Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Versneld aflossen

<<

Anoniem281

Bericht 02 Jan 2019 19:01

Re: Versneld aflossen

Wij willen volgend jaar verhuizen, in november 2020 is m'n BKR weg en kunnen we goed lenen. Ik hoop dat de markt dan weer een beetje normaal is, want ook hier betaal je je scheel voor een simpele woning van 100m2.

Maar daarna weet ik niet hoeveel we extra kunnen aflossen. Hoeveel lossen degene die extra aflossen dan af? Ik zie ons niet binnen 20 jaar, de hypotheek aflossen van een nieuwe woning. Ik denk dat we uitkomen op een hypotheek van 280.000, bijna 2x zoveel als dat we nu hebben. We zullen jaarlijks wel een maand of twee extra kunnen aflossen, maar veel meer ook niet, vrees ik.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2019 19:34

Re: Versneld aflossen

De prijzen zijn hier ook flink gestegen, dat is waar. Waar je eerst ongeveer €160.000 betaalde voor een rijtjeswoning in een hele nette buurt, betaal je datzelfde nu voor een rijtjeswoning in 'gewone prima' buurt. En in die hele nette buurten ga je richting 2 ton nu of er zelfs al overheen. En dan zit je rond de 100m2 binnen en ruim 200m2 buiten ongeveer. Paar maanden geleden was dat inderdaad nog heel anders. Daar baseerde ik mijn vanaf 130.000 op, al zie ik ze nog steeds, maar dan zijn het wat kleinere woningen, wel gewoon in goede buurten. Maar achterbuurten of onveilige buurten heb je hier niet echt.
De lonen liggen hier wel lager denk ik ja. Mijn vriend krijgt wel eens aanbiedingen om richting de randstad te komen en dan bieden ze een salaris aan wat tussen de €500 en €900 bruto hoger ligt. MBO.

*Het voelt trouwens altijd een beetje zielig ofzo als het er hier op het forum over gaat, die 'lage lonen' verschillen enzo, maar wij hebben dus echt een prima inkomen samen dus we zijn zeker niet zielig ofzo haha. Alleen als ik op de Hypotheker bereken wat we max. kunnen lenen dan is dat dus nog geen 3 ton. En daar zou ook een netto maandlast bij horen van bijna €1000 en dat vinden we beide ook echt veel te veel. :redface:
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jan 2019 19:47

Re: Versneld aflossen

Jan Modaal die fulltime werkt (bruto €37.500 in 2018) en Janneke Modaal die 24-30 uren maakt kunnen waarschijnlijk samen ook geen 3 ton lenen als ik het zo even vlug bereken. Maar die hebben ook een prima inkomen gok ik, het is tenslotte modaal.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 02 Jan 2019 19:56

Re: Versneld aflossen

.
Laatst gewijzigd door Rejoy op 07 Feb 2020 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem269

Bericht 02 Jan 2019 21:10

Re: Versneld aflossen

Hey Rejoy wat leuk dat je er weer bent! Jullie hadden toch zo’n mooi huis naast je (schoon)ouders gebouwd toch? Beviel het wonen daar toch niet?
Laatst gewijzigd door Anoniem269 op 02 Jan 2019 21:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 02 Jan 2019 21:19

Re: Versneld aflossen

.
Laatst gewijzigd door Rejoy op 07 Feb 2020 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem269

Bericht 02 Jan 2019 21:21

Re: Versneld aflossen

Ah oke. Wat vervelend dat er wat dingen zijn gebeurd. Hopelijk vind je veel geluk en rust in je nieuwe huisje!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 02 Jan 2019 21:38

Re: Versneld aflossen

Wij lossen niet versneld af, vinden we niet nodig. Houden onze lasten liever laag (lager) zodat we nog geld over hebben voor leuke dingen. We gaan dit jaar bijvoorbeeld twee keer op vakantie, daar genieten we meer van dan een hypotheek die een paar jaar eerder is afgelost. Ik moet wel zeggen dat we wel bij aankoop al flink hebben ingelegd in de hypotheek en ons huis dus totaal niet onder water staat oid. Dat zou ik geen fijn gevoel hebben gevonden. Maar als ik 58 ben zijn we in ieder geval hypotheekvrij.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3589

Geregistreerd: 23 Jun 2016 20:23

Bericht 02 Jan 2019 22:18

Re: Versneld aflossen

Ik los niet extra af. Mijn hypotheeklast is al heel laag. Ik heb liever wat meer spaargeld om leuke dingen van te doen en echt grote, onvoorziene uitgaven mee te kunnen dekken.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 12:15

Bericht 03 Jan 2019 07:15

Re: Versneld aflossen

Ik los ok niet extra af. Mijn hypotheek is laag, over 18 jaar ben ik er af. Ik vind het niet nodig dat veel te vervroegen en hou teveel van mijn relatief luxe leven wat ik nu kan leiden met de kinderen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Jan 2019 08:06

Re: Versneld aflossen

Bazinga schreef:
Maar daarna weet ik niet hoeveel we extra kunnen aflossen. Hoeveel lossen degene die extra aflossen dan af?


Het maximaal toegestane per jaar (10% van hypotheeksom).

Onze salarissen zijn beide vastgelegd in een CAO. Ons inkomen is (denk ik volgens definitie van cotton) bovenmodaal. Ik geloof dat wij bijna 5 ton kunnen lenen, maar dan vinden we de maandlast veel te hoog. Wij willen de mogelijkheid hebben om van baan te kunnen wisselen en op 1 inkomen de vaste lasten te kunnen betalen. Oftewel we "sparen" elke maand 1 inkomen waar we mee aflossen en leuke dingen ondernemen. Afgelopen jaar 2 auto's gekocht en elk jaar 2-3 keer op vakantie.
08/2018
05/2021
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 Jan 2019 13:16

Re: Versneld aflossen

Wij lossen niet standaard extra af.

We willen eerst ons huis naar onze zin inrichten en aanpassen. Mochten we een geldprijs winnen of groot bedrag krijgen van familie dan betalen we dit wel aan de hypotheek.
Wij willen hem liever wel afbetaald hebben.
Wij hebben een hypotheekvorm waarbij we boetevrij mogen aflossen dus dat is ideaal.

We wonen in de randstad dus hebben een redelijk duur huis. In 2016 gekocht waardoor de rente laag was. Ons huis is een ton duurder dan ons vorige huis, maar onze maandlasten hetzelfde. Puur door de rente. Halverwege dit jaar komen we op een punt waarbij ons rentepercentage gaat zakken. Ben heel benieuwd hoeveel dat scheelt.

We hebben nu een deel lineair en een deel annuïtair. Het annuïtaire gedeelte is nu groter dan het lineaire deel. Zodra onze lasten lager worden willen we hem geheel lineair maken.
We hebben bedacht dat we nu beter hogere maandlasten konden hebben en dat steeds lager maken. Ons salaris zou nog wel moeten gaan stijgen in de komende jaren. Kinderen worden ook duurder naar mate ze groter worden. De meeste mensen hebben het andersom. De maandlasten worden steeds hoger of hebben nog een groot deel aflossingsvrij.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 03 Jan 2019 13:23

Re: Versneld aflossen

Wij willen in de toekomst versneld aflossen. We hebben al wel de helft liniear en de helft annuïteit. En dan kwamen we nog lager uit dan wat we eerst aan huur betaalden. Momenteel gaat het geld nog naar het opknappen van het huis en babyuitzet, dan willen we onze studieschulden zsm aflossen en daarna sparen voor verbouwing/verhuizing en versneld aflossen, tegen die tijd kijken hoe we ervoor staan en hoe we dat verdelen. Maar dit is een lange termijnplan, dus wie weet hoe het allemaal loopt.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 03 Jan 2019 13:28

Re: Versneld aflossen

Wij lossen niet extra af, op dit moment. In de toekomst willen we een groter deel ineens aflossen, omdat de mogelijkheid daar dan is.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 09 Dec 2019 15:44

Re: Versneld aflossen

Bijna een jaar na de laatste reactie in dit topic, maar vanavond gaat onze eerste extra aflossing 'naar de bank'. Joepie!
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 09 Dec 2019 20:56

Re: Versneld aflossen

Jeej goed bezig Savi!
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 09 Dec 2019 21:57

Re: Versneld aflossen

Wat fijn, Savi!

Wij hebben ook vorige week een groot bedrag in één keer afgelost. Hier heb je maar één hypotheekvorm, namelijk de annuïtaire hypotheek. Wij betalen dus elke maand hetzelfde bedrag. Met deze aflossing hebben wij in één keer onze hypotheek laten herzien en een veel lagere rente gekregen. Dat maakt dat we nu vanaf januari 320 euro per maand minder afbetalen, maar nog altijd het maximale fiscaal kunnen aftrekken. Over 13 jaar is onze hypotheek volledig afgelost, dat vind ik wel een erg fijn gevoel. Als alles loopt zoals we het nu zien, willen we ook gewoon in dit huis blijven wonen tot het te groot wordt voor ons samen.
2012 & 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 22:02

Re: Versneld aflossen

Maar met wat voor bedragen per keer los je dan af? Want als je 10.000 euro aflost lijkt me dat het weinig zoden aan de dijk zet wat betreft het verlagen van je maandlasten?

Wij lossen niks extra af. Proberen te sparen en investeren in duurzaamheid.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem304

Bericht 09 Dec 2019 22:05

Re: Versneld aflossen

10.000 euro is minder dan een tiende van onze resterende hypotheek dus dat zet wel degelijk zoden aan de dijk in ons geval. Maar zoveel lossen we ook bij lange na niet af.
Het scheelt ons nu ongeveer €100 op jaarbasis en daar ben ik blij mee.
We hebben een lineaire hypotheek dus elke maand zakt het maandbedrag al een beetje, dat wordt nu wat meer en dat vind ik erg leuk om te zien. En hier door kunnen we de rente ook laten herzien en dat gaat wel heel veel schelen per maand.
Maar het gaat me er vooral om dat het huis sneller van ons is.

*Edit; Oh je reageert op Snoes zeker :P
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 09 Dec 2019 22:14

Re: Versneld aflossen

Lady schreef:Maar met wat voor bedragen per keer los je dan af? Want als je 10.000 euro aflost lijkt me dat het weinig zoden aan de dijk zet wat betreft het verlagen van je maandlasten?

Wij lossen niks extra af. Proberen te sparen en investeren in duurzaamheid.
Aangezien wij elke keer als we onze lening willen herzien/extra aflossen een boete moeten betalen, hebben wij een bedrag bij elkaar gespaard. Dit was een mooi moment om onze lening te herzien (lage rentes) en in één keer dan ook een bedrag in te brengen. Wij zijn qua rente naar 1,5% gegaan en hebben daarnaast * afgelost (niet quoten).

Met de herziening van de rentevoet betalen we 90 euro minder af maandelijks. Het extra geld wat we hebben ingebracht, zorgt voor nog eens 230 euro minder afbetalen maandelijks.

Voor nu vinden we het ook prima en we zien wel of we ooit nog een keer een bedrag inbrengen. Het was voor ons niet voordeliger om onze looptijd in te korten. Het fiscale voordeel wat we missen als we bijvoorbeeld 3 jaar korter zouden lenen is groter dan de rente die we uitsparen op die jaren. Dus wij hebben er heel bewust voor gekozen om onze looptijd te behouden en onze maandlasten te verlagen.

Edit: dit is dus allemaal in België he. Ik heb geen flauw idee hoe het er in Nederland aan toe gaat qua soorten hypotheek en qua fiscale voordelen.
Laatst gewijzigd door Snoes op 10 Dec 2019 20:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
2012 & 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 22:23

Re: Versneld aflossen

Savi schreef:10.000 euro is minder dan een tiende van onze resterende hypotheek dus dat zet wel degelijk zoden aan de dijk in ons geval. Maar zoveel lossen we ook bij lange na niet af.
Het scheelt ons nu ongeveer €100 op jaarbasis en daar ben ik blij mee.
We hebben een lineaire hypotheek dus elke maand zakt het maandbedrag al een beetje, dat wordt nu wat meer en dat vind ik erg leuk om te zien. En hier door kunnen we de rente ook laten herzien en dat gaat wel heel veel schelen per maand.
Maar het gaat me er vooral om dat het huis sneller van ons is.

*Edit; Oh je reageert op Snoes zeker :P

MNee hoor, ik reageer in het algemeen ?. Maar 100 euro op jaarbasis of op maandbasis?? Want voor 100 op jaarbasis zou ik die 10.000 euro liever op mijn spaarrekening hebben staan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 22:25

Re: Versneld aflossen

Snoes, bijna 320 euro per maand minder betalen vind ik dus wél de moeite waard. Maar dan ben ik nog steeds benieuwd wat voor bedrag je dan moet aflossen om zoveel verschil te kunnen maken. Ik snap het overigens ook als je dit niet wilt vertellen hoor.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem304

Bericht 09 Dec 2019 22:26

Re: Versneld aflossen

Lady schreef:
Savi schreef:10.000 euro is minder dan een tiende van onze resterende hypotheek dus dat zet wel degelijk zoden aan de dijk in ons geval. Maar zoveel lossen we ook bij lange na niet af.
Het scheelt ons nu ongeveer €100 op jaarbasis en daar ben ik blij mee.
We hebben een lineaire hypotheek dus elke maand zakt het maandbedrag al een beetje, dat wordt nu wat meer en dat vind ik erg leuk om te zien. En hier door kunnen we de rente ook laten herzien en dat gaat wel heel veel schelen per maand.
Maar het gaat me er vooral om dat het huis sneller van ons is.

*Edit; Oh je reageert op Snoes zeker :P

MNee hoor, ik reageer in het algemeen ?. Maar 100 euro op jaarbasis of op maandbasis?? Want voor 100 op jaarbasis zou ik die 10.000 euro liever op mijn spaarrekening hebben staan.

Jaarbasis, maar we lossen dus bij lange na geen 10K af ;)
<<

Anoniem304

Bericht 09 Dec 2019 22:27

Re: Versneld aflossen

Lady schreef:Snoes, bijna 320 euro per maand minder betalen vind ik dus wél de moeite waard. Maar dan ben ik nog steeds benieuwd wat voor bedrag je dan moet aflossen om zoveel verschil te kunnen maken. Ik snap het overigens ook als je dit niet wilt vertellen hoor.

Dat staat in haar reactie. ☺
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2019 22:29

Re: Versneld aflossen

Savi schreef:
Lady schreef:Snoes, bijna 320 euro per maand minder betalen vind ik dus wél de moeite waard. Maar dan ben ik nog steeds benieuwd wat voor bedrag je dan moet aflossen om zoveel verschil te kunnen maken. Ik snap het overigens ook als je dit niet wilt vertellen hoor.

Dat staat in haar reactie. ☺

Ik ben blind blijkbaar want ik zie het echt niet staan ?.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers