Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe hou jij het liefst je uren bij?

<<

Anoniem313

Bericht 10 Jan 2019 16:34

Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Vakantie-uren op je werk, bedoel ik.
Mijn leidinggevende geeft me twee opties:
- gewoon uren schrijven. Als ik aan het einde van het jaar verlof over heb, kan dat mee naar het jaar erop.
- eigen verantwoordelijkheid. Geen uren bijhouden, gewoon zorgen dat ik m’n werk goed doe en zelf inschatten en bepalen wanneer ik vrij kan nemen. Geen uren sparen dus.

Die tweede ben ik vanuit vorige banen gewend en ik denk dat ik die nu ook weer doe. Past ook bij hoe ik werk. Enige nadeel is mogelijk dat ik teveel werk en mezelf zo in de vingers snijd. We hebben best veel verlof namelijk.
Wat zouden jullie kiezen en waarom?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Jan 2019 16:40

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Ligt aan de branche maar ik zou zelf ook liever optie 2 kiezen. Dan heb je zelf de keuze, de verantwoording en ben je minder gebonden. Wellicht heb je jaren waarin je teveel werkt, en jaren waarin je opeens wel meer vrij nodig hebt. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je zelf je verantwoording pakt over je uren en het werk dat je levert, dat iedereen daar baat bij heeft.

Als je vanuit je branche bijvoorbeeld 50 dagen krijgt (zeg maar iets) en je weet dat je sowieso nooit meer dan drie weken per jaar vakantie neemt, dan snij je jezelf in de vingers met optie 2. Dan loop je een hoop dagen mis, maar als dat evenwicht er wel is (verhouding vrije dagen tot de dagen die daadwerkelijk ieder jaar opneemt) dan werkt optie 2 mijn inziens beter.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 10 Jan 2019 16:54

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Bij mijn vorige baan had ik absoluut liever optie 1. Maar dat kwam door de sfeer die mijn baas daar neerzette. Zij kon je vreemd aankijken en ook opmerkingen maken als je om 14u of 15u wegging en niet meer terug kwam, terwijl wij regelmatig afspraken buiten de deur hadden. Het was juist efficiënter omdat aan het einde van de dag te doen, maar goed, regelmatig gaf ze het gevoel dat je je daar moest voor verantwoorden. Op die manier verantwoord ik mijn uren liever door ze te schrijven en inzichtelijk te hebben hoe ik ze maak en opneem.
Maar ook als ik in de toekomst een baas of leidinggevende die mensen wel vertrouwt en niet zo is, vind ik optie 1 bij 'gewoon' kantoorwerk met ongeveer altijd dezelfde werkdruk wel prima.
Maar als ik een baan heb met piekweken en weken waarin het rustiger is en mijn werkzaamheden minder standaard zijn, ga ik wel voor optie 2. Ik vind het fijn om zelf verantwoordelijk te zijn voor mijn werk en uren. Mijn vriend heeft ook 'optie 2' en ik zie wel dat hij wel (te)veel werkt en moeilijk vakantie opneemt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 11 Jan 2019 09:28

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Hebben jullie niet een systeem waarin dat wordt bijgehouden? Ik ben gewend dat je vakantiedagen opneemt in een soort HRM-systeem waar direct je saldo bijgewerkt wordt. Het enige dat ik zelf moet bijhouden is overwerken of eerder weggaan en dus minder uren werken op een dag. Dat is eigen verantwoordelijkheid.

Ik noteer het in mijn outlookagenda als ik eerder wegga en compenseer dat vaan in de loop van de week door een uurtje langer te blijven, geen uitgebreide pauze te nemen of wat eerder te beginnen.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 11 Jan 2019 09:37

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Ja, zo'n systeem hebben wij wel, maar ik hoef dat dan dus niet te gebruiken.

Joey: ja, vertrouwen is wel essentieel. Nu is dat bij mijn leidinggevende niet zo'n probleem, maar ik voel wel aan dat collega's die wel uren moeten schrijven, zich soms een beetje benadeeld voelen. Dat vind ik ook niet leuk.

Caro: zoals jij het omschrijft voel ik het ook. En ik denk dat ik wel voldoende vrij neem. Dat sparen van je verlof is ook maar een beetje overrated eigenlijk, want ik kan natuurlijk niet ineens de maand februari vrij nemen omdat ik zoveel uren heb staan.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 11 Jan 2019 09:51

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Bij ons is het een beetje een combinatie. We hebben een systeem, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen om echt vakanties vast te leggen. Losse dagen hoeven we eigenlijk niet echt te noteren omdat dat wel in balans is met overuren en er gewoon vertrouwen is dat het allemaal wel klopt. Ik maak mijn dagen sowieso nooit op (want het zijn er veel).
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Jan 2019 11:33

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Bij ons is het ook een combinatie. We moeten alle uren strikt vastleggen want als ik de projectfacturen maak moet ik kunnen zien hoeveel uur er gewerkt is en hoeveel ik dus kan factureren. Alle projecturen staan dan ook nog eens uitgesplitst in werk, overleg of bureau uren. Overuren kunnen worden gecompenseerd, mits het uren zijn die gekoppeld zijn aan een deadline. Uren die je langer blijft omdat je langer geluncht hebt ofzo worden niet gecompenseerd.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 11 Jan 2019 12:06

Re: Hoe hou jij het liefst je uren bij?

Huh maar in dat laatste geval is de langere lunch toch ook de compensatie Ooh la la?

Op mijn nieuwe werk is het ook nog een beetje zoeken. We hebben op fulltime basis 25 dagen. Uren schrijven hoeft niet, en volgens mij is het de bedoeling dat je zelf een beetje je vakantiedagen bijhoudt. Omdat het niet overdreven veel dagen zijn ben ik geneigd om ze wel op te willen maken, ik heb dat gedurende het jaar wel nodig om bij te tanken. Ik zou dus voor optie 1 kiezen, dan kun je er ook nooit gezeur over krijgen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers