Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Abortus vanwege hazenlip

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 15 Jan 2019 11:52

Abortus vanwege hazenlip

Ik zag zojuist dit artikel langs komen op Facebook.

https://www.facebook.com/20001036340133 ... 516864703/

Het is een column van een arts, die beschrijft dat een stel dat na IVF zanger is geraakt, besluit abortus te plegen, omdat het kindje een hazenlip heeft. Verder is het kindje gezond. Enige tijd later dient het stel opnieuw een verzoek in tot IVF.

Op Twitter is daar een blijkbaar een hele discussie over gaande. Het verhaal staat natuurlijk bol van de morele kwesties. Niet alleen m.b.t. het plegen van abortus vanwege een hazenlip, maar ook, heeft dit stel (ten koste van een ander stel), recht op een nieuwe IVF poging?

Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat ik niet hoef te beoordelen wie wel en wie niet in aanmerking komt voor IVF. Persoonlijk neig ik er naar om te zeggen, dat als een kindje om een cosmetische afwijking niet welkom is, dit stel zich maar eerst perfectionisme maar eens moet laten varen. Genoeg mensen waarbij dit kindje meer dan welkom was geweest. Daarbij, als het kindje gedurende zijn leven een cosmetische afwijking krijgt, is het dan opeens minder hun kind? Anderzijds, ook dit stel heeft een kinderwens. Is het niet ongelooflijk hard om hen de kans op een kindje te ontnemen, vanwege eerder gemaakte keuzes?

Ik geloof dan ook niet dat ik zelf een standpunt in kan nemen in deze. Mijn eerste gevoel zegt, jammer, maar eerst is een ander aan de beurt, jullie kans is (voorlopig) verkeken. Maar toch, ik vind dat eigenlijk te hard zeggen.

Hoe staan jullie hierin?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 15 Jan 2019 11:58

Re: Abortus vanwege hazenlip

De ene hazenlip is de andere niet. Bij de een is het 'slechts' een cosmetisch iets, bij een ander kan een complete schisis aardig wat consequenties hebben voor de rest van zijn of haar leven.

Waarom is het ten koste van een ander stel? Iedereen 'mag' toch voor IVF gaan als het op een andere manier niet lukt?
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 15 Jan 2019 12:02

Re: Abortus vanwege hazenlip

In de column zelf wordt dat beter uitgelegd. De mogelijkheden tot herstel zouden goed zijn.

Wat betreft 'ten koste van een ander stel', de mogelijkheden tot IVF zijn beperkt en er is een wachtlijst.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 15 Jan 2019 12:05

Re: Abortus vanwege hazenlip

Omdat er in dit verhaal een wachtlijst was denk ik? Ik vind de column ongeloofwaardig.

Maar theoretisch zou het kunnen. Is het dan de vraag of je vanaf een bepaald aantal weken een 'goede'reden voor abortus moet hebben? Want het mag tot 24 weken. Zolang dit zo is, vind ik niet dat je er consequenties aan kunt verbinden als mensen een zwangerschap afbreken als jij het niet eens bent met de reden.

Maar als de situatie zo is als gesteld, heb ik sowieso medelijden met de (toekomstige) kinderen van dit stel.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 15 Jan 2019 12:12

Re: Abortus vanwege hazenlip

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit echt is.
Je gaat echt niet door zon heel traject om vervolgens, puur om cosmetische redenen, een zwangerschap af te breken. Lijkt me dat er meer achter zit.

Maar stel dat t wel zo is: in principe mag je volgens mij abortus laten plegen tot 24 weken zwangerschap. Zonder dat je daarvoor een reden moet hebben. Daarna pas is abortus alleen toegestaan om zwaar medische redenen. Dus ja een 2e ivf poging weigeren lijkt mij niet kunnen bij deze mensen, want hun ‘reden’ voor deze eerste abortus is niet relevant. Dan zou je ook kunnen zeggen dat als je ooit abortus hebt gepleegd (want te jong, onstabiele situatie, whatever) je vervolgens niet meer in aanmerking komt voor ivf. Dat zou toch ook beetje oneerlijk zijn.

(Eens met Joey overigens dat ik wel vind dat deze mensen, als dit echt waar is, eigenlijk geen kinderen verdienen. Maar juridisch kun je ze niet weigeren)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Jan 2019 12:16

Re: Abortus vanwege hazenlip

Aangenomen dat ze geen speciale voorrang krijgen op de wachtlijst en niet meer pogingen vergoed krijgen dan een ander stel, denk ik dat ze daar wel recht op hebben. Hoe wij over die abortus denken en of we het moreel verwerpelijk vinden, is daarbij op zich niet relevant, het gaat er puur om waar ze recht op hebben.

Ik ben het dus eens met Joey en SophieZMY. Mijn persoonlijke mening is dat dit niet kan, en waarschijnlijk vinden heel veel mensen dit met mij, maar of zij wel of geen nieuwe IVF-poging krijgen. Anders zou je nog veel meer factoren moeten gaan bekijken om te bepalen of je door iets wat je eigen keus was ten koste van een ander stel een of meer extra pogingen nodig hebt en dat lijkt me ook geen wenselijke of haalbare situatie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 15 Jan 2019 13:01

Re: Abortus vanwege hazenlip

Poeh, heel lastig... Wie is er om te bepalen of je een kindje met een 'afwijking moet houden'. En welke afwijking is dan 'erg' genoeg om het te laten weghalen..?

Ik zou deze keuze niet maken. Maar je kunt ze ook de kans op een kindje niet ontnemen vind ik. Dus gewoon net als ieder ander achter in de rij en hetzelfde aantal behandelingen.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem313

Bericht 15 Jan 2019 14:24

Re: Abortus vanwege hazenlip

Ik heb moeite met de geloofwaardigheid en functie van dit verhaal, en het perspectief. De column zelf is niet terug te vinden, althans niet door mij. Ik lees alleen verhalen over de column. Daarnaast is het niet een column van een arts, maar van een journalist. Het is de vraag of dit een echte casus betreft, of bijvoorbeeld een verhaal bedoeld om het gesprek hierover aan te gaan. Dat laatste is niet perse erg, maar ik kan hier niet goed over meedenken zonder de bron te kennen en bekend te zijn met wet- en regelgeving rondom IVF.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 15 Jan 2019 20:50

Re: Abortus vanwege hazenlip

De schrijfster van de column heeft gereageerd dat zij alleen herkenbare feiten verandert zodat het verhaal niet te herleiden is naar de personen maar dat ze wel de werkelijkheid zoals die was beschrijft.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4997

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 15 Jan 2019 21:33

Re: Abortus vanwege hazenlip

Dit is de column waar de discussie over gaat. Stond afgelopen weekend in het Parool (P.s.).
Ik heb hem vol verbazing gelezen.

De paniek staat in hun ogen
De ooievaar
Mickelle Haest tekent de ervaringen op van een Amsterdamse verloskundige
MICKELLE HAEST
Van Santen & Bolleurs

Met een jengelende peuter komt de vrouw van begin dertig de spreekkamer binnen. "Peuterpuberteit," zucht ze. Het jongetje stampvoet. Tranen lopen over zijn rood aangelopen wangen. "Hij wil een snoepje, maar dat krijgt hij niet." Ze is twintig weken zwanger van haar tweede kind. Als ze haar peuter stil heeft gekregen met een houten auto uit de wachtkamer, komt haar man binnen. "Sorry, de vergadering liep uit." Hij kust zijn vrouw en zoon en gaat zitten. Zowel de eerste als deze tweede zwangerschap kwam tot stand met behulp van ivf.

"Nu krijgen we een meisje," zegt hij en klopt zachtjes op de buik van zijn vrouw. "Vandaag gaan we de 20-wekenecho doen," zeg ik en vraag haar richting het bed te komen. Ze ontbloot haar buik en gaat liggen. Hij kijkt haar vragend aan. Zij legt haar vinger op haar lippen en fluistert: "Laat hem maar lekker spelen." Hun zoon gaat op in zijn eigen spel. De man neemt plaats op de stoel naast het bed.

Ik laat de toner over haar buik gaan en al snel horen we het hartje kloppen. "Het hartritme is keurig," zeg ik. Beiden kijken aandachtig naar het scherm waarop hun kind in zwart-witbeelden tevoorschijn komt. De hersenen zien er goed uit en de organen ook. Maar al snel heb ik door dat het kindje een hazenlip heeft die over het gehemelte doorloopt.

Rustig neem ik het woord. "Jullie kindje heeft een mooi kloppend hartje, de hersenen zijn in orde en de organen ook, maar ik heb wel een hazenlip ontdekt." Zij slaat haar hand voor haar mond en roept: "Nee!" Haar zoon komt aangesneld. Zij begint te huilen en de peuter doet met haar mee. Met zachte woorden probeert de man beiden te kalmeren. Even later speelt de peuter weer met de auto en heeft zij zich aangekleed.

Met zijn tweeën zitten ze voor me. De paniek staat in hun ogen. "Tegenwoordig kunnen ze steeds meer met plastische chirurgie," probeer ik hen te kalmeren. "Het is niet levensbedreigend. Jullie kindje zal na de geboorte wat extra hulp nodig hebben met bijvoorbeeld het leren drinken. Er is veel mogelijk voor herstel. Bij het AMC hebben ze hier een speciaal team voor. Ik wil jullie daarnaar doorverwijzen. Zij weten echt alles." "Nee, dat is niet nodig," zegt zij. "Wij willen dit kindje niet." Hij knikt. "Ja, we hebben altijd afgesproken dat we alleen een gezond kindje willen."

"Geef jezelf even de tijd," zeg ik rustig. "Ga eerst naar het AMC, daar moet het sowieso bevestigd worden. Daar zitten de deskundigen en zij kunnen jullie alle mogelijkheden voorleggen." "Dit kind zal gepest worden en dat wil ik niet," zegt zij. "Neem even rustig de tijd om dit nieuws te laten bezinken, voordat jullie definitief zo'n vergaande beslissing nemen."

Een paar dagen later laten ze toch nog een echo maken in het AMC. Daar is de uitslag hetzelfde. "Ze zal nooit haar lippen echt goed kunnen stiften," zegt ze als ze bij me langskomt. "Ze zal er anders uitzien dan de anderen. Ik wil dat mijn kind niet aandoen." Kort daarop laten ze de zwangerschap, na de wettelijke bedenktijd van vijf dagen, beëindigen.

Het is een klein half jaar later als mijn telefoon gaat. Ik word uitgenodigd voor een moreel beraad. De vrouw en man hebben opnieuw een verzoek voor ivf ingediend. De mogelijkheden voor ivf-behandelingen zijn beperkt en er is een wachtlijst. Een raad van wijzen moet bepalen wie wanneer in aanmerking komt.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 15 Jan 2019 22:07

Re: Abortus vanwege hazenlip

Ook raar dat hun andere kind meekomt naar de afspraak. Normaal mag dat absoluut niet, omdat het een medische echo is.
Hier maken ze hem niet eens dan.


Maar ik vind het belachelijk dat ze daarvoor een zwangerschap afbreken. Natuurlijk is het moeilijk als je kind een aandoening heeft. Maar hiermee is toch gewoon te leven.

Zelf vind ik dat ze dan zeker onderop de wachtlijst mogen komen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 15 Jan 2019 22:34

Re: Abortus vanwege hazenlip

Een raad van wijzen bepaalt wie voor ivf in aanmerking komt. En een willekeurige verloskundige mag mee bepalen in dat gesprek. Echt hoor, dit lijkt me een behoorlijk broodje aap verhaal.
<<

Anoniem279

Bericht 15 Jan 2019 22:38

Re: Abortus vanwege hazenlip

Ik denk dat dit niet zozeer een broodje aap verhaal is maar wel een verzonnen verhaal waarmee geprobeerd wordt aan te tonen hoe het soms daadwerkelijk kan gaan. Ik denk dat er geen verloskundige, gynaecoloog of wie dan ook zal zijn die zo’n herkenbaar (voor de betrokkenen) waargebeurd verhaal zal publiceren met de kans dat het viral gaat.
<<

Anoniem313

Bericht 15 Jan 2019 22:42

Re: Abortus vanwege hazenlip

Wat heftig.
Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in zo’n moreel beraad, hoe dat er aan toegaat. Als ik er op Google kom ik hier op uit:

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... e-zorg.htm

Wel interessant. De schrijver, een ethicus, is ook actief op Twitter. Daar lees ik dat hij ook z’n twijfels heeft bij dit verhaal. Hij is betrokken bij dergelijke afwegingen bij het Erasmus en geeft aan dat dat op andere gronden verloopt:


https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... oorbij.htm
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 15 Jan 2019 22:45

Re: Abortus vanwege hazenlip

Broodje aap = een verzonnen verhaal.
Ja in theorie zou je een zwangerschap kunnen afbreken voor 24 weken zonder dat je daar een reden voor hoeft op te geven. Dus dat kan een hazenlip zijn. Of dat het geslacht je niet aan staat. Of dat de baby op de echo nog geen haar blijkt te hebben met 20 weken en je graag een kind met volle haardos wil. Of dat je er pas heel laat achter komt dat je zwanger bent en helemaal geen kind wil. Of verzin nog iets anders onzinnigs.

Maar om daar nu een verzonnen verhaal omheen te hangen en te doen alsof t waargebeurd is.. dat vind ik echt best stom.
Lijkt me dat de bedoeling is geweest om een discussie uit te lokken over ethiek en wachtlijsten en voorrang, wat op zichzelf best een interessante discussie kan zijn, maar doe dat dan gewoon zuiver.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 16 Jan 2019 08:02

Re: Abortus vanwege hazenlip

Ik vrees dat er absoluut mensen zijn zoals deze mensen. Als dit verhaal dus niet waar is zal er helaas zeker een situatie zijn die wél zo is gegaan. Vreselijk!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Jan 2019 09:05

Re: Abortus vanwege hazenlip

Caulfield schreef:Wat heftig.
Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in zo’n moreel beraad, hoe dat er aan toegaat. Als ik er op Google kom ik hier op uit:

https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/ ... e-zorg.htm

Wel interessant. De schrijver, een ethicus, is ook actief op Twitter. Daar lees ik dat hij ook z’n twijfels heeft bij dit verhaal. Hij is betrokken bij dergelijke afwegingen bij het Erasmus en geeft aan dat dat op andere gronden verloopt:


https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... oorbij.htm

Dit is zeker interessant! Mijn zus werkt in een fertiliteitskliniek en zij heeft mij verteld dat er eens per week een soort moreel beraad is waarbij ze dus gaan kijken of de vrouwen/stellen die zich hebben aangemeld ook daadwerkelijk in aanmerking komen. Natuurlijk ken ik hier geen inhoudelijke situaties van, dat is logischerwijs allemaal strikt geheim, maar mijn zus vertelde wel hoe ontzettend lastig dit overleg is.

♥♥
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 16 Jan 2019 10:34

Re: Abortus vanwege hazenlip

Raven schreef:Ook raar dat hun andere kind meekomt naar de afspraak. Normaal mag dat absoluut niet, omdat het een medische echo is.
Hier maken ze hem niet eens dan.


Dat kijd ging mee naar de 20 weken echo, waarom zou dat niet mogen?

Ik vind verder dat er niet over te oordelen is. Mss is die vrouw als kind wel tot op het bot gepest vroeger en weegt dat mee in haar keuze. Ze hebben het er duidelijk van te voren al uitgebreid over gehad.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Jan 2019 10:42

Re: Abortus vanwege hazenlip

DronkenTaart schreef:
Raven schreef:Ook raar dat hun andere kind meekomt naar de afspraak. Normaal mag dat absoluut niet, omdat het een medische echo is.
Hier maken ze hem niet eens dan.


Dat kijd ging mee naar de 20 weken echo, waarom zou dat niet mogen?


Zoals Raven al uitlegt: omdat het een medische echo is. Bij mijn oudste had ik natuurlijk nog geen kinderen maar wij mochten ook niemand meenemen, zeker geen kinderen.

♥♥
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Jan 2019 10:59

Re: Abortus vanwege hazenlip

Elliot schreef:
DronkenTaart schreef:
Raven schreef:Ook raar dat hun andere kind meekomt naar de afspraak. Normaal mag dat absoluut niet, omdat het een medische echo is.
Hier maken ze hem niet eens dan.


Dat kijd ging mee naar de 20 weken echo, waarom zou dat niet mogen?


Zoals Raven al uitlegt: omdat het een medische echo is. Bij mijn oudste had ik natuurlijk nog geen kinderen maar wij mochten ook niemand meenemen, zeker geen kinderen.


Dat idd. Het is geen echo voor plezier, maar om van alles uit te sluiten. De echoscopist moet dan ook echt geconcentreerd kijken.
Een klein kind dat speelt leid behoorlijk af dan.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers