Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 15:16

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Oh zo'n koelkast zou ik ook heerlijk vinden Azi. Ik vraag me wel af hoe realistisch dat is, want de inhoud van een koelkast fluctueert natuurlijk wel een beetje. De ene keer heb je meer van dit en de andere keer meer van dat. Maar het ziet er wel fantastisch uit. Laat je een foto van je eigen koelkast zien als het zover is?

Ik heb zonet de eerste aflevering (met die twee jonge kinderen) gezien. Ik vond het wel heel herkenbaar, ook de chaos als gezin. Ik kan er wel wat lessen uithalen. En ik denk dat ik sowieso wel een zetje kan gebruiken om m'n kledingkast weer eens uit te ruimen. Ik kan ook echt totaal niet opvouwen dus ik wil dit best eens proberen maar het lijkt me niet erg handig met planken ipv lades. Voor de commode van m'n zoon kan ik het wel proberen, al heb ik die wel weer net mooi opgeruimd dus ben niet eens ontevreden daarover.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2019 15:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Marin je kan eventueel halverwege haar opvouw methode stoppen, dan heb je allemaal lengtes.

Met planken heb je toch vaak loze ruimte achter of voor je kleding en als je alles in lengtes vouwt, maak je wel optimaal gebruik van de diepte van je plank. Misschien wel een ideetje!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 15:26

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik moet even nadenken hoe je dat bedoelt, maar ik heb inderdaad ruimte achter de kleding in de kast (Pax) dus het is zeker een idee om daar wat mee te gaan doen.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 15:30

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Komen er in de andere afleveringen ook nog goede tips voor boeken en papier (stap 2 en 3 toch?). Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd want dat is ook een probleem in ons huis.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2019 15:30

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Afbeelding

Ze vouw eerst tot smal zeg maar en dan doet ze 'm dubbel (met gap). Als je nou stopt bij dat dubbelvouwen, dan heb je allemaal lange smalle 'plakjes' op de plank.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 15:32

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Dank je! Ik ga wel eens kijken of ik er mee kan stoeien. Ik ben ook echt slecht in opvouwen, m'n man ergert zich altijd suf aan mijn kledingkast, dus dit is best een goed idee.
Let's discover the world together.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Jan 2019 15:35

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Op lage planken kun je dozen plaatsen waardoor je wel zo kunt opvouwen. Hoge planken gebruik ik ook niet voor de KonMarie methode. Daar liggen dingen die ik minder vaak nodig heb.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 15:42

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

DronkenTaart schreef:Op lage planken kun je dozen plaatsen waardoor je wel zo kunt opvouwen.


Maar hoe doe je dat als de stapel (of rij, eigenlijk) dan niet meer past. Stel ik koop nu een doos voor m'n truien op de vijf truien die ik nu heb. Maar ik koop er drie bij, maar de rest brengt me ook nog steeds joy. Dan past het al niet meer. Moet je weer een nieuwe doos kopen (of geen truien meer kopen, maar ja...). Wat me lastig daaraan lijkt is dat het sneller niet meer goed past.

Wat ik wel als voordeel daarvan zie is wel dat je die doos met echte winter truien dan zo, hop, naar zolder kan brengen en de doos met zomer shirtjes, hop, naar beneden kan halen. Dat is wel handig en goed georganiseerd.
Let's discover the world together.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 08 Jan 2019 16:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Kleding vouw ik al jaren zoals de eerste stappen en dan dus op een plank. Per stapeltje (hemdjes, truien, broeken) vouw ik alles ongeveer even breed, zodat het rechte stapels zijn. In mijn kasten en lades is het wel netjes, maar voor het opgevouwen is :palm:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 08 Jan 2019 21:22

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Zo'n koelkast gaan wij dus nooit krijgen, haha. Ziet er wel heel netjes uit!

De kledingkasten kan ik niet op z'n Konmari's doen.. We hebben in alle kasten vooral planken en ook niet de mogelijkheid om er lades in te maken. De kleding blijft dus op stapels, maar ik wil het wel even verder uitzoeken. In elke kast ligt kleding die niet of nauwelijks gedragen wordt, dus daar kunnen we echt wel beter mee bezig! En de lades die ik heb, ga ik denk ik even anders indelen :)
Vouwen doe ik overigens net als Taeda. Ik ben best een slechte huisvrouw, maar de kledingkasten wil ik echt wel netjes hebben. Niks vervelender dan scheve stapels of in verschillende formaten gevouwen kleding, haha.

Ik snap trouwens echt niet waarom Marie de kleding altijd met de voorkant naar binnen vouwt! Als je 10 zwarte shirts hebt met een andere print oid, moet je toch eerst alles eruit halen voor je weet welk shirt je nodig hebt?

Ben trouwens benieuwd hoe jullie je keukenkastjes indelen! Hebben jullie bakjes oid voor bv broodbeleg? Welke? En hoe vouw je keukenhanddoeken/theedoeken ed op?

Ik heb nu dus helemaal zin om naar de Ikea oid te gaan om allemaal opbergspul te kopen. Strookt dan alleen weer niet met mijn bespaardoel, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Geel

Bericht 08 Jan 2019 21:47

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ook Arwyn!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 21:53

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Taeda schreef:Kleding vouw ik al jaren zoals de eerste stappen en dan dus op een plank. Per stapeltje (hemdjes, truien, broeken) vouw ik alles ongeveer even breed, zodat het rechte stapels zijn.


Zou je een foto van je kleding in de kast willen maken? Ik ben geïntrigeerd.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 08 Jan 2019 22:01

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik vouw m'n bovenkleding altijd in 4en. 1x van links naar rechts dubbel en dan van boven naar beneden en gesorteerd op soort op een stapeltje. Broeken doe ik de pijpen op elkaar (even goed kijken hoe het kruis valt, sommige bij sommige moet je maar voor vouwen en bij andere weer naar achter) en dan 2x dubbel, een stapeltje jeans en een stapeltje andere broeken (die niet persee hoeven te hangen) .

In de voorraadkast staat alles op soort. Koekjes voor E bij elkaar, zoet beleg bij elkaar, spullen voor avondeten (pasta, rijst, pastasaus, pot groente ed) bij elkaar en voor de kruiden heb ik bij de action een bakje gekocht waar alle potjes in kunnen.

Zo ook in de koelkast, avondeten ed onderste plank, en plank voor broodbeleg en boter, een plank voor sausjes en andere kleine 'onbestendige' dingen en een plank voor drinken en dichte pakken yoghurt.
In de deur staan de open pakken melk/yoghurt en een fles vloeibare boter. Klein spul ligt in de bakjes in de deur (daar kan wel het eea van weg denk ik).

Ik vind het echt fijn als alles zo gesorteerd is. J gooit het in d ekast waar er toevallig plaats is, vreselijk! Dus ik ruim altijd de boodschappen op :laughcry:
30-04-2017
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jan 2019 22:16

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik sorteer boodschappen, voorraad en eten/de koelkast ook zoals Kees.

Heb net mijn 'thee en koffie' keukenkastje opgeruimd (hallo zak vol rotzooi). Heb er zowat een leeg keukenkastje bij.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Jan 2019 23:02

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

In mijn huis zijn inmiddels veel bakken te vinden ja. Bakje met kruiden in de kast en in mn voorraadkast bv bakken met spullen voor avondeten en spullen voor ontbijt. Zo veel makkelijker.

Marin, Het is niet nodig overal nieuwe dozen voor te kopen hoor. Om te beginnen zou je bv luierdozen kunnen gebruiken (als je die hebt) of eens kijken voor handige foemaat doosjes bij de supermarkt. Wat ik eerder al aangaf, dozen werken vooral op de onderste planken. Als ik er niet op kan kijken is het natuurlijk nutteloos. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de wat meer bulky kleding (truien bv) gewoon op te ruimen op de boemvenste planken zoals je ju al doet. Maar als je twijfelt over hetvsysteem dan moet je gewoon kleine stukjes per keer doen. Doe bv eerst je topjes en kijk wat je ervan vindt. Mijn kast was ook niet van de een op de andere dag zoals hij nu is. Toen mijn vriend bij me introk wist hij niet wat hij zag :smile:. Maar dankzij dit systeem past hij er wel makkelijk bij in de kast en dat anders nooit gekund. Laatst had hij een vriendin van hem aangeraden met mij te oraten. Ze wilde een nieuwe kast kopen en hij zei dat dat met dit systeem niet jodig was haha!
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jan 2019 23:07

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat leuk DT! Ik ben ook wel benieuwd naar jouw kast als je foto's wilt delen. Het klinkt indrukwekkend.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Jan 2019 23:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb net een aflevering gekeken, krijg er wel een positief gevoel van. Ik kende haar methode al wel.

Ik ruim wel geregeld op maar na een tijdje wordt het toch weer wat rommeliger doordat ik er dan minder tijd voor heb/neem en er weer nieuwe spullen bijkomen waardoor het systeem niet meer past.

Wat ik ook lastig vind is kleding kast van zoon. Ik heb daar stapeltjes met setjes, bijv 1 trui en 3 broeken die daar bij staan. Dan zijn het alleen dus geen stapeltjes met dezelfde afmetingen qua kleding.
Ook heb ik al meerdere keren iets op de stapel ‘weg doen’ gelegd en leg dan het item op het laatst toch weer terug in de kast. Dat bedanken klinkt suf maar misschien helpt dat wel om er beter afstand van te doen.

Verder dub ik er nog over of het me minder tijd gaat kosten uiteindelijk of dat ik mezelf met deze methode te veel ga opleggen. Ik ben best perfectionistisch en soms is het ook goed als ik niet altijd braaf opruim etc. maar ook genoegen neem met goed is goed of morgen weer een dag (niet dat het hier super opgeruimd en brandschoon is maar dan ga ik er weer van balen dat ik dingen niet doe of heb gedaan).

Ik heb trouwens van mijn moeder leren opruimen, ik denk dat me dat wel heeft geholpen. We deden het dan samen en maakte 3 stapels: houden, kringloop, prullenbak. Ook keken we naar waar je blij van wordt en wat je afgelopen jaar nog gebruikt hebt. Daar ben ik wel blij om, soms kom ik bij erg rommelige mensen thuis en word daar erg onrustig van. Maar ik denk dus dat je dat echt moet kunnen/leren.

Oja en nog iets: ik heb nu van 3 afleveringen het eindresultaat gezien, ziet er echt stukken netter uit dan de before maar naar mijn smaak vind ik het dan vaak nog steeds rommelig ogen :).
Laatst gewijzigd door Lot op 09 Jan 2019 00:15, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jan 2019 23:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik wil ook de commode van de jongste overzichtelijk en mooi indelen maar ben bang dat ik verzand in melancholie van kleertjes die te klein zijn, dus niet meer in de commode horen, waar dan wel, oh in de bak met te kleine kleertjes, oh die is vol, moet ik dingen weg doen, dat wil ik niet, zou er ooit nog een 3e komen etc etc :face:

Meanwhile is die commode nog steeds een zee aan lades met stapels zooi waarin we steeds alleen de bovenste kleren pakken.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 08 Jan 2019 23:28

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat ziet dat er praktisch uit in de lades zo! Ik ga de commode van zoon ook op die manier doen, lijkt me heel handig.
De methode lijkt me wel wat, maar hoe doen jullie zoiets met partner? Mijn man kan heel moeilijk afstand doen van dingen, heel irritant. Hij vindt ‘t dan ‘hier of hier’ nog weer handig voor, of misschien gaat hij er nog wel een keer wat mee doen of noem maar op. Het boek lezen gaat hij niet doen vrees ik :smile: .
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Jan 2019 23:47

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Enige wat je kan doen is hem inspireren en het goede voorbeeld geven denk ik Rebecca. In aflevering 1 moeten man en vrouw beide hun kledingkast uitmesten, vrouw wil zich dan bemoeien met een shirt wat hij niet weg wil doen want hij heeft er een mooie herinnering aan. Maar je draagt het nooit, zegt zij dan. Marie zegt dan heel netjes dat ze zich op haar eigen spullen moet richten. Dat vind ik wel erg respectvol, ieder mag zorgdragen voor zijn eigen spullen :).
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 09 Jan 2019 07:22

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik bemoei me ook niet met de kast van J. Schone was leg ik gevouwen op bed want ik heb geen idee waar ik het moet laten in zijn kast omdat alles doorelkaar ligt. Zijn antwoord is dan "gewoon, in de kast". Zoals je misschien wel begrijpt kan ik dat niet dus ik leg het gewoon op bed, dan legt ie het zelf maar 'gewoon' in de kast :laughcry:
30-04-2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 09 Jan 2019 08:17

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

En gezamenlijke spullen dan? Onze zolder is echt een enorme puinzooi en dringend aan opruimen toe, maar daar ligt echt alles door elkaar. Ik zou echt rigoureus willen weggooien. Laatst heb ik de kerstdoos opgeruimd, dan mik ik dus alles in een zak zodat hij niet ziet wat erin zit. En toen was ik 1 ding vergeten in die zak te doen en was ‘t daarna toch nog ‘ik zie dat je dit hebt weggegooid’, waarna hij komt met dat t nog niet weg moest en waarom niet. Terwijl ‘t allemaal spullen zijn die jaar in, jaar uit in die doos blijven zitten.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 09 Jan 2019 09:20

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Marin, ik weet niet hoe ik hier foto’s kan uploaden sorry.

Lot, mij scheelt het juist tijd want ten eerste ligt de kst niet propvol met zaken die niet meer gebruikt worden maar is het iets dat ik graag netjes houd en daardoor dus geen grote opruimsessies meer nodig zijn. Opvouwen duurt niet langer ofzo. Qua stapeltjes maakt het toch niet uit wat je bij elkaar legt. Ik heb lang in setjes gevouwen voor mijn dochter. Broek, daarop een shirt, daarop ondergoed en dan sokken en dat plat op elkaar als KonMari vouwen. Hoefde in de ochtend dan niet na te denken en alleen maar het voorte stapeltje te pakken uit haar doos.

Zora, ik heb dat ook een tijd gedaan. Ik heb grote plastic boxen gekocht bij de Action met een aantal maten per doos die dan in de kelder staan. Tegenwoordig stuur ik alle te kleine kleding naar een vriendin. Ik bedoel, mijn dochter is nu 4 dus eer dat een evt andere dochter het past gaat het vlekken en vergelen en vind ik het wellicht niet eens meer zo leuk.
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 09 Jan 2019 09:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 09 Jan 2019 09:31

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb geen Marie Kondo nodig, dit weekend komt mijn moeder. Die krijgt een kick van dit soort dingen opruimen en ik had haar al geregeld voor de kledingkasten van de kinderen op te komen ruimen :smile: . Ga met haar ook nog even de voorraadkast doen, want daar erger ik me ook al tijden aan. Laatst een ander kastje wel helemaal ingeruimd met alle blikjes op een rij etc etc, maar de grote kast moet nog. En toen had ik geen zin meer. MIjn vriend ziet dus alleen niet eens dat ik heb opgeruimd, laat staan dat hij de nieuwe systemen gaat snappen.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 09 Jan 2019 09:57

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Marin schreef:
Taeda schreef:Kleding vouw ik al jaren zoals de eerste stappen en dan dus op een plank. Per stapeltje (hemdjes, truien, broeken) vouw ik alles ongeveer even breed, zodat het rechte stapels zijn.


Zou je een foto van je kleding in de kast willen maken? Ik ben geïntrigeerd.

Dit is nog zonder de deuren en met positiekleding (=extra stapels).

Afbeelding
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers