Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Macarons

<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Jan 2019 12:10

Macarons

Ik heb een nieuwe uitdaging bedacht. Ik heb nog nooit macarons gemaakt en het lijkt me leuk om te oefenen tot ik ze fatsoenlijk kan maken. Leuke bijkomstigheid is dat mensen in mijn omgeving mij ook leuk vinden als ik macarons voor hen bak.

Maar ja: welk recept ga ik dan maken?

Wie wil een succesrecept met me delen?

Alvast heel erg bedankt :heart:
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 09 Jan 2019 12:12

Re: Macarons

Nog nooit gemaakt, maar ik ben zeer benieuwd hoe het je af gaat!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 09 Jan 2019 13:59

Re: Macarons

Ik wil dit samen met je als uitdaging gaan oppakken. Ik wil dit ook al heul lang.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Jan 2019 14:03

Re: Macarons

Ik heb in twee uur al de hele stap gezet dat ik gezocht heb naar recepten én dit topic heb geopend. Ik loop zo naar de winkel.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Jan 2019 14:04

Re: Macarons

Caro schreef:Ik wil dit samen met je als uitdaging gaan oppakken. Ik wil dit ook al heul lang.

Leuk! Welke ga je dan maken?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem286

Bericht 09 Jan 2019 14:14

Re: Macarons

Succes! Ik ben zelf begonnen met de normale/Italiaanse bereiding maar die is toch wel moeilijk, met suiker op juiste temp verwarmen en op een gegeven moment ben ik overgestapt naar de koude/Franse bereiding en die gebruik ik nu eigenlijk altijd met succes.
Tips is vooral niet te ongeduldig zijn met het drogen voordat je ze de oven in doet, anders krijgen ze geen voetje. Ze moeten echt een vliesje hebben.

Ik gebruik dit recept nu altijd

http://cressidabakt.blogspot.com/2014/1 ... s.html?m=1
Laatst gewijzigd door Anoniem286 op 09 Jan 2019 14:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 09 Jan 2019 14:24

Re: Macarons

Aan een recept kan ik je niet helpen, maar wellicht dat je ze hierin kunt vervoeren als ze eenmaal klaar zijn:
Afbeelding

Je hebt er wel flink wat van nodig dan maar weet niet of dat een probleem is?
#teammaple🍁
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 09 Jan 2019 15:05

Re: Macarons

Highway schreef:Succes! Ik ben zelf begonnen met de normale/Italiaanse bereiding maar die is toch wel moeilijk, met suiker op juiste temp verwarmen en op een gegeven moment ben ik overgestapt naar de koude/Franse bereiding en die gebruik ik nu eigenlijk altijd met succes.
Tips is vooral niet te ongeduldig zijn met het drogen voordat je ze de oven in doet, anders krijgen ze geen voetje. Ze moeten echt een vliesje hebben.

Ik gebruik dit recept nu altijd

http://cressidabakt.blogspot.com/2014/1 ... s.html?m=1


Leuke tip, dankjewel! Ik ga heel eigenwijs ook met de moeilijke versie beginnen, maar dit is een leuk idee.

UN, ik denk er nog even over na.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Jan 2019 15:22

Re: Macarons

Ik heb ze laatst een keer gemaakt met het recept zonder verhitten. Dat wilde echt heel goed. Voor een volgende keer moet ik iets langer mengen. Ze zakten niet genoeg uit. En wat ook een tip is als je de vulling gemaakt hebt proef er dan eerst 1 met vulling. Ik had het recept precies gevolgd en wij vonden het echt niet te eten. Met een andere vulling erbij werden ze veel spannender en lekkerder.
2015 💙
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Jan 2019 15:54

Re: Macarons

Ik gebruik het recept van Lindsay Couteau, daar heb ik het boekje ‘hippe macarons’ van. Eerder al wel eens andere recepten geprobeerd, maar alleen met dit recept krijg ik ‘t voor elkaar. Geen idee of ‘t recept ook online te vinden is.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Jan 2019 16:11

Re: Macarons

Oh ik heb al vijf keer mijn suikersiroop verpest!

Dankjewel voor de tip, Rebecca. Ik heb haar boek toevallig al geleend bij de bibliotheek. Ik zie dat zij dus niet met suikersiroop werkt, maar dat wil ik zo graag kunnen. Ze gebruikt ook bloemsuiker, maar dat heb ik niet.

Maar leuk om in tweede instantie dit te proberen, want het lukt nog niet zo goed.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Jan 2019 18:51

Re: Macarons

June schreef:Oh ik heb al vijf keer mijn suikersiroop verpest!

Dankjewel voor de tip, Rebecca. Ik heb haar boek toevallig al geleend bij de bibliotheek. Ik zie dat zij dus niet met suikersiroop werkt, maar dat wil ik zo graag kunnen. Ze gebruikt ook bloemsuiker, maar dat heb ik niet.

Maar leuk om in tweede instantie dit te proberen, want het lukt nog niet zo goed.


Ik zou het eerst wel met poedersuiker proberen en niet verhitten. Eerst die onder de knie zodat je een Bertje ziet wat voor dikte je beslag moet zijn en vanaf daar verder met de suikersiroop.
2015 💙
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Jan 2019 19:44

Re: Macarons

Bloemsuiker is poedersuiker! Ze is Belgisch, gebruikt voor sommige dingen net even andere woorden.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 10 Jan 2019 19:50

Re: Macarons

Minx schreef:
June schreef:Oh ik heb al vijf keer mijn suikersiroop verpest!

Dankjewel voor de tip, Rebecca. Ik heb haar boek toevallig al geleend bij de bibliotheek. Ik zie dat zij dus niet met suikersiroop werkt, maar dat wil ik zo graag kunnen. Ze gebruikt ook bloemsuiker, maar dat heb ik niet.

Maar leuk om in tweede instantie dit te proberen, want het lukt nog niet zo goed.


Ik zou het eerst wel met poedersuiker proberen en niet verhitten. Eerst die onder de knie zodat je een Bertje ziet wat voor dikte je beslag moet zijn en vanaf daar verder met de suikersiroop.


Haha, ja, dat is ook veel slimmer, maar ik wil het gewoon zo. Ik ga me binnenkort overgeven aan de rest!


@Rebecca: oh dankjewel! Ik dacht op de een of andere manier dat het kokosbloesemsuiker was. Dat slaat ook nergens op. Fijn!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 10 Jan 2019 20:16

Re: Macarons

Ben benieuwd hoe ze lukken! Ik vind ze echt zo lekker, en tof om te maken!
Lindsay brengt ergens dit jaar ook een nieuw macaronboekje uit, vooral toegespitst op vullingen, ben ik erg benieuwd naar!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem286

Bericht 11 Jan 2019 12:52

Re: Macarons

Oh jammer dat het nog niet is gelukt June! Zo was het bij mij ook, toen volgde ik een cursus bij robert van beckhoven, maakte daar de prachtigste macarons en thuis ging het weer niet haha. Het zijn nare dingetjes maar zoooo lekker :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 11 Jan 2019 22:10

Re: Macarons

Ik had macarons gemaakt met kokos door het koekje en een variatie op onderstaande vulling. De vulling heb ik echt op smaak gemaakt. Ik heb ook rasp van de schil toegevoegd en sap van 2 i.p.v. 1 limoen gebruikt. Poedersuiker naar smaak. Het koekjes recept heb ik uit een boekje gehaald dus kan over dit recept verder niets zeggen. Maar deze combinatie was
echt zo verschrikkelijk lekker. Eerst proefde je het zachte van het koekje, dan kwam de friszachte vulling van limoen en daarna kwam de kokos weer naar boven. Echt heel tof die verschillende smaken die je achter elkaar proefde.


http://www.mamabakt.be/zoete-recepten/m ... e-vulling/
2015 💙
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 15 Jan 2019 10:10

Re: Macarons

Uiteindelijk heb ik macarons met suikerklontjes weten te maken. Erg creatief van mij! Ik vind het een erg leuk project, omdat ik van elke mislukking echt iets leer.

Leuke tip, Minx. Voor mij helaas niet geschikt, want ik houd niet van kokos, maar wellicht voor een ander!

@ Highway: zou je die cursus van Robert wel aanbevelen? Was dat die workshop Merengue?

@ Rebecca: leuk! Ik ga binnenkort een poging wagen met haar versie van de macaron.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem286

Bericht 15 Jan 2019 13:42

Re: Macarons

Ben benieuwd hoe je dat nou hebt gedaan met suikerklontjes dan, smelt dat anders dat het wel gelukt is?

De cursus die ik destijds heb gedaan staat er niet meer op zie ik, was een sloffenbodem taartje met zomerfruit en macarons erop. Ik kan het zeker aanraden, ik vond de cursus heel leuk.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 15 Jan 2019 15:51

Re: Macarons

Wat leuk!

Suikerklontjes zijn ontstaan. Het was niet expres :laughcry:.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 15 Jan 2019 21:52

Re: Macarons

Dat klinkt wel als een toffe cursus Highway! Ik heb vorig jaar bij Lindsay een workshop gevolgd, vond ik ook echt supergaaf!

Wat leuk hoe je ermee bezig bent June! Macarons zijn wat dag betreft wel echt koekjes om steeds wat van te leren.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 15 Jan 2019 23:01

Re: Macarons

Wat ging er mis met je suikerstroop? Als je ‘m roert, gaat ie kristalliseren, dus dat kun je beter niet doen. Het helpt om met een kwastje de rand in de pan geregeld nat te maken, dan kunnen daar geen kristallen ontstaan.

Ik heb dit boekje, superleuk en failproof-recepten:https://goo.gl/images/EWuU2L
Er staan ook recepten in voor de eidooiers die je overhoudt.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 29 Mrt 2021 12:30

Re: Macarons

Even een up!

Ik heb vorige week voor de eerste keer macarons gemaakt en ze waren echt geweldig goed gelukt. Ik ga ze nu woensdag weer maken. Eerste keer had ik chocolade en frambozen macarons gemaakt, deze keer ga ik voor gezouten caramel. De vulling heb ik net alvast gemaakt. En denk nog een frisse variant met citroen. Ik heb het recept gebruikt van Eefsfood, zonder merengue maar gewoon koude bereiding.

Jullie nog tips of succesrecepten?
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 29 Mrt 2021 13:00

Re: Macarons

Ik gebruik altijd het recept van Rutger Bakt, dat gaat ook goed. Ik heb zo'n mat gekocht, maar dit is siliconen en werkt niet zo goed voor het voetje. Wanneer ik er bakpapier opleg, gaat het wel en heb ik toch het voordeel van de rondjes.

Voor het vullen gebruik ik soms witte chocoladepasta of ik maak swiss merengue botercreme met een smaakje.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 29 Mrt 2021 13:56

Re: Macarons

Oh slim, witte chocoladepasta! Ga ik ook eens proberen. Ik had nu choba chocolade boter gebruikt.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers