Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


School zonder lokalen

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 14 Dec 2018 16:30

School zonder lokalen

Nieuwsgierig, iemand ervaring met een basisschool zonder lokalen?

De school waar onze oudste dochter net op gestart is, groeit al lange tijd uit haar voegen en volgend jaar wordt er een start gemaakt met een geheel nieuw en veel groter gebouw waar twee basisscholen samengaan in 1 én de opvang ook in komt te zitten.

Nu blijft het alleen niet bij een nieuw gebouw, maar de hele onderwijsvisie gaat op zijn kop en dat gaan we heel duidelijk zien in gebouw én de manier van lesgeven. In het nieuwe gebouw komen enkel voor de onderbouw klassen nog (deels) af te sluiten lokalen, maar de middenbouw en bovenbouw klassen krijgen geen echte klaslokalen meer. In plaats daarvan is er een open ruimte met slechts enkele losstaande muren, leerpleinen en waarschijnlijk ook een soort 'ateliers'. Ook de Bso krijgt geen eigen ruimte meer en het schoolplein wordt zo open mogelijk zonder hekwerk etc.

We hebben deze week een eerste informatieavond gehad waarin we hebben kunnen zien hoe het gebouw eruit komt te zien en informatie hebben gehad over al deze veranderingen in de manier van lesgeven. Ergens ben ik positief; bepaalde uitgangspunten vind ik heel mooi, het is innovatief en men probeert echt letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor de kinderen te creëren en onderwijs op maat te bieden. Het docententeam dat hier al lange tijd in samenwerkt is positief en dat enthousiasme vind ik fijn. Tegelijk ben ik ook een beetje huiverig, kritisch en is het best een omschakeling waarbij ik heel nieuwsgierig ben hoe dat in de praktijk gaat uitpakken voor docenten, opvang, manier van lesgeven, schoolresultaten en in de eerste plaats onze kinderen!

Ik ben dus eigenlijk heel nieuwsgierig, hoewel de kans klein is, of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit type onderwijs? Hier wordt gesproken over een IKC / Vensterschool, maar het hele 'geen klaslokalen principe' wordt ook wel TOM- onderwijs genoemd lees ik via Google.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 14 Dec 2018 20:12

Re: School zonder lokalen

Interessant! Ik vroeg me al af wat ze daar gingen vertellen toen ik de briefjes bij de opvang zag. Ik weet zo snel eigenlijk niet wat ervan vind, daar kom ik op terug. Maar bij dezen dan iig een up voor je topic :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 14 Dec 2018 22:03

Re: School zonder lokalen

Hier nog geen ervaring maar na onze verhuizing gaan mijn jongens ook naar een school met leerpleinen en stille ruimtes. Er is wel een "eigen" lokaal.
Ik vind het spannend, het is heel anders dan de school waar ze nu zitten.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Anoniem255

Bericht 14 Dec 2018 22:27

Re: School zonder lokalen

Hier werken ze al lange tijd met iets soortgelijks. De wanden tussen de lokalen zijn open (vanaf de middenbouw) en de kinderen mogen gebruik maken van de "kring" die bij de bouw hoort. Mijn dochter vond dat vaak erg lastig.

Momenteel zitten mijn beide kinderen in de noodunit en zijn er gelukkig geen open wanden. Mijn zoon heeft al een kantoortje en koptelefoon en kan zich alsnog moeilijk concentreren. Laat staan als de wanden open zouden zijn...

Ik vind eigenlijk dat ze echt teveel doorslaan in al die nieuwe dingen. Ritme, regelmaat, duidelijkheid... Daar hebben kinderen zoveel behoefte aan. En dan ineens krijgen ze enorm veel vrijheid.

I.v.m. onze verhuizing (hopelijk snel) ben ik op zoek naar basisscholen. Nu kwam ik er 1 tegen waar leerlingen (met hun ouders) zelf de lestijden bepalen. Net zoals vakanties, waar ze gaan zitten, wanneer ze pauze gaan houden. Ik kan me er echt niks bij voorstellen.
<<

Anoniem249

Bericht 15 Dec 2018 11:59

Re: School zonder lokalen

Ik heb er geen ervaring mee, maar zoiets zou me niet aanspreken. In mijn ogen varen kinderen het best bij rust en regels. Er moet duidelijk zijn wat er van ze verwacht wordt en wanneer. Als er open ruimtes zijn zorgt dat voor enorm veel afleiding en onrust. Denk zelf maar aan het verschil tussen open kantoortuinen en afgesloten ruimtes, maar dan met hordes jonge kinderen erin. Lijkt me voor de leraar ook lastig om overmacht en de aandacht van de kinderen te houden in zo'n ruimte.
<<

Anoniem245

Bericht 15 Dec 2018 12:17

Re: School zonder lokalen

Eens met Claire, mijn zoon zou dit verschrikkelijk vinden, en ik zou dan dus een andere school voor hem zoeken. Ik snap ook niet zo goed waarom er steeds iets nieuws bedacht moet worden.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 15 Dec 2018 12:19

Re: School zonder lokalen

Zou mij ook niet echt aanspreken idd. Lijkt me heel druk/onrustig.

Ik werk zelf in grote kantoortuinen, maar als ik echt even iets moet bestuderen/ gedetailleerd uit moet werken ga ik ergens anders zitten, anders word ik gek. :D
<<

Anoniem336

Bericht 15 Dec 2018 13:19

Re: School zonder lokalen

Claire**** schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar zoiets zou me niet aanspreken. In mijn ogen varen kinderen het best bij rust en regels. Er moet duidelijk zijn wat er van ze verwacht wordt en wanneer. Als er open ruimtes zijn zorgt dat voor enorm veel afleiding en onrust. Denk zelf maar aan het verschil tussen open kantoortuinen en afgesloten ruimtes, maar dan met hordes jonge kinderen erin. Lijkt me voor de leraar ook lastig om overmacht en de aandacht van de kinderen te houden in zo'n ruimte.


Dit.
Daarnaast, hoe verloopt de overgang naar vervolgonderwijs? Als ze daar niet hetzelfde principe hanteren, kan het behoorlijk tegenwerken.
<<

Arlo

Bericht 15 Dec 2018 13:22

Re: School zonder lokalen

Zelf geen ervaring maar mijn moeder vanuit haar werk wel. De resultaten van kinderen die op deze manier les krijgen zijn gemiddeld hoger dan de resultaten van kinderen die regulier onderwijs volgen vertelde zij. Tenminste, bij haar werk dan. Ik weet niet of het een landelijk gemiddelde is. Kinderen die eigenlijk naar speciaal onderwijs waren doorverwezen blijken op deze manier toch op hun eigen school te kunnen blijven. Het lijkt voor de kinderen dus wel fijn te zijn.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 15 Dec 2018 13:29

Re: School zonder lokalen

Ik weet niet of er nieuwe onderzoeken zijn Arlo, maar tijdens mijn studie kwam ook naar voren dat kinderen betere resultaten haalden op zulke vormen van onderwijs. Echter staan scholen met vernieuwend onderwijs vaak in ‘betere’ wijken, kiezen ouders bewust voor deze vorm van onderwijs en zijn daardoor meer betrokken en de ouders zijn gemiddeld gezien hoger opgeleid. Dit zijn kinderen die op regulier onderwijs waarschijnlijk ook boven het gemiddelde zouden scoren.

Ik ben het eens met Claire.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Patsy

Bericht 15 Dec 2018 13:42

Re: School zonder lokalen

Mijn nichtjes gaan naar zo'n school.

Het zou mijn keuze absoluut niet zijn. Nou moet ik er wel bijzeggen dat mijn oudste zoon grote behoefte heeft aan een "veilig" gevoel op school en er slecht tegen kan wanneer er veel drukte is. Mijn nichtje is eigenlijk net zo, ik snap dus ook niet waarom mijn schoonzus en zwager voor dit type onderwijs gekozen hebben.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 15 Dec 2018 15:15

Re: School zonder lokalen

Mijn dochter gaat naar een school met leerpleinen, atelier en de BSO maakt hier ook gebruik van. Ze hebben wel eigen lokalen maar bij de middenbouw en bovenbouw kunnen de “muren” wel verschoven worden zodat de ruimte groter wordt. Er is wel een hekwerk rondom het schoolplein maar een gedeelte van het plein kan ook gebruikt worden door buurtkinderen buiten schooltijden. Dat gedeelte is niet afgesloten maar de kleuters spelen daar bijvoorbeeld niet maar op hun eigen afgesloten plein.

Ik vind het helemaal niet chaotisch of onveilig zoals in de reacties hierboven een beetje geschetst wordt. Er zijn zeker wel vaste regels en afspraken. Nu staan er wel zeer ervaren leerkrachten op deze school en past het heel erg bij de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs. Ik ben eigenlijk heel positief. Mijn man was aanvankelijk wat sceptischer dan ik maar vindt het ook echt een hele fijne school.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 15 Dec 2018 19:21

Re: School zonder lokalen

He wat fijn om ook een paar mensen met wat ervaringen te horen/lezen!
Isabel, fijn dat jullie zo positief erover zijn. Hoe vindt je dochter het? En hebben de kinderen bijv. nog wel eigen tafeltjes om aan te werken?
Zora, hé wat grappig dat je een briefje zag hangen. Hebben jullie dan de opvang in onze wijk?
Elja, goed punt van die aansluiting op vervolgonderwijs, nog niet aan gedacht.

Ik herken wat jullie zeggen, want dat waren dus ook veel van de gedachten die ikzelf heb/had en die ik ook terug hoor bij andere ouders. Ook ik vraag me af hoe het zit met dat gevoel van veiligheid en een eigen plekje in je klas hebben, of het niet heel erg druk / chaotisch / overprikkelend zal zijn voor dochter(s).

Daar sprak ik nog even over na met 1 van de juffen van dochter en die was dus in het begin ook heel sceptisch. Maar zij gaf wel duidelijke punten mee waarom zij toch enthousiast is nu. De school zit nu in een heel oud gebouw en barst echt uit zijn voegen. Sfeervol, gezellig, fijn team, maar ook druk, te weinig ruimte, onpraktisch. Dochter heeft inmiddels een klas van zo''n 27 kleuters en die bewegen zich dus hoofdzakelijk allemaal tegelijk in 1 lokaal. Respect voor de juffen die daarin orde, overzicht en rust bewaren! De mogelijkheden om eens even een groepje echt apart te nemen zijn beperkt. Kinderen mogen in kleine groepjes wel in de koffiekamer of de bibliotheekruimte werken of spelen in kleine groepjes graag op de gang, maar het is de kunst om dan ook op iedereen tegelijk (over)zicht te houden. In het nieuwe onderwijsconcept is de ruimte die benut kan worden dus veel groter, overzichtelijker én is het zo dat leraren ook op elkaars leerlingen toezicht houden, meer ogen en meer onderlinge samenwerking tussen leerlingen / klassen / leraren doordat de ruimtes dus veel minder van elkaar gescheiden zijn. Ze proberen dat nu al steeds iets meer vorm te geven. Leerlingen uit verschillende klassen worden aan elkaar gekoppeld bij bijv. voorlezen of extra lessen Nederlandse taal. In de kleuterklassen wordt soms gemengd en gewisseld, waarbij ze 1 van de 3 activiteiten of werkjes mogen kiezen en elk van die werkjes/activiteiten wordt door 1 van de 3 kleuterjuffen begeleid. Ik vind dat wel positief. Maar de zorgen over teveel geluid en prikkels heb ik ook wel en ik ben wel benieuwd hoe ze de inrichting van de ruimtes verder vorm gaan geven. Ik verwacht niet dat er direct heel veel ouders zullen zijn die hun kind van school gaan halen vanwege deze verandering, we zitten in de stad en het scholenaanbod is niet heel erg groot (althans; niet in onze wijk, daarbuiten natuurlijk wel veel meer keuze en er zijn buren die hun kinderen naar de andere kant van de stad of zelfs erbuiten brengen).
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 15 Dec 2018 21:56

Re: School zonder lokalen

Ik heb bij IKC Laterna Magica gewerkt, daar waren geen klassen maar units met kids van 0 tm 3 jaar, 3 tm 8 jaar en 8 tm 12 jaar.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Dec 2018 23:58

Re: School zonder lokalen

Nee Lilou we hebben opvang vlakbij het grote ziekenhuis. Maar dat is erg centraal natuurlijk dus kinderen kunnen vanaf daar veel kanten op qua basisschool, ook jullie kant!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 17 Dec 2018 09:04

Re: School zonder lokalen

Het zou niks voor mij zijn. Ik vergelijk het even met Activity Based Working, wat op mijn werk ingevoerd is. Het is zeer onrustig, mensen lopen heel de dag rond te zoeken naar een werkplek. Er is nooit een plek vrij voor de activiteit wat je nodig hebt, en resultaat: ik hang grotendeels rond in de social area. Waar ik geen meter opschiet omdat iedereen aanneemt dat je pauze neemt ( nee, er is gewoon geen vrije werkplek)

Ik zou mijn kind deze onrust echt niet gunnen. Net als traditionele werkplekken, hebben de meeste mensen gewoon meer baat ook bij traditionele klaslokalen. Uitzonderingen daargelaten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 17 Dec 2018 14:48

Re: School zonder lokalen

Hm, ik snap de vergelijking Teletascha maar op school is er natuurlijk gewoon een juf/meester die wel regels en richting geeft. Het is niet zo dat kinderen de gehele dag maar gewoon los gelaten worden en volledig de vrije keuze krijgen in wat ze willen doen. Ik ben het ook niet helemaal eens met de bewering dat kinderen het meeste baat hebben bij traditionele klaslokalen. Ik heb de locatieleider horen praten over de vraag of/hoe we kunnen afstappen van het idee dat kinderen allemaal netjes de hele schooldag aan hun tafeltje moeten blijven zitten. Over de mogelijkheden voor andere soorten werkplekken; zit- en statafels, zitzakken etc. Ik denk dus dat dat soort dingen een hele fijne aanvulling (!) kunnen zijn om de bewegingsonrust, concentratie en het leerplezier van kinderen te verbeteren. Ik leer of werk namelijk zelf ook niet altijd even prettig en effectiever wanneer ik de hele tijd rustig achter een bureau moet blijven zitten. En als ik me helemaal af wil sluiten van mijn omgeving om een boek te kunnen lezen of informatie in me op te nemen, nestel ik me daarmee veel liever op de bank dan dat ik aan de eettafel ga zitten.

Anansi, hoe heb jij het werken binnen die schoolomgeving ervaren?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 17 Dec 2018 20:31

Re: School zonder lokalen

Lilou schreef:Hm, ik snap de vergelijking Teletascha maar op school is er natuurlijk gewoon een juf/meester die wel regels en richting geeft. Het is niet zo dat kinderen de gehele dag maar gewoon los gelaten worden en volledig de vrije keuze krijgen in wat ze willen doen. Ik ben het ook niet helemaal eens met de bewering dat kinderen het meeste baat hebben bij traditionele klaslokalen. Ik heb de locatieleider horen praten over de vraag of/hoe we kunnen afstappen van het idee dat kinderen allemaal netjes de hele schooldag aan hun tafeltje moeten blijven zitten. Over de mogelijkheden voor andere soorten werkplekken; zit- en statafels, zitzakken etc. Ik denk dus dat dat soort dingen een hele fijne aanvulling (!) kunnen zijn om de bewegingsonrust, concentratie en het leerplezier van kinderen te verbeteren. Ik leer of werk namelijk zelf ook niet altijd even prettig en effectiever wanneer ik de hele tijd rustig achter een bureau moet blijven zitten. En als ik me helemaal af wil sluiten van mijn omgeving om een boek te kunnen lezen of informatie in me op te nemen, nestel ik me daarmee veel liever op de bank dan dat ik aan de eettafel ga zitten.

Anansi, hoe heb jij het werken binnen die schoolomgeving ervaren?


Op een kantoor zijn het allemaal volwassenen onder leiding van een volwassen manager, dus daar is zeker ook sturing aanwezig. Wanneer volwassenen deze vorm al lastig vinden, kan ik me voorstellen dat het voor kinderen helemaal zoeken is, daar zij nog niet dezelfde vaardigheden hebben ontwikkeld op het gebied van zelfsturing en verantwoordelijkheid nemen voor eigen resultaat. Natuurlijk wordt dit meegenomen in de onderwijsvorm en zal daar aandacht voor zijn, maar dat kan wel intensief zijn voor een kind.
Tussen zes uur lang aan je tafeltje werken in een gesloten lokaal en werken zonder lokalen zit nog wel veel variatie. In een klassikaal lokaal kunnen ook afwisselende lesvormen worden gebruikt, dat ligt aan de visie van school en de leerkracht.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 17 Dec 2018 21:29

Re: School zonder lokalen

Dat ben ik wel met je eens Taeda. Ik hoop ook dat school in hun nieuwe onderwijsvisie een combinatie gaat proberen te maken en een tussenweg gaat zoeken, waarbij het één het ander niet volledig hoeft uit te sluiten. Ik ga daar binnenkort zeker nog eens verder over doorvragen wanneer daar gelegenheid toe is, want ik begin de uitgangspunten zoals vorige week verteld rond dit concept wel beter te begrijpen maar ik heb nog steeds wel de zorgen over verschillende punten die hier in dit topic ook direct naar voren komen.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 26 Dec 2018 11:06

Re: School zonder lokalen

De pluspunten die het heeft vond ik dat er veel meer gedifferentieerd kon worden tussen kinderen qua leerniveau/ uitdaging tussen de vakken. Dus was je als 5 jarige toe aan leesonderwijs dan volgde je het leesonderwijs en verder hoefde je het programma voor traditionele groep drie niet te doen.
Ander pluspunt dat voor kinderen niet duidelijk was wie op welk niveau werkte en dus minder competitie (dus geen ik ben een zon/ rekentijger/ estafetteloper).
Wat ik ook een groot pluspunt vond was dat er heel veel manieren waren om te leren i.p.v. het klassieke zitten en luisteren naar de juf en verwerken in een werkboek. Bij LM zijn ruimtes allemaal op ander domein ingericht: spel/ creatief/ techniek/ reken en leestuin/ theater / moestuin. Dus als je het beste leert rekenen door te handelen kon je bijvoorbeeld in de moestuin oefenen met rekenen dmv zaadjes hoeveelheden/ in kook lokaal recept maken en met hoeveelheden rekenen/ in techniek lokaal een stof mengen en hoeveelheden berekenen.
Daarnaast leren sommige kinderen ook liggend/ bewegend/ hangend beter i.p.v. zitten aan een tafel en daarin kon ook gedifferentieerd worden.
Verder sloten ze heel erg aan bij interesse van het kind en hadden de dingen die de leerde meteen betekenis door bijvoorbeeld in een taalles een reisgids te maken over een land dat het kind interssant vond i.p.v. rijtjes woorden over te schrijven.
Tot slot het mooiste vond in de visie voor inclusie, dus iedereen is welkom en doet mee. Concrete uitwerking was bijvoorbeeld als er koptelefoons waren als kinderen stil wilden werken mocht iedereen die pakken als ze er behoefte aan hadden i.p.v. nee dat is de koptelefoon voor Pepijn.
Nadeel vind ik dat het voor kinderen die moeite hebben om situaties te overzien en de heel structuur behoeftige kinderen niet voldoende aansloot op wat zij nodig hebben.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers