor ervaringsdeskundigen die (in eerste instantie) geen insuline hoefden te gebruiken en met een dieet de waarden onder controle konden houden.

Merkten jullie dat je naarmate je verder zwanger was, minder koolhydraten kon hebben? Werd dit steeds slechter of stabiliseerde dit ook weer? Wat deed je er, naast niet teveel khd eten, aan om je waarden goed te houden? Bewoog je meer of dronk je extra water? Moest je uiteindelijk toch insuline spuiten of is het met dieet gelukt?
<<

Anoniem304

Bericht 18 Jan 2019 16:28

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Joey schreef:Merkten jullie dat je naarmate je verder zwanger was, minder koolhydraten kon hebben? Werd dit steeds slechter of stabiliseerde dit ook weer? Wat deed je er, naast niet teveel khd eten, aan om je waarden goed te houden? Bewoog je meer of dronk je extra water? Moest je uiteindelijk toch insuline spuiten of is het met dieet gelukt?

Nee ik heb dat helemaal niet gehad gelukkig. Mijn nuchtere waarde zat steeds vrij hoog en tegen het einde van de zwangerschap wilde die ook niet meer laag komen. Hij bleef rond de 5.
Maar na het eten waren m'n waardes altijd goed en daar was ik heel blij mee. Insuline spuiten leek me vreselijk.

Ik dronk sowieso veel water en thee en probeerde met mooi winter weer (zoals nu) in de middag een stuk te wandelen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 18 Jan 2019 19:22

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Joey schreef:Ik up deze even omdat ik een vraag heb voor ervaringsdeskundigen die (in eerste instantie) geen insuline hoefden te gebruiken en met een dieet de waarden onder controle konden houden.

Merkten jullie dat je naarmate je verder zwanger was, minder koolhydraten kon hebben? Werd dit steeds slechter of stabiliseerde dit ook weer? Wat deed je er, naast niet teveel khd eten, aan om je waarden goed te houden? Bewoog je meer of dronk je extra water? Moest je uiteindelijk toch insuline spuiten of is het met dieet gelukt?


Ja ik kon inderdaad steeds minder kh eten. Waar ik eerst nog goed weg kwam met witte pistoletjes kon dat ineens niet meer. Bruine geprobeerd ging even goed en ook toen ging ik daarmee over de 7. Net zoals de mini krentenbollen in de ochtend. Ben overgegaan op volkoren producten. En het is echt uitzoeken wat wel of niet kan. Aardappelen kon ik bijvoorbeeld prima hebben. Ik nam op een gegeven moment wel koolhydraatarm brood. Witte en bruine bolletjes ging ook niet meer. Rond de 35 weken had ik het idee dat het stabiliseerde en ik juist weer wat meer kon eten.
Meer bewegen ging wel beter maar door mijn bekken ging dat niet altijd. Ik zorgde wel dat ik goed dronk zodat dat ook wat verlaagde. Ik heb het gered met dieet. Hierdoor hoefde nu achteraf gezien de kleine geen controle voor zijn suiker omdat ik geen medicatie heb gebruikt. Die is dus niet gecontroleerd na de geboorte.
D. 💙14-01-2019💙
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 18 Jan 2019 19:30

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Cotton moest jouw nuchtere onder de 5 zijn dan?? Mijn nuchtere moest op of onder de 5.3 zijn en anderhalf uur na een maaltijd onder de 7.0.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Jan 2019 19:42

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Bij mij (dus ook bij Cotton :P) moet het ook onder de 5.3 zijn nuchter. Ik moet na een uur meten en onder de 7.8 zitten.
Mijn zusje (ander ziekenhuis) moet na 1.5 uur meten en onder de 6.7 zitten. Leuk he, al die verschillen.

Maar goed, jij merkte het dus wel dat je er minder goed tegen kon JMD, fijn dat het uiteindelijk met dieet wel lukte!
Mijn waarden gaan vooral 's ochtends na het ontbijt nu omhoog, nog wel laag genoeg, maar gemiddeld wel een stuk hoger dan in het begin. Ik eet dan meestal iets met havermout en fruit. Waar ik in het begin nog goede hoop had dat ik behalve normaal gezond eten geen aanpassingen zou hoeven doen, moet ik er toch alweer wat meer rekening mee houden. Ik hoop maar dat dat stabiliseert. Ik zorg nu na elke maaltijd voor beweging en vooral 's ochtends lijk ik dat nu wel nodig te hebben. Ik heb in mijn dieet nog weinig waar ik qua khd op kan minderen. Bij mijn ontbijt mag ik het fruit nog skippen (en dat wil ik heel graag niet). Ik eet af en toe afbakbroodjes, maar alleen als ik weet dat ik daarna flink ga bewegen. Verder eet ik normaal maar 2 boterhammen per dag, en in glutenvrij brood zitten doorgaans ook minder khd, dus dat scheelt voor mij nu dan:).
<<

Anoniem304

Bericht 18 Jan 2019 19:47

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Ik moest inderdaad onder de 5.3, maar zat dus ook wel eens op 5.4 of 5.3 of 5.2 en dat zien ze liever niet te vaak.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 18 Jan 2019 20:39

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Water drinken na maaltijd helpt ook, maar tis niet zo dat je daardoor 'meer' kan eten.
Over je ontbijt, je hebt nu en havermout, en fruit. Beide khd. Qua fruit zit je beter met rood fruit, die zitten lager in khd.
Ook hier kon ik naarmate mn zwangerschap vorderde minder hrbben. De diabetesvpk gaf aan dat dit tot de 35 weken zo kon zijn, en het daarna kon stabiliseren, of zelfs beter kon worden. Dit zelf niet echt gemerkt.

Hier was t trouwens nuchter onder de 5.3, en 1,5-2 uur na eten onder de 7.0. (1,5 na einde maaltijd, 2 uur na begin maaltijd. Bleef vaag)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 18 Jan 2019 21:37

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Wat lastig voor je Joey! Glutenvrij en koolhydraatarm. Ik zou hulp van een dietiste inschakelen.
Zelf kon ik niet zonder insuline helaas. Had met 12 weken na een volkorenboterham met kaas al een bloedsuiker van over de 10.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Jan 2019 21:45

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Ik ben al bij de diëtist geweest :). En mijn eetpatroon is goed. Uit mijn ontbijt kan ik nog het fruit weglaten (ik eet meestal blauwe bessen), maar verder mag ik ook niet echt veel minder khd eten dan nu. En tot nu toe lukt het met eten dus om waarden laag genoeg te houden, maar ik was benieuwd hoe dat bij anderen ontwikkelde in de zwangerschap.
Maar bij jou was het wel duidelijk dan meteen, dat je echt niet zonder insuline kon, balen zeg!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 22 Apr 2019 13:21

Re: Vragen zwangerschapsdiabetes

Misschien bel ik de verloskundige er morgen nog wel over, maar zijn jullie uiteindelijk over tijd gelopen, of word je sowieso ingeleid met 40 weken?

Bij mij was de glucosetest weer verhoogd, de dagcurves vallen tot dusver goed mee, maar dat zal nog wel afnemen. Vorige zwangerschap was het onder controle met een dieet en daar hoop ik nu weer op.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers