Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brexit

<<

Anoniem249

Bericht 25 Jun 2016 13:22

Re: Brexit

Er was natuurlijk beloofd dat alle miljoenen die bespaard zouden worden naar health care zouden gaan. Direct na de uitslag werd er gezegd dat dit "een fout is geweest" en dat het geld niet naar health care gaat.

Er heerst een trend van egoisme, iedereen kijkt alleen naar zichzelf, z'n eigen bubbel. Mensen willen hun land niet delen met anderen en al helemaal niet geld. Iedereen wilt maar meer, meer, meer. Daarom hebben veel mensen voor exit gestemd. Dan zou al dat geld naar "hun eigen mensen" gaan. Ze hebben er alleen niet aan gedacht dat de kans enorm groot is dat je hele economie in elkaar stort. Alle landjes in de EU zijn op wereldbeeld enorm klein. Samen is sterker dan alleen. Je moet elkaar helpen, helaas denkt men tegenwoordig niet meer zo.

Hoe staan jullie tegenover een Nexit?
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 25 Jun 2016 14:20

Re: Brexit

Ik heb alleen even ingelogd om hierop te kunnen reageren, omdat het mij ook wel raakt.

Maar niemand weet toch wat de gevolgen zullen zijn? Waarom gaan jullie er dan direct van uit dat het moeilijker wordt om naar de UK te reizen of om daar te gaan wonen? Zijn daar al uitspraken over geweest? Pure interesse, omdat ik het echt niet weet.

Ik ken natuurlijk alleen de situatie in Noorwegen goed. En ondanks dat Noorwegen geen lid is van de EU, volgen zij wel dezelfde regels. Dus verhuizen vanuit Nederland naar Noorwegen is net zo makkelijk als dat je naar Duitsland zou willen verhuizen. Misschien dat de UK een zelfde soort constructie gaat bedenken?
<<

Anoniem315

Bericht 25 Jun 2016 14:28

Re: Brexit

Ik vind het erg zonde dat voornamelijk de oudere garde voor de brexit was en de jongeren juist bij de EU willen blijven. Lijkt me weinig goeds doen voor de toekomst.

Over all vind ik het erg zonde.
<<

Anoniem249

Bericht 25 Jun 2016 20:40

Re: Brexit

Jente schreef:Ik heb alleen even ingelogd om hierop te kunnen reageren, omdat het mij ook wel raakt.

Maar niemand weet toch wat de gevolgen zullen zijn? Waarom gaan jullie er dan direct van uit dat het moeilijker wordt om naar de UK te reizen of om daar te gaan wonen? Zijn daar al uitspraken over geweest? Pure interesse, omdat ik het echt niet weet.

Ik ken natuurlijk alleen de situatie in Noorwegen goed. En ondanks dat Noorwegen geen lid is van de EU, volgen zij wel dezelfde regels. Dus verhuizen vanuit Nederland naar Noorwegen is net zo makkelijk als dat je naar Duitsland zou willen verhuizen. Misschien dat de UK een zelfde soort constructie gaat bedenken?

Dat denk ik niet. Ik denk dat de EU het heel hard gaat spelen tegen de UK, om er een voorbeeld van te maken. Als ze wel de lusten en niet de lasten dragen, vertrekt straks iedereen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 25 Jun 2016 20:54

Re: Brexit

De situatie met Noorwegen is niet geheel vergelijkbaar nu Noorwegen nooit lid is geweest en er vervolgens onderhandeld is over bepaalde voordelen/rechten daar betalen de Noren ook voor. De Britten vertrekken en zullen inzetten op een vergelijkbare regeling maar zoals Claire hierboven ook al aangeeft de kans is natuurlijk een stuk kleiner dat zij recht krijgen op dezelfde privileges omdat je zo de deur niet langer op een kier zet maar wagenwijd open voor andere lidstaten en dat zullen ze willen voorkomen. Er zullen natuurlijk handelsverdragen komen maar op korte termijn moet je deze in mijn ogen vrij sober houden.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 26 Jun 2016 07:46

Re: Brexit

Ik heb ook via verschillende media gehoord dat er mensen spijt hebben van hun Brexit stem, er zijn er een behoorlijk aantal die hebben aangegeven dat ze dachten 'dat het heus niet zo'n vaart zou lopen'. Zo zie je maar dat elke stem telt en je dus niet zo idioot met je stemrecht moet omgaan.

Er is momenteel een petitie gaande, die al zo vaak is getekend dat het Lagerhuis het referendum zal moeten bespreken. Er zijn veel mensen die het dus (achteraf gezien) niet eens zijn met de afspraken rondom de uitslag; het ging enkel om de meerderheid en voor zo'n belangrijke beslissing is een 51/49 (in de uitslag dus 52/48) gewoon te klein qua verschil. Er gaan dus stemmen op voor een nieuw referendum. Ergens vind ik dat niet helemaal eerlijk want als het dezelfde uitslag maar dan voor Bremain was geweest, dan had je waarschijnlijk weinig mensen gehoord.

Één ding is natuurlijk superhelder; het is wel een duidelijk signaal naar Brussel, dat de lijnen te strak gespannen zijn en dat landen toch wensen een stukje soevereiniteit te behouden; een landelijk bestuur is toch meer 'in touch' met de eigen cultuur en kan daar beter (met guidelines van Brussel) op inspelen. Frankrijk en Duitsland hebben nu gezegd dat zij inderdaad willen kijken naar de regie van Brussel.

Een Nexit ben ik absoluut tegen, we halen dezelfde voordelen als de UK uit het lidmaatschap. Met name socio-economisch. Moet je je gaan voorstellen wat het met de handel doet (Rotterdamse haven bijvoorbeeld) als we eruit stappen... Ik moet er niet aan denken!! Het is overigens natuurlijk ook zo dat een scheiding met de EU echt een one-way ticket is; (er)bij blijven geeft je gelegenheid om dus die banden te bespreken; zeker als je inmiddels zoveel medestanders hebt (UK, F, D).

Overigens wilt Schotland in de EU blijven en gaan er dus stemmen op om zich af te scheiden van de UK.

Ik ben echt heel benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.
L2014 & H2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Jun 2016 08:41

Re: Brexit

Mooi samengevat mzcharlotte.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 26 Jun 2016 09:09

Re: Brexit

In de app van RTL-Noeuws stond een poll: Nexit, voor of tegen. Kennelijk is er toch nog een 49% die voor een Nexit is. Ik vraag me af of dat niet gewoon grotendeels mensen zijn die de politiek en de EU klakkeloos de schuld geven van de onvrede die ze over alles hebben, zonder zich überhaupt verdiept te hebben in van alles. Dezelfde soort mensen die op Facebook ook van die schreeuwerige 'het volk moet in opstand komen'-propaganda deelt. Ik hoop maar dat er in Nderland voorlopig geen Nexit-referendum komt (en gelukkig komt die er ook niet, naar het schijnt, hopelijk houdt GeenStijl zich er ook even buiten) en we eerst maar eens afwachten wat Brexit met de UK doet. Want anders zie ik de uitslag toch wel somber in.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Jun 2016 09:13

Re: Brexit

Ik denk dat een hele hoop mensen niet in de gaten hebben wat de EU nu precies is. Hetzelfde geldt denk ik voor de Britten. Ik lees nu overal verhalen dat Britten die tegen gestemd hebben nu pas gaan googlen wat de EU precies is en wat ze doen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 01 Jul 2016 15:29

Re: Brexit

Ik zie dat dit topic al een paar dagen stil ligt maar ik wil nog even reageren en mijn persoonlijke verhaal delen.

Zoals de meeste van jullie weten woon ik in Engeland en ik ben zelf vrijwilliger voor de "remain campaign" geweest. De weken voor het referendum ben ik enorm actief geweest om mensen te helpen met registreren om te stemmen, mensen die nog undecided waren de voordelen van de EU te laten zien en nog vele andere activiteiten.

Op donderdag de dag van het referendum ben ik zelf nog actief bezig geweest om mensen te overtuigen om echt te gaan stemmen. Tussen 6-7u op het station in mijn stad heb ik mensen geholpen om hun stembureaus te vinden. Om 10u waren alle stembureau’s dicht en kon ik eindelijk samen met de andere vrijwilligers van de Stronger In campagne een biertje drinken en toosten op ons keiharde werk van de afgelopen weken. Toen rond 1u s’nachts de eerste resultaten binnenkwamen waren we allemaal zo blij – we stonden voor! Gibraltar wil in de EU blijven, en ook de volgende constitutie en de volgende... vanaf toen ging het allemaal minder lekker. Ik reed naar huis met een steen in mijn maag en ik ben de hele nacht opgebleven. Ik zat in ongeloof op de bank. Hoe kan dit? De reacties die wij kregen als we weer eens op de markt stonden campagne te voeren waren zo positief en mensen leken juist zo voor de EU. Vaak kwamen mensen die niets met de campagne te maken hadden ons helpen - gewoon tijdens het shoppen op een zaterdag “heb je een t-shirt voor me en wat folders, ik kan wel een uurtje meehelpen” - dat was hartverwarmend. Natuurlijk waren er ook de minder fijne momenten zoals de beledigingen “je bent niet wijs! Waarom moeten wij betalen voor de rotzooi die Griekenland maakt (uhhhh UK wake up jullie zitten niet eens in de eurozone – calm down!), wij moeten onze grenzen sluiten, weg met de buitenlanders, take back control”. Zelfs mensen die ik ken zeiden deze dingen, en ik reageerde dan altijd met “ehhhh heb je het over immigranten, dus ehm.... je bedoelt mij dus”? “Nee Nicolien, jij niet, natuurlijk niet!” zeiden ze dan. Oh ehm sorry maar hoe moet ik dit dan opvatten?

Vorige week vrijdag vielen wij in een zwart gat. Mijn beste vriend (Schots) is buiten zichzelf van verdriet, mijn vriendin (Italiaans) komt bij me langs in tranen. Haar man is engels, haar baby is half Engels/Italiaans, haar schoonvader stemt leave – van je familie mag je het hebben. Wat een rotzooi! Het land is verdeeld in twee kampen – Leave tegen Remain en het gaat nog steeds door. Iedereen is boos, machteloos! Leave heeft niet eens een plan, hoe kan dit? De enige die een plan heeft is Nicola Sturgeon, de eerste minister van Schotland. Zij wil nu independent zijn van het Verenigd Koninkrijk, ze heeft tenminste een plan en haar plan luistert naar de wens van de meerderheid van de Schotten – zij willen deel van de EU zijn met of zonder Engeland.

Ik was overstuur en kwaad op vrijdag en hoopte dat het nu (een week later) minder zou zijn, maar ik ben nog steeds zo boos en teleurgesteld. Hoe moet dit wel niet voor 48% van de Britten voelen?

Het referendum noemen ze democratie – met een uitslag die zo dicht bij elkaar ligt (en waarbij de helft heeft gestemd voor een duidelijke leugen) is dit het tegenovergestelde van democratie. Bovendien is het referendum enkel een advies van het volk. Democratie zou niet één stem moeten zijn, en al helemaal niet als situaties veranderen (in dit geval de dag erna al), democratie is een process dat groeit, veranderd en dat levend blijft. Mogen mensen geen spijt hebben van hun beslissing, mogen ze niet van gedachten veranderen – tuurlijk wel én dat is pure democratie. Mensen die niet begrepen waar het overging hebben zich laten overhalen door de leugens over de EU en deze mensen zijn juist degene die de grootste klap zullen krijgen.

Op dit moment zolang artikel 50 nog niet getekend is blijft Britain een lidstaat van de EU. Ik vraag me af wie de moed heeft om dit artikel te tekenen. Cameron had het niet, Boris had het niet maar zeg nou ook – wie wil er als de grootste idioot van Britain de geschiedenis ingaan?

Brexit heeft ervoor gezorgd dat de deur voor de zeer rechtse xenofoobs is opengezet en ze komen nu al uit hun schaduwen gekropen terug naar het midden van de politieke lijn. Er zijn al enorm veel aangiftes gedaan over agressieve nationalisten sinds Brexit waarbij immigranten de dupe zijn. De impact van dit waait nu al over naar andere EU landen (Le Penn, Wilders, etc. en in Amerika Trump). De impact op mijzelf is vooral emotioneel - ik merk als immigrant al gelijk dat het anders is. Het is schijnbaar normaal om nu tegen immigranten te zeggen "we voted leave, you should go home now" bijvoorbeeld (niet tegen mij maar tegen mijn Spaanse huisgenootje). Dit was in mijn stad waarbij 63% remain heeft gestemd en waarbij 82% mensen zijn komen stemmen (4de hoogste van Britain en 2de hoogste turnout van Engeland!). Campagne voeren helpt echt, dat blijkt wel hieruit.

De leugens, de pond die enorm zakt, de hate crimes, vrienden die hun baan nu verliezen, mijn eigen onzekerheid beide om mijn baan en om mijn veiligheid, dit is nog maar het begin...
Laatst gewijzigd door Nien_ op 01 Jul 2016 15:47, in totaal 2 keer gewijzigd.
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jul 2016 15:33

Re: Brexit

Bah wat ontzettend akelig Nien. Het lijkt me heel bizar om nu in de UK te zijn en alles van zo dichtbij mee te maken. Ik ben nog steeds flabbergasted door het resultaat en alle commotie er om heen wat er naderhand allemaal is gebeurd. Kan me voorstellen dat het voor heel veel mensen ook heftig is om er zo middenin te zitten. Goed dat je het hier deelt.
Let's discover the world together.
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 01 Jul 2016 15:52

Re: Brexit

Hoi Marin! Ja, akelig is het inderdaad, iedereen is er ook constant mee bezig. Op mijn werk is het ook hot topic aangezien wij met de Europese Commissie werken.

Ik zag trouwens dat in Wolverhampton 63% leave had gestemd dat verbaasde mij echt. De meeste universiteitssteden hadden juist remain gestemd. Jij hebt daar toch gestudeerd?
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Anoniem318

Bericht 01 Jul 2016 16:04

Re: Brexit

Cameron is al de grootste idioot, een referendum over zoiets beloven om verkozen te worden, wat een idioot. Nou het is hem gelukt hoor, ik hoop dat hij ermee kan leven. Farage is ook een idioot, maar dat wisten we al, ben blij dat we hem niet meer hoeven horen in het EP, de onzin die hij uitkraamt is nog tot hier aan toe, maar de vuile leugens die hij verspreidt zijn echt om van te kotsen (wie in godsnaam is zijn speech writer, of verzint hij alles werkelijk waar zelf?) en dan Boris, oh oops, ik was wel voor, maar had deze uitslag toch niet verwacht, ehm nee, I'm not the right person for this, nee he he, iemand anders mag de mess nu opruimen, lafaard.

Zo. Ik voel met je mee Nien, ik werk voor de EU en mijn Britse collega's zijn er kapot van.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Jul 2016 18:00

Re: Brexit

Bah, wat naar Nien :(
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 01 Jul 2016 20:02

Re: Brexit

Wauw, dat het gelijk zo'n impact heeft Nien, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Vooral dat je zegt dat mensen hun baan verliezen en dergelijke.
Heftig zeg.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 01 Jul 2016 20:32

Re: Brexit

Een klein voorbeeld: http://www.theguardian.com/environment/ ... rexit-vote

Nicolien, ik heb inderdaad veel tweets gelezen van voorbeelden waarbij de 'leave' stem gewoonweg als reden wordt gebruikt om ordinair te discrimineren. Mijn beste vriend (je kent hem wel, van de pannenkoekenfeestjes) heeft via Facebook ook volop gecampaigned om te blijven en overweegt serieus te vertrekken.

Ik kan ook niet begrijpen dat er met zo'n klein verschil zo'n invasief besluit genomen kan worden. Het is gewoon niet te begrijpen, wat ís het plan nu eigenlijk? Naast dat Cameron een enorm figuur slaat, is Johnson natuurlijk ook een enorme joker. Zo jammer, want ik was tijdens zijn burgemeesterschap nog best gecharmeerd van hem.
L2014 & H2017
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 15 Jan 2019 23:20

Re: Brexit

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen: https://nos.nl/artikel/2267636-britse-l ... r-may.html
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 15 Jan 2019 23:58

Re: Brexit

Pff ik ben benieuwd ja, hoewel het wel te verwachten was.

Begon boven aan het topic met lezen omdat im dacht dat het net geopend was vanwege de stemming van vanavond, maar raakte kn de war toen er stond dat Cameron op stapte, pas toen zag ik dat het uit 2016 was.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 31 Jan 2020 21:14

Re: Brexit

Nou over een paar uur is het dan zover!
<<

Anoniem307

Bericht 31 Jan 2020 21:44

Re: Brexit

Ik heb kennelijk qua nieuws onder een steen gelegen. Hoe komt het dat de Brexit nu opeens wel een feit is? Is het er doorgedrukt? Of door een referendum? Voor mij komt het ook opeens, opeens. Zo hoorde ik er ook vanochtend pas over, terwijl ik toch echt elke ochtend vijf afleveringen RTLNieuws kijk.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Feb 2020 12:32

Re: Brexit

Isles schreef:Ik heb kennelijk qua nieuws onder een steen gelegen. Hoe komt het dat de Brexit nu opeens wel een feit is? Is het er doorgedrukt? Of door een referendum? Voor mij komt het ook opeens, opeens. Zo hoorde ik er ook vanochtend pas over, terwijl ik toch echt elke ochtend vijf afleveringen RTLNieuws kijk.


Elke ochtend vijf afleveringen joh? Dat zijn dan toch herhalingen?
Ik weet niet waarom RTL daar kennelijk geen aandacht aan besteed. Ik heb er in de krant wel veel over gelezen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 01 Feb 2020 17:22

Re: Brexit

RTL heeft daar echt wel aandacht aan besteed.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Feb 2020 17:27

Re: Brexit

Tuurlijk heeft RTL daar aandacht aan besteed. Wij kijken sinds kort het RTL nieuws bij het ontbijt ipv NOS journaal vanwege de slechte NOS app en weet vrij zeker dat het aan bod is gekomen, dat zou gek zijn als ze het vergeten zouden zijn.

Ik vind het maar een gekke gewaarwording. M'n hele Facebook staat ook vol verdrietige Britse vrienden (en Nederlandse vrienden die daar wonen) dat het nu zover is.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Feb 2020 17:30

Re: Brexit

Deze mag trouwens naar de nieuws pijler!
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers