Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

<<

Katniss

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 266

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:53

Bericht 07 Jan 2019 14:33

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik reageerde per ongeluk een post, zonder reactie. Foutje :)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2019 15:22

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Jip schreef:Nemen jullie de kinkhoest vaccinatie?

Ja. Ik heb de huisarts gebeld. Assistente had geen idee waar ik het over had, en zou overleggen. Ze hebben me doorverwezen naar de GGD. Heb afspraak gemaakt voor als ik 30 weken ben. Heb verder niet overlegd met vk... In de toekomst hoeven baby's daardoor waarschijnlijk een vaccinatie minder, al zal dat bij ons nog niet zo zijn.
Toevallig stuurde de verloskundigenpraktijk vandaag het bericht dat ze voor morgen nog mensen zoeken die met TNO mee willen denken over hoe zwangere vrouwen in de toekomst het beste ingelicht kunnen worden over deze vaccinatie. Misschien ga ik er wel heen.

Nee ik dacht al dat je niemand in Friesland kende. Leuk dat je een van de oprichters kent! Onze trainster is ook pt en dat merk je denk ik ook wel, ze weet en ziet gewoon net wat meer dan de anderen die we wel eens hebben. Al vind ik ze allemaal prima. Oh ja misschien ga ik na m'n zwangerschap ook wel pt bij haar volgen.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 07 Jan 2019 16:04

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Jip schreef:Nemen jullie de kinkhoest vaccinatie?


Ja, kan hem later deze week laten zetten (28 weken zwanger). Twijfel je om het te doen?
03/2019
11/2020
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Jan 2019 16:08

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Het is sowieso goed om tijdens de zwangerschap te sporten in een omgeving waarvan men weet wat wel of niet te doen. MiB is supergoed.

Ja ik twijfel. Het is toch een extra vaccinatie in mijn lijf. Daarnaast komt hier geen kinkhoest voor, zei de vk. Dus waarom doen dan?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2019 16:17

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Omdat je baby dan de eerste maanden al beschermd is tegen kinkhoest, als de baby nog niet volledig ertegen gevaccineerd is. Ik neem even aan dat je baby de vaccinaties met 2, 3 en 4 maanden ook gewoon krijgt? Bij die vraag je je ook niet af of je het wel moet doen toch ook als het niet in de omgeving voorkomt toch? Maar dat vul ik even in.

Edit: die laatste vraag is niet helemaal 'eerlijk', want als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, is het onwaarschijnlijker dat je baby het in de eerste maanden krijgt. Maar baby's die wel kinkhoest krijgen, krijgen het meestal in de maanden dat ze nog niet gevaccineerd zijn.
Laatst gewijzigd door Joey op 07 Jan 2019 16:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 07 Jan 2019 16:17

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik heb hem oudejaarsdag nog genomen, geen last van gehad oid. Met bijna 36 weken dus nog, mag tot de 38 weken. Kinkhoest komt hier zeker wel voor hoor. En de laatste tijd juist steeds meer. Daarom dat vanaf 2020 iedere zwangere het ook gratis krijgt aangeboden. Voor zover nu bekend en ook bij de RIVM staat is dat dit de normale vaccinatie van het rijk niet vervangt maar de baby alleen de eerste 8 weken geloof ik beschermd. Kinkhoest kan ook dodelijk zijn voor baby’s geloof ik.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2019 16:23

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Het wordt idd momenteel nog geen beleid JMD, maar de gezondheidsraad zegt er dit over:

De Gezondheidsraad adviseert om na invoering van kinkhoestvaccinatie voor alle
zwangere vrouwen, het bestaande vaccinatieschema voor zuigelingen in het
Rijksvaccinatieprogramma te vervangen door twee schema’s. De meeste zuigelingen
kunnen toe met één vaccinatie minder als de moeder gevaccineerd is. Voor
uitzonderingsgroepen blijven drie vaccinaties nodig. Dat schrijft de Gezondheidsraad
aan de staatssecretaris van VWS
https://www.gezondheidsraad.nl/document ... vaccinatie

Zou natuurlijk helemaal mooi zijn als dat advies tzt overgenomen wordt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Jan 2019 16:24

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Hmmm... De vk zei dat het met name in de bible belt voorkwam. Ik g er nog eens goed over nadenken!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jan 2019 16:37

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Jip schreef:Hmmm... De vk zei dat het met name in de bible belt voorkwam. Ik g er nog eens goed over nadenken!

Ik woon bij lange na niet in de bible belt, maar toen ik zwanger was heerste hier kinkhoest.
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:03

Bericht 07 Jan 2019 17:20

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Joey schreef:Omdat je baby dan de eerste maanden al beschermd is tegen kinkhoest, als de baby nog niet volledig ertegen gevaccineerd is. Ik neem even aan dat je baby de vaccinaties met 2, 3 en 4 maanden ook gewoon krijgt? Bij die vraag je je ook niet af of je het wel moet doen toch ook als het niet in de omgeving voorkomt toch? Maar dat vul ik even in.

Edit: die laatste vraag is niet helemaal 'eerlijk', want als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, is het onwaarschijnlijker dat je baby het in de eerste maanden krijgt. Maar baby's die wel kinkhoest krijgen, krijgen het meestal in de maanden dat ze nog niet gevaccineerd zijn.

Ik lees hier even mee, zit in het zomertopic maar ga deze vaccinatie wel doen. Jouw onderste alinea klopt volgens mij niet helemaal want bij volwassenen is de kinkhoestvaccinatie uit je jeugd allang niet meer werkzaam genoeg. Als volwassene kan je best kinkhoest hebben terwijl je misschien denkt gewoon verkouden te zijn. Dus juist met kraambezoek vind ik die eerste weken daarom eng.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 07 Jan 2019 17:25

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik woon er ook niet maar ook hier in de omgeving hoor ik steeds vaker kinkhoest. Ik ben, en dat word vast soms als naïef gezien, ervan overtuigd dat informatiebronnen als RIVM enz het wel weten. En dat wat er staat ook klopt en niet schadelijk is voor moeder, kind en mensheid zeg maar. Dat dit niet voor niks opgestart word en in veel landen om ons heen zoals België gewoon al jaren standaard is. Ik heb overigens wel de volwassen variant gekregen(boostrix) en dit is volgens mij dkt vaccinatie dus alleen difterie, kinkhoest en tetanus. Geen polio erbij. Kinkhoest apart bestaat zover ik weet niet. Is altijd een combi vaccinatie.
D. 💙14-01-2019💙
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 07 Jan 2019 17:26

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Wat Plien zegt inderdaad.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Jan 2019 17:28

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Plien schreef:
Joey schreef:Omdat je baby dan de eerste maanden al beschermd is tegen kinkhoest, als de baby nog niet volledig ertegen gevaccineerd is. Ik neem even aan dat je baby de vaccinaties met 2, 3 en 4 maanden ook gewoon krijgt? Bij die vraag je je ook niet af of je het wel moet doen toch ook als het niet in de omgeving voorkomt toch? Maar dat vul ik even in.

Edit: die laatste vraag is niet helemaal 'eerlijk', want als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, is het onwaarschijnlijker dat je baby het in de eerste maanden krijgt. Maar baby's die wel kinkhoest krijgen, krijgen het meestal in de maanden dat ze nog niet gevaccineerd zijn.

Ik lees hier even mee, zit in het zomertopic maar ga deze vaccinatie wel doen. Jouw onderste alinea klopt volgens mij niet helemaal want bij volwassenen is de kinkhoestvaccinatie uit je jeugd allang niet meer werkzaam genoeg. Als volwassene kan je best kinkhoest hebben terwijl je misschien denkt gewoon verkouden te zijn. Dus juist met kraambezoek vind ik die eerste weken daarom eng.


Wat jij zegt klopt hoor. Wat ik bedoelde is dat als de vaccinatiegraad hoog genoeg is, is het risico dat volwassenen het hebben best klein. Maar er is voor gekozen elke zwangere vanaf eind 2019 de vaccinatie aan te bieden. Dat doen ze niet voor niks natuurlijk. Blijkbaar is het risico wel te hoog, vooral voor pasgeborenen.
<<

Cactus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 549

Geregistreerd: 30 Jul 2017 19:57

Bericht 07 Jan 2019 19:10

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik weet het ook nog niet, maar dat komt meer door laksigheid dat ik me er nog niet in heb verdiept. Moet eind deze maand met D naar het cb, zal daar eens vragen.

Vanaf vandaag zit ik voor 8 uur per week in de ziektewet. Vorige week ineens heel veel last van m'n bekken, kon 8 uur werken echt niet meer volhouden. Ga nu 2 uurtjes per dag minder werken. Daarnaast heb ik nu een bureau die heel hoog kan, waardoor ik kan staan en zitten. Dat helpt ook al wel iets. Dus nu elke dag op tijd thuis, ook wel lekker! :)
Maart 2015 - stoer ventje
Februari 2018 - kleine vechter *
April 2019 - onze held
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 21:22

Bericht 07 Jan 2019 20:05

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik ga de vaccinatie ook laten zetten (en S aanvullend vaccineren op de aanvullende meningokokken). Toen ik 35wk zwanger was van de eerste had mijn moeder kinkhoest. En wij wonen absolúút niet in de buurt van de bible belt. Als ik de kleine alvast wat bescherming mee kan geven, doe ik dat graag!
22112014 / 10042019
<<

Anoniem284

Bericht 07 Jan 2019 20:44

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik kom net bij de verloskundige vandaan en daar raden ze me de vaccinatie af. Even kort wat ze mij vertelde; er is nog niet genoeg bekend wat de effecten op je zwangerschap zijn (ook omdat het een combinatie vaccinatie is, dtkp, waardoor er veel stoffen in je lichaam komen tijdens je zwangerschap). Ook bevat de vaccinatie niet alle strijdmiddelen tegen alle soorten kinkhoest, waardoor laksheid kan ontstaan (je denkt dat je kind toch beschermd is). En omdat er nog herhalingen moeten komen, kan je niet de illusie hebben dat je kind volledig beschermd is. Ze vindt het valse voorlichting wat er nu gedaan wordt. Dus...stof om over na te denken voor mij.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 07 Jan 2019 21:12

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Verschilt dan heel erg want mijn verloskundigen raden het juist wel aan. Is toch beetje je eigen gevoel volgen.
Ik kreeg alleen de dkt. Zonder polio dus. En het is een dood vaccin.
RIVM zegt ook niet dat je volledig beschermt bent. Baby kan het alsnog krijgen maar het zal milder verlopen.
En lakser waarmee? Verdere entingen of naar de dokter gaan als je baby ziek is?
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem284

Bericht 07 Jan 2019 21:26

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Lakser met je kind afschermen voor kinkhoestsituaties of symptomen ontdekken.

Ik vind het lastig, maar hecht ook wel veel waarde aan het advies van mijn verloskundige. Stom dat de meningen hierover zo verdeeld zijn.
<<

Anoniem284

Bericht 07 Jan 2019 21:32

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik las net de aantekeningen in mijn dossier (zitten blijkbaar al weken in mijn mapje, maar had ik niet gezien). Daarin staat de hele situatie rondom mijn NIPT beschreven en ik werd er gewoon emotioneel van. De gesprekken die toen gevoerd zijn en dat ik teruglas dat de verloskundigen de uitslag al uren binnen hadden (tijdstippen staan erbij) en de hele middag bezig zijn geweest met het ziekenhuis voor mijn opties etc. voordat ze mij ‘s avonds zijn gaan inlichten. Op de een of andere manier kwam dit even raak binnen net. Nou, dat moest ik even ego kwijt. Verder was vandaag alles goed :heart:. Volgende maand de eerste groeiecho.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Jan 2019 21:36

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Kan me voorstellen dat het je raakt. Het was ook echt een spannende tijd!

Krijg je om een bepaalde reden een groei echo?

Ik krijg met 32 weken nog een nog een groeiecho. Deels omdat ik dat bij de eerste ook had en deels omdat mijn buik weer zo klein is.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem284

Bericht 07 Jan 2019 21:58

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ja, i.v.m. de trisomie 21 in mijn placenta. Het kan daardoor zijn dat een deel van de placenta niet goed werkt. Daarom houden ze in de gaten of de groei van ons kindje normaal verloopt. Met de 20 weken lag ze heel gemiddeld. Hoe was ze toen bij jou qua curve? Goed dat ze het monitoren bij je.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 07 Jan 2019 22:05

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ohja zo zat het. Bij de 20 weken echo bleek het hoofdje iets groter dan gemiddeld. Daarna volgde een guo waarbij hoofd en buik groter waren dan gemiddeld. Verder geen reden meer voor extra echo. Dus ik snap niet zo goed waarom de vk dan een groei echo wil voor de klein de buik bij mij...maar goed ik ben zelf wel benieuwd of buik en hoofd bijgetrokken zijn of dat ik straks een meloen eruit moet persen ;-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem284

Bericht 07 Jan 2019 22:06

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Haha! Op zich wel fijn om op voorbereid te zijn. ;)
<<

Melisande

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:03

Bericht 07 Jan 2019 22:23

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Ik ga deze week voor de kinkhoestvaccinatie. In het buitenland schijnt het al lange tijd standaard zorg te zijn en er zijn geen schadelijke effecten bekend. Verder begreep ik inderdaad dat kinkhoest heel gevaarlijk kan zijn voor kleine baby’s. Mijn VK was redelijk neutraal over of het goed was of niet, maar ik vind het zelf wel een prettig idee.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 08 Jan 2019 10:42

Re: Lente mama's 2019 ( maart/april/mei)

Goedemorgen!

Sophie, fijn dat de suikertest goed was! Alweer bijna 30 weken zwanger joh, je kunt al beginnen met aftellen. Ik heb ook met 32 weken een groeiecho, ben erg benieuwd naar de grootte van de baby.

Snowflakes, ik heb soms wel eens dat ik sterretjes zie en wat duizelig ben. Denk ook omdat mijn bloeddruk dan aan de lage kant is. Heb je de bloeduitslagen al binnen? Hier gaat het slapen tot nu toe nog redelijk zonder voedingskussen. Ben wel een buikslaper, maar dat gaat dus niet echt meer. Vond het in de vorige zwangerschappen dan ook wel fijn om de laatste weken met voedigskussen te slapen. Qua sporten na de zwangerschap, ik denk wanneer de VK groen licht geeft en het lichamelijk ook aangenaam voelt. Ik heb een crosstrainer staan, da's wel fijn om na de bevalling eerst mee te starten.

Oreo, het zit je lichamelijk ook echt niet mee hè. Wel fijn dat je nu iets gevonden hebt wat toch wat doet tegen de rusteloze benen. Is de verkoudheid ondertussen ook weer wat minder?

Jip, dat lijkt me wel even schrikken zo minder/geen beweging voelen. Gelukkig dus niks aan de hand! Ik ga me wel laten vaccineren. Heb de GGD gister gemaild of de vaccinatie van Kinkhoest al via hun kan, of dat dit via de huisarts moet. Ik ga er wel vanuit dat ze genoeg op de hoogte zijn van evt risico's dat ze niet zomaar allemaal zwangeren gaan inenten.

Cactus, fijn dat je een ieder geval de rust kan nemen die je nodig hebt! Hoe gaat het verder?

Gympie, begrijpelijk dat de uitslag van de NIPT zo'n impact op jullie heeft gehad. Even leek jullie wereld in te storten. Lukt het ondertussen al wel om te genieten?

Vandaag 29 weken! Wat komt het ineens dichtbij, ben wel heel nieuwsgierig naar dit kindje en heb ook wel heel veel zin om weer met zo'n klein hummeltje te knuffelen. De baby is ook lekker levendig, gaat er soms nogal wild aan toe in de buik haha. Ik vind alleen mijn buik al erg groot lijken, ben dan ook benieuwd of hij nu even wat minder snel gaat groeien of dat ik echt met een mega buik ga eindigen. Daarom ook wel benieuwd naar de groeiecho met 32 weken..
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot]