Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Versneld aflossen

<<

Anoniem336

Bericht 30 Dec 2018 19:26

Versneld aflossen

Lossen jullie jaarlijks extra af?
Om eerder hypotheekvrij te zijn? Om het huis als een soort van pensioen te zien? Gezien de spaarrentes laag staan?

Wij lossen jaarlijks iets extra af. Doel is om versneld onze hypotheek af te kunnen lossen, en steeds minder financieel afhankelijk te zijn. We kijken altijd in dec wat we kunnen missen, en dat lossen we af. Dit jaar op het aflossingsvrije deel, omdat van het lineaire deel de rente al bijna afloopt, en naar verwachting na afloop termijn een lagere rente zal krijgen.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 30 Dec 2018 20:49

Re: Versneld aflossen

Ik ga vanaf komend jaar versneld aflossen om op die manier uiteindelijk minder rente te hoeven betalen. Begint natuurlijk klein, maar hoe meer je aflost, hoe lager je maandbedrag wordt en hoe meer geld je overhoudt om extra af te lossen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Dec 2018 21:32

Re: Versneld aflossen

Wij lossen elk jaar het maximaal toegestane af. Nog 1.5 jaar en dan zijn we hypotheekvrij. We doen het om onze maandlast zo laag mogelijk te houden, ook willen we nog een keer verhuizen. Op deze manier groeit ons, vermogen het snelst aan.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem336

Bericht 30 Dec 2018 22:30

Re: Versneld aflossen

Goed bezig MissEnergy! Fijn hoor, dat dat zo snel kan.
Hier doen we er nog wel iets langer over :ja:
Willen jullie voor het volgende huis wel weer een hypotheek opnemen?

Rejoy, idd. In het begin gaat het nog niet zo snel, maar als je met enige frequentie extra aflost merk je toch op den duur het verschil.
<<

Pitty

Bericht 30 Dec 2018 22:55

Re: Versneld aflossen

Wij lossen elke maand 1500 euro extra af op ons aflossingsvrije deel. Over 8,5 jaar hopen we hypotheekvrij te zijn.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 30 Dec 2018 23:12

Re: Versneld aflossen

Ik los ook zoveel mogelijk af. Ik houd wel spaargeld om het grote onderhoud in huis te kunnen doen, maar verder los ik liever af. Spaargeld levert toch vrijwel niks op en zo krijg ik steeds lagere maandlasten. Ik kijk trouwens zo'n twee keer per jaar hoeveel geld ik "over" heb om af te lossen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Dec 2018 08:21

Re: Versneld aflossen

Elja schreef:Goed bezig MissEnergy! Fijn hoor, dat dat zo snel kan.
Hier doen we er nog wel iets langer over :ja:
Willen jullie voor het volgende huis wel weer een hypotheek opnemen?

Rejoy, idd. In het begin gaat het nog niet zo snel, maar als je met enige frequentie extra aflost merk je toch op den duur het verschil.


Ligt eraan hoe duur het huis is. Ik denk dat we een kleine hypotheek nodig zullen hebben. Uiteindelijk ook weer gunstig met ook op maandlasten. We betalen nu inclusiet aflossing minder dan iemand in een huurhuis.
08/2018
05/2021
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 31 Dec 2018 08:55

Re: Versneld aflossen

Wij doen het de komende jaren bewust niet, terwijl het geld er wel voor is. We hebben ervoor gekozen juist te investeren in ons huis. We weten wel dat we die kosten niet 1:1 terug gaan verdienen, maar wooncomfort is ook wat waard.
Sinds we er wonen hebben we al een hoop extra afgelost en dat vinden we voor nu even voldoende. Dit zijn dure jaren, klein kind die straks groter wordt, wij minder werken. Dan kiezen we ervoor nu bewust het geld anders te spenderen en komt dat extra aflossen over een paar jaar wel.
Overigens heeft het grootste gedeelte van onze hypotheek maar een looptijd van 22 jaar. We lossen dus ook al meer af dan gemiddeld.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 31 Dec 2018 08:57

Re: Versneld aflossen

Ik word hier altijd een beetje jaloers van. Wij kunnen niet eens een huis kopen, of nou ja, het kan wel maar dan moet er nog super veel aan gebeuren en dan hebben we daar geen geld voor. En het is niet eens dat we zoveel eisen hebben.
30-04-2017
<<

Anoniem336

Bericht 31 Dec 2018 09:22

Re: Versneld aflossen

Wat jammer Kees. Komt het door een dure regio, of lukt het qua salarissen niet?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 31 Dec 2018 09:46

Re: Versneld aflossen

Puur salaris. Woon in een dorpje in West Brabant.
30-04-2017
<<

Sapphire

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 16 Mei 2017 09:53

Bericht 31 Dec 2018 09:54

Re: Versneld aflossen

Wij lossen niet extra af.

Voor mijn nieuwsgierigheid: Voor de mensen die dit doen en bijna hypotheekvrij zijn; is het dan zo dat er veel eigen geld in de woning zit van het begin af aan? En wat is dan het doel als je hypotheekvrij bent, ga je dan geld uitgeven aan andere zaken of in een ander huis steken?
<<

Anoniem317

Bericht 31 Dec 2018 10:09

Re: Versneld aflossen

Wij lossen ook elk jaar een deel af van onze hypotheek. Dit jaar hebben we ook weer een deel afgelost en daardoor hebben we nu lagere maandlasten en ging ons rentepercentage naar beneden.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Dec 2018 10:26

Re: Versneld aflossen

Wij lossen nog niet extra af, maar zijn wel van plan om dit volgend jaar te doen. Het kan gewoon via het online bankieren, dus is ook zo gepiept.

Als het even kan willen we wel over 10 jaar hypotheekvrij zijn. Dan kunnen we dan lekker sparen voor leuke dingen en kind(eren).
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 31 Dec 2018 10:32

Re: Versneld aflossen

Helemaal hypotheekvrij is volgens mij zelfs nadelig voor je inkomstenbelastingaangifte. Je hebt dan geen hypotheekrente aftrek maar je moet wel betalen voor je woningforfait. Persoonlijk wil ik daar altijd een minimale hypotheek tegenover hebben staan zodat ik straks niet voor de inkomstenbelasting moet betalen voor mijn woning en wel hypotheekrente aftrek krijg. Hier is ongeveer 2/3 van de waarde van de woning als hypotheek opgenomen. Maandlasten zijn al laag genoeg vind ik en persoonlijk heb ik liever een buffer op mijn spaarrekening staan voor mindere tijden of onderhoud etc dan dat ik niet meer bij mijn geld kan door de versnelde aflossing en hierdoor in de problemen zou komen.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Dec 2018 10:34

Re: Versneld aflossen

Fred schreef:Helemaal hypotheekvrij is volgens mij zelfs nadelig voor je inkomstenbelastingaangifte. Je hebt dan geen hypotheekrente aftrek maar je moet wel betalen voor je woningforfait. Persoonlijk wil ik daar altijd een minimale hypotheek tegenover hebben staan zodat ik straks niet voor de inkomstenbelasting moet betalen voor mijn woning en wel hypotheekrente aftrek krijg. Hier is ongeveer 2/3 van de waarde van de woning als hypotheek opgenomen. Maandlasten zijn al laag genoeg vind ik en persoonlijk heb ik liever een buffer op mijn spaarrekening staan voor mindere tijden of onderhoud etc dan dat ik niet meer bij mijn geld kan door de versnelde aflossing en hierdoor in de problemen zou komen.

Als je door versnelde aflossing met je spaargeld in de problemen komt ben je ook niet echt slim bezig.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 31 Dec 2018 12:55

Re: Versneld aflossen

Klopt, maar er zullen vast mensen zijn die door teveel versneld afgelost te hebben wel in de problemen zijn gekomen.
Stel ze (en partner) verliezen hun baan. 70% minder inkomsten en wellicht een tijd geen als WW-stopt en er nog geen baan is gevonden (misschien wel een beetje een doom-senario, maar toch) en als je daarvoor teveel versneld had afgelost en nog wel een hypotheek hebt en die dan niet meer kunt voldoen omdat je geen buffer met je spaargeld hebt, dan heb je wel degelijk een groot probleem en moet je je huis zelf gedwongen eerder verkopen dan dat je minder tot niet versneld had afgelost en je veel spaargeld hebt. Dan kun je dat langer uitstellen of hoef je niet te verkopen... Ja, het is een heel erg groot doom-senario.
<<

Anoniem304

Bericht 31 Dec 2018 12:59

Re: Versneld aflossen

Ja nogal, want als je geen spaargeld hebt moet je dan ook wat. Genoeg mensen met een koophuis en (bijna) 0 spaargeld.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 31 Dec 2018 13:06

Re: Versneld aflossen

Fred, je kunt 't ook andersom bekijken. Als je extra hebt afgelost, dalen je maandlasten. In geval van baanverlies, heb je misschien geluk dat je je huis daardoor wel kunt blijven betalen. Daarbij kost het meer geld om een hypotheek te hebben dan dat het hebben van spaargeld oplevert. Ik hou het adviesbedrag van Nibud aan om als spaargeld te hebben en de rest besteed ik aan extra aflossen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 31 Dec 2018 13:14

Re: Versneld aflossen

Thx, Rejoy... Even ongeveer mijn gegevens ingevoerd bij het Nibud. Toch wel fijn om te zien dat ik op ongeveer het dubbele zit dan het adviesbedrag. Bijv. net onder de vrijstellingsgrens van Box III (met een partner is dat meer) blijven met je spaargeld is ook een goede buffer vind ik. Dan heb je denk ik ook wel voldoende geld voor een buffer.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 31 Dec 2018 13:38

Re: Versneld aflossen

Kees schreef:Ik word hier altijd een beetje jaloers van. Wij kunnen niet eens een huis kopen, of nou ja, het kan wel maar dan moet er nog super veel aan gebeuren en dan hebben we daar geen geld voor. En het is niet eens dat we zoveel eisen hebben.


Ik herken je gevoel Kees. Ik krijg alleen bijna geen hypotheek en als die krijg dan kan ik een blokkendoos kopen in een wijk waar ik niet wil wonen. Dus laat vanavond mij maar 5 ton winnen of zo, dan koop ik gelijk een leuk huisje in een leuke wijk. Hoeft niet groot, maar het is wel van mij :D.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 31 Dec 2018 13:48

Re: Versneld aflossen

Aan de ene kant natuurlijk goed dat het lastiger wordt om een hypotheek te krijgen en je meer eigen vermogen moet hebben, maar aan de andere kant natuurlijk ook bizar als je wel al jaren een huurbedrag kunt betalen dat bij een hypotheekbedrag past dat je op basis van je inkomen niet kunt krijgen...
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Dec 2018 13:50

Re: Versneld aflossen

Wij kiezen er nu liever voor om ons huis nog beter te isoleren bijvoorbeeld want dat levert zowel comfort op als een lagere last aan gas/ stroom.
We hebben al zonnepanelen, dit jaar overal dubbelglas geplaatst en de vloer geïsoleerd. Dingen waar ik in de toekomst nog naar zou willen kijken zijn spouwmuurisolatie en bijvoorbeeld een zonneboiler. We wonen in een huis uit 1934 dus op gebied van isolatie is zeker winst te behalen.

Wij wonen nu bijna een jaar in dit huis en hadden sowieso maar voor de helft van het aankoopbedrag een hypotheek nodig en we hadden een deel aflossingsvrij in onze vorige hypotheek maar dat hebben we omgezet zodat over 20 jaar het huis sowieso vrij is.

Het is denk ik wel verstandig om een goede afweging te maken tussen het hebben van spaargeld en het extra aflossen van je hypotheek, als je geld eenmaal in de stenen zit krijg je het er nog maar moeilijk uit, ik begrijp wel wat Fred zegt wat dat betreft.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 31 Dec 2018 13:51

Re: Versneld aflossen

Rejoy schreef:Aan de ene kant natuurlijk goed dat het lastiger wordt om een hypotheek te krijgen en je meer eigen vermogen moet hebben, maar aan de andere kant natuurlijk ook bizar als je wel al jaren een huurbedrag kunt betalen dat bij een hypotheekbedrag past dat je op basis van je inkomen niet kunt krijgen...


Ja, inderdaad. Zeker met de zo hoge particuliere huurprijzen nu, dan blijft er ook weinig over om te sparen om ooit een hypotheek te kunnen krijgen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 31 Dec 2018 15:06

Re: Versneld aflossen

Silly-One schreef:
Kees schreef:Ik word hier altijd een beetje jaloers van. Wij kunnen niet eens een huis kopen, of nou ja, het kan wel maar dan moet er nog super veel aan gebeuren en dan hebben we daar geen geld voor. En het is niet eens dat we zoveel eisen hebben.


Ik herken je gevoel Kees. Ik krijg alleen bijna geen hypotheek en als die krijg dan kan ik een blokkendoos kopen in een wijk waar ik niet wil wonen. Dus laat vanavond mij maar 5 ton winnen of zo, dan koop ik gelijk een leuk huisje in een leuke wijk. Hoeft niet groot, maar het is wel van mij :D.


Wij kunnen samen een 2 kamer appartementje kopen hier of een huis waar sinds 1970 niks meer aangedaan is.
Echt depressing.
Ik ben al blij met een prijs van 50.000 (liever een ton) zodat we gewoon een fijn huis kunnen kopen hier.

Soms vraag ik me af of ik iets heb fout gedaan/doe.
30-04-2017
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers