Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezond eetpatroon man

<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 10 Jan 2019 23:08

Gezond eetpatroon man

Oké, hoop meiden hier die wel wat weten over gezonde voeding, dus ga de vraag hier gewoon stellen;

Mijn vriend is (veel) te zwaar en wil graag afvallen, en moet dat ook echt. Ik ben door aanpassen eten en (meer) bewegen de afgelopen 3,5 maand 14 kilo kwijt geraakt en ben nog bezig, ik eet gewoon kleinere porties en weinig, maar heb géén idee wat normaal is voor een man qua hoeveelheden, wil iemand meedenken? Hij wil graag gaan lunchen met (magere?) kwark omdat dat lekker vult, maar gaat vooral om tussendoor ook etc. Ik eet 2 boterhammen als lunch, hij 4, maar is wel grote vent natuurlijk, die gaat kapot van de honger anders haha.

Nja, help, misschien wil iemand meedenken. Willen eerst gewoon zelf aan de slag, hulp erbij kan altijd.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 10 Jan 2019 23:31

Re: Gezond eetpatroon man

Waarom willen jullie er vooralsnog geen diëtist bij betrekken? Dat lijkt me in deze situatie juist een heel prettige uitkomst.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 07:50

Re: Gezond eetpatroon man

Omdat vriend daar slechte ervaringen mee heeft en het gewoon eerst zelf wil proberen op te starten.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem284

Bericht 11 Jan 2019 07:54

Re: Gezond eetpatroon man

Ik zou oppassen inderdaad met te weinig eten, want dan neemt de kans op snoepen toe. Valt daar misschien nog veel te winnen? Snoept hij veel? Drinkt hij veel frisdrank? Of is hij echt te zwaar van 3 maaltijden + wat tussendoortjes op een dag? Als dat laatste het geval is, lijkt me een diëtist inderdaad een goed advies voor advisering over hoeveelheden etc.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 07:57

Re: Gezond eetpatroon man

Hij eet ochtend / middag te weinig of niet en heeft daardoor continu honger in avond, eet gewoon te grote porties verder, is geen snoeper, dat niet. Hebben we ook niet in huis eigenlijk. Frisdrank 1 blikje cola light per dag ongeveer, soms 2, verder alleen water en (heel veel) koffie. En beweegt te weinig met naar werk met auto + kantoorbaan.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Jan 2019 07:58

Re: Gezond eetpatroon man

Mijn man is 18 kilo kwijt door intermittent fasting; hij eet 8 uren op een dag. Hij ontbijt laat, zeg maar om 10 uur, en heeft avondeten om 18 uur (dan moet hij klaar zijn). Hij eet veel vetten omdat ook hij veel energie verbruikt: veel ei, spek, avocado, haloumi, vlees. Minder koolhydraten (dus geen brood en pasta). Veel groentes. En hij sport er zeker 3-4 keer per week half uur bij (touwtje springen). Eerste week is het lastigst.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 08:25

Re: Gezond eetpatroon man

Dat lijkt me sowieso wel pittig; maar hoe doe je dat daarna dan, als je weer “normaal” gaat eten? Dan kom je toch weer aan?
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 11 Jan 2019 08:27

Re: Gezond eetpatroon man

Ik zou eens een kcal tracker er gewoon bijhouden. Inventariseer eerst eens even objectief wat hij eet op een week en waar ongewild veel calorieën naartoe gaan. Wat voor de een werkt, werkt weer niet voor een ander. Dus ik zou eerst gewoon eens kijken waar het enigszins naartoe gaat en de quick wins per week doorvoeren. Ook niet te snel, want niemand houdt het vol om opeens helemaal het roer om te gooien, ja, dat hou je even vol maar als er dan een situatie ontstaat die je minder in de hand hebt grijp je juist dan terug op oude gewoontes.

Reken uit hoeveel hij zou moeten verbruiken met zijn beroep/ gewicht/ lengte/ activiteitsniveaus en leg dan de huidige intake aan calorieën eens naast elkaar. Kloppen die enigszins? Is dat in balans: dan zal hij aan zijn verbranding moeten gaan werken. Loop dan gewoon eens een half uur per dag een snel rondje. Begin daar eens mee en bouw dat uit naar een sportschema. Inzicht is hetgeen nu wat lijkt te missen en zo is het voor hem ook helder waar het hem in zit.

Ik vind het heel knap dat jij zo snel zoveel bent kwijtgeraakt!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Jan 2019 08:30

Re: Gezond eetpatroon man

Mijn man eet doordeweeks dit:

O: yoghurt met fruit
T: sultana, maiswafels of crackertjes
L: 4 boterhammen met vleeswaren en groente
T: fruit
A: 1 bord eten. 1 portie vlees, 150 gram groente ongeveer en 1 opscheplepel pasta/aardappelen
T: maiswafels, yoghurt, ongebrande nootjes of niks.

Hij vindt het altijd nodig om al z'n eten op Instagram te zetten. Als je de link wil mag je een pb sturen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jan 2019 08:30

Re: Gezond eetpatroon man

Idd heel knap van jou Pip! Verder eens met Caro. Bij mannen werkt het niet zo anders dan bij vrouwen, alleen ligt de energiebehoefte ws wat anders. Ik zou het hem overigens wel zelf laten doen, dat rekenen en tracken. Maar dat bedoel je denk ik ook:)
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jan 2019 08:31

Re: Gezond eetpatroon man

Haha Spencer heb jij zo’n Insta food boy? Wat grappig :thumbup:
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 08:39

Re: Gezond eetpatroon man

Haha ja hij mag lekker zelf aan de slag hoor; maar wil hem wel helpen / supporten.

Oh ja spencer, geef link maar hoor haha!
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Jan 2019 08:41

Re: Gezond eetpatroon man

Caulfield schreef:Haha Spencer heb jij zo’n Insta food boy? Wat grappig :thumbup:


Ja :palm: Is helemaal z'n ding. En hij maakt ook nog vreselijke storys over z'n bootcamp enzo. Midlifecrisis als je het mij vraagt.
Z'n profiel is vrij makkelijk te vinden als je mijn naam weet, maar lach mij er niet om uit :smile:
R. 2013
D. 2016
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 11 Jan 2019 08:52

Re: Gezond eetpatroon man

Haha Spencer! Wat grappig.

Pippa, ik zou het voor hem niet moeilijker maken dan het is. Laat hem beginnen met een goed ontbijt en sla ook de lunch niet over. Zorg hierbij voor afwisseling en kies voor producten die voedzaam en gezond zijn. Zo creeer je meer balans in je voedingspatroon en waarschijnlijk heeft hij dan minder behoefte aan teveel en slechte voeding in de avond. Het is vast niet nodig om tussen de middag 6 boterhammen weg te werken, maar dan moet ie zelf zijn caloriebehoefte naar zijn levensstijl even berekenen idd.
<<

Anoniem301

Bericht 11 Jan 2019 08:56

Re: Gezond eetpatroon man

Spencer schreef:
Caulfield schreef:Haha Spencer heb jij zo’n Insta food boy? Wat grappig :thumbup:


Ja :palm: Is helemaal z'n ding. En hij maakt ook nog vreselijke storys over z'n bootcamp enzo. Midlifecrisis als je het mij vraagt.
Z'n profiel is vrij makkelijk te vinden als je mijn naam weet, maar lach mij er niet om uit :smile:

Haha ik ben zojuist je man gaan volgen, en jou ook :smile:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Jan 2019 08:58

Re: Gezond eetpatroon man

Support van een partner is altijd fijn. Dat merk ik ook bij mijn man. Hij moet het doen maar ik help waar kan. Nou doe ik denk ik bovengemiddeld veel daarvoor omdat ik negen van de tien keer de maaltijden bedenk en alles voor hem uit weeg, meal prep (op maandag maak ik al zijn lunchen en gezonde snacks). Maar het sporten en bijhouden moet hij toch echt zelf doen. Toch helpt het hem doordat ik het gevarieerd kan houden, zorg dat er gezonde dingen in huis zijn en voor een deel ook zo mee eet.

Ik kan je het schema van mijn man wel sturen, qua gewicht zitten ze misschien wel beetje hetzelfde, maar het is wel een vrij pittig dieet gebaseerd op iemand die veel sport (drie keer per week), veel eiwitten, weinig koolhydraten. Dat lijkt me niet iets waar je zomaar mee moet beginnen. Voor m'n man is dit persoonlijk samengesteld door de diëtist van de sportschool.

Is er mogelijkheid voor je vriend om te sporten?

En inderdaad in myfitnesspal alles bij gaan houden voor inzicht lijkt me de eerste stap.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Jan 2019 09:18

Re: Gezond eetpatroon man

Eens met Caro. Ik ben zelf twee jaar geleden zo'n 18 kilo afgevallen met Fat Secret, daar kun je gewoon invullen of je man of vrouw bent, hoe lang en hoe zwaar je bent, in welke mate je actief bent en wat je wil bereiken, dan rekent de app uit hoeveel kcal je per dag kunt eten. Je moet dan wel heel de dag heel eerlijk invullen wat je eet en drinkt, dus ook de boter in de pan, de dressing over de salade, et cetera. In het begin is het dan handig om dingen even af te wegen. Ik deed dat heel secuur. Op die manier krijg je ook veel meer inzicht in waar je nou van aankomt, want niet bij iedereen zijn de tussendoortjes de oorzaak, je kunt ook te calorierijke hoofdmaaltijden eten (dat was het bij mij).

Je moet natuurlijk wel regelmatig je gewicht aanpassen, want hoe lichter je bent, hoe minder je nodig hebt, dat is vooral belangrijk als je weliswaar bent afgevallen maar nog (lang) niet bij je doel bent. Anders eet je ongemerkt toch weer te veel en dan stagneert het.

Toen ik zo ongeveer op het gewicht was dat ik wilde, heb ik het aantal kcal geleidelijk opgebouwd tot aan het aantal kcal dat ik volgens de app zou moeten/mogen eten om dat gewicht te behouden. Ik heb alles nog wel een hele tijd bijgehouden in Fat Secret. Inmiddels doe ik dat niet meer en heb ik wel zo'n beetje in mijn hoofd hoeveel kcal mijn maaltijden en tussendoortjes bevatten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Jan 2019 12:49

Re: Gezond eetpatroon man

Mijn man was helemaal trots op z'n nieuwe vrouwelijke volgers haha
R. 2013
D. 2016
<<

Biscotti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:11

Bericht 11 Jan 2019 13:47

Re: Gezond eetpatroon man

Ik denk dat je met bovenstaande tips al een start kan maken. Probeer ook erachter te komen wat hij precies op zijn werk en onderweg eet. Mijn vriend pakt bijna altijd bij een tankbeurt nog even een zak drop mee bijvoorbeeld. Dat is pure gewoonte, maar zo onnodig. Zijn er verder momenten dat jullie samen iets actiefs kunnen gaan doen? Wandelen of fietsen. Even na het eten nog een wandeling maken of tijdens de lunch op zijn werk? Om zo in ieder geval de basis hoeveelheid beweging op een dag te hebben.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 14:18

Re: Gezond eetpatroon man

Thanks voor de tips en adviezen, daar kan ik wel wat mee! SoGood omschrijft het wel goed inderdaad, dankje.
Ik ga verder niet zijn eten maken; dat mag die lekker zelf doen, volwassen vent, maar wil wel zorgen dat we de juiste dingen in huis hebben iig om hem daarmee te helpen. Ik weet van mezelf inmiddels wat ik kan / mag per dag, dat scheelt heel erg bij mijn mindset.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 11 Jan 2019 14:20

Re: Gezond eetpatroon man

Thanks voor de tips en adviezen, daar kan ik wel wat mee! SoGood omschrijft het wel goed inderdaad, dankje.
Ik ga verder niet zijn eten maken; dat mag die lekker zelf doen, volwassen vent, maar wil wel zorgen dat we de juiste dingen in huis hebben iig om hem daarmee te helpen. Ik weet van mezelf inmiddels wat ik kan / mag per dag, dat scheelt heel erg bij mijn mindset.

Biscotti, ja zo is hij dus niet gelukkig met tanken; en neemt op werk soms kop soep, nja dat mag haha!
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 11 Jan 2019 14:49

Re: Gezond eetpatroon man

Misschien valt er al heel simpel winst te behalen in kleine dingen, kritisch kijken naar het brood beleg, wel ontbijten, een boterham minder voor de lunch en dat aanvullen met wat groenten, de koolhydraten en het vlees/ vis in de avond afwegen, smakelijke maar minder calorierijke gerechten in de avond koken, dat borrelhapje/ chipje in het weekend laten staan enz. Ow en drinkt hij zwarte koffie of met melk? Ik zie zoveel collega’s de hele dag cappuccino uit de automaat op het werk halen, dat is allemaal gezoete volle melk en zijn stiekem super veel calorieën.

En daarnaast meer bewegen, niet voor alles de auto pakken maar de fiets/ lopen, op het werk de trap i.p.v. de lift, in het weekend lekker een strandwandeling/ bos in enz.

Zo hoef je niet direct je hele levensstijl te veranderen, voelt het niet als een dieet maar valt er waarschijnlijk al snel winst te behalen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 11 Jan 2019 15:00

Re: Gezond eetpatroon man

Op de site van het voedingscentrum staan ook wat standaard dagmenu's. Misschien heb je daar wat aan?

Zoals minoesepoes zegt. Vaak zit het hem juist in de kleine dingen waar veel op te behalen valt.
Het olie/boter gebruik bij het bakken, de melk in de koffie, het toetje na het eten (die neem ik bijvoorbeeld nooit, maar bewaar ik tot later op de avond).
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 11 Jan 2019 16:00

Re: Gezond eetpatroon man

Ik denk dat het inderdaad vaak in kleine dingen zit en daardoor een combinatie is van kleine aanpassingen. Weet je wat misschien wel leuk is? Het boekje Fit van Arie Boomsma, ik vind dat daar heel duidelijk kleine aanpassingen worden uitgelegd die iedereen kan maken zodat je fitter wordt.

Mijn vriend eet meestal ongeveer dit:
ontbijt: magere kwark met fruit (1 stuks) en zelfgemaakte granola
Lunch: salade, soepje/broodje met beleg
Tussendoor: zelfgemaakt bananenbrood
Diner: half bord groenten, 1,5 portie proteïne. Vaak zonder pasta/rijst/aardappels maar soms ook gewoon wel.
Soms toe nog een bakje kwark met fruit.

Hij sport 4x in de week, dan neemt hij een proteïne shake na het sorten en in het weekend is het allemaal wat losser, dan drinken we borrels en gaan we uit eten enzo. Maar ook dan gaat het om balans, als we weten dat we uit eten gaan is het ontbijt gezond etc.
<<

Anoniem301

Bericht 11 Jan 2019 20:18

Re: Gezond eetpatroon man

He maar Pippa als je man fiks overgewicht heeft zoals jij zelf aangeeft dan moet hij toch ergens van aankomen?
Hij snoept niet zeg je, geen frisdrank, geen snacks bij het tankstation. Ik denk dat de 1e stap voor hem is om eerlijk naar zichzelf te zijn, anders kan hij niet afvallen. En als hij echt flink overgewicht heeft door eigenlijk niks misschien eens langs de dokter gaan?
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers