Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 06 Jan 2019 21:14

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Hmm Azi, het ziet er inderdaad wel uit alsof je heel veel in zo'n la kwijt kunt op die manier. Misschien van de week toch maar eens kijken of ik er toch wat mee kan. Hoe doe je dat met planken, stapel je daar wel? Mijn broeken liggen nu bijvoorbeeld opgevouwen en opgestapeld op een plank, op zich heb ik wel het idee dat ik goed kan zien wat ik heb. Wel veel beter dan de stapels kleding bij mijn dochters in de lades. Daar kom ik na maanden wel eens iets tegen waarvan ik niet eens meer wist dat het erin lag
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 06 Jan 2019 21:16

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik vouw niet zo netjes, maar heb topjes wel zo in mijn lades liggen, omdat ik dan zie wat ik heb. Zo fijn! Ik heb ook heel bewust een kast met een hanggedeelte en lades, maar zonder planken.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2019 21:19

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb zo’n vakkenkast van Ikea voor broeken, truien en vesten en daar stapel ik wel gewoon. Zie eigenlijk niet zo goed hoe ik dat anders zou kunnen doen (behalve dan netter vouwen, haha daar ga ik me van de week aan wagen).
Mijn doel is inderdaad goed kunnen zien wat ik heb, zodat ik direct het juiste shirt kan pakken zonder alles leeg te trekken en te laten instorten.

En ik houd nu dus waarschijnlijk wat lades over! Heb 2x6 Ikea Malm ladekasten dus flink wat lades. Ik ga dan een make-up lade maken, eentje voor toiletspullen en eentje met beddengoed (kan dat eindelijk uit mijn man zijn kast, haha).
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 06 Jan 2019 23:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 06 Jan 2019 21:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb ook een aflevering gekeken.
Ik was al aan het opruimen. Maar met haar methode gaat het wel beter. Ik heb nu zoveel meer al weggegooid dan dat ik anders zou doen.
En een deel in een tas gestopt die ik nog ga wegbrengen. Dat zijn spullen die ik niet meer wil. Maar nog goed bruikbaar zijn.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 06 Jan 2019 21:42

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb ongeveer de helft van een van haar boeken gelezen maar ergerde me groen en geel aan haar toon, ik vond het in sommige hoofdstukken een grote reclame voor haarzelf.
Echter, nu zie ik hier foto's van overzichtelijke lades voorbij komen en dan zegt er toch een stemmetje in me dat ik dit moet opzoeken op Netflix.. Ik moet sowieso dingen wegdoen dus misschien komt het toch van pas.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 06 Jan 2019 21:48

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Heb jij ook 'dankjewel' gezegd tegen kledingstukken die je weggooit, Azi?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2019 21:48

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Sam schreef:Heb jij ook 'dankjewel' gezegd tegen kledingstukken die je weggooit, Azi?


Haha, nee. Ik heb ze in een vuilniszak gesmeten :smile:
En met Koningsdag probeer ik een boel te slijten.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 06 Jan 2019 21:55

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Aziraphale schreef:
Sam schreef:Heb jij ook 'dankjewel' gezegd tegen kledingstukken die je weggooit, Azi?


Haha, nee. Ik heb ze in een vuilniszak gesmeten :smile:
En met Koningsdag probeer ik een boel te slijten.


Ja hee. Sta ik daar lekker voor schut m'n kleding te aaien hahahaa
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2019 21:59

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Sam schreef:
Aziraphale schreef:
Sam schreef:Heb jij ook 'dankjewel' gezegd tegen kledingstukken die je weggooit, Azi?


Haha, nee. Ik heb ze in een vuilniszak gesmeten :smile:
En met Koningsdag probeer ik een boel te slijten.


Ja hee. Sta ik daar lekker voor schut m'n kleding te aaien hahahaa


Whahaha!
Ik ben wel heel lief voor m’n kleding als ik ze opvouw :heart:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Jan 2019 22:15

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Dat bedanken van je spullen vind ik heel irritant, omdat ik al zo'n rare tic heb dat het zielig is om spullen weg te doen en daar wil ik juist vanaf.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 06 Jan 2019 23:25

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

@ Geel, ik vind dat ook wel moeilijk maar las eens in een artikel dat je in werkelijkheid maar 20% van al je kleding draagt en daar ging voor mij een beetje de knop om. Ik heb toen alles weggegooid wat ik niet meer paste. Ik was erg afgevallen en had nog zo veel te grote kleding liggen. Een paar maanden later raakte ik zwanger :palm:. Na mijn zwangerschap ben ik helaas niet meer op mijn oude gewicht gekomen en heb ik een nieuwe opruimronde gehouden. Ik hou dus vooral wat ik pas en ook daadwerkelijk draag.

@ Elja, Mijn dochters kleding heb ik ook altijd KonMarie opgevouwen. Rompertjes, spuugdoekjes, nu dan onderbroekjes enzo; alles had/ heeft een eigen plekje en werden kleine stapeltjes van schattige kleine kleertjes. Maar het maakt het gewoon overzichtelijk in mijn kasten. En je kunt meer kwijt. Ik vind het heerlijk om een wasmand weg te vouwen. Doe het meestal voor de TV en ongevouwen is het dan een megastapel en opgevouwen past het allemaal prima in 1 wasmand.

@ Rejoy, ik koop ook niet voor alles nieuwe bakken hoor maar kijk eens in de winkel voor doosjes of bij de printer op je werk. De deksels van dozen printpapier zijn goed voor sokken en ondergoed bv. Ik heb een doos van de luiers, waar ze allang uit is, waar ik haar onesies in heb liggen. Misschien heb je ergens nog een oude schoenendoos liggen die je dan zonder deksel kunt gebruiken. Op die manier kun je ook vrij makkelijk vakken creeeren.

Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden over het opvouwen met deze methode. Zo laat ze in een aflevering zien hoe ze hoeslakens opvouwt maar via YouTube heb ik daar een nog mooiere methode voor gevonden waarbij je de hoeken in elkaar vouwt en er niet zo`n dik stuk ontstaat. Ik hou van YouTube haha.
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 06 Jan 2019 23:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 06 Jan 2019 23:29

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Oh ik ben gék op opruimen en was zelf al bezig; ga nu eens kijken, want ik word heel rustig van zulke overzichtelijke lades, kan ik mooi de commode van zoon inruimen op die manier.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 06 Jan 2019 23:48

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Hier toevallig ook druk bezig met opruimen en spullen de deur uit doen. Heb nog wel een flinke tijd te gaan denk ik (veel zooi en weinig tijd), maar ook met kleine stapjes kom je uiteindelijk ergens. Afgelopen weken al zakken vol naar de kringloop gedaan en wat babyspul aan familie gegeven.

Ik vind sommige dingen van Marie Kondo ook echt handig. Het vouwen en neerleggen van kleding vind ik voor mijn kledingkast niet zo handig (gewone stapeltjes gaat beter), maar beneden heb ik een ladekastje staan en heb ik oa onze sjaals en mutsen en dergelijke zo neergelegd. Ideaal, veel beter overzicht en het past ook beter in de la op deze manier. Voor lades ga ik het zeker onthouden en gebruiken waar mogelijk.

En ik ben geneigd om snel dingen te bewaren voor het geval dat, maar die knop is nu ook al een eind om. Ik probeer te bedenken of ik ergens echt blij van word, of dat we het echt ergens voor nodig hebben. Zeker met kleding en de babyspullen van de kinderen heeft dat al aardig wat spullen opgeleverd die de deur uit konden.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 07 Jan 2019 14:36

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wij hebben niet teveel spullen, sterker nog, we kopen constant nieuwe dingen. We zijn van 40m2 naar een normaal huis gegaan en hebben vrijwel niks meegenomen. Ook voor de baby kopen we momenteel van alles, ik hoop wel dat we ons kunnen beperken tot niet veel meer dan het noodzakelijke, maar ik heb het idee dat mijn nesteldrang zich momenteel wat uit in koopwoede en goed voorbereid willen zijn. Al geïnspireerd door Marie Kondo zijn we wel bezig om alles een vaste plek te geven. Lukt aardig, maar is even zoeken allemaal wat handig is. Ik wil binnenkort ook beginnen om te kledingkasten zo in te delen dat je alles kunt zien, en op de Marie Kondo manier op te vouwen waar mogelijk. Ook in de commode wil ik dat straks meteen doen. Ik hou van orde en overzicht, en kan zelf ook goed dingen weggooien. Marie Kondo heeft dan net handige tips waar ik zelf niet altijd aan denk.
Het programma vind ik geen doorkomen aan trouwens. Ik vind haar tips tussendoor leuk en nuttig, maar die families en dat hele proces vind ik zo saai en steeds hetzelfde, dus dan let ik half op en mis ik die tips weer. En Marie Kondo zelf vind ik ook een beetje gek. Sowieso dat ze geen Engels spreekt vind ik irritant, en dat weet ik veel verwelkomen van het huis ofzo en bedanken voor spullen heb ik ook helemaal niks mee.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Jan 2019 16:04

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb vandaag een vest dat m’n kleur niet was aan een collega gegeven. Pas na een uur bedacht ik dat ik het vest nog niet had bedankt dus dat heb ik alsnog gedaan, maar m’n collega had het al wel gewoon aan. Ze vond het gelukkig niet raar, wel grappig en ze vond het een mooi idee :)
#teammaple🍁
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 07 Jan 2019 21:29

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat lief van je, UN.

Ik heb gisteravond gekeken en beken dat ik het een erg leuke en inspirerende serie vind! De kleren van mijn zoon wil ik ook proberen zo in de lades te doen, dat is een stuk overzichtelijker dan hoe het nu ligt. Ik kreeg ook meteen zin om op te ruimen (maar ik vind wel moeilijk om spullen weg te doen).
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 07 Jan 2019 21:41

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat leuk dit! Ik heb gisteren alle handdoeken en theedoeken in de keuken op deze manier gevouwen. Mijn man werd er zelfs blij van ;-) Ik had er eerst twee bakken voor nodig, nu past alles volledig in 1 bak. Verder hebben we vandaag al een rondje door het huis gemaakt en 2 dozen kringloopspullen verzameld. Ik word altijd heel rustig in mijn hoofd van opruimen. Nu mijn werkplek nog :angel:
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 07 Jan 2019 21:45

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat leuk dat iedereen aan het opruimen is :)
Ik heb net ook gekeken naar de 1ste aflevering en ik heb nu ook zin om dingen weg te doen haha. Ik twijfel alleen wel echt over sommige dingen. Ik heb bijvoorbeeld ijscoupes die ik nog nooit gebruikt heb maar ja wat als ik ze weg doe en ik heb ze opeens nodig :laughcry:
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 07 Jan 2019 21:51

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Haha ja herkenbaar Emma. IJs kan natuurlijk ook in gewone schaaltjes ;-) Nu moet ik eraan denken dat ik ook ijscoupes heb, ook nog heel onhandige die in een punt eindigen waardoor je ze niet zo neer kan zetten maar alleen in de bijhorende houder. Maar ik heb ze van mijn zoon gekregen die ze zelf heeft uitgezocht dus ja, voorlopig doe ik ze niet weg.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Jan 2019 21:52

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ja Emma dat herken ik. Niet alles sparkt joy maar het is van sommige dingen wel gewoon verrekte handig om het te hebben.

Ik kijk trouwens niet alle afleveringen. Die van de vrouw die haar man kwijt is heb ik geskipt omdat ik dat even teveel emotie vind, en die er na met die twee mannen heb ik na 5 minuten uitgezet omdat ik me ergerde aan ze. Nu ga ik weer verder.

Edit: verder met de volgende aflevering, die mannen hoef ik niet meer te zien.
#teammaple🍁
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 07 Jan 2019 22:05

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb nu 3 afleveringen gezien, en ze laten wel t voor en na zien, maar Ik ben ook wel benieuwd hoeveel ze nu daadwerkelijk weggooien.
Ik heb vandaag mn eerste poging gedaan, met de haarspulletjes van dochter. Poging niet helemaal gelukt, want naast de 'sparkle' dingen heb ik ook nog wel meerdere 'altijd makkelijk' bewaard, mss wel teveel.
En in gedachten ook al beetje met mn kledingkast bezig geweest. Had een tuniekje aan waar ik beetje over twijfelde, weet dat ik een paar leukere heb, dus het 'sparkle' niet voel. Zegt ons mam vandaag dat ze dat een leuk jurkje vind :palm: twijfeltwijfel haha
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem273

Bericht 07 Jan 2019 22:10

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Elroya, lastig! Ik zou wat betreft het tuniekje wel gewoon je eigen gevoel proberen te volgen.
Over dingen weggooien heb ik niet echt tips, blijft ook lastig en kun je zelf het beste bepalen.

Ik ben dus vooral bezig dingen te ‘organizen’. Ik heb op Amazon plastic organisers gekocht voor in de koelkast. Kan ik die van het weekend hopelijk ook lekker opruimen, nu al zin in :smile:.

Dit is m’n inspiratie foto, zulke bakken als van de onderste twee planken heb ik gekocht (en nog 2 van zulke eierboxen; 1 voor rauwe en 1 voor gekookte eieren). M’n man wordt nu al gek, die is bang dat hij dat allemaal niet netjes kan houden. En ik denk wel dat zijn angst terecht is. We gaan ‘t zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 07 Jan 2019 22:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 07 Jan 2019 22:20

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Haha dat zou bij ons ook niet netjes blijven!
UN en Lookie, weet je wat het ergste is, als ik eters krijg doe ik meestal magnums of zoiets omdat we dan geen afwas hebben :palm:
<<

Geel

Bericht 07 Jan 2019 22:53

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik heb net weer twee afleveringen gekeken, die van dat gezin met dat kleine huisje waarvan die vrouw veel deed en daarna die van de vrouw die haar man was verloren. Ik ga morgen beginnen met mijn lades onderbroeken, sokken en hemdjes etc. Maarrrr ik heb dan wel doosjes enzo nodig. Waar vinden jullie je leuke dozen/bakken? Ik vind het wel een flinke spark joy als het er leuk/mooi uitziet ipv alleen praktisch.

Edit: ok, never mind, Ikea heeft echt HEEL veel.
<<

Anoniem273

Bericht 07 Jan 2019 22:59

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron