School zonder lokalen
De school waar onze oudste dochter net op gestart is, groeit al lange tijd uit haar voegen en volgend jaar wordt er een start gemaakt met een geheel nieuw en veel groter gebouw waar twee basisscholen samengaan in 1 én de opvang ook in komt te zitten.
Nu blijft het alleen niet bij een nieuw gebouw, maar de hele onderwijsvisie gaat op zijn kop en dat gaan we heel duidelijk zien in gebouw én de manier van lesgeven. In het nieuwe gebouw komen enkel voor de onderbouw klassen nog (deels) af te sluiten lokalen, maar de middenbouw en bovenbouw klassen krijgen geen echte klaslokalen meer. In plaats daarvan is er een open ruimte met slechts enkele losstaande muren, leerpleinen en waarschijnlijk ook een soort 'ateliers'. Ook de Bso krijgt geen eigen ruimte meer en het schoolplein wordt zo open mogelijk zonder hekwerk etc.
We hebben deze week een eerste informatieavond gehad waarin we hebben kunnen zien hoe het gebouw eruit komt te zien en informatie hebben gehad over al deze veranderingen in de manier van lesgeven. Ergens ben ik positief; bepaalde uitgangspunten vind ik heel mooi, het is innovatief en men probeert echt letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor de kinderen te creëren en onderwijs op maat te bieden. Het docententeam dat hier al lange tijd in samenwerkt is positief en dat enthousiasme vind ik fijn. Tegelijk ben ik ook een beetje huiverig, kritisch en is het best een omschakeling waarbij ik heel nieuwsgierig ben hoe dat in de praktijk gaat uitpakken voor docenten, opvang, manier van lesgeven, schoolresultaten en in de eerste plaats onze kinderen!
Ik ben dus eigenlijk heel nieuwsgierig, hoewel de kans klein is, of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit type onderwijs? Hier wordt gesproken over een IKC / Vensterschool, maar het hele 'geen klaslokalen principe' wordt ook wel TOM- onderwijs genoemd lees ik via Google.
♥️ L. maart 2016