16 Jan 2019 23:20 door Anoniem272
Scholen hebben de neiging veel te vertellen over het kleuteronderwijs (want dat is voor jullie nu het meest dichtbij), maar vraag ook naar de midden- en bovenbouw:
- Werken ze met tablets of laptops, of 'ouderwets' met boeken? Hoe is die verhouding?
- Hoe gaan ze om met huiswerk?
Ik ben het met de forummers boven mij eens dat het belangrijk is te vragen hoe ze omgaan met kinderen die minder of beter presteren, maar vraag daar ook op door. Alle scholen hebben namelijk wel een schakelklas en een plusklas of zoiets, dus dat antwoord krijg je dan. Meestal is zo'n klasje maximaal twee uur per schoolweek. Maar hoe differentiëren ze in de klas, tijdens de gewone lessen?
Zelfde met het pestprotocol: als je daarnaar vraagt, zullen ze de naam van hun anti-pestmethode noemen, maar misschien is het interessanter te weten hoe de school verder aankijkt tegen sociaal-emotionele ontwikkeling. Hoe helpen ze op gewone schooldagen met groepsvorming, versterken van een positief zelfbeeld, etc?
Verder:
- Is het een school met opendeurenbeleid, waar kinderen elkaars klassen in- en uitlopen en samen de gangen gebruiken om te spelen en werken? Of zitten de kinderen vooral in de eigen klas stil te werken?
- Is de school meer gericht op individueel werken, of op samenwerkingsprojecten in groepjes?
- Is het een buurtschool, of komen er ook veel kinderen van ver?
En als je je afvraagt wat voor achtergrond de andere kinderen hebben (gelovig / niet gelovig, migratieachtergrond, hoogopgeleid etc), kun je daar gewoon naar vragen, meestal krijg je een eerlijk antwoord.