Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Middelbare school kiezen

<<

Anoniem272

Bericht 09 Jan 2019 22:37

Middelbare school kiezen

De komende week ga ik naar 3 open dagen met mijn zoon. Hebben jullie tips waar we op kunnen letten, welke vragen we kunnen stellen, hoe je een goed beeld krijgt van een middelbare school?

Hij zit in groep 7, dus het is nog heel oriënterend allemaal. Maar je hebt hier zoveel keus, dat we alvast een beetje willen gaan kijken. En voor T. fijn dat hij alvast een beeld heeft bij het hele concept 'middelbare school', hij vindt veranderingen namelijk moeilijk.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 10 Jan 2019 03:10

Re: Middelbare school kiezen

Ik heb vorig jaar al open dagen bezocht met de oudste en zij zit nu in de 1e, dit jaar mag ik voor de 2e open dagen langs. Morgenavond de eerste.

Onze kinderen mogen zelf hun middelbare school kiezen, dus vooral hun gevoel is erg belangrijk. Verder weten we van te voren al wel, welke scholen beter aangeschreven staan en welke betere scores halen bij de inspectie. Het werken op laptops heeft onze voorkeur, maar dat doen alle scholen hier in de stad volgens mij wel. Scheelt een hoop getil met boeken. Ook het magister systeem vinden wij een uitkomst. Zo kunnen we cijfers volgen en roosterwijzigingen bekijken als ouders. Ook huiswerk kunnen we inzien, maar eerlijk gezegd kijk ik daar niet naar. Onze dochter is heel stipt, kan goed plannen en zorgt dat alles op tijd in orde is. Bij de 2e wordt dat nog een dingetje.

Onze oudste heeft vorig jaar scholen bezocht en koos voor de school die het meest gericht was op kunstzinnige vorming. Ze kan goed tekenen en zij wil illustrator worden. Er ging niemand van haar oude klas naar toe, dat vond ze wel echt heel spannend. ( Ze zat op een montessori school en meeste gingen naar een meer op montessori-aansluitende school ). Ze heeft een paar hele leuke nieuwe vriendinnen opgedaan en sommige van haar oude klas ziet ze ook nog af en toe en ben haar geregeld hele middagen kwijt omdat ze iets leuks ondernemen samen. Ook doet ze een maatschappelijke stage 1 dagdeel per week. Leuk om te zien hoe ze in een jaar zoveel veranderen.

Onze 2e is meer gericht op praktijkonderwijs, kooklessen etc. Ze wil bakker of kok worden al vanaf ze klein was. Zij heeft ook recht op leerwegondersteuning omdat ze add heeft. Er zijn in deze stad eigenlijk maar 2 scholen waar ze heen kan. Er is ook nog een school gericht op horeca in Rotterdam. Ik weet niet of ik er klaar voor ben haar elke dag met het ov al te laten reizen en naar de grote stad te sturen. We gaan eerst hier maar eens kijken maar wie weet pakken we eind vd maand de open dag daar ook nog mee.

Ben benieuwd Filoria waar jullie op letten? Wat je zou willen vragen etc?
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Jan 2019 09:00

Re: Middelbare school kiezen

Filoria, het kiezen van een school heeft heel erg te maken met hoe je kind is. Welke leerstijl heeft het, hoeveel begeleiding zou goed zijn, welk adviesniveau krijgt het mee vanuit de basisschool en hoeveel ruimte tot doorgroeien zit daar nog in. Stel dat je kind met een vmbo-t advies van de basisschool af gaat, naar wat voor een klas zou je het dan willen? Een homogene brugklas met alleen maar andere vmbo-t kinderen? Of een klas waar je kind eventueel nog kan wisselen van niveau zonder van klas te hoeven veranderen (omdat het een combiklas is met havo bijv.)

Bedenk voor jezelf een aantal punten die je belangrijk vindt die echt over jouw kind gaan (houdt het van kunst, moet er veel sport zijn, moet er een stevige afdeling zorg zijn, moet er mogelijkheid zijn om huiswerk op school te maken, hoe komt je kind op school qua vervoer, is er een anti-pest beleid, hoe gaan ze om met onder- en bovenpresteerders etc). Niet alle vragen zijn relevant voor ieder kind, jij kent jouw kind goed en weet waar het bij gebaar is dus in die richting kun je vragen. Ik zou m’n vragen vooraf opschrijven btw.

Spannende tijd! Fijn dat je op tijd start. Het gevoel wat je kind heeft als het door de gangen loopt is ook heel erg belangrijk.
#teammaple🍁
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 10 Jan 2019 09:50

Re: Middelbare school kiezen

Wat goed dat je nu al gaat kijken. Mijn moeder heeft dat ook met mij gedaan in groep 7. Ik vond dat zo fijn, zo kon ik me beter voorstellen wat me te wachten stond. Ald kind kon ik me er niks bij voorstellen.
Verder geen aanvullingen op het bovenstaande. Maar wilde dit gewoon even zeggen :-)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 10 Jan 2019 19:14

Re: Middelbare school kiezen

Wij gaan komende maand met onze dochter (groep 7) ook naar de open dagen van 3 scholen. We gaan vooral om dochter alvast te laten kennis maken met een middelbare school en te zien hoe het er daar uit ziet en het ook vooral te ervaren. Welk schooladvies ze gaat krijgen weten we nog niet, dat maakt het ook wel wat lastiger om echt al gericht te gaan kijken.
Wij hebben zelf wel een lichte voorkeur voor een school maar die moet ook bij mijn dochter passen, zij mag uiteindelijk kiezen.
Fijne tips om te lezen van jou UN en ook jouw ervaring is goed om te lezen Roodkapje.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 10 Jan 2019 19:37

Re: Middelbare school kiezen

Mijn zoon (groep 8) heeft al een tijd geleden besloten. De school heeft ook een positief advies gegeven. Zaterdag gaan we nogmaals naar de open dag van de school die hij heeft uitgezocht. Hij gaat naar mijn oude middelbare school. Gek idee hoor, dat hij straks dezelfde mentor kan hebben die ik ook heb gehad.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Jan 2019 20:47

Re: Middelbare school kiezen

Thunder, dat schijnt voor mentoren de eerste keer ook een behoorlijk dingetje te zijn, beetje in het rijtje van 40 worden zeg maar, wanneer je voor het eerst een kind van een oudmentorleerling in je klas hebt :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem272

Bericht 10 Jan 2019 23:16

Re: Middelbare school kiezen

Thunder, wat leuk!
Pollepel: dat je dat onthouden hebt :D

UN: T. heeft een hoog iq (131), haalt hoge cito-scores en zit in een plusklas, maar hij heeft ook ADD en moeite met zelfstandig aan creatievere opdrachten werken. We kunnen aan de ene kant dus al redelijk gericht kijken (het zal havo of vwo worden denk ik), maar aan de andere kant zijn er inderdaad wel wat lastige keuzes. Wel of geen gemengde brugklas, 'ouderwets' onderwijs of laptops etc.
Volgende maand krijgen we een voorlopig advies. Ben benieuwd wat de juf erover gaat zeggen.

Roodkapje, wat is leerwegondersteuning? Wat heerlijk dat je dochter al precies weet wat ze wil worden!
<<

Anoniem272

Bericht 10 Jan 2019 23:18

Re: Middelbare school kiezen

Ik vond deze (oude) website met tips, er staan wel goede dingen tussen waar ik zelf niet aan gedacht had:

https://educatie-en-school.infonu.nl/di ... chool.html

Maar over sommige dingen heb ik zelf gewoon niet echt een mening. De lengte van de lesuren bijvoorbeeld.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 21:05

Bericht 11 Jan 2019 06:54

Re: Middelbare school kiezen

Filoria: Leerwegondersteuning is dat je met extra hulp en kleinere klassen je vmbo diploma kan halen. I. heeft hier net voor de kerstvakantie een test voor moeten doen en komt zeer waarsch in aanmerking. De school krijgt hier subsidie voor. Je moet aan onderstaande criteria voldoen.

Even van wiki gejat:

"De leerling moet een leerachterstand hebben op ten minste twee van de volgende vier domeinen: inzichtelijk rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spellen, waarbij een combinatie van spellen en technisch lezen niet telt.
En een IQ dat ligt tussen de waarden 75 tot en met 90.
Of een IQ dat ligt tussen de waarden 91 tot en met 120 en met een sociaal-emotionele problematiek."
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Kira

Bericht 11 Jan 2019 07:10

Re: Middelbare school kiezen

Voor ons is het al zo goed als duidelijk.

Er zijn drie scholen die in aanmerking konden komen, en eentje viel al af vanwege de richting (veel groen en dieren verzorgen) . Een andere valt af omdat hij slecht aangeschreven staat, en van ouders hoor ik weinig positieve verhalen.
En de derde is een school die eigenlijk alles heeft wat ik fijn zou vinden voor mijn zoon, zoals een speciaal programma voor leerlingen met dyslexie (erg uitgebreid, met coaching, samen toetsen maken, programma's op de laptop) en de vele richtingen die ze kunnen kiezen. Eigen "modules" die kinderen kunnen kiezen.
Volgende maand heeft zoon daar een doe-dag. Ben wel heel benieuwd hoe hij het gaat vinden.
<<

Anoniem272

Bericht 11 Jan 2019 12:49

Re: Middelbare school kiezen

Wie hier heeft ervaring met huiswerkklassen, georganiseerd door de school? Het lijkt mij wel handig (met onze kleine chaoot), en een stuk goedkoper dan een particulier huiswerkinstituut, maar misschien is de begeleiding minder goed?

Roodkapje: bedankt voor de toelichting! Daar komt T. dan niet voor in aanmerking.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 11 Jan 2019 22:04

Re: Middelbare school kiezen

Spannend he zo’n volgende fase. Hier hebben onze kinderen echt zelf de keuze gemaakt. De oudste had eerst geen idee en na het bezoeken van wat scholen was het gevoel bij 1 school zo veel beter dan bij de rest dat hij die school koos. Gelukkig werd hij ingeloot.
De middelste had vooraf al een voorkeur, maar toch moest hij andere scholen bekijken van ons. Hij is bij z’n eerste keus gebleven en werd ook ingeloot.

Ik moet wel zeggen dat de scholen waaruit ze uit konden/mochten kiezen allemaal goede scholen zijn.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 12 Jan 2019 11:41

Re: Middelbare school kiezen

Filoria schreef:Wie hier heeft ervaring met huiswerkklassen, georganiseerd door de school? Het lijkt mij wel handig (met onze kleine chaoot), en een stuk goedkoper dan een particulier huiswerkinstituut, maar misschien is de begeleiding minder goed?

Roodkapje: bedankt voor de toelichting! Daar komt T. dan niet voor in aanmerking.

Ik heb dat vroeger gehad, na school een uurtje ofzo begeleid huiswerk maken. Het kwam er bij ons op neer dat de vrouw van de aardrijkskunde-leraar toezicht hield. Je kon wel hulp vragen, maar het lag er maar net aan, of zij er voldoende van begreep :wink: Maar goed, dit is 20 jaar geleden, geen idee hoe het er nu aan toe gaat :angel:
07.12.2011
11.12.2014
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 12 Jan 2019 11:46

Re: Middelbare school kiezen

Filoria, de school die tot nu toe onze voorkeur heeft (maar misschien wordt het dus wel een andere uiteindelijk) is een Daltonschool. Daltonuren zijn wel geen huiswerkklassen maar ze kunnen in die uren wel huiswerk maken.
Even een uitleg over daltonuren van internet geplukt:

Wat houdt een Daltonuur in?
Tijdens deze uren kiezen de leerlingen bij welk vak of welke docent ze willen werken. Vaak zullen ze naar hun eigen docenten toegaan, maar ze kunnen ook kiezen voor bijvoorbeeld een docent van het vorige jaar, waar ze zich prettiger bij voelen. Of naar een docent die een voor hen betere uitleg geeft dan de eigen docent bijvoorbeeld.

Tijdens de daltonuren werken leerlingen aan de opdrachten voor de vakken. Ze beslissen zelf of ze alleen werken of samenwerken, of ze maak- of leerwerk willen doen. De daltonuren staan niet los van de lessen: ze bouwen er op voort of bereiden deze voor. Ook tijdens reguliere lessen kunnen leerlingen na een fase van klassikaal werken samenwerken, maak- of leerwerk doen, soms ook voor andere vakken als dat op dat moment een goede keuze is.

Leerlingen kunnen tijdens het daltonuur voor hulp en uitleg beroep doen op hun medeleerlingen, maar ook op de aanwezige docent, die op dat moment dus geen klassikaal les geeft en zijn of haar handen vrij heeft om leerlingen persoonlijk te begeleiden.
<<

boeddha

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 22 Apr 2015 11:14

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 12 Jan 2019 13:18

Re: Middelbare school kiezen

Wij zitten er nu ook midden in en vorig jaar hebben we al rond gekeken en heeft hij eigenlijk zijn keuze al gemaakt. Hij mag het uiteraard zelf kiezen en we zijn gaan kijken bij scholen die aansluiten bij wat hij wil worden. Er was 1 school waar hij meteen al zei; nee hier voel ik me niet prettig. En bij een andere school was het meteen van ja dit lijkt me wel wat, ook de vakken en vooral het gevoel. Hier voel ik me veilig zei hij dus daar gaan we deze maand nog een keer heen en ik weet haast wel zeker dat deze het gaat worden. Ook meteen degene die het verst weg is haha.
<<

Anoniem272

Bericht 17 Jan 2019 22:39

Re: Middelbare school kiezen

We zijn nu bij twee van de drie scholen geweest. Eén van de verschillen is hoe de brugklassen zijn ingericht: op de ene school zijn havo en vwo gescheiden, op de andere scholen zijn er gemengde havo/vwo brugklassen.

Ik weet niet zo goed wat mij beter lijkt. Wat zouden volgens jullie redenen zijn om liever een gemengde brugklas te willen of juist niet?

Zelf zat ik op een categoriaal gymnasium, dus ik ken dat hele systeem eigenlijk niet.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 17 Jan 2019 22:46

Re: Middelbare school kiezen

Ik zou naar je kind kijken. Zit hij tussen havo en vwo in dan is een gemengde wel fijn. Daarbij kan je kind je altijd verrassen in zijn/haar kunnen. Bij een aparte brugklas is het meteen zo definitief. Ook wel een voordeel dat wat ze ook gaan doen in de 2e ze al kinderen kennen omdat de klas dan dus opdeelt.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 17 Jan 2019 22:46

Re: Middelbare school kiezen

De boeken zijn trouwens meestal hetzelfde bij havo en vwo, de toetsing/normering is alleen anders. Ook zou ik kijken naar wat je verwacht van je kind in de kernvakken qua niveau.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem272

Bericht 17 Jan 2019 22:52

Re: Middelbare school kiezen

Mamsie, superfijn dat je steeds zo uitgebreid reageert!

Begrijp ik goed uit jouw verhaal, dat het niveau van de lessen in een havo/vwo-klas even hoog ligt als in een vwo-klas? Alleen als in een gemengde klas de havo'ers 50% goed hebben op een toets krijgen ze een soort 'havo 7' en een vwo'er met dezelfde score een 'vwo 5', zoiets?

Wat bedoel je met dat laatste, over de kernvakken?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Jan 2019 07:35

Re: Middelbare school kiezen

De kernvakken zijn Nederlands engels en wiskunde. Veel scholen hanteren ook een eis dat ze voor deze vakken samen minimaal 16 punten hebben voor de overgang. Vanwege de exameneisen van nu.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 18 Jan 2019 08:16

Re: Middelbare school kiezen

Zelf zou ik kiezen voor gemengde niveaus, omdat ik het anders inderdaad al heel definitief vind. Ik zat op een school waarbij iedereen op hetzelfde niveau begon en pas later werd er aan de hand van je cijfers een onderscheid gemaakt. Op basis van de cito had ik mavo moeten gaan doen, ik belanden echter op het vwo en heb deze ook gewoon gehaald. Een kind kan verrassen.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 18 Jan 2019 11:09

Re: Middelbare school kiezen

Filoria schreef:Mamsie, superfijn dat je steeds zo uitgebreid reageert!

Begrijp ik goed uit jouw verhaal, dat het niveau van de lessen in een havo/vwo-klas even hoog ligt als in een vwo-klas? Alleen als in een gemengde klas de havo'ers 50% goed hebben op een toets krijgen ze een soort 'havo 7' en een vwo'er met dezelfde score een 'vwo 5', zoiets?

Wat bedoel je met dat laatste, over de kernvakken?


Over het algemeen wel ja. De meeste boeken zijn namelijk havo-vwo boeken. Een docent zal bij vwo heus nog wel aanvullende stof hebben of andere extra delen behandelen. Klopt vaak worden (in de brugklas) toetsen zo genormeerd. Bij mijn middelste krijgen ze zelfs in de brugklas een havo cijfer en een vwo cijfer.

De kernvakken zijn idd Engels Nederlands en wiskunde (al is wiskunde nu niet meer verplicht in het profiel). Ik zou dus een beetje bekijken of je verwacht dat je kind die vakken op zijn minst op vwo niveau kan mocht je voor een vwo brugklas kiezen. Mijn oudste moest in de brugklas (havo/vwo) op zijn minst 18 punten staan voor die 3 vakken (cijfers bij elkaar opgeteld).
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem272

Bericht 14 Feb 2019 09:09

Re: Middelbare school kiezen

We hadden gisteren rapportgesprek en voorlopig VO-advies. T. heeft vwo-advies gekregen.

Volgend jaar maar weer een rondje open dagen, en dan wat gerichter naar de vwo-afdelingen kijken.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 14 Feb 2019 10:47

Re: Middelbare school kiezen

Leuk dat je hierover een topic bent gestart Filoria! Wij zijn ook druk aan het oriënteren. Dit jaar zoveel mogelijk open dagen bezoeken, zodat ze komend jaar gericht kan kiezen op welke scholen ze proeflessen wil volgen. Inmiddels hebben we er drie bezocht, zaterdag staat de vierde op het programma.

Ik denk dat je gevoel het belangrijkste is om een keuze te maken: na drie scholen merk ik dat er qua sfeer echt verschil zit tussen de scholen. Inmiddels heeft F al een duidelijke top-3. Op 1 staat een school in Utrecht die heel goed bij haar lijkt te passen: heel creatief, veel ruimte voor autonomie en vernieuwend qua onderwijs (domeinen ipv klassen, werken op iPads, projectmatig werken etc.).

Enige nadeel vind ik dat het een havo/vwo school is waarbij ze pas vanaf de derde echt kiezen tussen beide stromen. Dochter heeft een VWO+ advies, en uitdaging is belangrijk voor haar. Alhoewel haar dyslexie ook een behoorlijke uitdaging is...

Heeft T er zin in Filoria? F zou liever nog een paar jaar op haar huidige school zitten geloof ik..ze zit nu ook zo op haar plek.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers